Jag frågade sen vad som är rimligt. Gav olika alternativ också. 5 år? 10 år?fth skrev:Det har dom alldeles säkert, jag gjorde en medveten förenkling åt "andra hållet" mot vad dom flesta andra gör i den här tråden.Banane skrev:De har alltså inga löpande kostnader att ta hänsyn till? Supportorganisation, reparatörer, arrenden, nätavgifter, reservdelar?
Prisbilden 1:-/kWh i påslag är ju dessutom inget som existerar idag, alla operatörer lägger ju på 3-7:-/kWh, vilket ger ett betydligt större utrymme att göra vinst, så länge man räknar med en rimlig ROI (inte ett år som många här verkar tycka är rimligt).
/fth
Siffran 1:- är väl för att det ansågs vara rimligt.
Hur stor organisation måste man ha för t ex 200 stationer? Hur många måste jobba med support? 1 på natten, 3 på FM, 3 på EM? 7 heltidare? Hur många reparationstekniker? Stort land. Säg 10 st? Måste även ha folk som jobbar administrativt. Bokföring, avtalsfrågor, förhandlare osv osv. Klarar man sig på 15 heltidare totalt? En kostnad på i runda slängar 10 miljoner per år. Reservdelar, nätavgifter, servicebilar osv tillkommer.
Ja och så måste man på något magiskt sätt kapa åt sig hela marknaden. Ändå räcker den där marginalen på 1:-/kWh knappt till de löpande kostnaderna.
Jag är ingen expert på att räkna på sånt här. Påpeka gärna fel och brister och säg istället hur man borde räkna.
Framöver kommer volymen öka. Då kan det säkerligen se annorlunda ut. Men ner till 1:-/kWh påslag känns inte särskilt sannolikt annat än på väldigt lång sikt.
Ionity som alla älskar att hacka på tar 3,30:-/kWh om man är medlem. Vad är påslaget på det? Beror på nätavgiften och volymerna men det är väl i snitt mindre än 2:-/kWh åtminstone?