Re: Batteridag 22 september
Postat: 08 jun 2021 00:15
4680 roadmap.
Det misstänker jag ändåZalman3 skrev:Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Problemet är väl att det verkar ta typ 5 år att få dem i produktion..Zalman3 skrev:Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Nu tycker jag att det är ganska uppenbart att Tesla engagerar sig mer i batterierna än alla andra biltillverkare och till synes även de etablerade batteritillverkarna. Det man dock kan konstatera är väl två saker. 1: Tesla avser ju att fortsätta låta andra tillverka battericeller åt dem och då med så modern teknik som möjligt. 2: Tesla har än så länge inte visat upp någon färdig produkt baserat på "battery-day-planen". D.v.s. skall man fråga sig ifall Teslas plan är 5 år före de andras produktion eller börjar klockan ticka samma dag som de första 4680-Model Y-bilarna levereras till kundZalman3 skrev:Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Tesla är överlägsna när det gäller kostnad. Mycket av det beror på valet av cylindriska celler som är billigare att masstilverka och NAC-kemi som innehåller mindre kobolt. Tesla använder 2-3% kobolt jämfört med de flesta andra elbilstillverkare som har 15-20% i sina celler. Dessutom använder Tesla även LFP i M3 SR+ som är helt utan kobolt.d3marcus skrev:PowerPoints om framtiden är bara PowerPoints. Om vi tittar på helt nya bilar idag, som e-tron 55 och Ioniq 5 - på vilket sätt är batterierna i Teslas bilar bättre?
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date
Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
En teori:Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date
Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.
Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
Hoppas inte det. Tesla har redan beställt och börjat färdigställa linor för egen volymproduktion i år. Produktionsstart för Samsungs 4680 är först 2023. Här är korrekt länk till nyheten: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... d-by-teslataliz skrev:En teori:Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date
Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.
Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
Möjligen skulle det kunna vara så att Tesla, med erfarenheter från pilotanläggningen, beslutat att kontraktera ut 4680 från start.
Det skulle kunna vara en anledning till att produktionsstart för bilar med 4680 blivit fördröjd.
Dvs när man fått till kontrakt med Samsung och/eller LG och de börjar producera, då kan Tesla börja leverera bilar med 4680.
De nya Tesla-fabrikerna skall ju producera batterier också, men det kan ju vara så att det blir likt Nevada där Tesla äger fabriken, men Panasonic "hyr in sig" och producerar celler.
Dvs i Berlin så skulle det kunna bli Samsung eller LG som producerar cellerna, i Teslas fabrik.
Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?fth skrev:Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter.![]()
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true
/fth
De goda nyheterna var väl främst att dom gått från 20% till 70-80%.thebishop skrev:Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?
Panasonic har haft stora problem med yield på 2170 i Giga Nevada. Jag har aldrig sett någon procentandel men de är garanterat inte nära 99,9%. Jag tolkade det som att den dåliga yielden var den främsta anledningen till att JB Straubel startade Redwood Materials för några år sedan.thebishop skrev:Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?fth skrev:Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter.![]()
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true
/fth
Enligt Rob Maurer (Tesla Daily) ligger yield för Giga Nevada på typ 95%, låter inte alls ouppnåeligt för 4680 om dom redan förbättrat så pass mycket. Som sagt, det brukar vara dom sista procenten/decimalerna som är svårast att uppnå, om 95% är ”good enough” så känns det inte så långt borta.Jordad skrev:Panasonic har haft stora problem med yield på 2170 i Giga Nevada. Jag har aldrig sett någon procentandel men de är garanterat inte nära 99,9%. Jag tolkade det som att den dåliga yielden var den främsta anledningen till att JB Straubel startade Redwood Materials för några år sedan.thebishop skrev:Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?fth skrev:Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter.![]()
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true
/fth
Ja 95% låter mer troligt. Det har blivit bättre senaste åren och lyckas de dessutom återvinna förkastade celler hyggligt så är det antagligen riktigt bra yield sett till använt material. 4680 kommer också vara långt mer effektiv att tillverka jämfört med gamla celler.fth skrev:Enligt Rob Maurer (Tesla Daily) ligger yield för Giga Nevada på typ 95%, låter inte alls ouppnåeligt för 4680 om dom redan förbättrat så pass mycket. Som sagt, det brukar vara dom sista procenten/decimalerna som är svårast att uppnå, om 95% är ”good enough” så känns det inte så långt borta.Jordad skrev:Panasonic har haft stora problem med yield på 2170 i Giga Nevada. Jag har aldrig sett någon procentandel men de är garanterat inte nära 99,9%. Jag tolkade det som att den dåliga yielden var den främsta anledningen till att JB Straubel startade Redwood Materials för några år sedan.thebishop skrev:Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?fth skrev:Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter.![]()
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true
/fth
/fth
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... rien-40662
Rapport: Tesla förhandlar med fyra tillverkare om att producera 4680 batterier i Kina.
Enligt Teslas vd Elon Musk kommer batterileveranserna från partners att fördubblas under det kommande året jämfört med 2021 - vilket skulle möjliggöra produktion av fler elbilar och stationära batterier. Men nästa tillväxtsteg är tydligen redan under förberedelse: Enligt en rapport förhandlar Tesla med två befintliga och två nya partners i Kina om att leverera celler i det 4680 -format som det utvecklade själv.
Fler batterival för Tesla
Tesla köper för närvarande celler i olika format och med olika kemikalier från sin första partner Panasonic samt från de två leverantörerna, CATL från Kina och LG Energy Solutions från Sydkorea, som tävlar om marknadsledarskap. Alla tre har redan angett att de också är intresserade av produktionen av de 4680 celler som presenterades i september 2020. Dessutom ska Tesla nu förhandla med två andra tillverkare.
Den kinesiska portalen 36Kr rapporterade på tisdagen, med hänvisning till källor i branschen. Följaktligen pratar Tesla inte bara med sina tidigare partners CATL och LG om en leverans på 4680, utan också med de två mindre tillverkarna Eve och BAK Battery. Enligt rapporten har Eve Energy hittills specialiserat sig på prismatiska celler med LFP -kemi, men enligt egen information arbetar det också med runda celler i stora format och planerar att producera dem i större skala från 2023. BAK presenterade i sin tur redan 4680 celler i mars och vill också gå i serieproduktion 2023.
Urvalet av möjliga batteripartners för Tesla växer, och enligt rapporten från Kina förbereder företaget aktivt nya leveranser. Kort därefter utfärdade dock Eve ett förnekande: De förhandlar inte med Tesla om cylinderceller med hög kapacitet, sade företaget, enligt Twitter-rapporter. Vad som är slående är dock att uttalandet är formulerat mycket specifikt. Till exempel lämnar det möjligheten att Tesla vill ha LFP -batterier från Eve.
4680 -format endast en tredjedel, enligt Musk
Tesla vill tillverka de 4680 celler som presenterades i september 2020 (se bilden ovan) själv i stor skala och med svåra innovationer inom design- och produktionsprocesser, men de vill också få dem från partners. Företagets egen pilotproduktion byggs i en byggnad nära elbilsfabriken i Fremont och förväntas nå en årlig hastighet på 10 gigawattimmar i slutet av 2021. En initial kapacitet på 50 gigawattimmar per år planeras för tyska Gigafactory nära Berlin. Men nyligen sa VD Elon Musk överraskande att företagets eget 4680 -format bara skulle utgöra en tredjedel av den cellkapacitet som Tesla använder på lång sikt
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... 4680-cellsTesla Filed a Patent to Improve the Chemistry of Energy Storage Devices, Likely Related to 4680 Cells
https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... redot.html
StoreDot reveals fast-charging 4680 cylindrical cell with ability to be fully-charged in 10 minutes.
Israel-based StoreDot, the developer of extreme fast charging battery technology for electric vehicles (earlier post), has demonstrated a prototype 4680 form factor cell that is fully charged in just 10 minutes.