Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2021 06:33
Inget stöd till dyra elbilar?
Nja, du blandar ihop två olika uttryck med samma innebörd:Larofo skrev:Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet.
https://markets.businessinsider.com/new ... 1030444140
Cathie Wood-led Ark Investment Management on Tuesday snapped up $27.2 million worth of shares in Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) after a two-week gap during which shares of the electric vehicle company have retreated about 15%.
Jag tror att han blandat ihop vem som är vem..Jerker skrev:Nja, du blandar ihop två olika uttryck med samma innebörd:Larofo skrev:Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet.
"Man ska aldrig brottas med ett svin; båda kommer att bli skitiga men bara svinet kommer att tycka om det."
"Man kan aldrig vinna en debatt mot en idiot; idioten kommer att dra ner diskussionen på sin låga nivå och vinna på överlägsen erfarenhet."
Zalman3 skrev:Och 2023 ser det mycket bra ut.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ing-assetsFerragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
Svårt att bedöma en analys man inte har tillgång till men Elon tyckte det var en bra observation iaf.Zalman3 skrev:Zalman3 skrev:Och 2023 ser det mycket bra ut.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ing-assetsFerragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.dd88 skrev:
Sabbe skrev:Spännande att se vad som presenteras den 3:e junihoppas på livestream
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.fth skrev:Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.dd88 skrev:
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.spacecoin skrev:Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.fth skrev:Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.dd88 skrev:
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.LarsL skrev:Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.spacecoin skrev:Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.fth skrev:Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.dd88 skrev:
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
LIDAR kan aldrig bli ett krav för Level 4 eller 5 autonomus driving. I alla fall inte om man vill kunna köra i regn, snö eller dimma.iAkita skrev:Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.LarsL skrev:Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.spacecoin skrev:Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.fth skrev:Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.dd88 skrev:
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Svenssons skrev:LIDAR kan aldrig bli ett krav för Level 4 eller 5 autonomus driving. I alla fall inte om man vill kunna köra i regn, snö eller dimma.iAkita skrev:Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.LarsL skrev:Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.spacecoin skrev:Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.fth skrev:Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
So back to these comments on Twitter. They beg the question: has anyone commenting on lidar performance in the rain, actually seen lidar data from a drive in the rain? Our Google searches tell us the answer is almost definitely not, so we figured the best way to make our point would be with a real drive.
Tack för den. Intressant!
Läste bloggen också och visst är det intressant information. Filmen är dock inte i direkt mycket regn, kamerasensorerna fram har tillgång till vindrutetorkare, något som en monterad GoPro inte har vilket vi ser i klippet och därför visar en stor regndroppe i mitten vilket antagligen var meningen att den skulle ha. Bloggen säger också att regn har påverkan för LIDAR vilket syns, mer regn mer påverkan. Snö har än mer påverkan men det lär troligen inte testas i San Francisco.