När det gäller skatterabatterna i USA och Europa så har Tesla inte haft någon fördel jämfört med övriga tillverkare, tvärtom. Skatterabatterna går ju till kunderna och de kan välja vilken elbil de vill för att få rabatterna. Vissa av dessa rabatter har inte betalats ut till dyrare bilar vilket gjort att vissa modeller som Tesla har inte varit berättigade till rabatterna. Tesla har alltid konkurrerat på hela bilmarknaden, De har dock valt att endast ha marknadssegmentet "elbil" och inte tillverka någon avgasbil. Övriga biltillverkare har valt att inte komma med direkt attraktiva elbilar om de ens kommer med några förrän kanske nu senaste året. Samtliga biltillverkare agerar dock på hela bilmarknaden. Skulle man enbart prata om elbilsmarknaden så skulle ju Tesla helt dominera och flera bilmärken skulle inte ens existera. Toyota skulle vara en väldigt liten aktör och man skulle kunna ifrågasätta den skyhöga värderingen för det bolaget när de i princip inte tillverkar några elbilar. Borde ju vara mycket mindre än Polestar tex...spacecoin skrev:Mitt resonemang var bredare än bilsubventioner, men sedan snöade diskussionen in på det. Det handlade om brist på konkurrens inom elbilar, utsläppsrätts-spelet i EU och till viss del bilsubventioner för elbilar. Apropå värdering, CAGR P/E osv.
Tesla har haft det lugnt och förmånligt och njutit av first-mover advantage fram tills 2021, more or less. Och fått jackpot av EU:s regler. Mitt resonemang var att det inte kommer att bli bättre än vad det är idag. Sedan växer så klart marknadssegmentet "elbil" men när "elbil" är samma sak som "bil" inom några år, så är det många som vill vara med och slåss om marknaden.
Ang CAGR så verkar 2020Q1 vara en outlier om man tittar på diagrammet som Svenssons postade. Är det något som har koll på varför? Och hur det ser ut resten av 2020 + 2021Q1?
Gällande CAGR så jämför man alltid minst ett år, det blir annars lite som att bara kolla på försäljningen för en månad istället för ett kvartal vilket kan slå rätt kraftig fram och tillbaka.
Gär kommer graf med även kvartalen på kortare tid än ett år, de svänger som sagt var mycket mer och är inget man egentligen ska kolla på: De tre sista staplarna skall alltså ignoreras och kommer aldrig synas i någon data för CAGR med end value från 2021Q1.