När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.
Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
En skillnad är att en vanlig ratt är rundad i botten så du har liknande plats för händerna oavsett hur du vridit ratten. Yoke är helt platt så det är väldigt olika position för händerna om du skall greppa utan att se på ratten. Det är i princip bara kvart i tre positionen på ratten som man kan hålla i.
Jag tror annorlunda. Men vi får väl se när vi väl får chansen att provköra IRL.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 jun 2021 17:51
av fakerlind
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 jun 2021 19:26
av thebishop
fakerlind skrev:
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 jun 2021 20:08
av Walker
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
På min K1100 RS hade jag blinkersen på respektive sida, men en spak hade varit ruskigt opraktiskt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 jun 2021 20:19
av taliz
thebishop skrev:
fakerlind skrev:
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?
Styr gör man med kroppen, förutom då man motstyr.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 jun 2021 20:57
av Maw
taliz skrev:
thebishop skrev:
fakerlind skrev:
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?
Styr gör man med kroppen, förutom då man motstyr.
Funkar på en tvåhjuling men kanske inte bra i en bil?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 19 jun 2021 22:26
av thebishop
Precis min poäng.
Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 00:28
av Zalman3
Klarar MS Plaid 1000 km på 9 timmar och 20 minuter?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 00:44
av Zalman3
Första intryck av MS Plaid.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 10:11
av taliz
thebishop skrev:
Precis min poäng.
Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
Blinkar gör man ju innan man svänger.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 10:49
av spacecoin
Man kanske vänjer sig efter ett tag, men om det är ett steg framåt eller bakåt låter jag vara osagt.
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 11:40
av Jordad
spacecoin skrev:
Man kanske vänjer sig efter ett tag, men om det är ett steg framåt eller bakåt låter jag vara osagt.
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?
Vad är det där för dumheter? Styrningen är garanterat inte så tung att man måste sitta och veva med båda armarna på det sättet.
Som har konstaterats här tidigare är yoke med blinkersknappar lite jobbigt om man måste blinka samtidigt som man svänger skarpt som i tex små rondeller när man ska blinka ut men annars verkar det inte vara något större problem. Det verkar mest vara en vanesak ja.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 12:03
av taliz
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 12:11
av Fredrik j
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 14:32
av renes
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 14:49
av Maw
renes skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Jag hörde på en podd att det är 900 grader från stopp till stopp på Plaid med Yoke så 2.5 varv om det stämmer.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 15:02
av OfarligTesla
renes skrev:
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Tror det är samma på S Plaid som M3, Tesla specar den iaf till 2,33 varv vad jag kan hitta.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 16:11
av Fredrik j
renes skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Jag provar på en Volvo S90.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 16:27
av fakerlind
Testade lite nu i min M3 och är inte det minsta oroad. Tror det går fort att vänja sig.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 16:37
av carl-pedal
Det här med en rund ratt är faktiskt inte bara säkerhetsmässigt bra heller - man får ett snyggt klockavtryck i pannan om krockkudden löser ut om man kör med handen på kl 12. Sånt slipper man med yoken!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 19:13
av frippz
Jag lämnar denna här.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 26 jun 2021 19:42
av Svenssons
frippz skrev:
Jag lämnar denna här.
Vad var det för fel på samma länk på sidan innan?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 jun 2021 08:51
av frippz
Svenssons skrev:
frippz skrev:
Jag lämnar denna här.
Vad var det för fel på samma länk på sidan innan?
Att den undgick min blick? Vi är uppe i 75+ sidor och 750 inlägg i den tråden, trots allt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 jun 2021 10:40
av spacecoin
Det finns väl inga rätt eller fel här? Man kan vara positiv eller negativ till Yoke både innan och efter man testat den
Jag ser inte storheten i Yoke i stadstrafik personligen, så för min del är jag försiktigt skeptisk. Det är kul att en hel del verkar vara positiva, trots allt.
Jag tycker att det är synd att Tesla inte erbjuder standardratt som alternativ för de som är rattkonservativa.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 27 jun 2021 12:45
av Remuz
Min granne (BMW i blodet) hånade mig för S nya ratt (nu har jag aldrig ens haft en S men ändå). Han kör en BMW M8, tror han gav drygt 1.5M för den.
En bil för nästan 1.5M och man kan inte ens få en ratt?!
Mitt svar.
En bil för över 1.5M och man kan inte ens få eldrift?!
Jäkla granne, nu är jag sugen på Plaid bara för ratten...