Re: Aktien TSLA
Postat: 16 maj 2021 17:52
Det är iaf lätt att se vilka som regelbundet följer Tesla-youtubers. 

När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.[JM] skrev:500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?Jordad skrev:Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.MWall skrev:Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?
Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Jordad skrev:Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.MWall skrev:Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?
Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Härlig cherry picking som vanligt.Jordad skrev:Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Legato skrev:Härlig cherry picking som vanligt.Jordad skrev:Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.Legato skrev:När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.Legato skrev:Härlig cherry picking som vanligt.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?spacecoin skrev:Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Det är väl klart att Tesla har gynnats oproportionerligt mycket av el-bonusar och utsläppshandeln under tiden konkurrensen knappt funnits? Dvs fram tills nu.Jordad skrev:Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?spacecoin skrev:Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?spacecoin skrev:Det är väl klart att Tesla har gynnats mest av el-bonusar under tiden konkurrensen knappt funnits?Jordad skrev:Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?spacecoin skrev:Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.Maw skrev:Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om värdering, P/E, CAGR. Vet inte riktigt vad du fick det där andra ifrån? Kanske läge för dig att hoppa i säng för kvällen?Jordad skrev:Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?
Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.spacecoin skrev:Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om P/E, CAGR.
Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.Jordad skrev:Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Ja man kan ju hoppas det iafspacecoin skrev:Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.Jordad skrev:Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.Jordad skrev:Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.Legato skrev:Härlig cherry picking som vanligt.
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
http://www.chinadaily.com.cn/a/202105/1 ... be48b.html
Doubts rise over Tesla as April sales tumble.
Twitter user Ray4Tesla shared that an automobile social media outlet in China took responsibility for the fear, uncertainty, and doubt (FUD) it spread against Tesla in China. The network publicly apologized to Tesla for spreading the rumors of brake failure without any evidence. The outlet also urged other outlets to delete the false information and made a promise to stop spreading rumors in the future. I think both the American and some European media outlets should take notes.
https://www.tagesspiegel.de/berlin/elon ... 96202.html
Tesla-chefen flög in efter problem med Gigafactory i Grünheide.
Produktionsstart i juli 2021 misslyckades. Problem ökar kring Gigafactory i Grünheide. Nu har Tesla-chef Elon Musk överraskat flög in.
Elon Musk är i Tyskland, i Berlin. Om det är eld någonstans flyger Tesla-chefen personligen: Och på byggarbetsplatsen för den nya europeiska gigafabriken för den amerikanska elbilstillverkaren i Tyskland i Grünheide, Brandenburg, där produktionsstart måste skjutas upp från juli till höst / i slutet av 2021, staplar problemen upp.
Det faktum att Elon Musk oväntat anlände till BER-flygplatsen på söndag kväll efter en mellanlandning i London passar in i detta - och orsakar omedelbart spekulationer om hans Berlin-resa. Tesla-freaks filmade inflytandet från sin privata jet.
https://www.globaltimes.cn/page/202105/1223604.shtml
Tesla issues clarification on testing Chinese car-buyers’ driving knowledge
Det är väl helt naturligt att ta med siffrorna för senaste kvartalet? Det känns mer oärligt att ignorera dessa. Så mycket cherrypicking att säga att CAGR ligger runt 50% tycker inte jag att det är. Att säga att CAGR är kring 20% skulle jag säga är cherrypicking då det endast är ett kvartal som faller in där (2018 Q4 med CAGR på 17,5%).Legato skrev:
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.
Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Nog tycker jag att det är nära 50%. Skulle till och med säga att CAGR ligger kring 50% med en avvikelse för 2018 Q4. Att välja just detta kvartal som begin value är cherrypicking enligt mig då det egentligen är enda kvartalet som sticker ut.Legato skrev:Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Teslas skatterabatt i USA försvann för över 2 år sedan. Dom nådde 200.000 sålda bilar i USA i juli 2018. Den minskade sedan gradvis under några kvartal.spacecoin skrev:Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
“The only rhyme is that in the long run the value of stocks is the long-run free cash flows they generate but we have but the barest and most nebulous clues as to what these cash flows will turn out to be,” Anderson said. “But woe betide those who think that a near-term price to earnings ratio defines value in an era of deep change.”
Mitt resonemang var bredare än bilsubventioner, men sedan snöade diskussionen in på det. Det handlade om brist på konkurrens inom elbilar, utsläppsrätts-spelet i EU och till viss del bilsubventioner för elbilar. Apropå värdering, CAGR P/E osv.TomParkering skrev:Ditt argument verkar inte vara att skatten påverkar utan att konkurrenterna nu har bilar att sälja vilket dom inte hade innan. I stort är det fel.spacecoin skrev:Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?