Sida 30 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 10:24
av Svenssons
MWall skrev:
Svenssons skrev:
Vet itne om jag har en bil från "förr i tiden" men min blinkerspak hamnar i annat läge under blinkning än det neutrala.
Jag blir själv osäker nu. Vet att jag haft bilar där blinkersspaken inte gjort det utan alltid legat kvar. När man slå i blinkersen så för man spaken över ett litet "motstånd" som aktiverar blinkersen men sen går den tillbaka. Kan dock inte svara på rak arm hur det är i Teslan. Kan blanda ihop det med i3:an. I vilket fall behöver inte spaken fysisk ändra läge om man inte vill. Är en designfråga.
Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 10:25
av OfarligTesla
Svenssons skrev:
Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?
Model 3 gör väl det? Nu har jag visserligen vant mig vid det men jag kommer ihåg att det var irriterande i början när man skulle avbryta en blinkning.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 10:29
av MWall
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
Vet itne om jag har en bil från "förr i tiden" men min blinkerspak hamnar i annat läge under blinkning än det neutrala.
Jag blir själv osäker nu. Vet att jag haft bilar där blinkersspaken inte gjort det utan alltid legat kvar. När man slå i blinkersen så för man spaken över ett litet "motstånd" som aktiverar blinkersen men sen går den tillbaka. Kan dock inte svara på rak arm hur det är i Teslan. Kan blanda ihop det med i3:an. I vilket fall behöver inte spaken fysisk ändra läge om man inte vill. Är en designfråga.
Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?
Jag är tydligen BMW-skadad återigen.
When you push the signal stalk to make a turn, such as when you’re going to be sitting in a turn lane waiting for a green arrow, they can be pushed like a normal turn signal — but then they pop back into the neutral position. So now, the turn signal’s on, but the signal stalk is sitting in the neutral position.
https://www.autotrader.com/car-news/her ... als-260840

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 10:37
av Elof
Hertsh skrev:
Elof skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
..
Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.
Bild Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Nej, jag menar plinget. Det lär ha räddat mer en ett liv till en ringa uppoffring. Tror du inte det?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 10:37
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
Slippa spakar är väl rätt skönt? Just växling är en sådan sak jag tycker är riktigt vettigt att skippa, är väl lite mer skeptisk till att skippa blinkersspaken om det inte görs riktigt bra men växling, vindrutetorkare och farthållare är sådant jag gärna har som knappar på ratten istället för egna spakar.
Kan inte säga att jag stör mig på att manövrera en spak.
Nu kör jag ju som ni kanske vet inte Tesla men det jag stör mig absolut mest på i min Volvo är när bilen gör saker automatiskt i tron av att den vet vad jag vill göra.
Som ett exempel har jag förstått att det finns människor som faktiskt räknar hur många moment dom behöver utföra när dom parkerar bilen. Tydligen strävar man efter noll och får någon sorts märklig tillfredsställelse över att bilen släcker ner sig helt själv.
Jag hatar när min bil gör så. Jag vill åtminstone kunna definiera vad som ska ske när.
Som det är nu räcker det att öppna dörren för att tror att jag tänker parkera.

Utveckling ska ju inte sträva efter att komplicera saker utan till att lösa problem och onödiga moment. Som ett exempel saknar väl ingen dom fysiska nycklarna som skulle vridas om i tändningslås? Man att gå till helt kontaktfri kommunikation tycker jag är för långt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 11:05
av tias
Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 11:21
av Legato
tias skrev:
Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.

Förstår personligen inte logiken, men för mig är det helt självklart att man köper Plaid om man köper X och LR eller Plaid+ om man köper en S :)

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 11:36
av Jordad
Zalman3 skrev:
Intressant är hur Tesla löst att Plaids toppfart är 320 km/h?
2 växlar?

Porsche Taycan är ju 2-växlad och kommer upp i 260km/h.
Det är fast utväxling. En motor som får utväxling för att nå 320 km/h får sämre acceleration. Tesla löser det genom att ha två motorer bak för att uppväga prestandaförlusten.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 11:41
av fimpen
Legato skrev:
tias skrev:
Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.

Förstår personligen inte logiken, men för mig är det helt självklart att man köper Plaid om man köper X och LR eller Plaid+ om man köper en S :)
Joo, och detta förhållande understryks ju ännu tydligare om en väger in förmånsvärdena.

/F

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 11:46
av fth
fimpen skrev:
Legato skrev:
tias skrev:
Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.

Förstår personligen inte logiken, men för mig är det helt självklart att man köper Plaid om man köper X och LR eller Plaid+ om man köper en S :)
Joo, och detta förhållande understryks ju ännu tydligare om en väger in förmånsvärdena.

/F
F-n, nu har ni ju övertalat mig att ändra min beställning till X Plaid, trots minskad räckvidd :D :D

Tack så dj-a mycket då, jag får väl försöka stå ut med 2.6 istf 3.9 (går ju alltid att slå på "Chill") ! ;) ;)

/fth

Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 11:54
av Hertsh
Elof skrev:
Hertsh skrev:
Elof skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
..
Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.
Bild Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Nej, jag menar plinget. Det lär ha räddat mer en ett liv till en ringa uppoffring. Tror du inte det?
Aldrig noterat något pling i mina bilar så visste inte att det fanns. Möjligt att detta pling räddat liv.

Men men... Finns viktigare saker att lägga tid på än att debattera denna detalj.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 12:24
av vigge50
När Tesla introducerade 100 kWh batteriet så tog det ett tag att skala upp produktionen vilket gjorde att de till en början endast erbjöd det till performance varianterna. Kan vara detsamma nu, det stora batteriet kommer som icke performance först senare när produktionen har kommit upp i hastighet.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 12:49
av termosen
När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?

Ni hörde det först här av mig!

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 12:56
av vigge50
termosen skrev:
När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?

Ni hörde det först här av mig!
Tror inte efterfrågan av Model S och Model X är stor nog för att producera dem på flera ställen. Och sen kommer de ha mycket nog med arbete att få igång produktionen av Model Y och sen Model 3, så Model S och Model X från fabriken i Tyskland redan i år låter ytterst osannolikt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 12:59
av Legato
termosen skrev:
När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?

Ni hörde det först här av mig!
Det tror jag definitivt inte. De har ju kapacitet att producera ca 100.000 X & S i Fremont men har inte ens varit nära den senaste tiden. Tror de kommer göra allt för att närma sig de volymerna med de nya modellerna, men att de skulle öka försäljningen så explosionsartat att de behöver Berlin tror jag inte är realistiskt.

De börjar leverera i USA och räknar nog med ganska låg produktionstakt initialt. Tror de tagit det säkra före det osäkra med september... Jag hoppas och tror fortfarande det är stor chans att (åtminstone) vi som bokat innan modellerna lanseras får leveranser tidigare än september.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 13:08
av OfarligTesla
En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 13:23
av Legato
OfarligTesla skrev:
En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Bra poäng. Låter helt rimligt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 13:38
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?
Tvärt om. Det finns gott om bilar, bl.a. Model 3 och Y, där spaken går direkt tillbaka till neutralläge medan blinkersen är på.
Det är mest bilar från förr i tiden, typ Model S och X, där spaken fastnar i annat läge vid blinkning. ;)

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 13:40
av termosen
Legato skrev:
termosen skrev:
När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?

Ni hörde det först här av mig!
Det tror jag definitivt inte. De har ju kapacitet att producera ca 100.000 X & S i Fremont men har inte ens varit nära den senaste tiden. Tror de kommer göra allt för att närma sig de volymerna med de nya modellerna, men att de skulle öka försäljningen så explosionsartat att de behöver Berlin tror jag inte är realistiskt.

De börjar leverera i USA och räknar nog med ganska låg produktionstakt initialt. Tror de tagit det säkra före det osäkra med september... Jag hoppas och tror fortfarande det är stor chans att (åtminstone) vi som bokat innan modellerna lanseras får leveranser tidigare än september.
Det jag tycker är lite märkligt är att Elon nämnde för några månader sedan att hans nya favoritfärg på Model S var crimson red. Men den finns inte någonstans, men möjligtvis i Berlin som ny paint shop.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 13:47
av locket
fimpen skrev:
Legato skrev:
tias skrev:
Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.

Förstår personligen inte logiken, men för mig är det helt självklart att man köper Plaid om man köper X och LR eller Plaid+ om man köper en S :)
Joo, och detta förhållande understryks ju ännu tydligare om en väger in förmånsvärdena.

/F
Jag tycker detta är svårt att förstå. Vad kommer egentligen förmånsvärdet för Model X Plaid att bli? Är inte risken att det blir väldigt högt, eller går det att räkna ut på något vis så här på förhand? Sedan är det ju fortfarande också oklart om förmånsvärdena förändras enligt regeringens förslag i sommar, vilket kommer att påverka totalkostnaden på dessa bilar eftersom de inte levereras förrän i höst.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 13:49
av Nicke Nyfiken
OfarligTesla skrev:
En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Låter som en väldigt rimligt fundering. Kan tänka mig att ratten utan spakar kan skapa en del problem i EU.

Ska man kunna ladda med 250 kW så måste de nog byta till CCS. Kontaktytan i den modifierade Type2-kontakten är inte tillräckligt stor för så höga strömmar. Så begränsningen ligger inte bara i adaptern.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:08
av Klintan
Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Låter som en väldigt rimligt fundering. Kan tänka mig att ratten utan spakar kan skapa en del problem i EU.
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
22b4b4c2b730eabfa325c943e2c5240e.jpg

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:11
av fth
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:16
av Nicke Nyfiken
fth skrev:
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth
Precis. Det är stor skillnad på Franskt och Amerikanskt när EU ska bestämma vad som är tillåtet.
Se bara hur EU har slaktat Autopiloten. Hade aldrig hänt om det var Citroëns AP.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:34
av Fredrik j
fth skrev:
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth
Citroën är ju världsmästare på att lösa problem som inte fanns och med lösningen skapa andra märkliga fenomen.