Jordad skrev:spacecoin skrev:
Tack för omtanken. Aktietips av det slaget behöver jag inte. Föredrar P/E under 1000... Gick däremot in i VOW med en mille i slutet av januari vid 172. Sålde hälften vid 330 efter 40 dagar.
TSLA tycker jag är för dyra. Vid 400 kanske? Blankning gör jag inte av princip. Och mot TSLA tycker jag det känns vansinnigt pga Elons och Cathies megafoner och bristande moralspärrar.
Ja 2021 har ju varit the revenge of the gubbaktie och alla kan ha tur kortsiktigt. Men jag förstår verkligen inte varför man småduttar på det sättet. Bättre att köpa en hög aktier med riktigt stort potential, äga dem länge och inte nöja sig med mindre än 1000% i avkastning. Det är det bästa sättet att tjäna riktiga pengar.
Herbert Diess har rätt stor megafon han med och varför hålla på och hänga upp sig på Cathie Wood och Elon så mycket när man ändå inte äger aktier i Tesla? Känns som slöseri med tid.
Ps. Ändå stort grattis till pengarna du tjänat! Köp en Tesla eller någon annan rolig bil

Men tack. Jag har redan en Model X 2019 och det räcker så till vidare. Det är en fin bil som passar familjens behov.
Att hitta 10x-investeringar över tio år gör man nog inte så ofta, så ni som kom in rätt i Tesla - bara att gratulera.
Jag tror inte på bilaktier långsiktigt, annat än som utdelnings-case (Ja, Tesla är en bilaktie, Cathie). Jag är oftast köp-och-glöm, så VW var lite av ett undantag. Och det är väl för all del "gubb-aktier". Några svenska banker, Boliden (upp 60% plus bra utdelningspolicy) och lite annat "tråk". Normala år så är det en rejäl direktavkastning.
När Herbert Diess pumpar krypto för "egen" vinning och ljuger om en flotta av självkörande bilar "nästa år" så lovar jag att jag säljer mina VOW.
Eller när om någon aktivistfond säger att riktkursen på VOW ska vara 1000 EUR. Det är inte seriöst, ärligt talat. Jag stör mig på folk som ljuger, svårt att inte bli provocerad.
Jag skulle gilla Tesla mycket mera både som kund och investerare om Elon klev av.
Edit: Allt detta och lite till liksom: "Elon Musk the ‘Technoking’ is so erratic that Tesla needs to rein him in"
https://archive.is/2hoxX