Re: Senaste version 2022.28
Postat: 28 sep 2022 16:49
Fick version 2022.24.14 idag på min MS. Avståndsvridaren på Autopilotspaken har nu ett läge som inte gör något alls, där Nivå 1 brukade vara.
Väldigt intuitivt!

Ja, kortaste avståndsläget är borta och max hastighet på farthållaren är lägre.Bjelke skrev:Är det för att vision-only inte kan ha det närmaste läget?
Vad står det i release notes, under 2020.20?Curik skrev:Min bil är dock legacy så tror inte den kan få Vision Only? Märkte ingen större skillnad på Autosteer men inbillade mig att bilen inte såg andra bilar än den direkt framför.
Jaja, var ju ingen överraskning iaf..
Radarn har ju knappast något att göra med hur linjerna följs. Det har ju alltid varit "vision"mikebike skrev:Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!
Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.
På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.
Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.
Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....
Nej, jag vet att radarn inte används för att följa linjer, det var därför jag postade i den här tråden istället för tråden om att radarn inte längre används.Xeik skrev:Radarn har ju knappast något att göra med hur linjerna följs. Det har ju alltid varit "vision"mikebike skrev:Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!
Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.
På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.
Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.
Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....
Klart att de kan ha ändrat något med hur den följer linjerna, men det är ju absolut en sak som isåfall kan/bör vara samma som innan. Samma med skyltarna, det är ju samma kameror som läser av som tidigare.
I fallet med dimman så verkar det ju däremot helt klart vara ett problem utan radarn.
Ja precis, kamerorna byts inte ut när du uppdaterar bilen - det är helt korrekt.Xeik skrev:Radarn har ju knappast något att göra med hur linjerna följs. Det har ju alltid varit "vision"mikebike skrev:Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!
Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.
På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.
Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.
Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....
Klart att de kan ha ändrat något med hur den följer linjerna, men det är ju absolut en sak som isåfall kan/bör vara samma som innan. Samma med skyltarna, det är ju samma kameror som läser av som tidigare.
I fallet med dimman så verkar det ju däremot helt klart vara ett problem utan radarn.
Kan den bli okalibrerad av mjukvaruuppdateringar?BrooklynS skrev:Det låter som att du borde kalibrera kameran…
Det kan den. Kalibreringen är inte mekanisk utan görs i mjukvaran.mikebike skrev:Kan den bli okalibrerad av mjukvaruuppdateringar?BrooklynS skrev:Det låter som att du borde kalibrera kameran…
De sa att de blockat den. Sedan kom Mobil Service och installerade en nyare.martinot skrev:Jag har också 2022.24.8 nerladdat som jag undviker att installera. Måste dock lite irriterande trycka på att avbryta varje gång dialogen kommer upp om installation.
Någon som vet hur man kan få bort den själv på något sätt?
Mikebike; vad sa Tesla när du kontaktade de för att få bort den?
När den slickade fel kantlinjer var det klart väder, likaså när den läste fel på skyltarna.agehall skrev:Det kan ju mycket väl vara så att din kalibrering inte funkar helt 100% med en ny uppdatering av någon anledning. Det lär knappast skada att göra om den. Kan tänka mig massor av anledningar till varför den varit lite off men fungerat bra tidigare och så kommer det en uppdatering som tolkar saker lite annorlunda.
Beter sig bilen likadant dagtid när det är bra väder? Isåfall är något helt klart fel och jag skulle ha börjat med att kalibrera kamerorna.
Har har inte fått min bil tvångs-lobotomerad ännu. 2022.20-nått med WIFI av och standard.ONSatan skrev:Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).
Vore ju trevligt om den kan kalibrera automagiskt lite då och då utan att behöva göra det manuellt.Curik skrev:Det kan den. Kalibreringen är inte mekanisk utan görs i mjukvaran.mikebike skrev:Kan den bli okalibrerad av mjukvaruuppdateringar?BrooklynS skrev:Det låter som att du borde kalibrera kameran…
Köp en Yaris!ONSatan skrev:Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).
Körde på kvällen hem från träningen och passerade då en väl upplyst korsning där bilen helt plötslig väljer att dra på helljuset rakt i nosen på en bil på andra sidan korsningen. Lyckas snabbt släcka med "spaken framåt" men föraren av bilen gjorde flertalet obscena gester då vi möttes i korsningen.
Körde då ut utanför för stan för att testa lite mer. OCH, 2022.28.2 är precis lika dålig som övriga Teslamjukvaror vad gäller avbländning. Fler bilar blev irriterade nog för att blinka och, precis som innan när jag testat, så släktes ibland helljuset där det var mörkt!!?
Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Detta är så jäv.…a dåligt Tesla! Vilken blir första trafikolyckan orsakad av detta?
Jag tror att fler än du tror lutar åt det...tslaqqq skrev:Köp en Yaris!ONSatan skrev:Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Blir Teslan bättre då?tslaqqq skrev:Köp en Yaris!ONSatan skrev:Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).
Körde på kvällen hem från träningen och passerade då en väl upplyst korsning där bilen helt plötslig väljer att dra på helljuset rakt i nosen på en bil på andra sidan korsningen. Lyckas snabbt släcka med "spaken framåt" men föraren av bilen gjorde flertalet obscena gester då vi möttes i korsningen.
Körde då ut utanför för stan för att testa lite mer. OCH, 2022.28.2 är precis lika dålig som övriga Teslamjukvaror vad gäller avbländning. Fler bilar blev irriterade nog för att blinka och, precis som innan när jag testat, så släktes ibland helljuset där det var mörkt!!?
Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Detta är så jäv.…a dåligt Tesla! Vilken blir första trafikolyckan orsakad av detta?
Oj, det låter som ett nytt rekord. Min fungerar åtminstone på motorväg. Om det är rakt och varken sol eller dimma.Remuz skrev:Min bil installerade 28 inatt trots att jag inte sagt ok till det. Nu kan man köra AP i ganska exakt en minut innan den blir tokig och piper, visar röd ratt och ber mig ta över. Samma sak på motorväg som på vanlig landsväg. Helt oanvändbar helt enkelt. Dessutom tar det ofta flera minuter innan jag ens får upp ratten i displayen som säger att jag man slå på AP. Tröttsamt att inte ens ha en farthållare…