Sida 30 av 74

Re: VW ID.4

Postat: 24 maj 2021 20:28
av iAkita
martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).
Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.
Då borde du kunna minska bas/diskant, eller höja mellanregister, för att tilltala din specifika smak.
Det finns inte en equalizer i världen som kan rädda ett par dåliga högtalare.

Re: VW ID.4

Postat: 24 maj 2021 21:18
av R_Edvinsson
Inte fått min bil ännu så har bara lyssnat i bilhallen i typ 30-40min.

Men första intrycken är att det saknas lite av allt för att det skall vara angenämt, och även möjligheter att justera.

Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.

Har beställt två olika slutsteg och högtalare som skall in direkt, två olika steg för att testa om det räcker med 6 kanaler eller om jag behöver ha 8 för att då även köra mellanregister uppe i A-stolparna.
Även dämpning i framdörrarna kommer krävas för att få midbasarna att leverera, så kanske man klarar sig vettigt utan sub.

Skall bli riktigt intressant att även först testa begränsningarna på OEM högtalarna när man bara byter steget, får lite riktig effekt bakom och ställer in ett vettigt tidskomp.

Har jag en tyst ny bil så skall det ju gå att lyssna på musik i den också. ;)

Re: VW ID.4

Postat: 24 maj 2021 21:30
av martinot
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Vad det gäller ljudanläggningen så verkar den vara lite av en vattendelare, där en del gillar den och andra inte. Jag undrar om det har att göra med att en del föredrar en neutral ljudbild och andra lite mer ”loudness”.
Checka manualen. Alla bilar brukar ha inställning för detta (antingen bas och diskant, komplett EQ, eller tex. Loudness, etc.).
Jo, det är klart att det går att justera bas, diskant och mellanregister, men jag föredrar som sagt en neutral ljudbild där inspelningarna kommer till sin rätt så som det var tänkt.
Då borde du kunna minska bas/diskant, eller höja mellanregister, för att tilltala din specifika smak.
Det finns inte en equalizer i världen som kan rädda ett par dåliga högtalare.
Det håller jag 100% med dig om.

Re: VW ID.4

Postat: 25 maj 2021 09:00
av Swede1
R_Edvinsson skrev:
Inte fått min bil ännu så har bara lyssnat i bilhallen i typ 30-40min.

Men första intrycken är att det saknas lite av allt för att det skall vara angenämt, och även möjligheter att justera.

Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.

Har beställt två olika slutsteg och högtalare som skall in direkt, två olika steg för att testa om det räcker med 6 kanaler eller om jag behöver ha 8 för att då även köra mellanregister uppe i A-stolparna.
Även dämpning i framdörrarna kommer krävas för att få midbasarna att leverera, så kanske man klarar sig vettigt utan sub.

Skall bli riktigt intressant att även först testa begränsningarna på OEM högtalarna när man bara byter steget, får lite riktig effekt bakom och ställer in ett vettigt tidskomp.

Har jag en tyst ny bil så skall det ju gå att lyssna på musik i den också. ;)
Kör bara på endast framhögtalarna, ner diskant i botten, ev justera mellanreg och ev upp bas lite och flac ljudkälla. Då kan ljudet vara bra ibland, ibland inte beroende på musik. Svag förstärkare kanske, förvrängt ljud kanske. Reagerade starkt i början, lät som musikerna hade andra instrument. Sen var det bra tyckte jag, men nja, iof på lägre volym är det nog bra ofta. Men man vänjer sig....

Re: VW ID.4

Postat: 25 maj 2021 10:58
av frely
Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Håller med helt och hållet!

Är lite sugen på att följa den här guiden. Lutar nog dock åt att lämna in någonstans om jag känner mig själv. Frågan är var?

Re: VW ID.4

Postat: 25 maj 2021 11:17
av R_Edvinsson
frely skrev:
Saknas detaljer, saknas finess och saknas helt en ljudbild värd namnet.
Håller med helt och hållet!

Är lite sugen på att följa den här guiden. Lutar nog dock åt att lämna in någonstans om jag känner mig själv. Frågan är var?
Vart i landet bor du?

Re: VW ID.4

Postat: 25 maj 2021 12:29
av frely
Vart i landet bor du?
Stockholm, norrort.

Re: VW ID.4

Postat: 25 maj 2021 12:50
av R_Edvinsson
frely skrev:
Vart i landet bor du?
Stockholm, norrort.
Samma här.

Kommer göra jobbet själv med leverans via Ljudbyggaren i Helsingborg som har produkterna jag vill ha.

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 09:38
av Dodde
Tror det börjar släppa lite på vissa ID.4 leveranser nu. Vissa som väntar på sina FE Max bör få samtal i dagarna.

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 10:10
av MartinCB
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 12:39
av backe
Hmpftfhdns skrev:
backe skrev:
När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?

Testat det här nu och får det inte att fungera, stannar på samma ställe varje gång i biltvätten ändå... Personalen börjar vara less på mig nu då dom måste starta upp hela tunneln varje gång jag är där...

Ingen annan som har testat en sån här biltvätt där man rullar i en tunnel med sin id4 och fått det att fungera?

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 12:50
av Zalman3
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 13:32
av backe
Zalman3 skrev:
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 13:53
av Zalman3
backe skrev:
Zalman3 skrev:
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 14:30
av backe
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.
Ok, det kanske är möjligt, jag tycker när man läst att de många har fått 4% och några har fått 6 %. När jag köpte min bil så sa handlaren att ingen fått mer än 6% som han kände till, kan såklart vara säljsnack :)
Jag tror dock inte att det bara är att gå in på VW och förvänta sig att man ska få 8%, men får man det så är det kanon såklart.

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 15:08
av MartinGBG
backe skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.
Ok, det kanske är möjligt, jag tycker när man läst att de många har fått 4% och några har fått 6 %. När jag köpte min bil så sa handlaren att ingen fått mer än 6% som han kände till, kan såklart vara säljsnack :)
Jag tror dock inte att det bara är att gå in på VW och förvänta sig att man ska få 8%, men får man det så är det kanon såklart.
Generellt när det gäller nybilsbeställning från återförsäljare för dom tyska märkena brukar man kunna få max 6% rabatt som privatpersoner och 8% rabatt som företag (dom får extra-stöd från generalagenten när det är en företagskund).

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 15:38
av backe
MartinGBG skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus



https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.
Ok, det kanske är möjligt, jag tycker när man läst att de många har fått 4% och några har fått 6 %. När jag köpte min bil så sa handlaren att ingen fått mer än 6% som han kände till, kan såklart vara säljsnack :)
Jag tror dock inte att det bara är att gå in på VW och förvänta sig att man ska få 8%, men får man det så är det kanon såklart.
Generellt när det gäller nybilsbeställning från återförsäljare för dom tyska märkena brukar man kunna få max 6% rabatt som privatpersoner och 8% rabatt som företag (dom får extra-stöd från generalagenten när det är en företagskund).

Vi(företaget jag jobbar på) har rabatter mellan 5-16% på VW beroende på modell, 4-16% på Audi och Mercedes har vi 9-20%.

Men du kanske menar på elbilarna eller?

Oavsett så har jag svårt att det är många som får 8% på ID4, men jag hoppas såklart att jag har fel.

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 15:53
av Maw
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Du borde kunna 5 till 8% i rabatt.
ID.3 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
ID.4 4 % rabatt, 5 300 kr bonus
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
e-Golf 8 % rabatt, 4 100 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Hur kommer du fram till 8% utifrån att LRF ger 4%?
Vet att LRF brukar ge rätt ok rabatt så att man ska ta den rabatten*2 känns lite märkligt?
Det var ju nån i ID tråden som fick 8% rabatt om jag minns rätt.
Som jag minns det var det bara spekulation från din och martinots sida att man borde kunna få 8% i rabatt på en ny id3/id4 ingen som köpt en sådan bil har sagt att de fick så mycket i rabatt i tråden. Det är ju lite kul när man kan spinna vidare på sin egen spekulation och använda den som fakta efter några månader...

Re: VW ID.4

Postat: 27 maj 2021 21:35
av MartinCB
Okej, detta var matnyttigt. Men även för litet AB ska 8% företagsleasing vara möjligt då?

Har ni koll på tillvalen?
27k för motsvarande AP är ett måste, likaså dragkrok och paketet med rumpvärme.

Det billiga sportpaketet med annan dämpning och sport styrning, är det värt? Styrning med dålig feedback är ju fruktansvärt.
Uppkopplingspaketet med större skärm, yay or nay?

Andra tips från er som redan har en id4?

Tänker att man köper tredje part fälgar och däck för vinter.

Re: VW ID.4

Postat: 28 maj 2021 00:23
av dfa
Det jag har sett vad gäller rabatter i VAGs ramavtal så ger dom typiskt 10-12% för avgasbilar och 4-5% för elbilar, detta baserat på två helt olika avtal för olika brancher. Finns säkert undantag och grattis till er i så fall.
Baserat på det tror jag inte man direkt kan förvänta sig samma rabatt på en elbil jämfört med en avgasbil utan runt 5% låter mer rimligt.
Sedan skal det bli intressant att se hur det utvecklar sig framöver och om rabatterna ökar.

Re: VW ID.4

Postat: 28 maj 2021 07:22
av backe
dfa skrev:
Det jag har sett vad gäller rabatter i VAGs ramavtal så ger dom typiskt 10-12% för avgasbilar och 4-5% för elbilar, detta baserat på två helt olika avtal för olika brancher. Finns säkert undantag och grattis till er i så fall.
Baserat på det tror jag inte man direkt kan förvänta sig samma rabatt på en elbil jämfört med en avgasbil utan runt 5% låter mer rimligt.
Sedan skal det bli intressant att se hur det utvecklar sig framöver och om rabatterna ökar.

Jag håller med, hamnar man mellan 4-6% på en ID-bil så ska man vara ganska nöjd.

Re: VW ID.4

Postat: 28 maj 2021 21:49
av Zalman3
Sandy Munro.


Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 08:48
av Fossilfritt
MartinCB skrev:
Funderar på att beställa en ID4 GTX, har idag en Model S -17.

Hur fungerar det med rabatter, har VW fortfarande kvar detta hos handlare?

Några fler här som beställt GTX?
Verkar vara ett riktigt vettigt paket som tjänstebil, 3600 i förmånsvärde, 300hp och 4WD. För kanske 150k mindre än Model Y och 1000 mindre i förmånsvärde.
Första inlägget!
Jag beställde en vw id4 GTX för ett par veckor sedan, modellen är så pass ny så Volkswagen Sverige är osäkra på leveransdatum, ryktena säger att de första beställda bilarna kommer till Sverige i november

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 11:11
av Zalman3
backe skrev:
dfa skrev:
Det jag har sett vad gäller rabatter i VAGs ramavtal så ger dom typiskt 10-12% för avgasbilar och 4-5% för elbilar, detta baserat på två helt olika avtal för olika brancher. Finns säkert undantag och grattis till er i så fall.
Baserat på det tror jag inte man direkt kan förvänta sig samma rabatt på en elbil jämfört med en avgasbil utan runt 5% låter mer rimligt.
Sedan skal det bli intressant att se hur det utvecklar sig framöver och om rabatterna ökar.

Jag håller med, hamnar man mellan 4-6% på en ID-bil så ska man vara ganska nöjd.

Känner igen snacket om att "den här bilen är så speciell, så det minsann inte går att få rabatt".

2006 då jag skulle få en Toyota Prius av företaget, hade jag bestämt utrustning och chefen kom till åf kl10.00 och skulle skriva under kontraktet.

Chefen var nöjd med allt utom priset, och sa, får han inte x% i rabatt så blir det ingen affär.

Säljaren hade en lång utläggning om att Prius var en hybridbil som på intet sätt kunde jämföras med en bensinbil. Och att de hade ingen som helst möjlighet att ge någon rabatt.

Chefen reste sig från stolen och sa att då blir det ingen affär.

Kl14.00 ringer säljaren och säger att " han har räknat på ett annat sätt". Helt plötsligt gick det bra att få rabatt.

Så om man inte har bråttom så kan man säga att, jag köper bilen om jag får den till ett visst pris.

Även om det inte blir affär just då, kan ju bilen gå som demo någon månad och sen får man köpa till det pris man begärt.

Sen kan man ju utnyttja rätt säsong.
I slutet av december kan vara bra, man kanske vill uppnå 500 sålda bilar 2021 och har sålt 499 bilar just nu.
Man kanske får en extra kickback om man når en viss nivå, vilken kan spilla över på slutkund.

Re: VW ID.4

Postat: 29 maj 2021 11:24
av Fredrik j
Det är ju ofta så att man får det bästa priset om man kanske egentligen inte vill köpa. Dom bästa erbjudanden jag fått har varit på bilar jag inte vill ha.