Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Jag tolkar det som att propositionen kommer att lämnas till riksdagen den 23:e mars och skall vara färdigbehandlad före sommaren. Får man gissa att den blir färdigbehandlad ett par veckor innan nya lagen börjar gälla? Brukar det vara så liten framförhållning på lagar?
Varför ha framförhållning på något som inte drabbar politikerna själva (är nog inte majoriteten som kör elbil som tjänstebil). Det drabbar ju bara andra att de är senfärdiga och gör saker i absolut sista stund.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
tor-ake skrev:
Jag tolkar det som att propositionen kommer att lämnas till riksdagen den 23:e mars och skall vara färdigbehandlad före sommaren. Får man gissa att den blir färdigbehandlad ett par veckor innan nya lagen börjar gälla? Brukar det vara så liten framförhållning på lagar?
Varför ha framförhållning på något som inte drabbar politikerna själva (är nog inte majoriteten som kör elbil som tjänstebil). Det drabbar ju bara andra att de är senfärdiga och gör saker i absolut sista stund.
Fast detta gäller ju alla tjänstebilar, inte bara elbilar. Och politiker har väl tjänstebilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tror inte så många politiker har tjänstebil faktiskt.

Det är svårt med parkering inne vid riksdagen. De brukar ta taxi till jobbet.

Många går från centralen. Riksdagsledamöter har årskort på SJ.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Tror inte så många politiker har tjänstebil faktiskt.

Det är svårt med parkering inne vid riksdagen. De brukar ta taxi till jobbet.

Många går från centralen. Riksdagsledamöter har årskort på SJ.
Det kan förklara varför de har fått för sig att det bara är rika äckliga män som har tjänstebilar. :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
tor-ake skrev:
Tänkte liknande precis nyss när dom pratade om att pollenprognoser nu bara täcker nedre halvan av Sverige, typ upp
en bit norr om Uppsala, och detta bara pga pengar, där systemet har ballat ur lite tydligen (baserat på bidrag eller
nåt)... Politikerna känner till problemet men bla bla bla ungefär, för det drabbar ju inte dom själva liksom och därför
kan det dröja innan det ordnas upp, och allt detta för ca 10 miljoner som saknas... wow så mycket?! :lol:
Lägg riksdagen i Härjedalen så skulle en hel del se annorlunda säger jag (ofta)... Eller låt dom jobba hemifrån, då jäklar
kan vi spara en slant om inte annat :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

tor-ake skrev:
Propositionen ska lämnas till riksdagen senast den 23:e mars, när det sker så kommer förslaget att presenteras i detalj; när börjar det gälla (1/7 2021 eller 1/1 2022 som Skatteverket önskade i sitt remissvar?) och om de har lyssnat på remissinstanserna som kritiserat resultat av de nya beräkningsgrunderna. Är det rimligt att bilar som kostar över 1 miljon, som t ex Porsche Taycan, får sänkt förmånsvärde samtidigt som en "Svensson-bil" får kraftigt höjt förmånsvärde?
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Bjelke skrev:
Tänkte liknande precis nyss när dom pratade om att pollenprognoser nu bara täcker nedre halvan av Sverige, typ upp
en bit norr om Uppsala, och detta bara pga pengar, där systemet har ballat ur lite tydligen (baserat på bidrag eller
nåt)... Politikerna känner till problemet men bla bla bla ungefär, för det drabbar ju inte dom själva liksom och därför
kan det dröja innan det ordnas upp, och allt detta för ca 10 miljoner som saknas... wow så mycket?! :lol:
Lägg riksdagen i Härjedalen så skulle en hel del se annorlunda säger jag (ofta)... Eller låt dom jobba hemifrån, då jäklar
Jag ser gärna att skattesystemet har samma täckningsområde som pollenprognosen. 8-)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Tänk bara på hur tidigt man beslutar om inkomstskatten för kommande år. För dom som har möjlighet att justera lönen i december om man så skulle vilja finns aldrig tillräckligt med framförhållning där heller, brukar väl komma typ 2 veckor innan årsskiftet.
Så nej framförhållning är väl inget som våra politiker är kända för.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tomas L skrev:
Bjelke skrev:
Jag ser gärna att skattesystemet har samma täckningsområde som pollenprognosen. 8-)
Hehe samma här :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Motbud från Skatteverket.

Artikel: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... HwTVKod7Ec

Förslaget i sin helhet: https://www.skatteverket.se/download/18 ... 789874.pdf

I korta drag: Dra av 350 000:- av priset från elbilen vid uträkning av förmånsvärde. Dock max 50% av bilens värde. Slopa systemet med "jämförbara bilar".

Ja vad säger man. Heja Skatteverket! :D

ps.
Störst nedsättning för batterielbilar
• Enligt Skatteverkets förslag införs en fast nedsättning av nybilspriset för batterielbilar med 350 000 kr. I dag sätts nybilspriset till motsvarande modell utan miljöteknik.

• För laddhybrider blir nedsättningen 130 000 kr, för vanliga hybrider 70 000 kr, för vätgasbilar 275 000 kr, för biogasbilar 20 000 kr och för etanolbilar med 5 000 kr. Nedsättningen kan dock högst bli 50 procent av bilens nybilspris.

• Observera att nedsättningen alltså gäller bilens pris som ligger till grund för beräkningen av förmånsvärdet. Nedsättningen gäller inte förmånsvärdet direkt.

• Skatteverket beräknar att de nya reglerna skulle ge lägre nedsättning än i dag på 43 elbilsmodeller och högre nedsättning på 125 elbilar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Någon som vet hur man ska tolka följande:
capture.jpg
Det är från skatteverkets hemsida för beräkning av bilförmån.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Verkar vara en bugg eller att de förbereder något? Ser inte ut så om jag kollar på min 2021:a nu iaf.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:

I korta drag: Dra av 350 000:- av priset från elbilen vid uträkning av förmånsvärde. Dock max 50% av bilens värde. Slopa systemet med "jämförbara bilar".

Det låter ju nästan som att det jobbar människor på Skatteverket som har huvudet på skaft, det trodde jag faktiskt inte. Man är ju van vid regeringens snillar. Det där låter ju för en gångs skull riktigt vettigt. Det innebär alltså troligen högre förmånsvärde för dyra bilar, och lägre eller samma för billigare bilar. Bra. Kör, säger jag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:

Det låter ju nästan som att det jobbar människor på Skatteverket som har huvudet på skaft, det trodde jag faktiskt inte. Man är ju van vid regeringens snillar. Det där låter ju för en gångs skull riktigt vettigt. Det innebär alltså troligen högre förmånsvärde för dyra bilar, och lägre eller samma för billigare bilar. Bra. Kör, säger jag.

Ja, det blir tyvärr antagligen en smäll för bilar som E-Tron, Model S osv. En Model S motsvarar då en fossilbil på 625'. Det är 8 519 kr/månad med dagens regler. Kanske lite mindre i framtiden om de tar bort "lyxbilstillägget" som utlovats. Men helt klart mer än vad det varit.

En Plaid+ blir bara att glömma dock. Är nog lika bra för min del så slipper jag bli frestad. :oops:

ps. En Model 3 Performance hamnar på 3800:-/mån med dagens regler. Den ligger precis där runt 700' som antagligen blir sweetspot. Varje krona bilen kostar mer än 700' blir lika fördyrande som om den vore en fossilbil.
m4x

Inlägg av m4x »

Hur ska man tolka detta?

Jag är inne på att köpa en laddhybrid till företaget inom kort. En Cupra Formentor 204hk. Blir det mer eller mindre förmånligt före eller efter 1/7?
Förmånsvärde.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Ja, det blir tyvärr antagligen en smäll för bilar som E-Tron, Model S osv. En Model S motsvarar då en fossilbil på 625'. Det är 8 519 kr/månad med dagens regler. Kanske lite mindre i framtiden om de tar bort "lyxbilstillägget" som utlovats. Men helt klart mer än vad det varit.

En Plaid+ blir bara att glömma dock. Är nog lika bra för min del så slipper jag bli frestad. :oops:

ps. En Model 3 Performance hamnar på 3800:-/mån med dagens regler. Den ligger precis där runt 700' som antagligen blir sweetspot. Varje krona bilen kostar mer än 700' blir lika fördyrande som om den vore en fossilbil.
Det är helt okej att dyra bilar drabbas hårdare, tycker jag. Dessutom är ~8000kr för en Model S inget nytt. Min gamla S90D 2016 låg nånstans mellan 8 och 9000 i förmånsvärde. Model S har bara blivit orimligt billig i förmån de senaste åren om du frågar mig. Och handen på hjärtat så ska ju skattesubventionerna för elbilar i första hand gå till allmänheten och inte till några få välbeställda som har råd med en Plaid+ eller Porsche Taycan. Nu låter jag kanske som en vänsterpartist, men det är min bestämda uppfattning. Det som är så sjukt med reglerna som regeringen vill få igenom är ju att riktigt dyra elbilar gynnas medan billiga elbilar straffas hårt. Och att det är orimligt verkar ju SKV hålla med om.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mati skrev:
Det innebär alltså troligen högre förmånsvärde för dyra bilar, och lägre eller samma för billigare bilar. Bra. Kör, säger jag.
Vissa bilar såsom tex KIA e-Niro, e-Soul etc som hitintills lyckats få riktigt låga förmånsgrundande priser relativt sina nybilspriser kommer väl få lite högre förmånsvärde med detta förslag.
Men nog vore det en stor fördel att slippa det årliga lotteri med nybilspriser för jämförbara bilar som Skatteverket brukar få lägga tid på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Det innebär alltså troligen högre förmånsvärde för dyra bilar, och lägre eller samma för billigare bilar. Bra. Kör, säger jag.
Vissa bilar såsom tex KIA e-Niro, e-Soul etc som hitintills lyckats få riktigt låga förmånsgrundande priser relativt sina nybilspriser kommer väl få lite högre förmånsvärde med detta förslag.
Men nog vore det en stor fördel att slippa det årliga lotteri med nybilspriser för jämförbara bilar som Skatteverket brukar få lägga tid på.
Ja, de flesta bilar blir troligen lite dyrare. Men det visste vi ju redan att förmånsvärdena ska höjas. Att vissa drabbas mer än andra beror ju bara på att det är ett lotterispel idag, precis som du säger. Det skulle underlätta kolossalt om man hade sluppit spekulera kring förmånsvärdet varje gång man ska byta tjänstebil. Tänk bara hur förmånsvärdet för t.ex. Model S har förändrats under åren. Hamnar man på fel sidan årsskiftet blir förmånsvärdet plötsligt ett helt annat. Det kan i värsta fall handla om tusenlappar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

ippii skrev:
Verkar vara en bugg eller att de förbereder något? Ser inte ut så om jag kollar på min 2021:a nu iaf.
Det här alternativet kommer ju bara upp om du inte väljer en redan befintlig bil utan väljer ett pris för bilen och nu var det fortfarande så men säkert ett misstag på något sätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Ja, de flesta bilar blir troligen lite dyrare. Men det visste vi ju redan att förmånsvärdena ska höjas. Att vissa drabbas mer än andra beror ju bara på att det är ett lotterispel idag, precis som du säger. Det skulle underlätta kolossalt om man hade sluppit spekulera kring förmånsvärdet varje gång man ska byta tjänstebil. Tänk bara hur förmånsvärdet för t.ex. Model S har förändrats under åren. Hamnar man på fel sidan årsskiftet blir förmånsvärdet plötsligt ett helt annat. Det kan i värsta fall handla om tusenlappar.

Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare

Inlägg av swegarm »

Va skulle förmånsvärdet för M3 LR efter ändringen då?

Nu är det 4 324 kr/månad

Ska byta in min nuv m3 på torsdag till en ny , börjar få lite kalla fötter :/

Förmån nuv 3a 4 573 kr/månad så är ju en liten förbättring.

Får 523 kkr för min 3a , så är en mellanskillnad på 87 kkr

Med räntan på 0.25 % blir de en bra deal. Hur hade ni tänkt ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

swegarm skrev:
Va skulle förmånsvärdet för M3 LR efter ändringen då?

Nu är det 4 324 kr/månad

Ska byta in min nuv m3 på torsdag till en ny , börjar få lite kalla fötter :/

Förmån nuv 3a 4 573 kr/månad så är ju en liten förbättring.

Får 523 kkr för min 3a , så är en mellanskillnad på 87 kkr

Med räntan på 0.25 % blir de en bra deal. Hur hade ni tänkt ?

Enligt Skatteverket så är förmånsvärdet för en bil på 344 500:- (halva M3 P) lite drygt 3800:-/mån.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

En fråga från en som inte är så insatt;
Om du väljer en LR AWD idag (eller innan årsskiftet från när de nya reglerna föreslås gälla) så är det väl den nuvarande modellen som gäller för dig?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fakerlind skrev:
Om du väljer en LR AWD idag (eller innan årsskiftet från när de nya reglerna föreslås gälla) så är det väl den nuvarande modellen som gäller för dig?

Ja precis. Det är bara om man köper en efter nyår som det blir så här. Om nu Skatteverket får igenom sitt förslag öht.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

MWall skrev:
fakerlind skrev:

Ja precis. Det är bara om man köper en efter nyår som det blir så här. Om nu Skatteverket får igenom sitt förslag öht.
Tack. Så då kan du @swegarm väl känna hur fötterna blir varma igen? :)
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Skriv svar