Så där höll jag på första dagarna, men man anpassar sig. Man ska ju inte köra med en hand i kl 12 i alla fall. Hade han hållit handen kl 9, så hade han bara behövt trycka med vänster tumme som vanligt.
Vill man tvingas att hålla händerna rätt så är en yoke bäst. Annars får man helt enkelt uppbringa disciplinen att göra det ändå.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 21:41
av Dexter
Undrar när Model 3 Highland Performance eller Plaid kommer ut?
Lite nyfiken på den faktiskt.
Undrar när Model 3 Highland Performance eller Plaid kommer ut?
Lite nyfiken på den faktiskt.
Mm känns som dom behöver "step up the game" lite.
Finns ju avgasbilar som är snabbare än M3P liksom.
Ryktas om Q4 redan. Håller tummarna.
Det ryktet baseras väl enbart på att "våra" beställningar fortfarande har leveransdatum nov-jan, samt uttalande från någon säljare. I mina ögon har det väldigt lite värde om det är allt.
Jag hoppas såklart att det blir verklighet, men det känns inte som direkt välgrundade rykten.
Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.
Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
Måste man inte titta på skärmen när man byter riktning?
Jag körde ut från en fickparkering i morse och fickparkerade när jag kom hem. Jag konstaterade att det skulle ha blivit mycket bökigare om jag hade behövt titta på skärmen under manövern.
Varför ska du titta på skärmen? Den ligger ju där den alltid gör, du lär dig snabbt var!
För att se att det blev "rätt växel".
På en Model S ser du det som en stor pil på displayen framför ratt... yoken. Svår att missa.
Jo, men nu diskuterar vi 3 och Y.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 22:48
av Legato
Skärmen verkar inte vara vridbar som i S/X, eller har någon läst/sett något annat?
Undrar när Model 3 Highland Performance eller Plaid kommer ut?
Lite nyfiken på den faktiskt.
Mm känns som dom behöver "step up the game" lite.
Finns ju avgasbilar som är snabbare än M3P liksom.
Ryktas om Q4 redan. Håller tummarna.
Det ryktet baseras väl enbart på att "våra" beställningar fortfarande har leveransdatum nov-jan, samt uttalande från någon säljare. I mina ögon har det väldigt lite värde om det är allt.
Jag hoppas såklart att det blir verklighet, men det känns inte som direkt välgrundade rykten.
Litar på denna snubbe, har varit först med all info gällande Highland.
Spelar ingen roll på vart blinkersen sitter, knappar eller spakar.
Det är belagt med böter och alltså ett trafikbrott att inte blinka ut ur en rondell.
Trafikfarligt eller ej har inte heller med saken att göra.
Det är lag på det.
Svårare än så är det inte
Som sagt, att inte blinka ur en rondell är trafikbrott av väldigt få som inte är kopplat till trafiksäkerhet. Finns det något annat eller är det unikt?
Skärmen verkar inte vara vridbar som i S/X, eller har någon läst/sett något annat?
Det verkar inte som alla S/X alltid ska ha vridbar skärm, står ”if equipped” eller något liknande i manualen.
Kostar säkert lite extra och 3 har ju inte haft så mycket av ”extra”.
Re: Model 3 Highland
Postat: 03 sep 2023 01:27
av iAkita
Skönt att jag numera kör BMW och slipper att ens fundera över den menlösa blinkersdiskussionen som håller på att ta över tråden om en ny spännande bil
På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
För mig personligen skulle det vara en större dealbreaker att den saknar en HUD än att den saknar en blinkersspak, om jag nu varit intresserad av den från början.
Aldrig ägt en tesla, men ikväll beställer jag en. Första elbilen. Känns som att köpa en ny iPhone.
Man skulle ju kunna tänkta sig att det iallafall kändes lite större än att köpa en ny telefon, men stort grattis iallafall! Första elbilen är alltid den bästa
På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
För alla fall där man kör i princip rakt fram på vägen och ska svänga så funkar nog knappar på ratten minst lika bra om inte bättre. Det är ju på ratten man har händerna och att flytta dem från ratten för att hitta en spak bakom ratten är inte självklart bättre.
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i Sverige. Att just rondeller inte är samma märks också på att automatiken för blinkers i tesla (den som stänger av automatiskt när man svängt klart) inte kan hantera rondeller…
På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
För alla fall där man kör i princip rakt fram på vägen och ska svänga så funkar nog knappar på ratten minst lika bra om inte bättre. Det är ju på ratten man har händerna och att flytta dem från ratten för att hitta en spak bakom ratten är inte självklart bättre.
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i Sverige. Att just rondeller inte är samma märks också på att automatiken för blinkers i tesla (den som stänger av automatiskt när man svängt klart) inte kan hantera rondeller…
Använder du blinkersspak som använde rattväxel på en gammal Pontiac eller Dodge? Int släpper du väl handen från ratten?
”Tre-blink” funktionen på en med rattknappar? Behöver man dubbel-smeka eller hur funkar det?
Aldrig ägt en tesla, men ikväll beställer jag en. Första elbilen. Känns som att köpa en ny iPhone.
Man skulle ju kunna tänkta sig att det iallafall kändes lite större än att köpa en ny telefon, men stort grattis iallafall! Första elbilen är alltid den bästa
För mig är det betydligt större med ny mobil. Mobilen har jag gärna 3-4 år och det är massa meck med att få igång den nya mobilen, logga in på alla appar och konton. Ny bil har jag ca 2 ggr per år och är sällan jobbigt
Skärmen verkar inte vara vridbar som i S/X, eller har någon läst/sett något annat?
Det verkar inte som alla S/X alltid ska ha vridbar skärm, står ”if equipped” eller något liknande i manualen.
Kostar säkert lite extra och 3 har ju inte haft så mycket av ”extra”.
Tror det kanske står så i manualen för att nya S/X inte hade vridbar skärm från början på de första nya S/X som levererades i USA utan den motoriserade vridbara skärmen kom först på bilar tillverkade från och med slutet på april 2022
Tror det kanske står så i manualen för att nya S/X inte hade vridbar skärm från början på de första nya S/X som levererades i USA utan den motoriserade vridbara skärmen kom först på bilar tillverkade från och med slutet på april 2022
Ahh, låter rimligt!
Re: Model 3 Highland
Postat: 03 sep 2023 09:02
av lloydfabege
Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Man kan inte jämföra så. En bil har inte en viss ljudnivå i en viss fart. Vilken ljudnivå du mäter upp beror dels på var i bilen du mäter, dels på yttre faktorer. Därtill kommer naturligtivs att mätinstrumenten kan vara olika väl kalibrerade och man kan använda olika viktning av olika frekvenser.
Tumregeln är att bara jämföra mätningar som är gjorda med samma instrument, på samma asfalt, i samma väderförhållanden och där man bemödat sig att placera mikrofonen på likvärdig plats i bilen (helst nära en plats där man har öronen i normala fall). Annars kan skillnaderna bli väldigt stora. Den mätningen carwow gjorde kan bara användas för att jämföra gamla Model 3 med nya Model 3, i baksätet.
Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Man kan inte jämföra så. En bil har inte en viss ljudnivå i en viss fart. Vilken ljudnivå du mäter upp beror dels på var i bilen du mäter, dels på yttre faktorer. Därtill kommer naturligtivs att mätinstrumenten kan vara olika väl kalibrerade och man kan använda olika viktning av olika frekvenser.
Tumregeln är att bara jämföra mätningar som är gjorda med samma instrument, på samma asfalt, i samma väderförhållanden och där man bemödat sig att placera mikrofonen på likvärdig plats i bilen (helst nära en plats där man har öronen i normala fall). Annars kan skillnaderna bli väldigt stora. Den mätningen carwow gjorde kan bara användas för att jämföra gamla Model 3 med nya Model 3, i baksätet.
Jo, jag vet men tror du att en EQE någonsin skulle komma upp 74 db i 70 km/h?
Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Man kan inte jämföra så. En bil har inte en viss ljudnivå i en viss fart. Vilken ljudnivå du mäter upp beror dels på var i bilen du mäter, dels på yttre faktorer. Därtill kommer naturligtivs att mätinstrumenten kan vara olika väl kalibrerade och man kan använda olika viktning av olika frekvenser.
Tumregeln är att bara jämföra mätningar som är gjorda med samma instrument, på samma asfalt, i samma väderförhållanden och där man bemödat sig att placera mikrofonen på likvärdig plats i bilen (helst nära en plats där man har öronen i normala fall). Annars kan skillnaderna bli väldigt stora. Den mätningen carwow gjorde kan bara användas för att jämföra gamla Model 3 med nya Model 3, i baksätet.
Jo, jag vet men tror du att en EQE någonsin skulle komma upp 74 db i 70 km/h?
Ja, det är tänkbart att komma i närheten av den den nivån, om mätningen görs på "rätt" sätt.
Jag kan nämna att jag mätte min Model 3 för några veckor sedan med app i min mobil i 110 km/h och fick 69 dB. Då mätte jag på en väg som strax därefter fick ny beläggning, så det var inte fråga om att jag körde på tyst nylagd asfalt. Det är ju betydligt lägre än vad carwow fick, trots att jag körde i klart högre fart.
Som jämförelse kan jag nämna att en halvtimme senare gjorde jag samma mätning med en BMW i4 och fick 68 dB.