Sida 28 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 19:24
av pefreli
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 19:33
av Kilowatt
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Nåt i stil med denna klassiker? :-)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 19:39
av Bjelke
Kilowatt skrev:
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Nåt i stil med denna klassiker? :-)
:lol: Den brukar jag plocka fram ibland :mrgreen:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 19:43
av Fredrik j
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Vad gör en fullastad Plaid kvartsmilen på?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 19:59
av pefreli
Fredrik j skrev:
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Vad gör en fullastad Plaid kvartsmilen på?
Höga nior med takbox och 5 pers? :mrgreen:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:06
av spacecoin
Ingen vanlig ratt planerad, och ingen progressive steering heller:

https://www.motortrend.com/news/2022-te ... el-review/
We went into our steering yoke experience with an open mind, but the more time we spent with the 2022 Tesla Model S Plaid, the less we liked it. Tesla may be able to get away with the whimsy of a yoke in a sports car like the long-delayed Tesla Roadster—the type of vehicle whose owners perhaps drive only occasionally as a weekend toy—but in a daily driver like the Model S, it's pointlessly annoying. The Model S Plaid's steering ratio simply isn't quick enough to make low-speed maneuvers anything less than a burden. A variable power-steering ratio could help, but it would be a band aid with added cost and complexity simply to solve a problem no one has had before.

And before you ask, Tesla says it has no plans at this time to offer a traditional steering wheel on the new 2022 Model S, Plaid or not.

Men allt är bra:
yoke.jpeg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:25
av Bjelke
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:33
av Svenssons
Bjelke skrev:
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
Stående skärm och yoke då? ;)

Bild

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:36
av OfarligTesla
Ska bli intressant att se hur det är att köra med den ratten. Undrar om sättet jag brukar köra i stadstrafik fungerar med den, använder aldrig överdelen och utnyttjar inte direkt att ratten är rund normalt sett.

Däremot verkar blinkersen lika irriterande som hos Ferrari.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 21:46
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
Stående skärm och yoke då? ;)

Bild

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 jun 2021 23:13
av bjelkeman
Ja, med den ratten blir det ingen sån S i alla fall.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:17
av Zalman3
Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:19
av jpetters
Zalman3 skrev:
Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg
Det var väl bara bilarna som levererades på eventet som fick badgen med Plaid grafiken? De bilar som setts under transport har haft textversionen. Men det kan ju såklart ändra sig.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:48
av MWall
Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 08:49
av A76
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 11:47
av taliz
A76 skrev:
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Det har varit blinkersknapp på ratten i Ferrari sedan 2009.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 12:04
av taliz
https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 13:15
av Monark1954
taliz skrev:
https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.
Blir lite villrådig av detta besked.
Ny Plaid med 100 kWh då jag har ca 105 kWh nu?
Även om räckvidden skulle vara lika var nog min förhoppning om längre räckvidd för Norrlands inland med Refresh.
PS. Känner mej som de fosilentuiaster som måste ha 100 mil räckvidd med släp DS.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 13:17
av Walker
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 13:38
av thebishop
Walker skrev:
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
Inte bara du...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 jun 2021 21:02
av Bjelke
MWall skrev:
Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.
Måste nog säga att jag håller med, speciellt med integrerad skärm, fristående ser sjukt billigt ut i jämförelse…
Som model S sett ut hittills är nästan löjligt snyggt faktiskt :) (och jag tittar ytterst sällan på film i bilen)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 06:01
av Zalman3
Bra att faceliften är tystare.
Screenshot_20210619-055953_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 09:10
av HelectriC
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 09:15
av frippz
A76 skrev:
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället. :|

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 jun 2021 12:09
av vampyren
frippz skrev:
A76 skrev:
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället. :|
Utöver det så finns det inte dragkrok. Tesla malmö bekräftade. Fattar inte hur de kan ha det på model3 men inte S. Betalar man en mille så ska det inte kännas att man får inte allt man behöver tycker jag. Även jag funderar nu på Y eller X......