För din information är det enkom i praktiken VD som kan undantas kollektivavtal.spacecoin skrev: ↑30 okt 2023 14:08Som vd/ledning i ett aktiebolag har du en särskild förtroendeställning i förhållande till din arbetsgivare. Eftersom du är i företagsledande ställning gäller varken lagen om anställningsskydd (LAS) eller eventuella kollektivavtal.josve skrev: ↑30 okt 2023 12:40Min fråga kvarstår, vid vilken lön tycker du att kollektivavtal inte längre är relevant?
(Eftersom du inte tyckte att fackpamp Löfven behövde verka under kollektivavtal)
Kör en fråga till,
Finns det en viss kategori medarbetare som såldes också kan undantas kollektivavtal, arbetsledare, mellanchefer, CFO, Vice VD?
Det är oftast den här typen av personer (ledningsgubbar) som har de löner jag åsyftade (100+ kkr/mån). Fler frågor? -> Google.
Således kommer arbetsledare, mellanchefer, CFO, vice VD INTE undantas. Dessa ”ledningsgubbar” (som för övrigt ofta är kvinnor nu för tiden) kommer alltså omfattas av kollektivavtalet oavsett om de vill det eller inte.
Bara så att jag förstår, är kollektivavtal relevant eller inte relevant för dessa individer?
För om jag förstår dig rätt är kollektivavtal iallafall inte relevant för tidigare fackpampar.