Sida 282 av 606
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 09:01
av Legato
Jordad skrev:Sabbe skrev:Teslaspolen skrev:För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030
Man behöver inte gå så långt bort. Marginaler och vinst har utvecklats bättre än vad de flesta hade trott skulle ske. Tesla kan mycket väl nå p/e under 100 inom 2-3 år på dagens kurs. Det är inte överdrivet dyrt för ett företag som förväntas fortsätta växa med 50% per år.
Det finns goda anledningar till att analytiker har höjt sina riktkurser så mycket senaste året. Tesla har bevisat att man kan bygga fabriker snabbt och att efterfrågan finns.
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 09:16
av [JM]
Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 11:04
av Jordad
[JM] skrev:Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt ASP med 3/Y. Men ASP börjar plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 11:34
av spacecoin
Jordad skrev:[JM] skrev:Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 11:47
av Zalman3
spacecoin skrev:Jordad skrev:[JM] skrev:Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.
Energisektorn är så mycket större än bilsektorn i värden.
Och Teslas solceller, hemmabatteri, VPP och Autobidder kommer att ge Tesla Brazillions i vinst.
Om jag minns rätt så är energisektorn ca 10ggr större än bilsektorn.
Edit:
At the analyst call, Elon Musk stated they had managed to double capacity this year and would double it again next year. He added though that it will not be sufficient to meet demand.
Senior Director Energy R J Johnson gave more detail, stating:
We have more demand than supply through 2021 and we continue to ramp the product to match unprecedented demand across the globe through 2023 and beyond. Our order book is rapidly filling up through 2023 in a multiple gigawatt-hour scale
https://seekingalpha.com/article/438859 ... a-revenues
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 11:49
av spacecoin
Zalman3 skrev:spacecoin skrev:Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.
I rest my case.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 11:49
av Jordad
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen:
https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 11:52
av spacecoin
Jordad skrev:
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Ursäkta, med detta är det dummaste jag läst på länge. Tesla tillverkar bilar och det bästa du kan komma på att jämföra med är Amazon med e-handel (låga marginaler) och IaaS/PaaS (AWS, det som växer med höga marginaler).
Anledningen att Tesla växer är ju first-mover advantage, men den lär ju försvinna. Dom är fortfarande en biltillverkare.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 12:10
av Zalman3
spacecoin skrev:Zalman3 skrev:spacecoin skrev:Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.
I rest my case.
Teslas värdering bygger inte på att de kan bocka plåtar och sälja bilar med någon vinst att tala om.
Utan det är mjukvara och tjänster som ger vinst.
1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
4. 30-40% av bilsektorns vinst ska komma från Tesla försäkring
5. Sälja V2G nätnytta för ca 400kr per kWh och år
6. Konkurrera med service vid behov.
7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Vilken konkurrent har motsvarande tjänster?
Så Tesla skulle kunna sälja sina bilar till ett mycket lågt pris för att ta marknadsandelar.
Sen har man unika kringtjänster som man tjänar pengar på.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 12:16
av spacecoin
Zalman3 skrev:spacecoin skrev:Zalman3 skrev:spacecoin skrev:Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.
I rest my case.
Teslas värdering bygger inte på att de kan bocka plåtar och sälja bilar med någon vinst att tala om.
Utan det är mjukvara och tjänster som ger vinst.
1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
4. 30-40% av bilsektorns vinst ska komma från Tesla försäkring
5. Sälja V2G nätnytta för ca 400kr per kWh och år
6. Konkurrera med service vid behov.
7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Vilken konkurrent har motsvarande tjänster?
Så Tesla skulle kunna sälja sina bilar till ett mycket lågt pris för att ta marknadsandelar.
Sen har man unika kringtjänster som man tjänar pengar på.
Av denna lista kan jag inte komma på något som skulle vara unikt för Tesla jämfört med andra biltillverkare om vi hoppar 3-4 år framåt i tiden.
Software unlock av features använder ju alla sedan länge för t ex region/modell-anpassningar
Om Tesla lyckas med FSD så kommer man att kunna sälja det med högre marginal än andra på kort sikt, men vi får se.
Punkt 4 är ju helt absurd, och dessutom utanför det scope jag bad om.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 12:41
av Zalman3
1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
Visst kan en konkurrent börja med liknande tjänster. Men än har man inte gjort det. Och hela OTA konceptet är ju i konflikt med bilhandlare. Se bara hur illa det har gått med mjukvara uppgraderingar hos Polestar och ID bilarna.
4. 30-40% av bilsektorns vinst ska komma från Tesla försäkring
Tesla kan ju på ett unikt sätt samla in kördata som kan ge 70% i rabatt till försiktiga förare.
Dessutom har man Sentry mode som har koll på vad som händer.
5. Sälja V2G nätnytta för ca 400kr per kWh och år.
Tesla har ju på ett unikt sätt integrationen i ett VPP nät.
Gissar dock att VAG lanserar en VPP lösning när de kommer med V2G nästa år. På Power Day den 15 mars så pratade man om gratis laddning för deras elbilar.
6. Konkurrera med service vid behov.
Är i direkt konflikt med bilhandlare. Ioniq 5 exempelvis ska servas 1 gång per år eller varje 1.500 mil för att man vill tjäna pengar på service.
7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Man vill inte sälja uppgraderade datorer. Man vill sälja en ny bil.
Så i teorin kan Teslas konkurrenter härma Tesla.
Men frågan är om man kan/vill.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 12:46
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
4. 30-40% av bilsektorns vinst ska komma från Tesla försäkring
Hur stor andel av premien man idag betalar för en försäkring på en Tesla hos Länsförsäkringar är vinst?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 12:49
av Anonymous FTW
Jordad skrev:spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen:
https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.
https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624
Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 12:57
av spacecoin
Zalman3 skrev:
1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
Visst kan en konkurrent börja med liknande tjänster. Men än har man inte gjort det. Och hela OTA konceptet är ju i konflikt med bilhandlare. Se bara hur illa det har gått med mjukvara uppgraderingar hos Polestar och ID bilarna.
Software unlock är inte en ny sak som Tesla uppfunnit. Det används redan av alla.
Zalman3 skrev:
6. Konkurrera med service vid behov.
Är i direkt konflikt med bilhandlare. Ioniq 5 exempelvis ska servas 1 gång per år eller varje 1.500 mil för att man vill tjäna pengar på service.
En Tesla behöver servas regelbundet mil i praktiken. Bromsok ska smörjas, man behöver byta torkare et.c. Ser inte problemet, eller den stora "fördelen" för Tesla. Det är bra kundvård. Tesla vill inte tjäna pengar på detta, menar du?
Zalman3 skrev:
7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Man vill inte sälja uppgraderade datorer. Man vill sälja en ny bil.
Vill inte Tesla sälja nya bilar menar du? När dom kan tillverka fler bilar per år tror jag att du kommer att se att prioriteringarna ändras. Menar du att jag kan få den nya snabbare infotainment-datorn från nya refreshen i min bil nästa år?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 13:17
av Anonymous FTW
Zalman3 skrev:1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
Visst kan en konkurrent börja med liknande tjänster. Men än har man inte gjort det. Och hela OTA konceptet är ju i konflikt med bilhandlare. Se bara hur illa det har gått med mjukvara uppgraderingar hos Polestar och ID bilarna.
4. 30-40% av bilsektorns vinst ska komma från Tesla försäkring
Tesla kan ju på ett unikt sätt samla in kördata som kan ge 70% i rabatt till försiktiga förare.
Dessutom har man Sentry mode som har koll på vad som händer.
5. Sälja V2G nätnytta för ca 400kr per kWh och år.
Tesla har ju på ett unikt sätt integrationen i ett VPP nät.
Gissar dock att VAG lanserar en VPP lösning när de kommer med V2G nästa år. På Power Day den 15 mars så pratade man om gratis laddning för deras elbilar.
6. Konkurrera med service vid behov.
Är i direkt konflikt med bilhandlare. Ioniq 5 exempelvis ska servas 1 gång per år eller varje 1.500 mil för att man vill tjäna pengar på service.
7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Man vill inte sälja uppgraderade datorer. Man vill sälja en ny bil.
Så i teorin kan Teslas konkurrenter härma Tesla.
Men frågan är om man kan/vill.
Blir väl svårt att sälja något för 77K om det ingår i andra bilar som standard. Vad är det för konflikt som ställt till det med OTA hos Polestar och ID bilarna?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 13:21
av Jordad
spacecoin skrev:Jordad skrev:
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Ursäkta, med detta är det dummaste jag läst på länge. Tesla tillverkar bilar och det bästa du kan komma på att jämföra med är Amazon med e-handel (låga marginaler) och IaaS/PaaS (AWS, det som växer med höga marginaler).
Anledningen att Tesla växer är ju first-mover advantage, men den lär ju försvinna. Dom är fortfarande en biltillverkare.
Ja fast Tesla är en biltillverkare som tillverkar en ny typ av bil som inte har varit den gängse normen i bilindustrin och man gör det med en tillväxt som är högre än något snnat vi har sett i bilindustrins historia. Det går inte att jämföra så enkelt. Det är så mycket annat som skiljer med. Bara det att Tesla äger hela sitt egna försäljningsnätverk är helt abnormt.
Teknikskiften liknar varandra men bilindustrin och oljeindustrin är sådana jättekolosser och vi har nog aldrig varit med om något liknande som det som håller på att ske. Det måste man vara ödmjuk inför.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 13:50
av spacecoin
Jordad skrev:
Ja fast Tesla är en biltillverkare som tillverkar en ny typ av bil som inte har varit den gängse normen i bilindustrin och man gör det med en tillväxt som är högre än något annat vi har sett i bilindustrins historia.
Verkligen? T ex Ford modell T? Är Tesla ensamma att tillverka denna sorts bil? Är den enormt mycket bättre än något annat? Billigare? Tror inte det. USP-listan blir kortare och kortare för varje månad och år.
Jag påminner om mina funderingar:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 13:56
av Fredrik j
Jordad skrev:Det är så mycket annat som skiljer med. Bara det att Tesla äger hela sitt egna försäljningsnätverk är helt abnormt.
Det gör man ju för att man i början inte hade något val.
Traditionella biltillverkare kommer bli mer likt tesla och tesla kommer gå åt andra hållet. Om ett par år är köpupplevelsen likvärdig skulle jag tro.
Det är ju också lätt att blanda ihop återförsäljare med biltillverkare. Hittills har ju syftet varit att kunden ska tro att man gör affär med t.ex. VW hos handlaren. I själva verket gör man affär med en mellanhand. Det är inte bara negativt för kunden. Återförsäljare tjänar t.ex. pengar på garantireparationer.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 14:45
av Jordad
Anonymous FTW skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen:
https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.
https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624
Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Ursäkta
Om VAG ökade sin marknadsandel så gjorde man det genom att förlora mindre än andra, inte genom ökad försäljning. VAG har negativ tillväxt jämfört med innan pandemin. Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
VAG sålde 230t rena elbilar 2020 och 20% sålde man till sig själv. Man tömde hela leveransapparaten i slutet av året och köpte dem i en pankmanöver för att undkomma utsläppsböter. VAG hamstrade även elbilar under 2019 för att öka försäljningen 2020 för att slippa böter.
VAG togs upp som jämförelse för Teslas värdering. Att ett företag som har negativt momentum och samtidigt planerar för negativ tillväxt under 10 år värderas lågt är inte konstigt.
Om man vill hitta företag med störst skulder så finns det något som kallas för Google. Sök tex på: "companies with most debt".
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 14:56
av Jordad
spacecoin skrev:Jordad skrev:
Ja fast Tesla är en biltillverkare som tillverkar en ny typ av bil som inte har varit den gängse normen i bilindustrin och man gör det med en tillväxt som är högre än något annat vi har sett i bilindustrins historia.
Verkligen? T ex Ford modell T? Är Tesla ensamma att tillverka denna sorts bil? Är den enormt mycket bättre än något annat? Billigare? Tror inte det. USP-listan blir kortare och kortare för varje månad och år.
Jag påminner om mina funderingar:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då?
Ja Tesla är inte ensamma om att stå för teknikskiftet men man leder det rätt stort. Företag som är ledande i teknikskiften som Tesla är brukar alltid värderas långt mycket högre än de företag som riskerar bli offer för teknikskiftet som VAG. VAG har tillverkat elbilar i mer seriösare omfattning sedan 7-8 år tillbaka. Trots det utgjorde elbilar endast några få procent av VAGs försäljning 2020. Det är en av anledningarna till den låga värderingen.
Vad Tesla kommer ha för tillverkning om 10 år är omöjligt att överblicka. Det egna målet är 20 miljoner. Med tanke på att bilindustrin inklusive VAG fortfarande verkar vara helt eller delvis blinda inför teknikskiftet så är det ett möjligt mål för Tesla. Men mycket kommer självklart förändras under 10 år.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 15:07
av dd88
Jordad skrev:Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
Tesla ökade sin försäljning trots pandemi, men Tesla tappade i försäljning jämfört med vad dom hade sålt om det inte varit någon pandemi. Vad dom hade sålt utan pandemi för vi aldrig reda på, men om förväntan för året är en ökning på 50% men ökning blir 36% så är det ett tapp.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 15:19
av Jordad
dd88 skrev:Jordad skrev:Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
Tesla ökade sin försäljning trots pandemi, men Tesla tappade i försäljning jämfört med vad dom hade sålt om det inte varit någon pandemi. Vad dom hade sålt utan pandemi för vi aldrig reda på, men om förväntan för året är en ökning på 50% men ökning blir 36% så är det ett tapp.
Enligt VAGs långsiktiga plan skulle de sälja 430t rena elbilar 2020. Förhoppningsvis kanske man når det under 2021 istället eller iaf kommer nära. Men det känns fel att behöva jämföra de olika tillverkarna på det här sättet egentligen. Desto fler elbilar som blir byggda desto bättre

Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 15:26
av dd88
Ja jag håller med, att jämföra en av världens största biltillverkare med en förhållandevis liten aktör blir sällan rättvist åt något håll.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 15:39
av Anonymous FTW
Jordad skrev:Anonymous FTW skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen:
https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.
https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624
Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Ursäkta
Om VAG ökade sin marknadsandel så gjorde man det genom att förlora mindre än andra, inte genom ökad försäljning. VAG har negativ tillväxt jämfört med innan pandemin. Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
VAG sålde 230t rena elbilar 2020 och 20% sålde man till sig själv. Man tömde hela leveransapparaten i slutet av året och köpte dem i en pankmanöver för att undkomma utsläppsböter. VAG hamstrade även elbilar under 2019 för att öka försäljningen 2020 för att slippa böter.
VAG togs upp som jämförelse för Teslas värdering. Att ett företag som har negativt momentum och samtidigt planerar för negativ tillväxt under 10 år värderas lågt är inte konstigt.
Om man vill hitta företag med störst skulder så finns det något som kallas för Google. Sök tex på: "companies with most debt".
Ja det är också att öka marknadsandelarna. Vad jag vet så var hamstringen av elbilar 2019 ett resultat av att man inte ansåg att ID3 mjukvarumässigt var redo för marknaden, men du kanske sitter på andra uppgifter?
Provade använda det Google jag tror du nyss tipsade om och fick informationen att tyska bilföretag lånar nästan gratis. VW ligger etta som mest belånad, men även Daimler och BMW finns med bland världens tio mest skuldsatta företag, även Toyota och Ford finns med där, så VW har gott sällskap bland bilföretag i världen.
https://thereformedbroker.com/2020/07/2 ... -on-earth/
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 16:54
av Zalman3
Tesla är en populär arbetsgivare.
Universitetsundersökning: Tesla omedelbart bland tyska bästa arbetsgivare för teknik, affärer och IT.
Och precis som Tesla tränger in i hjärtat av den europeiska bilindustrin med Gigafactory nära Berlin i produktion, har företaget redan etablerat sig som en konkurrent i tankarna hos potentiella framtida anställda med universitetsexamen. Tesla uppnådde sitt bästa resultat med framtida akademiker från tekniska kurser: direkt på andra plats efter den tyska serievinnaren Porsche, som har varit i framkant sedan 2018, men framför de tre tyska premiummärkena Audi, Mercedes / Daimler och BMW. Masstillverkaren Volkswagen följer bara på åttonde plats efter Siemens och Bosch, den mest eftersökta arbetsgivaren hos ett utländskt moderföretag är Google inom tekniksektorn.
https://teslamag.de/news/uni-umfrage-te ... t-it-36875