Re: Aktien TSLA
Postat: 12 apr 2021 12:38
Efterfrågan kommer att vara mycket större än tillgången i många år framöver.
Ja, det är väl bara Model 3 som det inte är någon väntetid på, iaf i Europa? Model S och X är det ju nu upp till ett års väntetid, Model Y flera månader till ett år sannolikt, och för Cybertruck och Roadster minst ett år.Sabbe skrev:Efterfrågan kommer att vara mycket större än tillgången i många år framöver.
fth skrev:Ja, det är väl bara Model 3 som det inte är någon väntetid på, iaf i Europa? Model S och X är det ju nu upp till ett års väntetid, Model Y flera månader till ett år sannolikt, och för Cybertruck och Roadster minst ett år.Sabbe skrev:Efterfrågan kommer att vara mycket större än tillgången i många år framöver.
Efterfrågan ser ju inte ut att vara det största problemet iaf.
/fth
Model 3 har ändå i regel några månaders leveranstid. De flesta andra bilmodeller kan man bara gå till sin lokala bilhandlare och köpa direkt. Det är ändå skillnad. Tesla kan mycket väl vara den biltillverkare i världen som har flest kunder som väntar på leverans.MWall skrev:fth skrev:Ja, det är väl bara Model 3 som det inte är någon väntetid på, iaf i Europa? Model S och X är det ju nu upp till ett års väntetid, Model Y flera månader till ett år sannolikt, och för Cybertruck och Roadster minst ett år.Sabbe skrev:Efterfrågan kommer att vara mycket större än tillgången i många år framöver.
Efterfrågan ser ju inte ut att vara det största problemet iaf.
/fth
Det har verkligen inte varit nån väntetid på S eller X heller innan de stoppade produktionen. Klart det blir väntetid när de inte bygger några.
Tror inte det blir nån längre väntetid på Y heller bara de kommer igång och bygger i Berlin. Roadster och Cybertruck är svåra att sia om.
Glöm inte Puerto Rico, Singapore och Ungern som också öppnades upp med Service Center eller försäljning under förra kvartalet.Jordad skrev:
Sedan är det verkligen så att i stora delar av världen är det ännu omöjligt att köpa en Tesla. Det går inte att bortse från. Tesla utökar hela tiden sin potentiella marknad. Senaste kvartalet var det Israel.
Det är inte så det fungerar. Inte i Europa iaf. Man går inte och köper en färdig ny bil som står i en hall. Man beställer en och får en slot i fabriken för när den ska byggas. Man får välja exakt vilken utrustning man vill ha osv. Ärligt talat har jag lite dålig koll på hur lång leveranstid det är men det handlar väl om 3-7 månader lite beroende på och efterfrågan och transporttid.Jordad skrev:Model 3 har ändå i regel några månaders leveranstid. De flesta andra bilmodeller kan man bara gå till sin lokala bilhandlare och köpa direkt. Det är ändå skillnad. Tesla kan mycket väl vara den biltillverkare i världen som har flest kunder som väntar på leverans.
När jag köpte min Toyota så sa säljaren att han hade en hemma med min spec, men med glastak.MWall skrev:Det är inte så det fungerar. Inte i Europa iaf. Man går inte och köper en färdig ny bil som står i en hall. Man beställer en och får en slot i fabriken för när den ska byggas. Man får välja exakt vilken utrustning man vill ha osv. Ärligt talat har jag lite dålig koll på hur lång leveranstid det är men det handlar väl om 3-7 månader lite beroende på och efterfrågan och transporttid.Jordad skrev:Model 3 har ändå i regel några månaders leveranstid. De flesta andra bilmodeller kan man bara gå till sin lokala bilhandlare och köpa direkt. Det är ändå skillnad. Tesla kan mycket väl vara den biltillverkare i världen som har flest kunder som väntar på leverans.
Ja beställer man en Model 3 i slutet av ett kvartal och inte bryr sig om konfiguration så kan leveranstiden vara kort. Men min poäng är att går man in till vilken annan bilhandlare som helst så kan man när som helst välja någon av de ibland flera hundra bilar de har i lager. Det är inte riktigt samma sak. Att det även går att beställa en speciell konfiguration är en annan sak. Det är antagligen även fortfarande så att Tesla tillverkar vissa udda konfigurationer direkt till vissa kunder.MWall skrev:Det är inte så det fungerar. Inte i Europa iaf. Man går inte och köper en färdig ny bil som står i en hall. Man beställer en och får en slot i fabriken för när den ska byggas. Man får välja exakt vilken utrustning man vill ha osv. Ärligt talat har jag lite dålig koll på hur lång leveranstid det är men det handlar väl om 3-7 månader lite beroende på och efterfrågan och transporttid.Jordad skrev:Model 3 har ändå i regel några månaders leveranstid. De flesta andra bilmodeller kan man bara gå till sin lokala bilhandlare och köpa direkt. Det är ändå skillnad. Tesla kan mycket väl vara den biltillverkare i världen som har flest kunder som väntar på leverans.
Vad gäller Tesla så är leveranstiden 0-3 månader beroende på när i kvartalet man beställer. Beställer man i slutet av kvartalet är leveranstiden väldigt kort. Några dagar i extremfallet. Det beror ju på att Tesla, till skillnad från de flesta andra, har väldigt kort lista på extrautrusning. Eller ja, den finns nästan inte. Förutom färg, inredning och fälgar så är det bara EAP eller FSD man kan välja väl? Ja, dragkrok också då... Men Tesla jobbar ju med matchning av redan färdigbyggda bilar istället för att tillverka mot beställning som de andra gör. Det har både för och nackdelar som så mycket annat.
Ni som varit med längre än mig, byggde Tesla mot beställning förr? Det måste de väl nästan ha gjort? Fanns så mycket val. Vinterpaket, ultra-hifi, luftfjädring... Blev många möjliga kombinationer.
Jordad skrev:Ja beställer man en Model 3 i slutet av ett kvartal och inte bryr sig om konfiguration så kan leveranstiden vara kort. Men min poäng är att går man in till vilken annan bilhandlare som helst så kan man när som helst välja någon av de ibland flera hundra bilar de har i lager. Det är inte riktigt samma sak. Att det även går att beställa en speciell konfiguration är en annan sak. Det är antagligen även fortfarande så att Tesla tillverkar vissa udda konfigurationer direkt till vissa kunder.
Jag tror det är påväg att ändras. Fler kommer ha lagerbilar, något som är mycket vanligt i USA.MWall skrev:Jordad skrev:Ja beställer man en Model 3 i slutet av ett kvartal och inte bryr sig om konfiguration så kan leveranstiden vara kort. Men min poäng är att går man in till vilken annan bilhandlare som helst så kan man när som helst välja någon av de ibland flera hundra bilar de har i lager. Det är inte riktigt samma sak. Att det även går att beställa en speciell konfiguration är en annan sak. Det är antagligen även fortfarande så att Tesla tillverkar vissa udda konfigurationer direkt till vissa kunder.
Det finns ju ingen konfiguration att tala om. 9 av 10 treor är dessutom vita nuförtiden känns det som.
Finns ingen handlare som har "flera hundra bilar" i lager. De som finns är oftast nyare inbyten. Begagnade bilar alltså. Sen har de väl ett gäng nya bilar i hallen för att folk ska ha nåt att klämma och känna på. Men det brukar inte vara särskilt många.
Pratade med en ID4 säljare. Tydligen hade man som mål att det skulle ta max en månad från att man beställde till man fick bilen.Fredrik j skrev:Jag tror det är påväg att ändras. Fler kommer ha lagerbilar, något som är mycket vanligt i USA.MWall skrev:Jordad skrev:Ja beställer man en Model 3 i slutet av ett kvartal och inte bryr sig om konfiguration så kan leveranstiden vara kort. Men min poäng är att går man in till vilken annan bilhandlare som helst så kan man när som helst välja någon av de ibland flera hundra bilar de har i lager. Det är inte riktigt samma sak. Att det även går att beställa en speciell konfiguration är en annan sak. Det är antagligen även fortfarande så att Tesla tillverkar vissa udda konfigurationer direkt till vissa kunder.
Det finns ju ingen konfiguration att tala om. 9 av 10 treor är dessutom vita nuförtiden känns det som.
Finns ingen handlare som har "flera hundra bilar" i lager. De som finns är oftast nyare inbyten. Begagnade bilar alltså. Sen har de väl ett gäng nya bilar i hallen för att folk ska ha nåt att klämma och känna på. Men det brukar inte vara särskilt många.
Kolla på VWs hemsida. Man har ju ett 10-tal nya ID4 för omedelbar leverans.
Tidigare var det som du säger utställningsbilar man hade hemma och dom kan man ju inte sälja.
Det märks. På vw.se har man en lista på bilar som står hos handlare runt om i landet. Oregistrerade lagerbilar. För att få bonus. En var redan registrerad och det stod tydligt.Zalman3 skrev:Pratade med en ID4 säljare. Tydligen hade man som mål att det skulle ta max en månad från att man beställde till man fick bilen.Fredrik j skrev:Jag tror det är påväg att ändras. Fler kommer ha lagerbilar, något som är mycket vanligt i USA.MWall skrev:Jordad skrev:Ja beställer man en Model 3 i slutet av ett kvartal och inte bryr sig om konfiguration så kan leveranstiden vara kort. Men min poäng är att går man in till vilken annan bilhandlare som helst så kan man när som helst välja någon av de ibland flera hundra bilar de har i lager. Det är inte riktigt samma sak. Att det även går att beställa en speciell konfiguration är en annan sak. Det är antagligen även fortfarande så att Tesla tillverkar vissa udda konfigurationer direkt till vissa kunder.
Det finns ju ingen konfiguration att tala om. 9 av 10 treor är dessutom vita nuförtiden känns det som.
Finns ingen handlare som har "flera hundra bilar" i lager. De som finns är oftast nyare inbyten. Begagnade bilar alltså. Sen har de väl ett gäng nya bilar i hallen för att folk ska ha nåt att klämma och känna på. Men det brukar inte vara särskilt många.
Kolla på VWs hemsida. Man har ju ett 10-tal nya ID4 för omedelbar leverans.
Tidigare var det som du säger utställningsbilar man hade hemma och dom kan man ju inte sälja.
Jag försökte reda ut det för några år sedan. Nej det finns ingen biltillverkare som historiskt har investerat och ökat produktionen så snabbt som Tesla gör. Den som är närmast är Ford med Model T och även Toyota växte imponerande när de började leverera bilar globalt. Samtidigt är det andra tidsperioder och det finns långt fler presumtiva bilköpare idag än vad det gjorde då. Å andra sidan är konkurrensen också hårdare.12man skrev:finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?
Ja, det är ett mål!magpet skrev:Skönt att kursen ånyo passerat antal sidor i denna tråd.
Enklaste sättet att uppnå detta är ju att helt enkelt sluta skriva, men hur kul är det?Jerker skrev:Ja, det är ett mål!magpet skrev:Skönt att kursen ånyo passerat antal sidor i denna tråd.
Man får hoppas att någon inte börjar blanka aktien (dvs radera inlägg)fth skrev:Enklaste sättet att uppnå detta är ju att helt enkelt sluta skriva, men hur kul är det?Jerker skrev:Ja, det är ett mål!magpet skrev:Skönt att kursen ånyo passerat antal sidor i denna tråd.![]()
/fth
Har Tibor slagit samman inlägg så det motsvarar aktiesplitten?fth skrev:Enklaste sättet att uppnå detta är ju att helt enkelt sluta skriva, men hur kul är det?Jerker skrev:Ja, det är ett mål!magpet skrev:Skönt att kursen ånyo passerat antal sidor i denna tråd.![]()
/fth