Dagens spotpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Man blir ju lite avtrubbad och håglös. Nu är det bara att krympa förbrukningen till varje pris som gäller.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Frågan är kring helgen. Om O3 faser in under söndagen kombinerat med mildare väder kan det bli bättre.

Men ja... Elprisena nu är brutala och jag tror vi kommer se blod flyta. Vore snyggt om Regeringen meddelade att samma konstruktion med elprisstöd som föreslagits fortsätter att gälla in i vintern.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Skabb1 skrev:
Frågan är kring helgen. Om O3 faser in under söndagen kombinerat med mildare väder kan det bli bättre.

Men ja... Elprisena nu är brutala och jag tror vi kommer se blod flyta. Vore snyggt om Regeringen meddelade att samma konstruktion med elprisstöd som föreslagits fortsätter att gälla in i vintern.
Den konstruktionen kommer inte fungera efterson det är lika höga priser i SE1&2 som i södra landet. Det ger två effekter:

1. En miljon människor i norr som inte omfattas av stödet
2. Inga flaskhalsavgifter att fördela ut som stöd

Gör om, gör rätt. ;)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Just nu känner jag mig extremt nöjd med att bo i bostadsrätt. Vi hade styrelsemöte här om veckan och lade budgeten för nästa år. Fjärrvärmen har gått upp med 18%, visst, det är en hel del, men jämfört med elpriserna är det ju ingenting.

Eventuellt behöver vi se över avgifterna till 2024 men å andra sidan så har de legat stilla sedan 2008 så det kanske är ok ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
GustavE

Inlägg av GustavE »

CrazyGang skrev:
Skabb1 skrev:

Den konstruktionen kommer inte fungera efterson det är lika höga priser i SE1&2 som i södra landet. Det ger två effekter:

Gör om, gör rätt. ;)
Håller med, Regeringen måste fortsätta med stödet månadsvis och Norrland måste tas med. Man får ta av Vattenfalls vinst istället.

Tänk räkningen för dec 2021 som var helt overklig, folk trodde inte att det var sant när dom fick den. En riktig smäll för många. Då var snittet för dec 180 öre. Hittills i dec 2022 är det 390 öre...

Räcker inte Vattenfalls vinst får man ta av biståndet, räcker inte det får man öka statsskulden.

Dom skulle också kunna göra som jag hade gjort om jag fått bestämma. Vara lite olydiga och lämna nuvarande hokus pokus prismodell, betala eventuella staffavgifter till EU, eller vilka som nu kräver det, och gå tillbaka till hur det var förr när elen kostade 30 öre. Gissar att dom eventuella straffavgifterna är en mild västanfläkt i jämförelse med vad stöden kostar / kommer kosta.
GustavE

Inlägg av GustavE »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... rischocken

17 juli 2022
Kraftbolagen gör bedömningen att i norra Sverige kommer elpriserna stå still flera år framåt.

Vad som än händer kommer elpriserna i Norrland knappast att höjas med mer än några ören, säger Joachim Nordin, vd för Skellefteå kraft.
...blev inte riktigt som dom trodde. Får byta ut ordet ören till kronor istället, så blir det rätt.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

GustavE skrev:
CrazyGang skrev:
Skabb1 skrev:

Gör om, gör rätt. ;)
Håller med, Regeringen måste fortsätta med stödet månadsvis och Norrland måste tas med. Man får ta av Vattenfalls vinst istället.

Tänk räkningen för dec 2021 som var helt overklig, folk trodde inte att det var sant när dom fick den. En riktig smäll för många. Då var snittet för dec 180 öre. Hittills i dec 2022 är det 390 öre...

Räcker inte Vattenfalls vinst får man ta av biståndet, räcker inte det får man öka statsskulden.

Dom skulle också kunna göra som jag hade gjort om jag fått bestämma. Vara lite olydiga och lämna nuvarande hokus pokus prismodell, betala eventuella staffavgifter till EU, eller vilka som nu kräver det, och gå tillbaka till hur det var förr när elen kostade 30 öre. Gissar att dom eventuella straffavgifterna är en mild västanfläkt i jämförelse med vad stöden kostar / kommer kosta.
Norrland har alltod varit med i stödet, även förra gången.. Däremot hamnade Norrlands snittpris under lägsta nivån 75 öre per kWh o h där man d blev stödet 0. Om man fortsätter med samma nivåer så lär Norrland vara med som de är just nu, ja ni får väl hoppas priserna fortsätter vara höga i Norrland så ni får stöd eller vänta de kanake är bättre med lägre priser så man slipper få atöd.. Tja vet inte media trycket och tråden här tyder fakriskt på att de är bättre att ha högt pris så man får stöd.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, det är helt bisarrt. Man trodde inte att elräkningen skulle kunna bli högre än förra december, men det verkar som att den var en piss i havet jämfört med vad som väntar nu. Jag har sänkt min förbrukning med nästan hälften hittills i december, räkningen kommer alltså troligen inte bli så vansinnigt mycket högre än förra året. Men samtidigt tar veden slut om det fortsätter vara såhär kallt. Då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Man får börja elda upp andra saker.
Jag pratade med en kvinna igår som sa att hon har börjat tvätta på jobbet och duscha på gymmet. Annars blir elräkningen högre än hennes lön. - Tur att vi är två som tjänar, sa hon.
Det är nånting som håller på att gå åt helvete om ingenting händer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Ja, det är helt bisarrt. Man trodde inte att elräkningen skulle kunna bli högre än förra december, men det verkar som att den var en piss i havet jämfört med vad som väntar nu. Jag har sänkt min förbrukning med nästan hälften hittills i december, räkningen kommer alltså troligen inte bli så vansinnigt mycket högre än förra året. Men samtidigt tar veden slut om det fortsätter vara såhär kallt. Då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Man får börja elda upp andra saker.
Jag pratade med en kvinna igår som sa att hon har börjat tvätta på jobbet och duscha på gymmet. Annars blir elräkningen högre än hennes lön. - Tur att vi är två som tjänar, sa hon.
Jag är inte ett dugg orolig för räkningarna i närtid. Det var väntat och jag har förberett mig. Det som oroar mig mest är om industrin drar. Då är det kört på riktigt för Sverige. Billig el har varit vårt ess i rockärmen alla dessa år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

GustavE skrev:

Ja, det är dags för Sverige att vara olydiga nu. Det kan aldrig vara bra för Sveriges ekonomi som helhet med de här vansinniga elpriserna.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

GustavE skrev:
CrazyGang skrev:
Skabb1 skrev:

Gör om, gör rätt. ;)

Riktigt bra ju. Du har min röst.

Jag bor i Örnsköldsvik men har huset kvar i Stockholm och roar mig ibland med att kika i Tibber-appen kring prisskillnader. Båda hushållen har identiska kurvor. Inte ett öre som skiljer. Att Norrland är exkluderat i nuläget är en praktskandal.
C9939DE2-B11F-4617-A0E6-28ED3D453710.png
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Ja priserna är brutala.
Har en kompis med felaktig lv-pump, troligen underdimensionerad. Ungefär 1000 kr per dag...

Företag kommer inte kunna bära detta. Liksom många privatpersoner.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Jerker skrev:
Arctic Drifter skrev:
Hus byggt -64, även jag har skiva med mineralull samt sågspån uppe på.

Har vinden full med grejer, optimalt vore att göra sektion för sektion. Mindre lämpligt om man anlitar folk men desto bättre om man gör det själv.
Ja, vi har också en massa grejer där. Måste därför tömma vinden. Får lagra allt i ett par rum i källaren i väntan på sortering och omvärdering av nyttan med att ha dessa saker kvar...
Vad har du för uppvärmning?
Lång och krånglig historia... När jag flyttade in fanns en olja/vedpanna. Oljan blev för dyr att elda med strax efter att jag flyttade in 2003. Så vi eldade med ved. Inte optimalt eftersom det inte fanns nån ackumulatortank, så det var kontinuerlig eldning i ett litet vedmagasin som gällde. Tröttnade på detta och dessutom beckade genomströmmnings-VVB i pannan igen så vi satte dit en separat VVB. Jag köpte en enkel luft/vatten-VP från Jula och monterade in. Den var inte dimensionerad för ett så stort hus, men ned till -5 klarade den, kanske med stöd av sin värmepatron, att hålla dräglig temperatur. Med en egenföretagare med dålig lönsamhet och en vuxenstudents ekonomi fanns inte utrymme för större investeringar i värmesystemet. Vedpannan användes för stödeldning när det blev kallt.

Så nu hade vi planer på att skippa möjligheten att elda med ved och att i somras byta L/V-VP till en betydligt bättre med inbyggt VVB. Men priserna stack iväg och leveranstiderna också samt inga fasta priser på själva pumparna valde vi att avvakta och försöka klara oss ett år till med den befintliga samt en luft/luft-VP som vi satte in på övervåningen främst för att kunna få kyla på sommaren men också som stöd till värme.

Så nu står vi med en underdimensionerad L/V-VP och en mindre L/L-VP. Hur vi än gör så har vi kallt inne och kW-timmarna bara flyger iväg trots att vi stängt av det mesta av huset från uppvärmning!

Tack för svar, misstänkte att det var något som inte var helt toppen. Intressantare att diskutera detta än dagens priser…. Tror inte fönsterna ger så mycket med tanke på vad du har för väggar. Är nog bara att stänga ner de delar som går och köra så svalt som ni står ut med. Vet inte var du bor men prognosen här är iallafall plusgrader nästa vecka. Håller tummarna för er.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Skulle vara intressant att veta hur många företag som inte förhandlat och bundit elavtalen, eller på annat sätt tidigare arbetat med att säkra kostnaderna för elpriser.

De som riskerar att drabbas är nog mest mindre företag eller ensamföretagare som inte har samma möjlighet att säkra ett elpris.

Samtidigt kan jag fundera på det vettiga att som företagare leva på ett rörligt elpris. Visst, hjälper inte för stunden men det kanske hjälper lite i ett längre perspektiv att jobba med detta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

GustavE skrev:
Instämmer, och för min del får man gärna ta några miljarder av public service med, detta borde vara stående nyheter men ser inte riktigt ut så.
Men det är klart, om MP-sympatisörer är överrepresenterade så blir väl resultatet därefter.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Arctic Drifter skrev:
GustavE skrev:
Instämmer, och för min del får man gärna ta några miljarder av public service med, detta borde vara stående nyheter men ser inte riktigt ut så.
Men det är klart, om MP-sympatisörer är överrepresenterade så blir väl resultatet därefter.
Tittar du verkligen på rapport eller aktuellt? Tycker elpriserna varit en av huvudnyheterna de senaste månaderna. Ofta före det skriv som faktiskt förs i vårt närområde, som kanske borde ligga överst alla dagar.
Model Y LR.
Model S70D
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

frippe skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många företag som inte förhandlat och bundit elavtalen, eller på annat sätt tidigare arbetat med att säkra kostnaderna för elpriser.

De som riskerar att drabbas är nog mest mindre företag eller ensamföretagare som inte har samma möjlighet att säkra ett elpris.

Samtidigt kan jag fundera på det vettiga att som företagare leva på ett rörligt elpris. Visst, hjälper inte för stunden men det kanske hjälper lite i ett längre perspektiv att jobba med detta.
Klippans pappersbruk har fått stänga produktionen flera gånger eftersom det inte lönar sig att ha igång produktionen.

Sen så är det flertalet idrottsföreningar som blir drabbade. Inom ishockeyn så väntar nog total katastrof om inte stöd ges.
Elräkningar på 15-20 miljoner kronor är absolut inte omöjligt.

Alla spaanläggningar har miljonräkningar också att vänta. Det kostar bisarra pengar att värma upp vatten som vi alla vet.

Pizzerior, gatukök.

Vi får se hur jävligt detta blir efter december januari.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

skulle vara bra att ta bort skatter på diesel och reduktionsplikt.
Visst, inte bra för miljön kommer vissa att hävda, men som det ser ut i dag med uselt med elektriska alternativ till traktorer lastbiler etc.
Så har det nog ingen betydelse för miljön, alla måste köra lika mycket ändå.
Men kunde vara välgörande för inflation etc
Bensinen spelar ingen roll, kan vara hög.

Samt även skatter på elen.
Visst kommer staten att förlora skatteintäkter i närtid, men när räntorna stiger pga inflationen och allt kaos som kommer efter detta, kanske det vore läge ändå.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Vilket gnäll de blev från se1 och 2 när de haft höga priser ett par 3 veckor.. Prova höga elpriser i 1,5 år istället..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

chaffis75 skrev:
Vilket gnäll de blev från se1 och 2 när de haft höga priser ett par 3 veckor.. Prova höga elpriser i 1,5 år istället..
Det är inte gnäll. Det är ett konstaterande att staten säger sig vilja göra en sak (dämpa effekterna av höga elpriser), men gör någonting helt annat (återbetalar en del av flaskhalsavgifterna från 2022). Riktigt nyspråk.

Hushåll och företag i norra Sverige lider precis lika mycket av höga elpriser som i södra Sverige just nu. Det förtar i.a.f. inte min sympati för de i söder som haft höga elpriser en längre tid. Men det är inte det som är sakfrågan här.

Att ställa olika delar av landet mot varandra, vilket statens agerande gjort, är förkastligt och idiotiskt och förtjänar kritik.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Historien härmar sig själv om och om igen (vi människor lär oss aldrig):

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanke ... inflation/

:lol: :twisted: :ugeek: denna gång är det i stort globalt (värre konsekvenser för fler människor men större möjligheter för dom som satsar rätt) samt MVH
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Tack för svar, misstänkte att det var något som inte var helt toppen. Intressantare att diskutera detta än dagens priser…. Tror inte fönsterna ger så mycket med tanke på vad du har för väggar. Är nog bara att stänga ner de delar som går och köra så svalt som ni står ut med. Vet inte var du bor men prognosen här är iallafall plusgrader nästa vecka. Håller tummarna för er.
Tack! Vi gjorde ett test igårkväll. Vi stängde av värmepumpen och värmde med gasolkamin. Sen läste jag av elmätaren för att se vad allt övrigt i huset drog. Därefter startade jag pumpen igen och kollade förbrukningen och det är uppenbart att den går för fullt för den drog 2,3 kWh under en timmes mätning. Så en luft/luftvärmepump som går för full dygnet runt (för den klarar inte att värma upp till mer än knappt dräglig temperatur, så den måste jobba hela tiden) drar alltså 55 kWh/dygn bara den. Under det kan vi inte komma. Med ett snittpris på 6:- Inkl. allt blir det alltså drygt 9900:-.

Nu har vi beställt lösull och ska få in den på vinden i helgen. Ska bli väldigt intressant att se hur det blir efter det!
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

chaffis75 skrev:
Jag skulle inte tro att de i SE3 och 4 satt helt tysta och nöjda för 1,5 år sen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Tack! Vi gjorde ett test igårkväll. Vi stängde av värmepumpen och värmde med gasolkamin. Sen läste jag av elmätaren för att se vad allt övrigt i huset drog. Därefter startade jag pumpen igen och kollade förbrukningen och det är uppenbart att den går för fullt för den drog 2,3 kWh under en timmes mätning. Så en luft/luftvärmepump som går för full dygnet runt (för den klarar inte att värma upp till mer än knappt dräglig temperatur, så den måste jobba hela tiden) drar alltså 55 kWh/dygn bara den. Under det kan vi inte komma. Med ett snittpris på 6:- Inkl. allt blir det alltså drygt 9900:-.

Nu har vi beställt lösull och ska få in den på vinden i helgen. Ska bli väldigt intressant att se hur det blir efter det!
Byt ut LFV-PUMPEN så fort ni kan.

Har denna i vårt hus (ca 70kvm):

https://www.xn--toshiba-vrmepumpar-ttb. ... OEQAvD_BwE

När man väl kommit upp i värme på ca 21c inomhus och runt 0c utomhus så drar pumpen ca 200W för att hålla hela huset varmt (ca 5kwh/dygn alltså).

MVH
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Jerker skrev:
Dafro skrev:

Kommer nog att bli en klart märkbar skillnad om du får dit ett par dm. :)
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar