Re: Aktien TSLA
Postat: 07 apr 2021 20:24
Nedgång över tid, denna tråd inte ens på förstasidan.
Uppgång över tid, den ligger top 10 konstant
Uppgång över tid, den ligger top 10 konstant

Historiskt brukar det iaf vara på onsdagar. Alla rapportdatum förutom det som innehåller årsavslut brukar ske innan 4 veckor har passerat så rapporten borde komma 21a april. Alternativt den 28e.Zalman3 skrev:När kommer Q1 rapporten?
Enligt samma logik som man bara berättar om bra affärer så postar man här när kursen går upp. Det behövs nog ingen graf...josve skrev:Istället för att kolla kurslistorna kan man kolla frekvensen av nya inlägg här. Idag när kursen går ner, få inlägg. När kursen går upp, många inlägg. Skulle vara lite statistik nördigt men ändå roligt att göra ett diagram där man möjligen kan se ett samband...
Jag skulle nog mer tro att det handlar om hur hastiga rörelserna är. De senaste dagarna har aktien långsamt rört sig några få procent ner. Det har inte kommit några väsentliga nyheter och de flest investerare väntar bara på rapporten. Det skulle antagligen vara lika tyst om aktien långsamt hade rört sig några få procent upp. Med tanke på hur volatil aktien brukar vara så kan man nog anse att en vecka som är så här stilla mest borde betraktas som sidledes. Det finns nog en hel del institutioner som blev överraskade av leveransrapporten med och det kan bli åka av när de väl har tagit nya positioner.spacecoin skrev:Enligt samma logik som man bara berättar om bra affärer så postar man här när kursen går upp. Det behövs nog ingen graf...josve skrev:Istället för att kolla kurslistorna kan man kolla frekvensen av nya inlägg här. Idag när kursen går ner, få inlägg. När kursen går upp, många inlägg. Skulle vara lite statistik nördigt men ändå roligt att göra ett diagram där man möjligen kan se ett samband...
Jordad skrev:Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Inte kommer byggas? Vilka modeller är det?MWall skrev:Jordad skrev:Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Varför skulle de börja bygga en modell som vi inte ens vet finns på planeringsstadiet när modeller som vi vetat om i 3-4 år (eller mer?) inte kommer börja byggas?
Glömde skriva "i år". Jag gjorde det felaktiga antagandet att det var underförstått.Jordad skrev:Inte kommer byggas? Vilka modeller är det?MWall skrev:Jordad skrev:Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Varför skulle de börja bygga en modell som vi inte ens vet finns på planeringsstadiet när modeller som vi vetat om i 3-4 år (eller mer?) inte kommer börja byggas?
Varför listar de en framtida produkt som "in development" tillsammans med andra produkter som ska släppas inom 1 år och dessutom börjar bygga en fabrik för att tillverka den produkten redan nu? Antagligen vill de inte säga rakt ut vilken modell det är för att undvika att kannibalisera befintlig försäljning. Tesla bygger fabriker snabbt. Det brukar ta ett år från första spadtaget till produktion. Inte troligt att de börjar göra saker långsammare. Snarare tvärtom med tanke på hur mycket de lär sig vid varje fabriksbygge.
Oj, det var bittertMWall skrev:Glömde skriva "i år". Jag gjorde det felaktiga antagandet att det var underförstått.
Nej såklart. De föredrar att lura så många som möjligt att köpa en dyrare bil än de annars hade gjort. The Tesla Way!
https://teslamag.de/news/390-mio-dollar ... ativ-35649
390 miljoner dollar i intäkter?
Elbilavtal med VW i Kina kan vara lönsamt för Tesla.
Breaking: Tesla China Sold 35K MIC Model 3/Y in March, an Impressive 207% YoY & 94% MoM Growth
Jag beställer 10 Tesla Model 2, behåll bilen och ge mig $5000 ... Såklart det måste ändras, även $12.500 for en Model 3 SR+ verkar allt för billigt.Zalman3 skrev:
Vissa stöd fasas nog ut snart, annars blir en Tesla 2 gratis.
Och Tesla har uppskattningsvis levererat 100 000 bilar i världen i mars, alltså har de redan en produktionstakt på 1,2 miljoner per år...Zalman3 skrev:Tesmanian.
Breaking: Tesla China Sold 35K MIC Model 3/Y in March, an Impressive 207% YoY & 94% MoM Growth
35k per månad blir 420.000 MY på ett år!!!
Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?Fredrik j skrev:Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Man hör ju ofta att tesla skulle kunna sälja hur mycket som helst om man bara hade kapaciteten. Ändå verkar det ju som många får tag i en bil med ganska kort varsel innan kvartalslut. Jag får inte intrycket att det är en stor mängd kunder som blivit utan. Iallafall inte i Sverige. Om tesla hade haft 2000 bilar tillgängliga i Sverige inför kvartalsskiften, hade man sålt dom också. Hur stor är backlogen på model3 egentligen? Hur många väntade fortfarande på sin bil den förste april?12man skrev:Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?Fredrik j skrev:Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
12man skrev:Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?Fredrik j skrev:Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Jo efterfrågan är större än tillgången. Tesla leverar inte till alla marknader ännu. Man har inte ens försäljning i alla delstater i USA.MWall skrev:12man skrev:Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?Fredrik j skrev:Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Efterfrågan kan inte vara högre än tillgången eftersom det är nästan noll väntetid.