Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Detta är anekdotiskt, men var det inte en kille som hade kört budbil med sin M3 mycket långt och han hade snabbladdat jättemycket men bara till 50% och hans batterier hade hållit relativt bra.
Edit: typos
Edit: typos
M3 LR 2023
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jag har en Highland SR+. Hur var det nu med rekommenderad laddnivå på dessa. Har för mig att brytpunkten för vettig calendaraging på dessa går vid 70% enligt bilen. Satte 65% för att safa lite. Gör jag rätt?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jo.
Bra att ladda fullt en ggr/vecka ungefär för arr BMS ska kunna hålla koll på laddningsnivån.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jag har kört med max 65% sedan två år tillbaka på min tre år gamla SR+ och km-mätaren visar 395 vid 100% laddning. Energigrafen påstår 50,344 kWh, vilket om man utgår ifrån de 55 kWh som bilen borde ha haft från början motsvarar 8,5% degradering. Jag vet inte om det är bra eller dåligt då jag inte har någon annan SR+ i samma ålder att jämföra med.
Jag brukar passa på att ladda till 100% inför resor som förbrukar mer än 30%. Inför långresor brukar jag ladda till 100% dagen före och låta bilen stå så över natten.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Highland LR uttagen 24-04-27
1300mil
Laddad till 50% om jag inte skall göra någon längre resa.
Bilen står på jobbet med 40% laddning hela dagen.
30% hemma och laddas vanligtvis sent till 50%
1300mil
Laddad till 50% om jag inte skall göra någon längre resa.
Bilen står på jobbet med 40% laddning hela dagen.
30% hemma och laddas vanligtvis sent till 50%
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Anekdotiskt. Min MIC m3p med E3LD har helt planat ut senaste 1000milen. Nu 5000mil totalt och batterisymbolen ger 462km vid 100%
Förhoppningsvis rasar det inte som en del andra MIC panasonics.
Tillägg; samtidigt har praktisk energiförbrukning sjunkit med 10% (inkörning??) varvid effektiv räckvidd är oförändrad, av alla loggar att döma.
Förhoppningsvis rasar det inte som en del andra MIC panasonics.
Tillägg; samtidigt har praktisk energiförbrukning sjunkit med 10% (inkörning??) varvid effektiv räckvidd är oförändrad, av alla loggar att döma.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
56 mil är väl enligt WLTP?Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visar räckvidd enligt EPA. Vilken range hade din bilmodell som ny, 496 km?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
2019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Du ligger precis jämnt med min.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.

Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ja, 56 enligt WLTP (vilket stod i annons), som jag trodde var "standardmått", men där ser man.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Kompetensutvecklad efter typ tredje posten på forumet. Jag tackar för lektionen och känner mig lite lugnare direkt.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Elmil skrev: ↑08 jul 2024 11:04Du ligger precis jämnt med min.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.![]()
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
Se där. Skönt med bekräftelse.
Ja, "glädjemätare" vet man ju att det är.
Vad har man allmänt inställt på räckvidd eller procent? Min förra el'is visade både uppskattat räckvidd och procent kvar. JAg inser att det är en smaksak, men ändå intresserad av vad vana Tesla ägare oftast använder...
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Det är nog ingen tröst, men du lär inte komma 47 mil heller.Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:11Ja, 56 enligt WLTP (vilket stod i annons), som jag trodde var "standardmått", men där ser man.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Kompetensutvecklad efter typ tredje posten på forumet. Jag tackar för lektionen och känner mig lite lugnare direkt.

Inte om du kör på motorväg i alla fall. 40 mil på sommaren och 30 på vintern kanske....
Ställ in procent och lär dig hur mycket som går åt till dina typiska resmål. I mitt fall går det t.ex. åt 15% fram och tillbaks till skjutbanan, och jag hinner oftast ladda lika mycket när vi veckohandlar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Det inser jag, såklart. Men i relation till min förra bil bör jag komma någon kilometer längre...mikebike skrev: ↑08 jul 2024 11:14Det är nog ingen tröst, men du lär inte komma 47 mil heller.Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:11Ja, 56 enligt WLTP (vilket stod i annons), som jag trodde var "standardmått", men där ser man.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.
Kompetensutvecklad efter typ tredje posten på forumet. Jag tackar för lektionen och känner mig lite lugnare direkt.![]()
Inte om du kör på motorväg i alla fall. 40 mil på sommaren och 30 på vintern kanske....
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Definitivt km. Dels för att få en uppfattning om degradering löpande. Dels för portabilitet mellan Teslor.Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 11:14Elmil skrev: ↑08 jul 2024 11:04Du ligger precis jämnt med min.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.![]()
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
Se där. Skönt med bekräftelse.
Ja, "glädjemätare" vet man ju att det är.
Vad har man allmänt inställt på räckvidd eller procent? Min förra el'is visade både uppskattat räckvidd och procent kvar. JAg inser att det är en smaksak, men ändå intresserad av vad vana Tesla ägare oftast använder...
Procent har imo ingen reell fördel annat än att folk är vana vid det från telefoner osv.
Helst hade jag dock sett kWh

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Har den här funktionen nu tagits bort även i bilen?Elmil skrev: ↑20 jul 2023 13:54Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...Oryd skrev: ↑20 jul 2023 12:30Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
kmladd.jpg
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Elmil skrev: ↑08 jul 2024 11:04Du ligger precis jämnt med min.AAKEE skrev: ↑08 jul 2024 10:472019 LR hade 499km (310 miles) som full räckvidd. Tesla visar *aldrig* WLTP utan Amerikanska EPA (som var 310 miles).Patric_69 skrev: ↑08 jul 2024 10:32Tjenare, Tesla newbie här.
Letar men hittar inget som hjälper mig i dessa högteknologiska trådar med gadgets och grafer. Jag undrar över degradering och så. Är det någon som har ett hum om normal degradering på en M3 LR av 2019 års modell?
Jag, glad i hågen, laddade fullt för få att se 56 mil lysa starkt emot mig i min nya bil. Detta efter att ha haft en bil som under bästa förhållanden kunde nå 44 mil vid 100% (en två år gammal ID.4) och fick till min stora förtrytelse se att min "nya" Tesla endast gav 47 mil vid 100% laddning... Jag var förgrymmad en stund innan jag insåg att batterier inte håller samma kapacitet över flera år.
Kan denna degradering anses normal?
Edit - Jag har ännu inte kunnat använda app då mitt reg. bevis inte kommit ännu.
Bilen visade full räckvidd tills batteriet var nere på 76 kWh.
Vid full laddning är varje km värd 152Wh batterikapacitet.
47 mil = 71.6 kWh, så du har ~8% degradering. Det är 100% normalt.
Degraderingen minskar takten ganska fort och efter 5 år händer det inget drastiskt.
Du torde tappa 0.5-1kWh på ett år nu.![]()
Det tål att poängtera att det AAKEE skriver innebär att räckviddssiffran som kan visas istället för procent INTE är beräknad återstående körsträcka i alla väder och körsätt. Den visar kvarvarande energi i batteriet och stämmer ENDAST vid en medelförbrukning på 152 Wh/km..
152Wh/km är bara vid full laddning, och inkluderar bufferten.
När man kör är varje km som räckvidden minskar värd 152x0.955 = 145Wh, eftersom bilen successivt döljer bufferten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Hej!
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
Model 3 -21 refresh. När jag laddar till 95% står det 521 km räckvidd. Hur mycket har mitt batteri förlorat i procent?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Min personliga uppfattning - vid batterisymbolen vill jag ha % för att planera min körning.
Räckvidden kollar jag genom att öppna Energiappen.
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
521 / 0.95 = 548km.
548km x 0.137kWh = 75kWh
Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km
Använd energigrafen.
Gissar du har en med 614 km WLTP, kod E3LD ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 23:59Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.Electron skrev: ↑07 aug 2024 06:57Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 23:59Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Hittar inte hur stort mitt batteri är.AAKEE skrev: ↑07 aug 2024 08:21Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.Electron skrev: ↑07 aug 2024 06:57Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.AAKEE skrev: ↑06 aug 2024 23:59Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.
75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%
Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?
Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Hur många kWh är batteriet?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21