Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.OfarligTesla skrev:Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.Robertrimmevik skrev:Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.
/fth