Re: Aktien TSLA
Postat: 26 maj 2021 15:05
Tror ni Pierre Ferragu har rätt?Zalman3 skrev:Tesla ger bra med vinst.
Tror ni Pierre Ferragu har rätt?Zalman3 skrev:Tesla ger bra med vinst.
Lugn, det är pr från ett företag som vill sälja sin lidar. De har rätt i att om man inte väderskyddar sina huvudkameror så kan lidar vara en hjälp. Men ingen utvecklare är så korkad. Alla sätter huvudkameror bakom vindrutan där det finns vindrutetorkare som håller sikten fri. Kameror ser bättre i mörker än människor och bilar är dessutom utrustade med strålkastare. Det är inte ett problem.spacecoin skrev:Tack för den. Intressant!
Min slutsats är att kameror är svaga i regn, motljus och mörker. Lidar är väderpåverkad, men funkar oavsett ljusförhållanden. Radar klarar sig bra oavsett väder. Man behöver med andra ord flera (alla tre?) för att nå L4 som inte är väderkänslig.
Rätt bra info här: https://sensible4.fi/rain-and-fog-chall ... e-sensors/
Jordad skrev:Lugn, det är pr från ett företag som vill sälja sin lidar. De har rätt i att om man inte väderskyddar sina huvudkameror så kan lidar vara en hjälp. Men ingen utvecklare är så korkad. Alla sätter huvudkameror bakom vindrutan där det finns vindrutetorkare som håller sikten fri. Kameror ser bättre i mörker än människor och bilar är dessutom utrustade med strålkastare. Det är inte ett problem.spacecoin skrev:Tack för den. Intressant!
Min slutsats är att kameror är svaga i regn, motljus och mörker. Lidar är väderpåverkad, men funkar oavsett ljusförhållanden. Radar klarar sig bra oavsett väder. Man behöver med andra ord flera (alla tre?) för att nå L4 som inte är väderkänslig.
Rätt bra info här: https://sensible4.fi/rain-and-fog-chall ... e-sensors/
För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
Jag tror på, och är tacksam för, redundanta system när jag flyger flygplan, och även när det gäller självkörande bilar. Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.Jordad skrev:För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
Får bilen svårt att se ska den självklart sänka farten. Det gäller alla sensorer och även kombinationer eftersom det alltid innebär problem om bilen behöver prioritera vilken sensor den ska lita på.spacecoin skrev:Jag tror på, och är tacksam för, redundanta system när jag flyger flygplan, och även när det gäller självkörande bilar. Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.Jordad skrev:För att lösa autonomi så är typ och konfiguration av sensorer totalt ointressant egentligen. Utvecklare väljer de sensorer som deras lösning kräver. Det som är intressant är utvecklingen av AI. Det är det huvudsakliga problemet.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-pri ... urce-code/
Based on the source code shared by Tesla sleuth u/Sudsington via Reddit the EV automaker might be planning to hike up the price of FSD from $10,000 to $14,000. The company may also be planning to reintroduce Enhanced Autopilot into its driver-assist software lineup with a $4,000 price tag.
Finns inte EAP att köpa nu alltså?Zalman3 skrev:Tesla är kaxiga och höjer FSD till 14.000 dollar?
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-pri ... urce-code/
Based on the source code shared by Tesla sleuth u/Sudsington via Reddit the EV automaker might be planning to hike up the price of FSD from $10,000 to $14,000. The company may also be planning to reintroduce Enhanced Autopilot into its driver-assist software lineup with a $4,000 price tag.
Inte i USA nej.MWall skrev:
Finns inte EAP att köpa nu alltså?
Hur ser du som förare i motljus?spacecoin skrev:Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.
Nu ska vi se... Keps? Polariserande solglasögon hjälper ju lite också. Jag har svårt att se Tesla utrusta front-kamerorona med något av det, men det kanske kommer...TomParkering skrev:Hur ser du som förare i motljus?spacecoin skrev:Förklara för mig hur man "ser" i motljus med bara kameror.
Så kanske det är, men fartkameror behöver inte se 80-100 meter eller köra bil.LarsL skrev:Det går inte blända en fartkamera med helljuset. Det går alltså att lösa.
Fartkameror använder inte kameran för att bestämma avstånd och fart. De har ju en radar som gör det.LarsL skrev:Det går inte blända en fartkamera med helljuset. Det går alltså att lösa.
Tesla använder denna, med lite olika optik:Mickep skrev:Det finns typ ir kameror som inte bländas som vanliga kameror.
ev använder tesla något liknande (vilket inte vore förvånande då skillnaden i pris är minimal). Om de inte används så byts det ganska säkert ut,
Rob Mauer (Tesla Daily) prognostiserade typ 212k producerade bilar för Q2 häromdagen, då hamnar vi på knappt 400k för Q1-Q2, helt galen utvecklingSabbe skrev:(graf)
Ja, det är en minst sagt imponerande ökning av antalet bilar de spottar ur sig.fth skrev:Rob Mauer (Tesla Daily) prognostiserade typ 212k producerade bilar för Q2 häromdagen, då hamnar vi på knappt 400k för Q1-Q2, helt galen utvecklingSabbe skrev:(graf)![]()
/fth
Om den prognosen skulle stämma så landar vi på >400k för Q1-Q2, då är faktiskt 1M inte helt omöjligt på årsbasis.Zalman3 skrev:222.184 är den nya prognosen för Q2
https://insideevs.com/news/512716/china ... -may-2021/
Tesla Model Y sales increased to a new monthly record.
In May, Tesla noted very strong sales results in China, despite us hearing many unofficial reports about some issues after a confusing April sales report too.
The total volume (sales and export) - according to the China Passenger Car Association (CPCA) data (via Reuters and Moneyball's reports) - stands at 33,463 Made-in-China (MIC) Model 3/Model Y, which is the second-highest monthly result ever! The year-over-year growth stands at over 200%!