Re: Audi e-tron
Postat: 02 sep 2021 15:23
Fan tänk vilken dröm om alla haft den kurvan osv som E-Tron har ! Laddningen e ju fan helt fantastisk
Fast är inte det ganska normalt? Nu kommer jag knappt ihåg hur laddkurvan för min bil ser ut, men vad jag minns så passerar den 150kW inte förrän 50% SoC eller så. Den börjar lite smått försiktigt, precis som din bil gjorde nu, efter några minuter passerar den 140kW. Vid strax under 80% SoC brukar den ligga runt 154kW. Sen störtdyker det. Så var det i alla fall fram tills jag slutade snabbladda. Men jag var mycket yngre då, jag kan ha glömt detaljerna.macky skrev:Testade Ionity för första gången sedan förra sommaren. Södertälje som fått fyra nya laddare. En såklart ur drift. Tuggade på bra ändå, 150 kW vid 79% SoC. Det man dock märker är att min körning till Stälje som är dryga 5 mil i hastigheter mellan 70-105 inte verkar ge tillräcklig temp i batteriet. Kall natt och bilen stod ute. Laddningen började på 110 och makade sig uppåt 140 efter kanske 5-7 min. När jag är på långresa och kört 25 mil motorväg innan laddning har den alltid startat direkt på 150kW. Smidigt med e-tron kortet som användes för första gången.
Haha, ja lite så är det. Gången innan var för mig på powerstop i mjölby efter 15 mil motorväg med ca 120 i fart plus dryga 20 grader. Då drog den på från iaf dryga 140 kw direkt och ökade. Det är mitt minne av hur det varit tidigare gånger också förutsatt att man kört några timmar motorväg innan. Det har även varit så på vintern. Kanske är så att det tar en del tid att värma upp batteriet och min resa till södertälje är inte mer än 45 min ca. Sen skulle jag inte säga att den störtdyker. Låg runt 80 kW vid 90% vilket gick rätt linjärt ned från 150 kW vid 80%. 50 kW plant vid 95-100% ungefär.mati skrev:Fast är inte det ganska normalt? Nu kommer jag knappt ihåg hur laddkurvan för min bil ser ut, men vad jag minns så passerar den 150kW inte förrän 50% SoC eller så. Den börjar lite smått försiktigt, precis som din bil gjorde nu, efter några minuter passerar den 140kW. Vid strax under 80% SoC brukar den ligga runt 154kW. Sen störtdyker det. Så var det i alla fall fram tills jag slutade snabbladda. Men jag var mycket yngre då, jag kan ha glömt detaljerna.macky skrev:Testade Ionity för första gången sedan förra sommaren. Södertälje som fått fyra nya laddare. En såklart ur drift. Tuggade på bra ändå, 150 kW vid 79% SoC. Det man dock märker är att min körning till Stälje som är dryga 5 mil i hastigheter mellan 70-105 inte verkar ge tillräcklig temp i batteriet. Kall natt och bilen stod ute. Laddningen började på 110 och makade sig uppåt 140 efter kanske 5-7 min. När jag är på långresa och kört 25 mil motorväg innan laddning har den alltid startat direkt på 150kW. Smidigt med e-tron kortet som användes för första gången.
Det är lite snöpligt varje gång man får det här reklambladet. Fullt med fossilsoppebiltillbehör.Off Grid Byggaren skrev:Fick mail från Audihandlare idag:
(Enligt instruktionsboken får inte 12 volts batteriet laddas på e-tron, annat än på verkstaden)
Till din Audi – höstens tillbehör
Hur hittar du det? Jag går via appen på ios och där står det att detOff Grid Byggaren skrev:En god nyhet är att nu har Audi öppnat möjligheten till Funktion on Demand även för äldre e-tron från år 2019.
Tänk att det skulle ta 30 månader för min del, men jag kanske köper till något. Planerar ändå att förlänga leasingen till 60 månader, Audi har rätt bra villkor för det.
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig.mati skrev:Jag får det här:
Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Tack så jättemycketmacky skrev:Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Tack. Hur känns det i baksätet? Stor nog?Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.Robertrimmevik skrev:Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig.mati skrev:Jag får det här:
Ah ok.mati skrev:Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.Robertrimmevik skrev:Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig.mati skrev:Jag får det här:
Definitivt. Mycket rymlig. Och riktigt bra benstöd.jayckbswe skrev:Tack. Hur känns det i baksätet? Stor nog?Robertrimmevik skrev:Jag får det till 1.39m från insida dörr.jayckbswe skrev:Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig.
Tänker att köpa en E tron 55 men har svårt att hitta information om hur bred baksätet är.
Är det någon som kan mäta den?
(Sorry for any bad Swedish)
Tack!
Snyggt räddat (även om skrämmande upplevelse)!Off Grid Byggaren skrev:Ikväll räddade Nightvision kameran mig från en otäck krock med ett stort 150 kg vildsvin.
Fick varning med en stor röd gris och ljudsignal, han sakta ned lite och det räckte precis. Trodde jag skulle slå i bakbenen, men den hann över.
https://www.vibilagare.se/reportage/nig ... iken-32443