Sida 30 av 32
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 07:33
av mati
Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 07:34
av nek0
mati skrev:nek0 skrev:
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Med en drönare kanske. Äkta OTA.

Bayraktar TB2 verkar vara mest effektiva just nu

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 07:39
av mati
nek0 skrev:mati skrev:nek0 skrev:
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Med en drönare kanske. Äkta OTA.

Bayraktar TB2 verkar vara mest effektiva just nu

Just det. De kanske skjuter in hårdvaran med en missil. Fast jag skulle nog vilja påstå att den formen av drönare används mest för OTD (over the air downgrade).

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 07:50
av Dafro
MWall skrev:Mickep skrev:Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Audi är så överskattat. Är som med andra uppkomlingar, osäkra på sin status.

Detta inlägg säger väl allt om osäkerhet hos vissa, eller ev avundsjuka.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 08:14
av Fredrik j
mati skrev:Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 08:20
av Dafro
mati skrev:Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Man kan ju boka en tid för uppdatering, för jag håller med om att en gång per år kan vara lite sällan.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 08:21
av HelectriC
nek0 skrev:mati skrev:Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 08:31
av nek0
HelectriC skrev:nek0 skrev:mati skrev:Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
https://m3.idg.se/2.1022/1.765788/chipp ... droid-auto
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 08:33
av Fredrik j
nek0 skrev:HelectriC skrev:nek0 skrev:mati skrev:Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
https://m3.idg.se/2.1022/1.765788/chipp ... droid-auto
BMW behöver alltså inte byta hårdvara så man slipper teleportera den.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 09:08
av mati
Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Nja, när jag var inne på verkstaden förra veckan så klagade jag över den buggiga mjukvaran i bilen. Han bakom disken sa bara att den kommer att uppdateras i december när bilen ska servas. Då ingår det i servicen och kostar inget extra, sa han. Inte ett ord om att man kan göra det utanför ordinarie service. Men det kanske inte ens finns ny mjukvara till Ioniq 5. Ingen aning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 09:16
av Dafro
mati skrev:Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Nja, när jag var inne på verkstaden förra veckan så klagade jag över den buggiga mjukvaran i bilen. Han bakom disken sa bara att den kommer att uppdateras i december när bilen ska servas. Då ingår det i servicen och kostar inget extra, sa han. Inte ett ord om att man kan göra det utanför ordinarie service. Men det kanske inte ens finns ny mjukvara till Ioniq 5. Ingen aning.
Aha Mati du kör ju inte Audi längre och har väl inte betalt ett överpris för att det ska ”ingå gratis”.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 10:14
av mati
Dafro skrev:
Aha Mati du kör ju inte Audi längre och har väl inte betalt ett överpris för att det ska ”ingå gratis”.
På Audin hade jag serviceavtal, eller snarare så ingick servicen i bilens pris. Oklart vad det kostade, men ordet "överpris" är nog inte helt fel i det sammanhanget skulle jag vilja påstå. Sen uppdaterades ju mjukvaran i den bilen initialt betydligt oftare än så eftersom den var ganska mycket på verkstaden. Och då passade de på att trycka in ny mjukvara. Det var första året. Därefter uppdaterades den inte alls längre eftersom det enligt verkstaden helt enkelt inte fanns någon nyare mjukvara. Senaste versionen som gav bättre räckvidd och lägre förbrukning hann jag aldrig få innan jag sålde den.
I Hyundaien har jag ingen aning vad som ingår i servicen och om de överhuvudtaget uppdaterar mjukvaran. Han sa det, men det betyder ju ingenting.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 10:24
av HelectriC
nek0 skrev:HelectriC skrev:nek0 skrev:mati skrev:Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
https://m3.idg.se/2.1022/1.765788/chipp ... droid-auto
ok, verkar inte gälla i4.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 10:35
av Fredrik j
mati skrev:Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Nja, när jag var inne på verkstaden förra veckan så klagade jag över den buggiga mjukvaran i bilen. Han bakom disken sa bara att den kommer att uppdateras i december när bilen ska servas. Då ingår det i servicen och kostar inget extra, sa han. Inte ett ord om att man kan göra det utanför ordinarie service. Men det kanske inte ens finns ny mjukvara till Ioniq 5. Ingen aning.
Men nu pratade vi ju om uppdatering som skulle kunna möjliggöra laddning på teslas stationer. Alltså mjukvara som fixar ett specifikt problem.
Finns det ingen ny kan du ju naturligtvis inte få den oavsett.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 10:36
av DanneLKPG
mati skrev:Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Nja, när jag var inne på verkstaden förra veckan så klagade jag över den buggiga mjukvaran i bilen. Han bakom disken sa bara att den kommer att uppdateras i december när bilen ska servas. Då ingår det i servicen och kostar inget extra, sa han. Inte ett ord om att man kan göra det utanför ordinarie service. Men det kanske inte ens finns ny mjukvara till Ioniq 5. Ingen aning.
Senaste uppdateringen för IONIQ 5 är fortfarande Februari som jag har för mig att du gjort hemma.
Nästa uppdatering skulle kommit i april, men blev försenad enligt Hyundai kundtjänst. Man hoppades sedan på Maj, vilket blir lite svårt om det inte släpps idag eller imorgon. Så vi kan väl hoppas att det blir inom närmsta veckorna.
Kundtjänst sa också att trots att vi fick höra att alla efter februari är OTA så blir nästkommande ändå via USB... Dock blir det en kombination. Du installerar första delen via USB och sen sköts resten av uppdateringen OTA. Vi får väl se om det stämmer.
Angående laddning på SuC så säger ju Tesla själva att det är Tesla-support som jobbar på en fix, inte Hyundai. Vi får se vad som händer där.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 11:59
av mati
Fast det är ytterst tveksamt om saker som laddproblemet överhuvudtaget kan skötas med en uppdatering via USB alternativt OTA. Ioniq 5 kan bara uppdatera sådana saker som är kopplade till infotainmentsystemet osv., men inte drivline-relaterade updates. Det krävs alltid ett verkstadsbesök för detta. Jag skulle tro att SuC-inkompatibiliteten är en sådan sak. Om det nu inte är Tesla som löser det åt Hyundai så att säga.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 12:52
av RagWal
mati skrev:Fast det är ytterst tveksamt om saker som laddproblemet överhuvudtaget kan skötas med en uppdatering via USB alternativt OTA. Ioniq 5 kan bara uppdatera sådana saker som är kopplade till infotainmentsystemet osv., men inte drivline-relaterade updates. Det krävs alltid ett verkstadsbesök för detta. Jag skulle tro att SuC-inkompatibiliteten är en sådan sak. Om det nu inte är Tesla som löser det åt Hyundai så att säga.
Jag tror detta är en del av testet som tesla gör med SuC nu. De testar kanske hur olika bilar kommunicerar via CCS och vilken info som kan läsas ut osv. Trots viss "standard" så tror jag bilarnas implementationer skiljer en hel del.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 13:13
av mikebike
RagWal skrev:mati skrev:Fast det är ytterst tveksamt om saker som laddproblemet överhuvudtaget kan skötas med en uppdatering via USB alternativt OTA. Ioniq 5 kan bara uppdatera sådana saker som är kopplade till infotainmentsystemet osv., men inte drivline-relaterade updates. Det krävs alltid ett verkstadsbesök för detta. Jag skulle tro att SuC-inkompatibiliteten är en sådan sak. Om det nu inte är Tesla som löser det åt Hyundai så att säga.
Jag tror detta är en del av testet som tesla gör med SuC nu. De testar kanske hur olika bilar kommunicerar via CCS och vilken info som kan läsas ut osv. Trots viss "standard" så tror jag bilarnas implementationer skiljer en hel del.
Det borde ha visat sig när de öppnat i andra länder?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 17:04
av Teslaspolen
mati skrev:Fast det är ytterst tveksamt om saker som laddproblemet överhuvudtaget kan skötas med en uppdatering via USB alternativt OTA. Ioniq 5 kan bara uppdatera sådana saker som är kopplade till infotainmentsystemet osv., men inte drivline-relaterade updates. Det krävs alltid ett verkstadsbesök för detta. Jag skulle tro att SuC-inkompatibiliteten är en sådan sak. Om det nu inte är Tesla som löser det åt Hyundai så att säga.
Generellt är väl tillverkare av andra märken rätt kassa på att lägga till saker som egentligen borde vara självklara. Min Ioniq kan ju t.ex inte ens begränsa laddnivån utan laddar alltid fullt och det känns ju som en rejäl miss i designen, och har inte åtgärdats i mjukvara trots att andra saker så som GPS UIt fått sig några förändringar då och då.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 30 maj 2022 21:43
av Flagada
Teslaspolen skrev: Min Ioniq kan ju t.ex inte ens begränsa laddnivån utan laddar alltid fullt och det känns ju som en rejäl miss i designen, och har inte åtgärdats i mjukvara trots att andra saker så som GPS UIt fått sig några förändringar då och då.
Vilken Ioniq har du? I min 2020:a går det.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 02 jun 2022 22:12
av Corvus
Den 4 juni är det invigning på den utbyggda SuC:en i Tindered.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 04 jun 2022 06:29
av Dafro
Satt och kollade i chargefinder appen igår när vi åkte till stugan och mellan Stockholm och Jönköping så jag inte att det var fullt på någon SuC men Linköping var väl ganska full bitvis, den hopads jag dom får bygga ut och ta lite mer av parkeringen så Oteslor kan ladda utan att vara i vägen. Dock var det fullt mest hela tiden på ionity i Mantorp trots 6 platser och öven den i Gränna ett par gånger. På SuC i Ulricehamn så var det knappt halvfullt och det stod en Id3 plikttroget inbackad på E-tron platsen, den i hörnet där det är en smal extraruta. Jag trodde att det var en stor resdag igår men kan ha fel, inte som midsommar såklart men ändå en lite längre helg. Med detta sagt så får vi väl alla försöka samsas så ska det nog gå bra. Själv så ladda jag såklart på Ionity för 8.70 per kWh.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 08 jun 2022 07:46
av Swede1
Dafro skrev:Satt och kollade i chargefinder appen igår när vi åkte till stugan och mellan Stockholm och Jönköping så jag inte att det var fullt på någon SuC men Linköping var väl ganska full bitvis, den hopads jag dom får bygga ut och ta lite mer av parkeringen så Oteslor kan ladda utan att vara i vägen. Dock var det fullt mest hela tiden på ionity i Mantorp trots 6 platser och öven den i Gränna ett par gånger. På SuC i Ulricehamn så var det knappt halvfullt och det stod en Id3 plikttroget inbackad på E-tron platsen, den i hörnet där det är en smal extraruta. Jag trodde att det var en stor resdag igår men kan ha fel, inte som midsommar såklart men ändå en lite längre helg. Med detta sagt så får vi väl alla försöka samsas så ska det nog gå bra. Själv så ladda jag såklart på Ionity för 8.70 per kWh.
Jag väntar på kaoset vid midsommar!
(eller inte? Blir intressant att se kommentarerna då, jag tror inte det blir så farligt pga det höga priset på Tesla laddarna, 7,65 kr/kwh och de populäraste laddarna är fortfarande bara för Tesla

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 08 jun 2022 07:56
av Dafro
Swede1 skrev:Dafro skrev:Satt och kollade i chargefinder appen igår när vi åkte till stugan och mellan Stockholm och Jönköping så jag inte att det var fullt på någon SuC men Linköping var väl ganska full bitvis, den hopads jag dom får bygga ut och ta lite mer av parkeringen så Oteslor kan ladda utan att vara i vägen. Dock var det fullt mest hela tiden på ionity i Mantorp trots 6 platser och öven den i Gränna ett par gånger. På SuC i Ulricehamn så var det knappt halvfullt och det stod en Id3 plikttroget inbackad på E-tron platsen, den i hörnet där det är en smal extraruta. Jag trodde att det var en stor resdag igår men kan ha fel, inte som midsommar såklart men ändå en lite längre helg. Med detta sagt så får vi väl alla försöka samsas så ska det nog gå bra. Själv så ladda jag såklart på Ionity för 8.70 per kWh.
Jag väntar på kaoset vid midsommar!
(eller inte? Blir intressant att se kommentarerna då, jag tror inte det blir så farligt pga det höga priset på Tesla laddarna, 7,65 kr/kwh och de populäraste laddarna är fortfarande bara för Tesla

Japp prisbilden gör väl tyvärr att det kanske blir mer kö på ionity istället. Jag stannar hemma på midsommar i år och nästa år hoppas jag att jag fått min ny bil så jag inte behöver stanna för att ladda.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 08 jun 2022 09:15
av mikebike
Swede1 skrev:Dafro skrev:Satt och kollade i chargefinder appen igår när vi åkte till stugan och mellan Stockholm och Jönköping så jag inte att det var fullt på någon SuC men Linköping var väl ganska full bitvis, den hopads jag dom får bygga ut och ta lite mer av parkeringen så Oteslor kan ladda utan att vara i vägen. Dock var det fullt mest hela tiden på ionity i Mantorp trots 6 platser och öven den i Gränna ett par gånger. På SuC i Ulricehamn så var det knappt halvfullt och det stod en Id3 plikttroget inbackad på E-tron platsen, den i hörnet där det är en smal extraruta. Jag trodde att det var en stor resdag igår men kan ha fel, inte som midsommar såklart men ändå en lite längre helg. Med detta sagt så får vi väl alla försöka samsas så ska det nog gå bra. Själv så ladda jag såklart på Ionity för 8.70 per kWh.
Jag väntar på kaoset vid midsommar!
(eller inte? Blir intressant att se kommentarerna då, jag tror inte det blir så farligt pga det höga priset på Tesla laddarna, 7,65 kr/kwh och de populäraste laddarna är fortfarande bara för Tesla

Eh, Jönköping, Linköping, Norrköping, Gävle och Tindered är öppnade. De hör väl ändå till de populäraste?
Dessutom SuC som haft kö redan innan öppnandet.
Tindered har nu expanderat rejält, så förhoppningsvis inga köer i Midsommar.