Sida 285 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 25 feb 2020 15:31
av ellerstrom
12man skrev:corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna
Kanske genom ett system för automatiskt utbyte av finansiärer, som de döpt till Bankomat?

Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 12:56
av Teslaspolen
Skidanläggningarna ska bli fossilfria
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... fossilfria
"Nu" säger rubriken, fast dom menar 2027...
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 13:28
av Rubiks
Läste igenom SLAOs färdplan och visst finns det lite tankar kring elbilar men frågar man Skistar så gissar jag att de själva anser att de redan ligger långt fram iom att de faktiskt har laddstolpar redan idag. Dessutom lägger de mycket ansvar på politiken och kommuner.
Bland annat uppmanar branschen riksdag och regering att:
Snabbt bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet så att det går att köra på el till och från skidorter i hela landet.
Vad skidanläggningarna själva uppmanas att göra är
Utbyggnad av laddstationer vid skidanläggningarna. Erbjuda och göra laddplatser valbara vid bokningen.
De vill att politiken ska "Utveckla satsning på elflyg" också. Vidare hävdar de att i stort sett all snötillverkning redan idag använder förnybar energi och att störst klimatpåverkan kommer från besökarnas resor till och från skidorterna pga att 90% av besökarna väljer bilen som färdmedel.
Här kan hela färdplanen läsas
EDIT: Det jag tog upp var det som var riktat mot just omställningen till elfordon. Det finns en hel del annat också som tex biodrivmedel till pistmaskiner och även elskotrar. Det finns en hel del om annat bra också men det rör sig mer om information som tex "Skidanläggningarna informerar sina besökare om alternativa färdsätt vid bokning." och om bättre samarbeten med lokaltrafik osv...
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:06
av fth
Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:
https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691
Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO
Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:11
av fth
Han klämmer dessutom i med följande:
I framtiden kan dessutom förbränningsmotorn enkelt bytas mot en bränslecell och bränslet bytas mot vätgas framställd genom fossilfri elektrolys.
"enkelt"
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:13
av Niklas Z
Och dessutom kommer vätgas och bränsleceller med på ett hörn, utan minsta problematisering av dessa.
EDIT: Pucktvåa.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:24
av hooked
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:29
av fth
hooked skrev:Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Det är ju också helt obegripligt hur man samtidigt i samma hjärna kan hysa åsikterna att elen inte räcker till
och att vätgas är framtiden, med tanke på att vi med en vätgasekonomi kommer att vaska 70-80% av tillförd el
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:31
av Teslaspolen
Det ligger nog en del i att många av dessa "gubbar" lärde sig transport och bränsle i en tid före litium-jon batteriet, och definitivt före det blev billigt. För 30-40 år sedan hade man hyfsad koll på bränsleceller och då verkade det som det mest lovande alternativet till ICE.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:32
av Mickep
Tror det har med att kunna knäppa "klimatalarmister" på näsan. kunna säga "ahaa det var inte så bra som ni trott, det innebär att alla era argument är förstörda!".
Att det kostar mer i klimatpåverkan att tillverka är inget att skämmas över. En bil är inte klimatvänlig!
Att skeppa en bil över halva jordklotet är inte heller särskilt bra heller.
200 kg per kWh låter väldigt lite, det pekar isåfall på att de bli mindre utsläpp vid tillverkning. Det sker förbättringar.
Att de hyllar vätgas är för att det påminner om bensin/diesel. (gasbilar har funnits tidigare)
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:35
av UrbanL
”Det kommer ju bara ut vatten från avgasröret” är väl det som värmer vätgasivrarnas hjärtan. Låter så himla fint.
Sedan glöms det bort hur vätgasen framställs, transporteras och vad det innebär i effektförluster på vägen.
Men vad sägs om att inte ens lämna ett snigelspår av jungfruligt enhörningsvatten efter sin bil? Nej, för batterier går tydligen inte att tillverka ens i ”framtiden” på något miljövänligt eller klimatkompenserat sätt?
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 14:38
av fth
Mickep skrev:200 kg per kWh låter väldigt lite [...]
Det är en extremt hög siffra, mer realistiska beräkningar gör gällande att det rör sig om c:a 60 kg co2/kWh i snitt för närvarande.
Tesla publicerar inte siffror för detta, men från deras footprint-rapport och annat kan man anta att dom ligger under, sannolikt långt under, genomsnittet.
Det som artikelförfattaren hävdar är förstås rent nys, baserat på föråldrade siffror och orimliga antaganden.
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 15:16
av mati
hooked skrev:Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Jag tror det är faktiskt ganska enkelt att förklara. Vätgas
känns som ett givet steg bort från fossila bränslen utan att behöva ändra beteendet. Man tankar precis som tidigare, det är bara en annan slang. Man kan köra precis som tidigare, det är bara tanka och fortsätta. Vätgas ser ut att ha många likheter med till exempel fordonsgas. I länder som Tyskland är det vanligt med gas i både bilar och hus, de tror på fullt allvar att man kan ersätta naturgas med vätgas utan att behöva göra så mycket mer. Gas som gas. Så varför inte bara byta den ena gasen mot den andra? Att det är två helt olika saker är ingen som begriper. Om man sedan driver en bränslecell med vätgasen eller om man eldar upp den i den kolvmotor tror jag inte att folk bryr sig så mycket om. Och var vätgasen ska komma ifrån är inte heller nånting som folk funderar över. Hur många är det som funderar över var bensinen kommer ifrån? Typ ingen. Soppan finns ju på macken.
Sen det där med att elen inte räcker till är en sån grej som har spridits överallt, och folk suger upp det. Och med tanke på att kärnkraften ska avvecklas så tror många att det blir elbrist. Det kan man ju läsa lite överallt att det blir så.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 17:12
av LarsL
Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 17:19
av fth
LarsL skrev:Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
Eller bensin/diesel, vissa verkar ju tro att man i princip kan börja sälja vätgas på befintliga fossilmackar med minimala ändringar
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 17:36
av Jerka
Jag tror det är en annan grej:
Alla vet att fossila bränslen inte är hållbara. Inte ens den mest styvnackade klimatförnekare kan med trovärdighet hävda att oljan räcker för evigt. Alltså blir strategin att klanka ner på elbilarna. "Kolla, de är minsann också dåliga för miljön!"
Problemet med detta förhållningssätt är att det inte erbjuder någon lösning. Vi accepterar att vi måste ställa om, men elbilar är vi ju emot - så vad göra? Det är där vätgasbilarna kommer in i bilden. De är på pappret rena, de är något annat än elbilar (okej batteribilar om man ska vara noggrann) men framförallt finns de knappt. En fantasilösning som ligger några år fram i tiden och som löser alla problem i just framtiden vilket gör att vi slipper göra något åt problemen idag. Elbilar är skit, vätgas är bra. Satsa på det istället. Se där, vi har en lösning!
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 17:58
av UrbanL
Och att en vätgas/bränslecellsbil egentligen är en överkomplicerad, ineffektiv version av en ...vänta på det... elbil (som de ju hatar) glöms också bort. Jag undrar om inte många tror att det är en förbränningsmotor men med vätgas istället för bensin?
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 18:42
av mati
UrbanL skrev:Och att en vätgas/bränslecellsbil egentligen är en överkomplicerad, ineffektiv version av en ...vänta på det... elbil (som de ju hatar) glöms också bort. Jag undrar om inte många tror att det är en förbränningsmotor men med vätgas istället för bensin?
BMW har faktiskt experimenterat med just detta i många år. Jag antar att de har slutat nu när bränslecellerna har blivit hanterbara i både storlek och pris osv, men tekniken finns alltså teoretiskt. Jag kan tänka mig att de riktigt inbitna petrolheadsen fortfarande hoppas på en sådan lösning. Knight Rider K.I.T.T. hade ju en dånande förbränningsmotor som gick på vätgas. På 80-talet ansåg man att det var framtidens teknik.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 20:35
av LarsL
Jerka skrev:
Problemet med detta förhållningssätt är att det inte erbjuder någon lösning. Vi accepterar att vi måste ställa om, men elbilar är vi ju emot - så vad göra? Det är där vätgasbilarna kommer in i bilden. De är på pappret rena, de är något annat än elbilar (okej batteribilar om man ska vara noggrann) men framförallt finns de knappt. En fantasilösning som ligger några år fram i tiden och som löser alla problem i just framtiden vilket gör att vi slipper göra något åt problemen idag. Elbilar är skit, vätgas är bra. Satsa på det istället. Se där, vi har en lösning!
Det var ju just på det sättet som biltillverkarna lyckades fördröja omställningen i California för 20 år sedan. De hävdade att delstaten inte skulle satsa på elbilar utan vänta på att vätgasbilarna skulle hinna utvecklas, naturligtvis visste de precis som idag att de ligger långt långt borta så de skulle kunna sälja bensinbilar i årtionden till. Detta ledde till att GM skrotade ut dras elbil EV1 trots att ägarna var storm förtjusta i dem, se ”How killed the electric car”.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 20:47
av taliz
LarsL skrev:Jerka skrev:
Problemet med detta förhållningssätt är att det inte erbjuder någon lösning. Vi accepterar att vi måste ställa om, men elbilar är vi ju emot - så vad göra? Det är där vätgasbilarna kommer in i bilden. De är på pappret rena, de är något annat än elbilar (okej batteribilar om man ska vara noggrann) men framförallt finns de knappt. En fantasilösning som ligger några år fram i tiden och som löser alla problem i just framtiden vilket gör att vi slipper göra något åt problemen idag. Elbilar är skit, vätgas är bra. Satsa på det istället. Se där, vi har en lösning!
Det var ju just på det sättet som biltillverkarna lyckades fördröja omställningen i California för 20 år sedan. De hävdade att delstaten inte skulle satsa på elbilar utan vänta på att vätgasbilarna skulle hinna utvecklas, naturligtvis visste de precis som idag att de ligger långt långt borta så de skulle kunna sälja bensinbilar i årtionden till. Detta ledde till att GM skrotade ut dras elbil EV1 trots att ägarna var storm förtjusta i dem, se ”How killed the electric car”.
Dom köpte ju även upp, och la ner, kollektivtrafiken. Vilket är en stor anledning till att LA ser ut som det gör med enorma igenkorkade motorvägar överallt, och 30% av all yta består av parkeringsplatser.
https://www.theguardian.com/cities/2016 ... ar-scandal
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 21:42
av LarsL
Fast 80 år tidigare.
Re: Artikel i media
Postat: 26 feb 2020 23:29
av taliz
Jo, poängen var att de har en historia av att vara "evil corporation".
Re: Artikel i media
Postat: 27 feb 2020 22:26
av PatrikS
Re: Artikel i media
Postat: 28 feb 2020 02:22
av LarsL
Ja, köpa ny bensinbil nu, hur tänker man då?
Re: Artikel i media
Postat: 28 feb 2020 05:23
av nek0
LarsL skrev:
Ja, köpa ny bensinbil nu, hur tänker man då?
Det händer spännande saker även med el
https://www.skd.se/2011/05/31/for-hog-s ... ra-hamnen/