Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7688
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Intressant. Då måste de fått leverans av 82kwh LG redan.
Bör betyda att det även kommer till LR Y inom kort(som det ryktats om).
Oh, hoppas på det. Jag har preliminärt sagt att jag vill ha leverans nästa kvartal av en MYLR.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mwest »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Intressant. Då måste de fått leverans av 82kwh LG redan.
Bör betyda att det även kommer till LR Y inom kort(som det ryktats om).
Oh, hoppas på det. Jag har preliminärt sagt att jag vill ha leverans nästa kvartal av en MYLR.
Det är inte de batterierna som MY levereras med då? Men firmwarebegränsade?
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5540
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

mwest skrev:
Det är inte de batterierna som MY levereras med då? Men firmwarebegränsade?
Nej, just nu skall det vara de mindre LG batterierna i Y just nu vad jag förstått. Gissar på att Telsa introducerar ”Long Range Plus” på Y med det större batteriet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7688
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mwest skrev:
Det är inte de batterierna som MY levereras med då? Men firmwarebegränsade?
Nej, just nu skall det vara de mindre LG batterierna i Y just nu vad jag förstått. Gissar på att Telsa introducerar ”Long Range Plus” på Y med det större batteriet.
Eller bara ändrar specen till typ 545 km.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Poppado
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 aug 2021 00:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Poppado »

Någon här som fått besked att beställd bil kom med Glovis Summit som kom til Zeebrugge 26/8?

Jag fick mycket bra respons från "min" Teslasäljare före och under själva säljet men efter det...njae.

Ville byta leveransort från Stockholm till Malmö men det "går inte". Svarade att det måste ju betyda att min bil är på lastbil eller tåg på väg till Sverige men på den frågan, tystnad
Har beställt röd M3LR med beräknad leverans 1-15/9
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tigermann »

Poppado skrev:
Jag fick mycket bra respons från "min" Teslasäljare före och under själva säljet men efter det...njae.
Jag upplever samma sak. Jag missade beställa med referal-kod och hörde av mig minuter efter att jag lagt ordern och ville åtgärda det. Plötsligt får man ingen hjälp :)
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 263
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Väntar på en LR med 614km räckvidd för leverans i November.
Kommer det bli en Kina tillverkad bil med ett lite större LG batteri tror ni?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

tigermann skrev:
Poppado skrev:
Jag fick mycket bra respons från "min" Teslasäljare före och under själva säljet men efter det...njae.
Jag upplever samma sak. Jag missade beställa med referal-kod och hörde av mig minuter efter att jag lagt ordern och ville åtgärda det. Plötsligt får man ingen hjälp :)
Välkommna till klubben. Fick vår andra 3:a i Juni och då var, precis som vid första beställningen, Tesla helt ointresserade av dig när du väl har lagt en order.
Det är väldigt tydligt att Tesla fokuserar på att sälja bilar och inte att hjälpa kunder.
Kan glädja er med att bilarna, när ni fått dem, är suveräna :)
dozepih
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2021 05:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dozepih »

Hade vad jag tycker en mycket bra TA rakt igenom till leverans. Inget alls att klaga över. Svarade både på SMS, telefon och e-mail snabbt och professionellt.

Har nu kört 74km och käken är nästan ut led för jag har bara suttit och skrattat hela tiden :) Att det är så stor skillnad på bil och bil. Kom från en BMW 530e 2019.
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klafver94 »

Har också bara positivt att säga om hela processen. Sjukt nöjd med "min" gubbe på Tesla SC.
Hata Skellefteå :*
dozepih
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2021 05:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dozepih »

Klafver94 skrev:
Har också bara positivt att säga om hela processen. Sjukt nöjd med "min" gubbe på Tesla SC.
Det var tvärlugnt på SC idag så fattar inte varför inte du kunde hämta din bil redan idag - den står ju där antar jag. Själv kom jag 30min för tidigt (peppen alltså) och var helt ensam kund. Blev direkt haffad av min leveransperson och vi rev av hela leveransen på 10min.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ducce916 »

Klafver94 skrev:
Har också bara positivt att säga om hela processen. Sjukt nöjd med "min" gubbe på Tesla SC.
Samma sak med "min" tjej i Malmö, hjälpsam hela vägen, även efter.
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

När jag loggar in på mitt Tesla konto och kollar på min beställning så ser jag att jag nu fått 2 nya av dessa : Final Invoice 7
Varför får jag flera sådana?
dozepih
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2021 05:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dozepih »

Naturgas skrev:
När jag loggar in på mitt Tesla konto och kollar på min beställning så ser jag att jag nu fått 2 nya av dessa : Final Invoice 7
Varför får jag flera sådana?
Har likadant hos mig och tror att varje ändring de gör resulterar i en uppdaterad version. Så sjuan i ditt fall är version 7.
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

dozepih skrev:
Naturgas skrev:
När jag loggar in på mitt Tesla konto och kollar på min beställning så ser jag att jag nu fått 2 nya av dessa : Final Invoice 7
Varför får jag flera sådana?
Har likadant hos mig och tror att varje ändring de gör resulterar i en uppdaterad version. Så sjuan i ditt fall är version 7.
Tack för svar. Blev lite nervös att jag skulle få 7 st M3 :lol:
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klafver94 »

dozepih skrev:
Klafver94 skrev:
Har också bara positivt att säga om hela processen. Sjukt nöjd med "min" gubbe på Tesla SC.
Det var tvärlugnt på SC idag så fattar inte varför inte du kunde hämta din bil redan idag - den står ju där antar jag. Själv kom jag 30min för tidigt (peppen alltså) och var helt ensam kund. Blev direkt haffad av min leveransperson och vi rev av hela leveransen på 10min.
Se där! Sjukt synd att jag inte fick hämta isåfall... Pratade med dom i Fredags och då sa dom att nästa vecka (v.35), kommer bli kaos :shock:
Dock ska jag installera ett trefas-uttag i carporten imorgon. Vill inte ladda ur ett vanligt schuko tills jag får min laddstation :roll:
Fattar inte varför jag skjutit på det, men länge såg du ut som att man skulle få bilen om 3 månader, inte om 2 dagar.
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
tobiasekholm
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 aug 2021 20:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobiasekholm »

Ja upplever likt många av er andra att säljarnas intresse för mig som kund försvann i samma sekund som orden var lagd, väntar nu på min M3 LR som har ett estimerat leveransdatum på 21-30 sept.

Har mailat säljaren frågorna nedan med svaret lyser med sin frånvaro,

1. På slutfakturan är endast standard connectivity listat vilket skall vara fri "advanced connectivity" i ett år.
2. En bekräftelse om hur väl leveransdatumet på slutfakturan stämmer (22/9)

Hur har ni sökt info om vilket båt etc som era bilar varit på när ni "lekt detektiver"?. det finns ingen info om bilen baserat på chassienummer på biluppgifter.se ännu iallaflal.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Anledningen är nog helt enkelt att säljarna inte vet så mkt mer än du. Leveranskedjan är ju byggd för att inte kräva någon inblandning från dem. Kunderna beställer på nätet och sen transporteras/levereras produkten som om det vore ett nytt kylskåp eller whatever.

Fakturor och andra papper kommer justeras och revideras ett antal ggr innan leverans. Först ca en vecka innan leverans kan man räkna med att alla dokument är på plats och korrekta.
Så det är bara att vänta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tobiasekholm
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 aug 2021 20:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobiasekholm »

Det må så vara men jag har inte vid tidigare nybilsköp blivit totalt nonchalerad som kund efter att order är lagd i systemet, det borde inte kosta många minuter att besvara frågor från kunder även efter köp. En idé vore väl att tex ha en enklare 1:a linjes aftersales grupp vilka hanterar vanliga frågor likt många andra branscher.


taliz skrev:
Anledningen är nog helt enkelt att säljarna inte vet så mkt mer än du. Leveranskedjan är ju byggd för att inte kräva någon inblandning från dem. Kunderna beställer på nätet och sen transporteras/levereras produkten som om det vore ett nytt kylskåp eller whatever.

Fakturor och andra papper kommer justeras och revideras ett antal ggr innan leverans. Först ca en vecka innan leverans kan man räkna med att alla dokument är på plats och korrekta.
Så det är bara att vänta.
Deeds
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Deeds »

tobiasekholm skrev:
Ja upplever likt många av er andra att säljarnas intresse för mig som kund försvann i samma sekund som orden var lagd, väntar nu på min M3 LR som har ett estimerat leveransdatum på 21-30 sept.

Har mailat säljaren frågorna nedan med svaret lyser med sin frånvaro,

1. På slutfakturan är endast standard connectivity listat vilket skall vara fri "advanced connectivity" i ett år.
2. En bekräftelse om hur väl leveransdatumet på slutfakturan stämmer (22/9)

Hur har ni sökt info om vilket båt etc som era bilar varit på när ni "lekt detektiver"?. det finns ingen info om bilen baserat på chassienummer på biluppgifter.se ännu iallaflal.
1. Standard Connectivity är det som ingår ”standard” i alla bilar, kostar 99:-/månad (efter att premium gått ut) Alla bilar kommer med premium. SR+ i 30 dagar och LR/P i 1 år.
Att det står standard på kontraktet är för att de inte räknar med en prövoperiod.

2. Beräknat leveransdatum stämmer ibland och ibland inte, går inte att ha det som något annat än ett ”uppskattat” datum. Det är som sagt ett beräknat datum då fakturan sattes. Spannet du fått stämmer inte heller alltid bra men oftast bättre. Mitt har flyttats flera gånger.
Säljarna vet tyvärr inte mycket mer än det du själv ser på ditt konto.

Att söka på VIN-nummer går först när bilen registrerats i Sverige. När bilen väl dyker upp där du valt att hämta den så får man plocka upp den 48-72 timmar senare.

All denna info har jag fått från min säljare. Vilken båt den står på kan/får/vill de inte längre säga.
Senast redigerad av Deeds, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

tobiasekholm skrev:
Det må så vara men jag har inte vid tidigare nybilsköp blivit totalt nonchalerad som kund efter att order är lagd i systemet, det borde inte kosta många minuter att besvara frågor från kunder även efter köp. En idé vore väl att tex ha en enklare 1:a linjes aftersales grupp vilka hanterar vanliga frågor likt många andra branscher.
Du menar du skulle vilja betala ett högre pris för bilen för att Tesla skall anställa hundratals människor som sitter i telefon och säger "kika på tesla.com" eller "tyvärr, vi har ingen mer info"? ;)

Hela deras verksamhet är byggd för self service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klafver94 »

Om 11h så hämtar jag ut min M3LR mic. Känns otroligt roligt så här efter att ha följt Tesla sedan 2014. Började kika på Elbil på allvar 2020 i Mars, då när Enyaq'en började visa sig. Efter Enyaq'en föll bort så var jag supernära att välja en Polestar 2. Efter lite bollande fram och tillbaka så vart de SuC som avgjorde, (och avsaknad av mugghållare i Polestar :lol:)
Tack för den här tiden i Väntrummet, trevligt gäng!
Ha det gött! //Ekström
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Model Y hade tydligen hankook däck på mic bilen är det samma på model 3?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Oratok
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021 00:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Oratok »

Har en fråga till er som fått er bil levererad. Hur långt innan själva leveransdagen fick ni erat mail om leverans?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

Oratok skrev:
Har en fråga till er som fått er bil levererad. Hur långt innan själva leveransdagen fick ni erat mail om leverans?
Fick aldrig något mail. De ringde, typ, 3 dagar innan och frågade hur fort jag kunde hämta. :D (mars 2019. Beställde 15/3, de ringde 26/3, hämtade 29/3 = snabba puckar!)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar