Re: Aktien TSLA
Postat: 10 maj 2021 20:04
Kanske en krasch av marknaden och efter den vänder det
Nedåtgående kursrörelserna de senaste månaderna är ju för allt som har med electricitet, förnybar energi och snabbväxande företag. Tesla är ju ett av de största företagen i samtliga dom tre kategorierna och har klarat sig bättre än de flesta företag som sysslar med liknande.dd88 skrev:Vad tror ni, har TSLA tappat det? Trots nedåtgående trend den sista tiden så läser man inte mycket om det på sidorna som vanligtvis lyfter varenda lilla uppgång.
Vad kan få kursen att vända? Leveranser av Plaid? Faktisk release av pappersprodukter likt Cybertruck/Roadster/Semi? Ny FSD beta? Elons avgång? Slutet på Covid? Nya restriktioner?
Det betyder väl mest att det som för alla andra snabbväxande företag finns en gräns för hur mycket det kan gå upp innan det kommer en utplanning.dd88 skrev:Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.
Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.
Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Jag är också lite lockad av warrants nu. Sedan känner jag att man ändå lär sig lite med åren och blir bättre på att välja rätt tillfälle att köpa och sälja. Senaste året ser iaf halvt okej ut för mig.TomParkering skrev:Det betyder väl mest att det som för alla andra snabbväxande företag finns en gräns för hur mycket det kan gå upp innan det kommer en utplanning.dd88 skrev:Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.
Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.
Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Lätt att glömma att över de senaste 10 åren har kursen legat still eller gått ner under längre tid än den gått upp.
Problemet med en aktie som Tesla är ju att vi som tror på den vet att nästa uppgång kan komma när som helst, även utan någon specifik anledning. Där har du en historik som jag tror kommer att fortsätta. Så även om man trodde att t.ex. 700 var högt så riskerar du att missa nästa dubbling för att försöka tjäna 5-10% om du säljer för att köpa tillbaka när det gått ner.
Problemet för någon som tror långsiktigt på Tesla är ju att sälja för att tjäna på tillfälliga nergångar, att du behöver pricka både den tillfälliga toppen och den tillfälliga botten för att det ska bli bra. Du har alltså två tillfällen det kan bli fel. Om man bara behåller sina aktier i tills det gått upp om en vecka, månad eller år och inte behöver sälja innan så är det noll risk man missar uppgången.
Med det sagt så är ju långa optioner/warrants för 2023 ganska lockande nu. Skulle inte köpa några som går ut i år. Omöjligt att veta om uppgången hinner komma i tid då.
https://markets.businessinsider.com/new ... 1030410381
Tesla could rally to $1,000 this year as demand from China remains strong and the global chip shortage subsides, Wedbush says
Som sagt, idag är ju ett bra 'bevis' på att det inte går att tajma Tesla kursen genom skicklighet, smarthet eller hur det har gått andra dagar.dd88 skrev:$582 just nu, lutar väl åt ett fortsatt tapp efter öppning.
Hmm... Jag tycker å ena sidan att det är bisarrt om Elon plötsligt fått insikten att Bitcoin mining drar en massa energi. Det är ju helt omöjligt att han inte skulle ha varit medveten om det hela tiden. Å andra sidan så håller jag inte alls med "Dave" (whoever that is...), givetvis har man rätt att ändra sig oavsett hur många som följer en och det man gör. Att både kunna vara positiv och kritisk till något är en förutsättning för att överhuvudtaget vara trovärdig. Om Elon skulle vara ute och haussa Teslas aktie på daglig basis så skulle det dels bli tomma ord väldigt snabbt men även vara kursmanipulation.Kubi skrev:Tesla och bitcoin går i graven.
Kan vara första gången jag håller med Dave!
Alltså @jack är inte bara Twitter, han är även Square CEO, så han är som Elon inte heller helt opartisk i denna fråga.Maxerl skrev:Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
Jag tror spaceX ligger Elon närmare och den verksamheten är inte beroende av biltillverkningen. Jag tror inte han uppskattar day to day som bil-VD egentligen.spacecoin skrev:Alltså @jack är inte bara Twitter, han är även Square CEO, så han är som Elon inte heller helt opartisk i denna fråga.Maxerl skrev:Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
T ex https://squareup.com/us/en/press/2020-b ... investment
Elon har det lite jobbigt nu. BTC-magplasket. S/X-produktionen står stilla. FSD-betan är "uppe i luften". Inga vettiga s/w updates på lång tid, förseningar i EU, skakigt i Kina. Chipbrist, batteriproblem.
Är 2021 hans sista år som VD för Tesla? Han kanske tycker att det är roligare med raketer än med "vardagsproblem"? (Tar på hörselkåporna).
Elon vill garanterat inte lämna Tesla när det roliga precis börjar med AI, robotaxis, infrastrukturprojekt med Boring, bilar med raketmotorer, Semi, Cybertruck och massa annat som vi inte har en aning om. Hans rikedom är även avhängig av hur Tesla presterar eftersom det kommer dröja minst 7-8 år innan han får sälja sina sista Teslaaktier. Däremot är det klart att vara VD under så lång tid är slitsamt och det hade varit bra om Elon delegerade mer. Skulle Tesla hitta någon som kan ta över som Gwynne gjorde på SpaceX kommer säkert Elon ta ett steg tillbaka.Fredrik j skrev:Jag tror spaceX ligger Elon närmare och den verksamheten är inte beroende av biltillverkningen. Jag tror inte han uppskattar day to day som bil-VD egentligen.spacecoin skrev:Alltså @jack är inte bara Twitter, han är även Square CEO, så han är som Elon inte heller helt opartisk i denna fråga.Maxerl skrev:Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
T ex https://squareup.com/us/en/press/2020-b ... investment
Elon har det lite jobbigt nu. BTC-magplasket. S/X-produktionen står stilla. FSD-betan är "uppe i luften". Inga vettiga s/w updates på lång tid, förseningar i EU, skakigt i Kina. Chipbrist, batteriproblem.
Är 2021 hans sista år som VD för Tesla? Han kanske tycker att det är roligare med raketer än med "vardagsproblem"? (Tar på hörselkåporna).
Bra input där Jordad, som taget direkt från min hjärna.Jordad skrev:Elon vill garanterat inte lämna Tesla när det roliga precis börjar med AI, robotaxis, infrastrukturprojekt med Boring, bilar med raketmotorer, Semi, Cybertruck och massa annat som vi inte har en aning om. Hans rikedom är även avhängig av hur Tesla presterar eftersom det kommer dröja minst 7-8 år innan han får sälja sina sista Teslaaktier. Däremot är det klart att vara VD under så lång tid är slitsamt och det hade varit bra om Elon delegerade mer. Skulle Tesla hitta någon som kan ta över som Gwynne gjorde på SpaceX kommer säkert Elon ta ett steg tillbaka.
Bitcoinutspelet var märkligt. Att Tesla använder sin makt för att pusha för mer förnyelsebar energi är bra men varför just nu? Mycket av den smutsiga miningen sker i Kina och det är kanske en markering som en del i det allmänna positonerandet i Teslas förhållande till myndigheterna där?
Tesla är inte beroende av S/X och de har inte kommunicerat att det här var ett oerhört svårt problem och verkar inte heller ha överdrivet bråttom.
Nästa version av FSD-beta blev försenad när de insåg att de behövde eliminera radarn. Tesla har ändå kommunicerat vad det sista dröjsmålet berodde på. Alltid något.
Vi vet inte om det är överdrivet stora förseningar i EU. Närmast ansvarige politiker sa bara igår att tillverkningen kommer starta i slutet av sommaren. Strulet i Kina verkar mer vara fud och förhandlingstaktik än riktigt strul. Anledningen till att Tesla har börjat gå med stabil vinst beror till stor del på hur lyckad satsningen i Kina är. Halvledarbristen har Tesla navigerat på ett imponerande sätt även om det enligt dem själva gick åt mycket resurser. Tillverkning av 4680 är svårtolkad. Drew Baglino som är närmast ansvarig säger att de är där de vill vara.
Nu är det rea!FinaFisken skrev:Köpte på mig mer idag. Massvis av felaktigheter i media på sistone om olyckan i Texas, produktion i Kina samt förseningsrykten i Berlin, överreaktion på BTC, försening S/X samt sektorrotation från innovation och ESG som tryckt ner kursen senaste tiden.Finn 1 fel
https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ys-report/
Tesla Giga Shanghai not experiencing production ‘halt’ or delays: Global Times
Jag tror VW gjorde ett misstag när de gick ut så lågt med ID4, de borde skruvat upp effekten lite. Ca 250 hk på 2wd, ca 300 hk på vanliga AWD och ca 375 hk på GTX hade varit rimligt och säkert inget större problem för dem att åstadkomma.Zalman3 skrev:Hur bra går ID4 lanseringen i Kina egentligen?
Köper folk en snabb Tesla hellre än en trött ID4?