Sida 281 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 08:18
av Niklas Z
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 08:41
av nek0
Niklas Z skrev:
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 08:47
av Niklas Z
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 08:53
av nek0
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.
Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 08:56
av nek0
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.
Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?
Här har du några som kört en diesel längre än 250mil på en tank. Innebär det att alla kan klara det?
https://teknikensvarld.se/2617-mil-pa-e ... rd-120704/

Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 09:05
av Stevvee
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.
Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?
Du är ju bara dryg. Laddmöjlighet är ju en rätt stor förutsättning för att skaffa elbil. Sen kan man kosta hela kalaset själv men då blir det snabbt rätt dyrt och föreningen måste vara med en.
Bor man inte i storstäder så blir möjligheten att inte ladda hemma även den begränsad. Vad sägs om 2-5 mil till närmaste publika stolpe ? ”Älskling jag skall bara åka och ladda bilen, vi hörs om 1,5 timme”



Jag har inga problem med laddning. Jag kan ladda och till sommaren är huset klart så då har jag box. Nästan all min privata körning går på el, som sagt rätt skönt. Och enkelt att introducera sambon. Väntar också på ”rätta” elbilen där egentligen E-tron är kanon men inköp får vänta tills efter sommaren. För huset har dragit iväg lite extra med tillval.


Men återigen en hybrid passar inte alla precis som en elbil. Men jag förstår inte agget mot hybriden.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 09:15
av Niklas Z
Stevvee skriver att han har en laddhybrid. Det är fullt realistiskt att köra 250 mil på 50 liter fossilsoppa med en sådan. Har man ett körmönster med många korta sträckor och laddar mellan dem så fixar man det och sedan har man några längre sträckor på bensindrift. Inga konstigheter.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 09:26
av mati
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 09:53
av nek0
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 10:04
av nek0
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.
Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?
Du är ju bara dryg. Laddmöjlighet är ju en rätt stor förutsättning för att skaffa elbil. Sen kan man kosta hela kalaset själv men då blir det snabbt rätt dyrt och föreningen måste vara med en.
Bor man inte i storstäder så blir möjligheten att inte ladda hemma även den begränsad. Vad sägs om 2-5 mil till närmaste publika stolpe ? ”Älskling jag skall bara åka och ladda bilen, vi hörs om 1,5 timme”



Jag har inga problem med laddning. Jag kan ladda och till sommaren är huset klart så då har jag box. Nästan all min privata körning går på el, som sagt rätt skönt. Och enkelt att introducera sambon. Väntar också på ”rätta” elbilen där egentligen E-tron är kanon men inköp får vänta tills efter sommaren. För huset har dragit iväg lite extra med tillval.


Men återigen en hybrid passar inte alla precis som en elbil. Men jag förstår inte agget mot hybriden.
Ber om ursäkt om du uppfattar mig som dryg för det är inte min avsikt. Försöker bara förklara hur jag ser på hybriderna. Har man ingen laddning där bilen står är det bortkastade pengar. Vad det gäller stor stad och liten stad det är också konstigt. I Aneby har man 8 publika laddare som är gratis att använda, har aldrig sett en hybrid som laddar där. Aneby Kommun har 3 367 invånare . Aneby måste väl räknas som liten stad (by)

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 10:06
av Verdi
nek0 skrev:
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 10:35
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.
Jag vet inte om en laddbar hybrid sänker så mycket förbrukningen när batteriet ät slut. Testade en Auris hybrid 2016 och blev inte imponerad. Körde 60% på el och 0,46 bensin, körde aldrig över 50km/h undrar vad den drar om man kör 110km/h

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 10:55
av mati
nek0 skrev:
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Jag förstår precis vad du menar. Det var inte heller ditt inlägg jag svarade på.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 10:58
av mati
Verdi skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.
Men en Prius är byggd för att vara snål. Plugin-hybrider ska laddas, deras "snålhet" bygger på att man kör på el. Inte så sällan blir de faktiskt törstigare än en motsvarande ren fossilbil när de bara körs på bensin.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 11:03
av Gustafsson
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.
Jag vet inte om en laddbar hybrid sänker så mycket förbrukningen när batteriet ät slut. Testade en Auris hybrid 2016 och blev inte imponerad. Körde 60% på el och 0,46 bensin, körde aldrig över 50km/h undrar vad den drar om man kör 110km/h
Min 2012 prius laddhybrid provade jag köra ”så snålt det gick” under mina långpendlingar. Då drog den 0,34/mil över ca 180 mil. Och det var förra generationens Prius. Så visst går den att köra snålt i hybridläge.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 11:48
av nek0
Gustafsson skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.
Jag vet inte om en laddbar hybrid sänker så mycket förbrukningen när batteriet ät slut. Testade en Auris hybrid 2016 och blev inte imponerad. Körde 60% på el och 0,46 bensin, körde aldrig över 50km/h undrar vad den drar om man kör 110km/h
Min 2012 prius laddhybrid provade jag köra ”så snålt det gick” under mina långpendlingar. Då drog den 0,34/mil över ca 180 mil. Och det var förra generationens Prius. Så visst går den att köra snålt i hybridläge.
Påstår inte att det inte går. Det gick att köra en Passat i 270 mil på en tank men hur många klarar det? Hursomhelst vill jag inte ha någon hybrid :) och absolut inte någon Toyota oavsett motor i den.

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 20:55
av Swede1
https://www.theglobeandmail.com/amp/bus ... ur-energy/

Snabb ökning av elbilar kan schocka Kanadas ekonomi! 8-)

Det är stora krafter i rörelse när efterfrågan på olja kan sjunka drastiskt, precis vad jag ser fram emot, att vissa länder/regimer får mindre inflytande. :D

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 21:22
av hooked
Elon är på fest i helgen :D

Spana in hans skor! (Cybertruck)



Bild

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 21:40
av Bjelke
Han är bra skön asså! :) :lol: 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 22:18
av Lagerse
Vill inte förminska honom, men Photoshop är allt bra roligt ibland...

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 22:20
av taliz
Bild

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 22:39
av taliz

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 22:54
av hooked
Lagerse skrev:
Vill inte förminska honom, men Photoshop är allt bra roligt ibland...
haha, det missade jag helt :oops: Tack för klargörandet :)

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 22:55
av hooked
BMW: Ingen renodlad plattform för elbilar
BMW gör tvärt emot de flesta av konkurrenterna och väljer att inte satsa på en renodlad elbilsplattform.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... FADbaMVfik

Re: Artikel i media

Postat: 08 feb 2020 23:11
av 12man
bra att elvarianten tillverkas av magna steyr i österrike då...