Sida 288 av 421

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 28 sep 2022 16:49
av Curik
Fick version 2022.24.14 idag på min MS. Avståndsvridaren på Autopilotspaken har nu ett läge som inte gör något alls, där Nivå 1 brukade vara. :mrgreen: Väldigt intuitivt!

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 28 sep 2022 17:47
av Bjelke
Är det för att vision-only inte kan ha det närmaste läget?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 28 sep 2022 19:07
av mikebike
Bjelke skrev:
Är det för att vision-only inte kan ha det närmaste läget?
Ja, kortaste avståndsläget är borta och max hastighet på farthållaren är lägre.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 28 sep 2022 21:44
av Curik
Min bil är dock legacy så tror inte den kan få Vision Only? Märkte ingen större skillnad på Autosteer men inbillade mig att bilen inte såg andra bilar än den direkt framför.

Jaja, var ju ingen överraskning iaf..

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 28 sep 2022 21:51
av jpetters
Curik skrev:
Min bil är dock legacy så tror inte den kan få Vision Only? Märkte ingen större skillnad på Autosteer men inbillade mig att bilen inte såg andra bilar än den direkt framför.

Jaja, var ju ingen överraskning iaf..
Vad står det i release notes, under 2020.20?

Vad har du för version på AP/FSD datorn?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 16:08
av mikebike
Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!

Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.

På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.

Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.

Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 16:19
av Xeik
mikebike skrev:
Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!

Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.

På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.

Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.

Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....
Radarn har ju knappast något att göra med hur linjerna följs. Det har ju alltid varit "vision"
Klart att de kan ha ändrat något med hur den följer linjerna, men det är ju absolut en sak som isåfall kan/bör vara samma som innan. Samma med skyltarna, det är ju samma kameror som läser av som tidigare.
I fallet med dimman så verkar det ju däremot helt klart vara ett problem utan radarn.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 16:35
av mikebike
Xeik skrev:
mikebike skrev:
Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!

Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.

På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.

Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.

Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....
Radarn har ju knappast något att göra med hur linjerna följs. Det har ju alltid varit "vision"
Klart att de kan ha ändrat något med hur den följer linjerna, men det är ju absolut en sak som isåfall kan/bör vara samma som innan. Samma med skyltarna, det är ju samma kameror som läser av som tidigare.
I fallet med dimman så verkar det ju däremot helt klart vara ett problem utan radarn.
Nej, jag vet att radarn inte används för att följa linjer, det var därför jag postade i den här tråden istället för tråden om att radarn inte längre används. ;)

Ja, det är samma kameror och samma bil, men uppförandet är rejält försämrat.
Antingen har kameran blivit sämre eller så har mjukvaran blivit sämre. Min upplevelse har definitivt blivit sämre.
På denna bild är det en varning för att kurvan är för tvär, men bilen låg nära eller på mittlinjen flera gånger utan att varningen kom upp.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 19:49
av BrooklynS
Det låter som att du borde kalibrera kameran…

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 19:58
av Curik
Xeik skrev:
mikebike skrev:
Nu har jag utvärderat AP Vision only under en Norrlandsresa.
En rejäl försämring!

Tidigare har AP placerat bilen mitt i körfälten, vilket känts onaturligt i kurvor, då man hellre ligger nära högerkanten i högerkurvor och nära mittlinjen i vänsterkurvor.
Nu ligger bilen nära kant- och mittlinjer, fast åt fel håll!
Riktigt läskigt.

På vägen hem på E4 var det bitvis dimmigt, sikten var 100 till 200 meter som värst.
Slår bilen på halvljus och/eller bakljus? -Icke.
Istället börjar den dra ned hastigheten, och till slut stänger den av autostyrningen.
Vissa har hävdat att urkopplingen av radarn är en fördel eftersom farthållaren nu kommer fungera vintertid, vid snöfall.
Glöm det, klarar den inte av lite dimma så kommer den inte klara snöfall heller.

Apropå Vision only så läste bilen av fel hastighet på skyltarna flera gånger, vid samtliga tillfällen var det skyltat 110 men det som visades på skärmen var 80, 70 eller 90.
Ett förtydligande; även renderingen av skyltarna visade fel.

Hur kan man tro att Tesla skall klara fungerande FSD inom kort när kameran varken kan läsa av skyltar eller följa en bil 100 meter framför?
Eller hålla sig i körfältet på kurvig landsväg....
Radarn har ju knappast något att göra med hur linjerna följs. Det har ju alltid varit "vision"
Klart att de kan ha ändrat något med hur den följer linjerna, men det är ju absolut en sak som isåfall kan/bör vara samma som innan. Samma med skyltarna, det är ju samma kameror som läser av som tidigare.
I fallet med dimman så verkar det ju däremot helt klart vara ett problem utan radarn.
Ja precis, kamerorna byts inte ut när du uppdaterar bilen - det är helt korrekt. :lol: :lol: :lol:

Men däremot kan du nog räkna med att Tesla tränar om det neurala nätet för Auto Steer med jämna mellanrum. Antagligen även koden som konsumerar den. Och då kan det absolut bli mycket sämre.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 20:30
av mikebike
BrooklynS skrev:
Det låter som att du borde kalibrera kameran…
Kan den bli okalibrerad av mjukvaruuppdateringar?

Det kanske är imma mellan rutan och kameran?
Fast jag tycker man borde få något felmeddelande om kameran fått grå starr. :lol:

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 22:26
av agehall
Det kan ju mycket väl vara så att din kalibrering inte funkar helt 100% med en ny uppdatering av någon anledning. Det lär knappast skada att göra om den. Kan tänka mig massor av anledningar till varför den varit lite off men fungerat bra tidigare och så kommer det en uppdatering som tolkar saker lite annorlunda.

Beter sig bilen likadant dagtid när det är bra väder? Isåfall är något helt klart fel och jag skulle ha börjat med att kalibrera kamerorna.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 22:29
av Curik
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Det låter som att du borde kalibrera kameran…
Kan den bli okalibrerad av mjukvaruuppdateringar?
Det kan den. Kalibreringen är inte mekanisk utan görs i mjukvaran.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 02 okt 2022 23:17
av martinot
Jag har också 2022.24.8 nerladdat som jag undviker att installera. Måste dock lite irriterande trycka på att avbryta varje gång dialogen kommer upp om installation.

Någon som vet hur man kan få bort den själv på något sätt?

Mikebike; vad sa Tesla när du kontaktade de för att få bort den?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 07:43
av mikebike
martinot skrev:
Jag har också 2022.24.8 nerladdat som jag undviker att installera. Måste dock lite irriterande trycka på att avbryta varje gång dialogen kommer upp om installation.

Någon som vet hur man kan få bort den själv på något sätt?

Mikebike; vad sa Tesla när du kontaktade de för att få bort den?
De sa att de blockat den. Sedan kom Mobil Service och installerade en nyare.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 07:44
av mikebike
agehall skrev:
Det kan ju mycket väl vara så att din kalibrering inte funkar helt 100% med en ny uppdatering av någon anledning. Det lär knappast skada att göra om den. Kan tänka mig massor av anledningar till varför den varit lite off men fungerat bra tidigare och så kommer det en uppdatering som tolkar saker lite annorlunda.

Beter sig bilen likadant dagtid när det är bra väder? Isåfall är något helt klart fel och jag skulle ha börjat med att kalibrera kamerorna.
När den slickade fel kantlinjer var det klart väder, likaså när den läste fel på skyltarna.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 07:47
av Jerker
Lite dimmigt här när jag åkte till jobbet. Brukar inte använda AP på den här sträckan men testade för skojs skull och det gick inte många sekunder innan den slog av i panik. Försökte ett par ggr till, med samma resultat. Sen klagade den på att främre kamera var otillgänglig och efter det började den torka rutan på högsta hastighet.

Jag har HW2.5 och 2022.28.2

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 09:26
av ONSatan
Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).

Körde på kvällen hem från träningen och passerade då en väl upplyst korsning där bilen helt plötslig väljer att dra på helljuset rakt i nosen på en bil på andra sidan korsningen. Lyckas snabbt släcka med "spaken framåt" men föraren av bilen gjorde flertalet obscena gester då vi möttes i korsningen.

Körde då ut utanför för stan för att testa lite mer. OCH, 2022.28.2 är precis lika dålig som övriga Teslamjukvaror vad gäller avbländning. Fler bilar blev irriterade nog för att blinka och, precis som innan när jag testat, så släktes ibland helljuset där det var mörkt!!?

Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Detta är så jäv.…a dåligt Tesla! Vilken blir första trafikolyckan orsakad av detta?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 09:49
av spacecoin
ONSatan skrev:
Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).
Har har inte fått min bil tvångs-lobotomerad ännu. 2022.20-nått med WIFI av och standard.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 10:00
av RagWal
Curik skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Det låter som att du borde kalibrera kameran…
Kan den bli okalibrerad av mjukvaruuppdateringar?
Det kan den. Kalibreringen är inte mekanisk utan görs i mjukvaran.
Vore ju trevligt om den kan kalibrera automagiskt lite då och då utan att behöva göra det manuellt.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 10:02
av tslaqqq
ONSatan skrev:
Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).

Körde på kvällen hem från träningen och passerade då en väl upplyst korsning där bilen helt plötslig väljer att dra på helljuset rakt i nosen på en bil på andra sidan korsningen. Lyckas snabbt släcka med "spaken framåt" men föraren av bilen gjorde flertalet obscena gester då vi möttes i korsningen.

Körde då ut utanför för stan för att testa lite mer. OCH, 2022.28.2 är precis lika dålig som övriga Teslamjukvaror vad gäller avbländning. Fler bilar blev irriterade nog för att blinka och, precis som innan när jag testat, så släktes ibland helljuset där det var mörkt!!?

Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Detta är så jäv.…a dåligt Tesla! Vilken blir första trafikolyckan orsakad av detta?
Köp en Yaris!

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 10:14
av spacecoin
tslaqqq skrev:
ONSatan skrev:
Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Köp en Yaris!
Jag tror att fler än du tror lutar åt det...

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 10:17
av Nicke Nyfiken
tslaqqq skrev:
ONSatan skrev:
Jag fick igår 2022.28.2 tvångsinstallerad (hade kopplat bort WIFI samt satt uppdateringar på "standard" men den installerades ändå).

Körde på kvällen hem från träningen och passerade då en väl upplyst korsning där bilen helt plötslig väljer att dra på helljuset rakt i nosen på en bil på andra sidan korsningen. Lyckas snabbt släcka med "spaken framåt" men föraren av bilen gjorde flertalet obscena gester då vi möttes i korsningen.

Körde då ut utanför för stan för att testa lite mer. OCH, 2022.28.2 är precis lika dålig som övriga Teslamjukvaror vad gäller avbländning. Fler bilar blev irriterade nog för att blinka och, precis som innan när jag testat, så släktes ibland helljuset där det var mörkt!!?

Btw, åkte förra helgen med en simpel Toyota Yaris och den hade automatiskt avbländat helljus som fungerade i princip 100%, inte EN enda medtrafikant blinkade. En Yaris krossar en Tesla, fint…
Detta är så jäv.…a dåligt Tesla! Vilken blir första trafikolyckan orsakad av detta?
Köp en Yaris!
Blir Teslan bättre då?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 13:30
av Remuz
Min bil installerade 28 inatt trots att jag inte sagt ok till det. Nu kan man köra AP i ganska exakt en minut innan den blir tokig och piper, visar röd ratt och ber mig ta över. Samma sak på motorväg som på vanlig landsväg. Helt oanvändbar helt enkelt. Dessutom tar det ofta flera minuter innan jag ens får upp ratten i displayen som säger att jag man slå på AP. Tröttsamt att inte ens ha en farthållare…

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 13:55
av mikebike
Remuz skrev:
Min bil installerade 28 inatt trots att jag inte sagt ok till det. Nu kan man köra AP i ganska exakt en minut innan den blir tokig och piper, visar röd ratt och ber mig ta över. Samma sak på motorväg som på vanlig landsväg. Helt oanvändbar helt enkelt. Dessutom tar det ofta flera minuter innan jag ens får upp ratten i displayen som säger att jag man slå på AP. Tröttsamt att inte ens ha en farthållare…
Oj, det låter som ett nytt rekord. Min fungerar åtminstone på motorväg. Om det är rakt och varken sol eller dimma. :mrgreen: