Sida 30 av 36
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 09 mar 2023 17:23
av BigEasy
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Inte så konstigt. Ingen bonus, högre elpriser och högre räntor.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 09 mar 2023 17:51
av Dafro
Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 16:51
Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.
Se
https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 09 mar 2023 17:54
av Fredrik j
Dafro skrev: ↑09 mar 2023 17:51
Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 16:51
Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.
Se
https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.
Och skillnaden mot bilhandlarna är?
Subventionera bilköp ökar dessutom på skulderna vilket inte matmomsen gör. Iallafall inte direkt.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 09 mar 2023 17:55
av Dafro
Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 17:54
Dafro skrev: ↑09 mar 2023 17:51
Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 16:51
Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.
Se
https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.
Och skillnaden mot bilhandlarna är?
Subventionera bilköp ökar dessutom på skulderna vilket inte matmomsen gör. Iallafall inte direkt.
Ingen, menar bara att det inte är bättre. Men förstår hur du tänker.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 09 mar 2023 21:12
av Mrtn
Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.
Se
https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Ja alltså det säljs ju fortfarande men inte till privatpersoner, det var väl spaningen. Kommer ju göra att omställningen tar längre tid.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 10 mar 2023 17:05
av Dafro
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 21:12
Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.
Se
https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Ja alltså det säljs ju fortfarande men inte till privatpersoner, det var väl spaningen. Kommer ju göra att omställningen tar längre tid.
Men då kanske laddnätverken hinner byggas ut under tid, måste se allt positivt.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 17 apr 2023 11:16
av Mrtn
Nya prissänkningar, jag undrar hur lågt de kan gå egentligen. Borde påverka beg. priserna igen.
Omgången nu handlar framförallt om Model 3 samt S och X. Nytt startpris på
3:an är nu 507 170 kronor, vilket då är
22 000 kronor lägre än tidigare. Största procentuella sänkningen får
Model 3 Performance som efter justeringen är 56 000 kr, eller 8,3 procent billigare.
Model Y, som då fick den största sänkningen i Januari har fått behålla sina priser i stort. Den enda justering som görs där är att
Performance-versionen blivit 44 000 kronor billigare.
”Vårt uppdrag på Tesla är att påskynda övergången till hållbar energi. Vår första Master Plan stakade ut en tydlig väg för att nå vårt uppdrag: att utvecklas från småskalig högkostnadsproducent till volymtillverkare av prisvärda fordon, som är överkomliga för fler. Idag blir Model 3 ännu mer tillgänglig i Sverige för att underlätta övergången till elektrisk mobilitet.”
https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-j ... en/2022244
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 17 apr 2023 12:23
av tslaqqq
Börjar bli svettigt för andra biltillverkare, ganska många prissänkningar även för privatleasing övriga elbilar än Tesla nu. Hedinbil.se har ju en hel del olika märken och flera har nu nya rabatter och erbjudanden from April.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 17 apr 2023 13:17
av Fredrik j
tslaqqq skrev: ↑17 apr 2023 12:23
Börjar bli svettigt för andra biltillverkare, ganska många prissänkningar även för privatleasing övriga elbilar än Tesla nu. Hedinbil.se har ju en hel del olika märken och flera har nu nya rabatter och erbjudanden from April.
Det svettiga är väl att räkna ut vad en privatleasing ska kosta när man inte vet nypriset när bilen ska lämnas tillbaka?
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 17 apr 2023 13:27
av Honkan
Träffade en som är företags säljare på BMW och han uttryckte sig såhär, flera kunder som tackat nej till offerter efter Teslas sänkningar och typ sagt vill ju egentligen ha en BMW men du vet Teslas priser och krav på elbil på firman…
Samtalet slutade i att han sa att den bilbranschen kommer se helt annorlunda ut om 10 år och bilsäljare kommer inte behövas som de har gjort, man beställer på nätet är framtiden, så han letade nytt jobb efter 20år som bilförsäljare….
Tror faktiskt Tesla skakat om branschen rejält… även en del besvikna på sänkningarna så får de ju sjukt mycket nya kunder !
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 17 apr 2023 13:30
av Vindens
Begagnatleasing verkar skjuta i höjden just nu.
Var själv spekulant på flera bilar som gick åt på daglig basis. Märktes ingen stiltje hos den bilhandlarn kan jag säga. Pga osäkerhet verkar många slå till på just detta just nu. Fast ränta och kortare bindningstider.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 19 apr 2023 22:16
av Mrtn
Nu sänkte Tesla priset igen, för andra gången denna månaden. Innan Q1 rapporten. Får se om sänkningen tar sig till Europa. Alla modeller av Y -$3000.
Prices in the U.S. for the Model Y AWD, Long Range and Performance vehicles have been cut by $3,000 each. The Model Y AWD went from $49,990 to $46,990; the Long Range from $52,990 to $49,990; and Performance from $56,990 to $53,990.
https://techcrunch.com/2023/04/18/tesla ... -earnings/
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 14:01
av SW6
Har följt slutpriser på en del KVD-annonser på Model Y på sistone och de går för en hel del under KVD:s "Pris hos bilhandeln".
Vad tror ni slutpriset på en MY2022 med 1200 mil ligger på?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-172149
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 14:14
av LiveToWin
Det är väl självklart att de går för lägre än deras ”Pris hos bilhandeln” när det priset är på tok för högt. Tror alla kan enas om att 40.000:- i avdrag för en bil som är ett år gammal och gått 1200 mil är alldeles för lite när leveranstiden på en ny är obefintlig. Samt att en del uppdateras på nya bilarna, såsom fjädring, bättre däck osv.
Du har säkert också noterat att samma bil som gått för lägre pris dyker veckan efter igen på ny auktion och igen, tex OTF14E.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 14:19
av mikebike
Jag skickade förfrågan till Riddermarks och Trivox samt bad om inbytesoffert hos Tesla igår. Inga svar ännu.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 14:51
av current
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 14:56
av jonasl
Jag har inte köpt bilen som en investering utan är helt fine med ett värde nära 0 när den är 7 år gammal och helt betald.
Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:04
av Legato
jonasl skrev: ↑04 maj 2023 14:56
Jag har inte köpt bilen som en investering utan är helt fine med ett värde nära 0 när den är 7 år gammal och helt betald.
Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.
Japp. Ju äldre bilen blir desto större del av TCO blir driftskostnader. Elbilar
ska ha högre andrahandsvärde än fossiler så länge det inte sker någon teknisk revolution typ Solid State-batterier till lågt pris.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:06
av Piggelin
current skrev: ↑04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:14
av NiklasTesla
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06
current skrev: ↑04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.
MVH
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:19
av Piggelin
NiklasTesla skrev: ↑04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06
current skrev: ↑04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.
MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.
För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:21
av Lerumsexpressen
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06
current skrev: ↑04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:28
av OfarligTesla
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:19
För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Om man jämför att köra Tesla med antingen en gammal skrotbil eller något trött diesellok man vill köra in i närmsta träd med för att få slut på lidandet så ja. Kan säga att alla mina Teslor och nu min BMW i4 varit billiga att köra jämfört med en motsvarande BMW/Audi även om man antar samma värdeminskning. Behöver inte ens gå till BMW M eller Audi RS för att få den effekten utan en vanlig BMW M440 ger det resultatet.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:29
av Vindens
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:19
NiklasTesla skrev: ↑04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06
current skrev: ↑04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.
MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.
För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Hur många mil per år ska man köra för att det ska vara "lönt" att köra en Tesla?
Om vi utgår från ny bil respektive 3 år gammal där 40-50% värdeminskning har inträffat?
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Postat: 04 maj 2023 15:47
av Legato
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2023 15:21
Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06
current skrev: ↑04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
Nej, men finns en hel del data på motsatsen

Statistiken har dock inte med de prissänkningar som skett nyligen.
IMO är det dock självklart att det är och kommer förbli högre andrahandsvärden på elbilar.