Sida 30 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 09:35
av uncle_bob
CrazyGang skrev:
Om jag minns rätt från igår så var laddningen i Övik 14-100%. Ser nu att den gav 44kWh.

Tror att batteriet är rätt dåligt kalibrerat. 337 km range enligt bilen.
Stort tack för all rapportering, spännande läsning och det enda som egentligen oroar mig är sätena, men det kanske blir ett bra incitament för mig att jobba ner profilen på baken lite... Hur var det med baksätet, var det det nya lite djupare som man sett läckta bilder på?

Sen är det ju lurigt det där med kylan, rör mig framförallt i sydligare delarna av Sverige och har varmgarage som hemmapunkt, men för ett par år sedan körde jag Katrineholm -> Gbg med min M3LR 2021 när temperaturen var -15 till -20 och den hade vart parkerad utomhus, enda gången den inte klarade den sträckan (ca380km) utan jag fick stanna och ladda, vägen dit några dagar tidigare i -5 men start ifrån varmgarage klarade jag med 8-9% tillgodo. Får se vad man tycker om ett halvår, har utmanat mig själv lite med att ta en RWD med motiveringen att jag sällan kör långt och när jag gör det så är det på vägar med tätt mellan SuC.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 10:35
av pejvic
CrazyGang skrev:
Om jag minns rätt från igår så var laddningen i Övik 14-100%. Ser nu att den gav 44kWh.

Tror att batteriet är rätt dåligt kalibrerat. 337 km range enligt bilen.
Det du utsätts för är kyla. jag testade och köra ner min i garaget där det är 16 grader och då får jag 384km vid 100%
Svågern får 337km utomhus. Så den visar tillgänglig energi.
Samma när du laddade från 2% som du skrev och fick in 44,8kwh. Du hade nog bra mkt mer än 2% om du stått inne därför rymdes inte mer.

jag gjorde samma inne och fick in 49kwh enligt bilen från 9-100%

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 11:33
av CrazyGang
Min laddades i varmgarage i natt. Får se om den tänker om. Ingen skillnad ännu dock.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 12:50
av gudas
uncle_bob skrev:
CrazyGang skrev:
Om jag minns rätt från igår så var laddningen i Övik 14-100%. Ser nu att den gav 44kWh.

Tror att batteriet är rätt dåligt kalibrerat. 337 km range enligt bilen.
Stort tack för all rapportering, spännande läsning och det enda som egentligen oroar mig är sätena, men det kanske blir ett bra incitament för mig att jobba ner profilen på baken lite... Hur var det med baksätet, var det det nya lite djupare som man sett läckta bilder på?

Sen är det ju lurigt det där med kylan, rör mig framförallt i sydligare delarna av Sverige och har varmgarage som hemmapunkt, men för ett par år sedan körde jag Katrineholm -> Gbg med min M3LR 2021 när temperaturen var -15 till -20 och den hade vart parkerad utomhus, enda gången den inte klarade den sträckan (ca380km) utan jag fick stanna och ladda, vägen dit några dagar tidigare i -5 men start ifrån varmgarage klarade jag med 8-9% tillgodo. Får se vad man tycker om ett halvår, har utmanat mig själv lite med att ta en RWD med motiveringen att jag sällan kör långt och när jag gör det så är det på vägar med tätt mellan SuC.
Min bil, som kom i denna batchen, hade inte djupare säten i baksätet.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 13:06
av CrazyGang
Har provsuttit nu och tycker inte jag kände någon skillnad på baksätet mot visningsbilarna. Framsätena känns som sagt smalare… :?

Benutrymmet bak är verkligen gigantiskt. Barnen nöjda med justerbart ryggstöd också! :)

UMC var med, hade de inte slutat skicka med dem? 7,5 m typ2-kabel är betydligt bättre än de 4m jag fick med 3:an

Väldigt fin passform och finish, verkligen stor skillnad mot 2020 M3.

Tänkte att hatthyllan skulle tillföra men håller med om att den tar lite onödig plats, kan bli så att den åker ur till vardags.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 19:42
av TeslaBenz
Hämtade vår igår, vanligt baksäte i den också. Hörde att enbart kinesiska marknade får dem nya. Började tydligen monteras 14/10 på fabrik enligt läcka bilder & vår är tillverkad 22/10. Laddat upp till 100 här hem och bilen anger 418 km som räckvidd

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 21:16
av etxanbu
Har bilarna fått de nya kamerorna?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 21:46
av CrazyGang
etxanbu skrev:
Har bilarna fått de nya kamerorna?
Inte vad jag kan se, bildkvaliteten är nog samma som i min förra bil.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 17 dec 2022 21:51
av Jaegaern
CrazyGang skrev:
etxanbu skrev:
Har bilarna fått de nya kamerorna?
Inte vad jag kan se, bildkvaliteten är nog samma som i min förra bil.
Jag har svårt att tro att bildkvaliteten i bilens skärm, som du ser, skulle vara märkbar. De är hårt komprimerade. Även 1.2mpx är glasklart vid så små bilder. Tror endast FSD drar nytta av dem.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 01:22
av MrDuco
Hämtade ut min försts Tesla/ev bil i fredags i Trosta. Körde iväg med 23% och rekommenderades att stanna i Bredden (Sollentuna) som flera innan sagt så ett mindre kaos...40 min väntan på laddare och 50 min att ladda till ca. 85% (från 7%) Så ingen optimal upplevelse för fösta elbilen och laddatation.

Nu till bilen

Förarsätet är smalt. Ok kör egenskaper. Just nu upplever jag att Tesla Vision inte alls levererar. Inga varningar framåt eller bakåt när man ska parkera är värdelöst...iaf framåt där man inte ens kan få en kamera. Barnen är nöjda med utrymmet bak och panorama taket som ger volym. Är inte överens med klimatanläggning som värmer nåt fruktansvärt (troligen bara jag som inte fattat hur den funkar). Hyllan i bagaget kommet åka ut den är helt kass.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 08:34
av Nogo
Är det fler än jag som har fått slutfaktura och tid för att hämta men inget reg nummer?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 09:00
av Dinsdale
MrDuco skrev:
Hämtade ut min försts Tesla/ev bil i fredags i Trosta. Körde iväg med 23% och rekommenderades att stanna i Bredden (Sollentuna) som flera innan sagt så ett mindre kaos...40 min väntan på laddare och 50 min att ladda till ca. 85% (från 7%) Så ingen optimal upplevelse för fösta elbilen och laddatation.

Nu till bilen

Förarsätet är smalt. Ok kör egenskaper. Just nu upplever jag att Tesla Vision inte alls levererar. Inga varningar framåt eller bakåt när man ska parkera är värdelöst...iaf framåt där man inte ens kan få en kamera. Barnen är nöjda med utrymmet bak och panorama taket som ger volym. Är inte överens med klimatanläggning som värmer nåt fruktansvärt (troligen bara jag som inte fattat hur den funkar). Hyllan i bagaget kommet åka ut den är helt kass.
Om du känner bastu, kolla om det står "automatisk avimning" eller nåt sånt ovanför gradtalet. Tryck isf på gradtalet för att ta upp inställningarna för temperatur och bocka av auto en stund. Det är en irriterande funktion i nyare programvaror att bilen slår på automatisk avimning då och då, trots att det inte finns nån imma.

Angående laddning vid uthämning, kontakta säljaren inför upphämtning och be dem att om de har möjlighet ladda batteriet till 100% dagen före och sen lämna bilen så över natten. Iom att det är LFP-batteri behöver det kalibreras genom att bilen sover med 100% laddning, det är bra att ha det gjort inför hemresan.
Har man långt att åka kan man säga det också, eller om man ännu inte fått laddbox installerad hemma tex. Säljaren kunde inte lova annat än att försöka, och det löste sig för mig med min model 3. Jag fick uppfattningen att de gör så gott de kan.

Sollentuna-laddaren är hopplös, det är väldigt ofta kö och vad jag läser är det väl aldrig nånsin någon som nått upp till maxeffekt där även om de är ensamma på hela anläggningen. Värt att veta är att det finns andra snabbladdare i omedelbar närhet, circle k osv. Bilen kommer förvärma som att den tror man ska åka till supercharger, men då är ju batteriet varmt även om man laddar hos nån annan istället.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 09:05
av Lerumsexpressen
Nogo skrev:
Är det fler än jag som har fått slutfaktura och tid för att hämta men inget reg nummer?
Nope men borde det stå? Och var isf?
Jag har gått in på carinfo för att fiska fram regnr.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 09:15
av NEO
MrDuco skrev:
Just nu upplever jag att Tesla Vision inte alls levererar. Inga varningar framåt eller bakåt när man ska parkera är värdelöst...iaf framåt där man inte ens kan få en kamera.
Snart så
637DD806-BB1A-436B-AA67-220C8909D229.jpeg

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 09:44
av Westtech
Jag hämtade vår RWD i -8 grader och snömodd i GBG. Helt omöjligt att besiktiga lacken då den var en frostboll. Körde hem med sommardäcken ca 2 mil och slängde på vinterhjul. Stor skillnad i grepp mellan sommar och vinterdäcken.
Bilen var superkall och endast laddad till 30%.
Vi har även en MYP i hushållet och helt ärligt så känns RWDn bättre ihopskruvad. Jag gillar förarstolen bättre än på MYP. Väldigt positivt intryck och hittills den bästa kvalitetskänslan på en Tesla. Har haft m3 ( Freemont), MX 2018, MYP (Berlin) och nu denna från Kina.

MY RWD kan man ladda till 100% varje gång då det är annan typ av batteri. Då säger den säger 418km vid 100% laddning.

Vår MYP bör laddas till max 90% i normala fall och då säger den 88% = 422km

Så rätt likvärdig räckvidd Bild

Sjukt snålt att det inte längre står TESLA på bromsoken.

Bild
Bild

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 11:28
av MrDuco
Dinsdale skrev:
MrDuco skrev:
Hämtade ut min försts Tesla/ev bil i fredags i Trosta. Körde iväg med 23% och rekommenderades att stanna i Bredden (Sollentuna) som flera innan sagt så ett mindre kaos...40 min väntan på laddare och 50 min att ladda till ca. 85% (från 7%) Så ingen optimal upplevelse för fösta elbilen och laddatation.

Nu till bilen

Förarsätet är smalt. Ok kör egenskaper. Just nu upplever jag att Tesla Vision inte alls levererar. Inga varningar framåt eller bakåt när man ska parkera är värdelöst...iaf framåt där man inte ens kan få en kamera. Barnen är nöjda med utrymmet bak och panorama taket som ger volym. Är inte överens med klimatanläggning som värmer nåt fruktansvärt (troligen bara jag som inte fattat hur den funkar). Hyllan i bagaget kommet åka ut den är helt kass.
Om du känner bastu, kolla om det står "automatisk avimning" eller nåt sånt ovanför gradtalet. Tryck isf på gradtalet för att ta upp inställningarna för temperatur och bocka av auto en stund. Det är en irriterande funktion i nyare programvaror att bilen slår på automatisk avimning då och då, trots att det inte finns nån imma.

Angående laddning vid uthämning, kontakta säljaren inför upphämtning och be dem att om de har möjlighet ladda batteriet till 100% dagen före och sen lämna bilen så över natten. Iom att det är LFP-batteri behöver det kalibreras genom att bilen sover med 100% laddning, det är bra att ha det gjort inför hemresan.
Har man långt att åka kan man säga det också, eller om man ännu inte fått laddbox installerad hemma tex. Säljaren kunde inte lova annat än att försöka, och det löste sig för mig med min model 3. Jag fick uppfattningen att de gör så gott de kan.

Sollentuna-laddaren är hopplös, det är väldigt ofta kö och vad jag läser är det väl aldrig nånsin någon som nått upp till maxeffekt där även om de är ensamma på hela anläggningen. Värt att veta är att det finns andra snabbladdare i omedelbar närhet, circle k osv. Bilen kommer förvärma som att den tror man ska åka till supercharger, men då är ju batteriet varmt även om man laddar hos nån annan istället.
Tack för tipsen! Mkt nytt att lära sig med första elbilen.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 11:30
av Jaegaern
Westtech skrev:
Jag hämtade vår RWD i -8 grader och snömodd i GBG. Helt omöjligt att besiktiga lacken då den var en frostboll. Körde hem med sommardäcken ca 2 mil och slängde på vinterhjul. Stor skillnad i grepp mellan sommar och vinterdäcken.
Bilen var superkall och endast laddad till 30%.
Vi har även en MYP i hushållet och helt ärligt så känns RWDn bättre ihopskruvad. Jag gillar förarstolen bättre än på MYP. Väldigt positivt intryck och hittills den bästa kvalitetskänslan på en Tesla. Har haft m3 ( Freemont), MX 2018, MYP (Berlin) och nu denna från Kina.

MY RWD kan man ladda till 100% varje gång då det är annan typ av batteri. Då säger den säger 418km vid 100% laddning.

Vår MYP bör laddas till max 90% i normala fall och då säger den 88% = 422km

Så rätt likvärdig räckvidd Bild

Sjukt snålt att det inte längre står TESLA på bromsoken.

Bild
Bild
Ja de kinesiska är bäst. Kanske kommer förbli så, men det får framtiden avgöra.

Tror endast Berlin har möjlighet att komma ikapp. Amerikanerna verkar inte lägga riktigt lika mycket energi och stolthet i hantverket. Då hade det inte missats så mycket som det faktiskt gör.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 14:20
av migato
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 14:58
av Westtech
migato skrev:
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.
Ja. Finns även info i displayen om vilken typ av batteri bilen är utrustad med. Tesla rekommenderar att ladda upp den till 100% minst en gång i veckan.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 15:37
av Player
Westtech skrev:
migato skrev:
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.
Ja. Finns även info i displayen om vilken typ av batteri bilen är utrustad med. Tesla rekommenderar att ladda upp den till 100% minst en gång i veckan.
Men utöver det mår väl ändå batteriet bättre av att hålla lite lägre än 100? Iallafall enligt bilar med sladd.
Men teslas rekommendationer är väll 100 prolle?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 16:47
av Westtech
Player skrev:
Westtech skrev:
migato skrev:
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.
Ja. Finns även info i displayen om vilken typ av batteri bilen är utrustad med. Tesla rekommenderar att ladda upp den till 100% minst en gång i veckan.
Men utöver det mår väl ändå batteriet bättre av att hålla lite lägre än 100? Iallafall enligt bilar med sladd.
Men teslas rekommendationer är väll 100 prolle?
Troligen har du rätt. Kommer kanske ladda den till 100% en gång i veckan och 80-90% resten av dagarna. Kommer nog inte laddas mer än två ggr i veckan.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 17:41
av Bengt-re
Player skrev:
Westtech skrev:
migato skrev:
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.
Ja. Finns även info i displayen om vilken typ av batteri bilen är utrustad med. Tesla rekommenderar att ladda upp den till 100% minst en gång i veckan.
Men utöver det mår väl ändå batteriet bättre av att hålla lite lägre än 100? Iallafall enligt bilar med sladd.
Men teslas rekommendationer är väll 100 prolle?
Tror faktist att 100% är bäst för LFP. Dessutom eftersom de har typ tredubbla livslängden mot vanliga så lär ju batteriet hålla längre än bilen.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 17:51
av Jaegaern
Bengt-re skrev:
Player skrev:
Westtech skrev:
migato skrev:
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.
Ja. Finns även info i displayen om vilken typ av batteri bilen är utrustad med. Tesla rekommenderar att ladda upp den till 100% minst en gång i veckan.
Men utöver det mår väl ändå batteriet bättre av att hålla lite lägre än 100? Iallafall enligt bilar med sladd.
Men teslas rekommendationer är väll 100 prolle?
Tror faktist att 100% är bäst för LFP. Dessutom eftersom de har typ tredubbla livslängden mot vanliga så lär ju batteriet hålla längre än bilen.
LFP degraderar fortare i början än NCA som sitter i de andra bilarna. Men de planar ut och håller oerhört mycket längre.

Alla batterier mår dåligt av att stå med hög laddning. Får själv en LFP M3 på torsdag och ska väl försöka att inte ha den stående med 100% för ofta. Men i och med att de har 3ggr så många cykler och livslängd så kommer de väl hålla typ 100.000 mil ändå. Det enda man offrar tror jag är de där par procenten som fortare försvinner tills utplaningen.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 18:12
av Player
Jaegaern skrev:
Bengt-re skrev:
Player skrev:
Westtech skrev:
migato skrev:
Hej , bara för att få det bekräftat då jag förstått att samma gäller Model 3 RWD. Visst är det så att batteriet som man får på bakhjulsdrivna Model Y från Shanghai är LFP-batterier och "mår bra" av att laddas till 100%? Hämtar upp min nästa vecka och jag vill inte göra något misstag när jag laddar den de första gångerna.
Ja. Finns även info i displayen om vilken typ av batteri bilen är utrustad med. Tesla rekommenderar att ladda upp den till 100% minst en gång i veckan.
Men utöver det mår väl ändå batteriet bättre av att hålla lite lägre än 100? Iallafall enligt bilar med sladd.
Men teslas rekommendationer är väll 100 prolle?
Tror faktist att 100% är bäst för LFP. Dessutom eftersom de har typ tredubbla livslängden mot vanliga så lär ju batteriet hålla längre än bilen.
LFP degraderar fortare i början än NCA som sitter i de andra bilarna. Men de planar ut och håller oerhört mycket längre.

Alla batterier mår dåligt av att stå med hög laddning. Får själv en LFP M3 på torsdag och ska väl försöka att inte ha den stående med 100% för ofta. Men i och med att de har 3ggr så många cykler och livslängd så kommer de väl hålla typ 100.000 mil ändå. Det enda man offrar tror jag är de där par procenten som fortare försvinner tills utplaningen.
Okej, tack för vettiga svar!
Laddar man bilen till 100 och den är klar precis innan man ska iväg varje morgon så blir ju inte bilen ”stående” med 100. Om man ska iväg en vecka eller 2, är det då bäst att ha den i laddaren inställd på 100 eller att köra den upp till 80 och dra ur sladden?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 dec 2022 18:49
av gudas
Det där med att LFP-batterier ska laddas upp till 100% har inget med batteriets välmående att göra utan enbart för att pga LFP har man svårare att mäta hur mycket energi som finns i batteriet och därmed presentera en god uppskattning på kvarvarande räckvidd. Tesla vill inte ha massa missnöjda kunder.