Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Fan tänk vilken dröm om alla haft den kurvan osv som E-Tron har ! Laddningen e ju fan helt fantastisk
Re: Audi e-tron
Håller med. E-tron är ju grym på att hålla så konstant hög laddeffekt genom alla SoC-nivåer. Det gör den till en mycket effektiv bil (en av de absolut bästa) att ladda.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Fast är inte det ganska normalt? Nu kommer jag knappt ihåg hur laddkurvan för min bil ser ut, men vad jag minns så passerar den 150kW inte förrän 50% SoC eller så. Den börjar lite smått försiktigt, precis som din bil gjorde nu, efter några minuter passerar den 140kW. Vid strax under 80% SoC brukar den ligga runt 154kW. Sen störtdyker det. Så var det i alla fall fram tills jag slutade snabbladda. Men jag var mycket yngre då, jag kan ha glömt detaljerna.macky skrev:Testade Ionity för första gången sedan förra sommaren. Södertälje som fått fyra nya laddare. En såklart ur drift. Tuggade på bra ändå, 150 kW vid 79% SoC. Det man dock märker är att min körning till Stälje som är dryga 5 mil i hastigheter mellan 70-105 inte verkar ge tillräcklig temp i batteriet. Kall natt och bilen stod ute. Laddningen började på 110 och makade sig uppåt 140 efter kanske 5-7 min. När jag är på långresa och kört 25 mil motorväg innan laddning har den alltid startat direkt på 150kW. Smidigt med e-tron kortet som användes för första gången.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Haha, ja lite så är det. Gången innan var för mig på powerstop i mjölby efter 15 mil motorväg med ca 120 i fart plus dryga 20 grader. Då drog den på från iaf dryga 140 kw direkt och ökade. Det är mitt minne av hur det varit tidigare gånger också förutsatt att man kört några timmar motorväg innan. Det har även varit så på vintern. Kanske är så att det tar en del tid att värma upp batteriet och min resa till södertälje är inte mer än 45 min ca. Sen skulle jag inte säga att den störtdyker. Låg runt 80 kW vid 90% vilket gick rätt linjärt ned från 150 kW vid 80%. 50 kW plant vid 95-100% ungefär.mati skrev:Fast är inte det ganska normalt? Nu kommer jag knappt ihåg hur laddkurvan för min bil ser ut, men vad jag minns så passerar den 150kW inte förrän 50% SoC eller så. Den börjar lite smått försiktigt, precis som din bil gjorde nu, efter några minuter passerar den 140kW. Vid strax under 80% SoC brukar den ligga runt 154kW. Sen störtdyker det. Så var det i alla fall fram tills jag slutade snabbladda. Men jag var mycket yngre då, jag kan ha glömt detaljerna.macky skrev:Testade Ionity för första gången sedan förra sommaren. Södertälje som fått fyra nya laddare. En såklart ur drift. Tuggade på bra ändå, 150 kW vid 79% SoC. Det man dock märker är att min körning till Stälje som är dryga 5 mil i hastigheter mellan 70-105 inte verkar ge tillräcklig temp i batteriet. Kall natt och bilen stod ute. Laddningen började på 110 och makade sig uppåt 140 efter kanske 5-7 min. När jag är på långresa och kört 25 mil motorväg innan laddning har den alltid startat direkt på 150kW. Smidigt med e-tron kortet som användes för första gången.
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Audi e-tron
Jag tycker det är bättre att kolla på strömmen för att se om jag får full fart.
Om jag inte missminner mig är 350A max på e-tron. Vid låg soc/spänning ser det ut som man inte får full fart eftersom den inte visar 150kw.
Om jag inte missminner mig är 350A max på e-tron. Vid låg soc/spänning ser det ut som man inte får full fart eftersom den inte visar 150kw.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag upplever det också att max 350 A tar e-tron 55 emot.
Detta laddstopp var på Ionity efter 30 mils motorvägskörning.
Detta laddstopp var på Ionity efter 30 mils motorvägskörning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Fick mail från Audihandlare idag:
(Enligt instruktionsboken får inte 12 volts batteriet laddas på e-tron, annat än på verkstaden)
Till din Audi – höstens tillbehör
(Enligt instruktionsboken får inte 12 volts batteriet laddas på e-tron, annat än på verkstaden)
Till din Audi – höstens tillbehör
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Det är lite snöpligt varje gång man får det här reklambladet. Fullt med fossilsoppebiltillbehör.Off Grid Byggaren skrev:Fick mail från Audihandlare idag:
(Enligt instruktionsboken får inte 12 volts batteriet laddas på e-tron, annat än på verkstaden)
Till din Audi – höstens tillbehör
På senare tid har jag även fått en massa spam från Hyundai där de prisar sina fossilbilar som de tycker att jag ska köpa.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Skönt för mig då efter 10-talet audi så får jag ingenting skickat, inga erbjudanden eller inbjudningar. Har iofs inte varit särskilt trogen ngn handlare. 

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
En god nyhet är att nu har Audi öppnat möjligheten till Funktion on Demand även för äldre e-tron från år 2019.
Tänk att det skulle ta 30 månader för min del, men jag kanske köper till något. Planerar ändå att förlänga leasingen till 60 månader, Audi har rätt bra villkor för det.
Tänk att det skulle ta 30 månader för min del, men jag kanske köper till något. Planerar ändå att förlänga leasingen till 60 månader, Audi har rätt bra villkor för det.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Hur hittar du det? Jag går via appen på ios och där står det att detOff Grid Byggaren skrev:En god nyhet är att nu har Audi öppnat möjligheten till Funktion on Demand även för äldre e-tron från år 2019.
Tänk att det skulle ta 30 månader för min del, men jag kanske köper till något. Planerar ändå att förlänga leasingen till 60 månader, Audi har rätt bra villkor för det.
Just nu finns inga funktioner att köpa för din Audi. Så snart detta ändras visas de beställningsbara funktionerna här. Titta gärna efter igen.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Jag får det här:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag kör med Androidtelefon och Audis app.
Det dök upp igår, funkar nu också.
Det dök upp igår, funkar nu också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig.mati skrev:Jag får det här:

-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Re: Audi e-tron
Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Re: Audi e-tron
Tack så jättemycketmacky skrev:Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Re: Audi e-tron
Tack. Hur känns det i baksätet? Stor nog?Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Re: Audi e-tron
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.Robertrimmevik skrev:Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig.mati skrev:Jag får det här:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Ah ok.mati skrev:Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.Robertrimmevik skrev:Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig.mati skrev:Jag får det här:
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Definitivt. Mycket rymlig. Och riktigt bra benstöd.jayckbswe skrev:Tack. Hur känns det i baksätet? Stor nog?Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ikväll räddade Nightvision kameran mig från en otäck krock med ett stort 150 kg vildsvin.
Fick varning med en stor röd gris och ljudsignal, han sakta ned lite och det räckte precis. Trodde jag skulle slå i bakbenen, men den hann över.
https://www.vibilagare.se/reportage/nig ... iken-32443
Fick varning med en stor röd gris och ljudsignal, han sakta ned lite och det räckte precis. Trodde jag skulle slå i bakbenen, men den hann över.
https://www.vibilagare.se/reportage/nig ... iken-32443
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Snyggt räddat (även om skrämmande upplevelse)!Off Grid Byggaren skrev:Ikväll räddade Nightvision kameran mig från en otäck krock med ett stort 150 kg vildsvin.
Fick varning med en stor röd gris och ljudsignal, han sakta ned lite och det räckte precis. Trodde jag skulle slå i bakbenen, men den hann över.
https://www.vibilagare.se/reportage/nig ... iken-32443


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ja i denna situation var kameran värdefull. Det var ju ett dyrt tillbehör och så fick jag vänta i två år innan Audi lyckades få den att fungera. Visade sig att stöldskyddet hade låst kameran, men jag fick även en helt ny kamera monterad.
Den kallas på Audi språk för Night Vision Assistant with Pedestrian Highlighting and Collision Warning.
Det består av en infraröd kamera placerad i bilens grill, två separata specialprocessorer, en girsensor, en rattvinkelsensor, en hastighetsrelaterad sensor och en bildskärm som sitter mellan hastighetsmätaren.
Nu har jag tjänat in den känns det som.
Den kallas på Audi språk för Night Vision Assistant with Pedestrian Highlighting and Collision Warning.
Det består av en infraröd kamera placerad i bilens grill, två separata specialprocessorer, en girsensor, en rattvinkelsensor, en hastighetsrelaterad sensor och en bildskärm som sitter mellan hastighetsmätaren.
Nu har jag tjänat in den känns det som.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04