Sida 29 av 29
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 27 sep 2022 19:02
av Niklas Z
iAkita skrev:Jag hade missat att augusti-numret av Elbilen hade en trevlig artikel (av Tibor?) om tävlingen, med snyggt sammanställda resultat. Ändå imponerande att EV6 bara behövde ladda 4 minuter längre på nervägen än vad vinnande Model 3 gjorde på uppvägen när rekordet slogs, trots dryga 30% (!) högre förbrukning.
Det finns en grym potential i eGMP plattformen. Blir Ioniq 6 så snål som utlovats kommer den bli svårslagen, om någon hinner få leverans och ställer upp med den nästa år.
Screenshot_20220926-223345_Readly.jpg
I och för sig är det rimligt att laddtiden är kortare på vägen söderut, om allt annat är lika, eftersom den första etappen är längst och man därmed kan passera en god del av sträckan med långsamma laddare. Jag tror jag passerade minst ett dussin laddstationer som erbjuder mer än 200 kW innan jag gjorde mitt första laddstopp på vägen norrut från Ystad. Från Sundsvall och norrut finns det inga laddare med vettig effekt. Å andra sidan råkade ni ut för sämre väder på vägen söderut, vilket inte gynnade laddtiderna.
Men helt klart är laddhastigheten imponerande hos EV6 och dess syskon. Inget snack om den saken.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 27 sep 2022 20:53
av iAkita
Niklas Z skrev:iAkita skrev:Jag hade missat att augusti-numret av Elbilen hade en trevlig artikel (av Tibor?) om tävlingen, med snyggt sammanställda resultat. Ändå imponerande att EV6 bara behövde ladda 4 minuter längre på nervägen än vad vinnande Model 3 gjorde på uppvägen när rekordet slogs, trots dryga 30% (!) högre förbrukning.
Det finns en grym potential i eGMP plattformen. Blir Ioniq 6 så snål som utlovats kommer den bli svårslagen, om någon hinner få leverans och ställer upp med den nästa år.
Screenshot_20220926-223345_Readly.jpg
I och för sig är det rimligt att laddtiden är kortare på vägen söderut, om allt annat är lika, eftersom den första etappen är längst och man därmed kan passera en god del av sträckan med långsamma laddare. Jag tror jag passerade minst ett dussin laddstationer som erbjuder mer än 200 kW innan jag gjorde mitt första laddstopp på vägen norrut från Ystad. Från Sundsvall och norrut finns det inga laddare med vettig effekt. Å andra sidan råkade ni ut för sämre väder på vägen söderut, vilket inte gynnade laddtiderna.
Men helt klart är laddhastigheten imponerande hos EV6 och dess syskon. Inget snack om den saken.
Visst är det så, i synnerhet om man kör EV6/Ioniq 5 som faktiskt kan ta emot den höga effekt som supersnabbladdarna ger. I och med att jag inte behövde stanna i förrän i Umeå på vägen ner och kunde utnyttja Eviny's 200 kW laddare där så blev laddtiden betydligt kortare på vägen ner, trots högre förbrukning. Till och med kortare än bästa Model 3:an på den delsträckan, trots att jag konstant laddade för mycket och anlände vid laddarna med mellan 8-19%. Så en kombination av Model 3's imponerande låga förbrukning och eGMP bilarnas laddkurva hade varit en vinnande kombination! Vid vardagskörning råder det dock ingen tvekan om att båda bilarna laddar mer än tillräckligt snabbt, iallafall utifrån mina behov.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 27 sep 2022 21:07
av ObscureEconomist
Generalbogge skrev:ObscureEconomist skrev:Generalbogge skrev:Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.
Ja, den i Töre blir ju helt isolerad om det inte kommer några andra mellan. Så det kommer säkert fler och då ligger nog Umeå väldigt bra till.
Hade absolut varit en bra ide med en i Umeå och en i kanske Pitea så får man ganska bra spridning uppåt.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 28 sep 2022 13:34
av Generalbogge
ObscureEconomist skrev:Generalbogge skrev:ObscureEconomist skrev:Generalbogge skrev:Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.
Ja, den i Töre blir ju helt isolerad om det inte kommer några andra mellan. Så det kommer säkert fler och då ligger nog Umeå väldigt bra till.
Hade absolut varit en bra ide med en i Umeå och en i kanske Pitea så får man ganska bra spridning uppåt.
Jävre tydligen på gång.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 05 okt 2022 23:02
av joel80
Kollade precis chargefinder och det har dykt upp nya laddare kring Piteå. Bl.a 4st 200kW strax norr om Piteå 2-3 minuter från E4an.
Lagom med 230km från Umeå och 160km från Haparanda.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 05 okt 2022 23:07
av Niklas Z
joel80 skrev:Kollade precis chargefinder och det har dykt upp nya laddare kring Piteå. Bl.a 4st 200kW strax norr om Piteå 2-3 minuter från E4an.
Lagom med 230km från Umeå och 160km från Haparanda.

Ja, det ser ut att finnas goda möjligheter att förbättra årets tider.