Sida 30 av 38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 12:56
av BrooklynS
Jwe skrev:
Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Varför måste du byta batteri?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 12:57
av taliz
Jwe skrev:
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig..
Det är ju just det den förhoppningsvis INTE har, pga begränsningen.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 13:11
av Gustafsson
Alla bilar har batteribyte framför sig. Inget att oroa sig för

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 13:20
av Jwe
Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 13:39
av taliz
Jwe skrev:
Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:


Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 13:47
av fth
taliz skrev:
Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
Detta stämmer också väldigt bra med mina beräkningar och erfarenhet av min ”nerfning”, inte kul, men inte heller så dramatisk som det initialt kändes.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 13:50
av OfarligTesla
taliz skrev:
Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:


Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.

Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 14:15
av taliz
OfarligTesla skrev:
Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.

Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 14:48
av Jwe
Intressant video ( har bara sett halva)
Min tesla ger för jämförelsens skull ca 70 kW vid 25% laddnivå, i videons bil 80kW
6 min in i videon ger Björn utryck för sina ”känslor” angående detta.
för de som inte orkar se:
En ladd tid som förr på 30 min anser han acceptabelt , 45 min kanske tolerabelt. Men som nu ca en timme fungerar ej.

Vad mer som är intressant att via den uppspeedade filmhastigheten kan man jämföra Teslas ”klocka” jämfört med den verkliga.

När den verkliga klockan startar, slår Teslas kvarvarande laddtid över från 55 till 50 därefter sker följande, vi starta jämförelsen då

Tesla. Verklig klocka. Skillnad
50. 0
45. 6.30
40. 14.00
35. 21.40
30. 29.00
25. 36.00
20. 45.00
15. 50.00
10. 57.00
5. 1.04.40
0. 1.14.15

Skillnaden får ni fylla i själva för varje delsumma
Bara vid ett tillfälle överensstämmer Tesla återstående tid med verklig klocka och det är mellan Tesla tid 20-15 min, i övrigt är det betydande diskrepans.
Totalt svarar Teslas tid 50 min mot en verklig tid om nästan 1 timme och en kvart.
Därtill skall man jämföra med att detta är på en strypt bil som inte verkar så strypt så hård som min och andras.

Kanske luras många av Teslas klocka men den stämmer inte, den är väldigt optimistisk och filmen visar att 50 min i verkligheten är 75 minuter.

Vi har observerat samma fenomen på vår bil. Via videon kan man sätta siffror på detta.
Att Tesla har en annan tidräkning kan det förklara att tesla och Tibor o andra inte tycker att laddningen går sakta.
Klockan är nu 14.47 för de som tvekar.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 15:30
av OfarligTesla
taliz skrev:

Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 15:32
av Jojo
Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 16:08
av frippe
Jojo skrev:
Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).
Tycker nog att de aldrig har stämt på vår bil, mest för att jag inte vet vilken säkerhetsmarginal de räknar med.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 16:41
av Anderzzon
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.
Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 17:06
av OfarligTesla
Anderzzon skrev:
Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.
Ja det går säkert att dela in begränsad laddkurva i flera olika effekter också.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 17:28
av e5m1r
Själv är jag inte påverkad till vardags laddar hemma men på europa resa vill man helst inte ladda över 50% och absolut inte över 70
Vid 50% är det runt 50kW och vid 70% runt 35kW
Nu är det som så att på autobahn så blir man sånilla tvungen och det är inte kul
I övrigt har bilen tappat 2 mil mot ny 16000 mil
( ca5% )
Även här är jag misstänksam att tesla maskar då kag behöver komma ner mot 175W/km för att nå typical som är baserad på 190w/km
Så var det inte tidigare heller
Behåller bilen för att jag är nöjd med den men är helt övertygad om att tesla twikat BMS för att unvika garantiärande

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 16 sep 2020 20:59
av OfarligTesla
e5m1r skrev:
Själv är jag inte påverkad till vardags laddar hemma men på europa resa vill man helst inte ladda över 50% och absolut inte över 70
Vid 50% är det runt 50kW och vid 70% runt 35kW
Nu är det som så att på autobahn så blir man sånilla tvungen och det är inte kul
I övrigt har bilen tappat 2 mil mot ny 16000 mil
( ca5% )
Även här är jag misstänksam att tesla maskar då kag behöver komma ner mot 175W/km för att nå typical som är baserad på 190w/km
Så var det inte tidigare heller
Behåller bilen för att jag är nöjd med den men är helt övertygad om att tesla twikat BMS för att unvika garantiärande
Det skrevs om det i USA förra året i samma veva som man sänkte Vmax, att de gjorde om räckviddsberäkningen för att dölja en del av kapacitetsbegränsningen. Vet inte vad som hände med det sen dock. Har du OBD så du kan kika på vad den rapporterar för Vmax vid 100%?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 17 sep 2020 19:38
av Idesta
Har åkt upp till Åre igen, en resa jag gjort många gånger. Blev inte besviken av laddhastigheten. Toppade på 141 i Gävle (startade i Sth), hade över 100 vid 50%.

Har en P100D från mars 2017 som gått knapp 11 000 mil. En hel del Supercharging, många resor till Åre, till Köpenhamn och till Gardasjön.

Har folk med 100 batteri upplevt minskad laddhastighet?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 17 sep 2020 20:59
av frippe
Idesta skrev:
Har åkt upp till Åre igen, en resa jag gjort många gånger. Blev inte besviken av laddhastigheten. Toppade på 141 i Gävle (startade i Sth), hade över 100 vid 50%.

Har en P100D från mars 2017 som gått knapp 11 000 mil. En hel del Supercharging, många resor till Åre, till Köpenhamn och till Gardasjön.

Har folk med 100 batteri upplevt minskad laddhastighet?
Jaja, bara rub it in! :lol:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 08:13
av Matte
Nog för att jag tror att Tesla kommer att ladda snabbare än ID4, men denna kommentar från nyheten idag är
Att ID.4 laddhastighet på 125 kW blir hälften av Tesla Model Y-s 250 kW nämns dock utan sådan kommentar.


Känns ganska relevent för ämnet i denna tråd. För det första är det ingen laddhastighet någonstans; det är topphastighet som kan uppnås (innan Tesla om något år blockar den?). Det kommenterar du inte heller Tibor?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 09:04
av Svenssons
Matte skrev:
Nog för att jag tror att Tesla kommer att ladda snabbare än ID4, men denna kommentar från nyheten idag är
Att ID.4 laddhastighet på 125 kW blir hälften av Tesla Model Y-s 250 kW nämns dock utan sådan kommentar.


Känns ganska relevent för ämnet i denna tråd. För det första är det ingen laddhastighet någonstans; det är topphastighet som kan uppnås (innan Tesla om något år blockar den?). Det kommenterar du inte heller Tibor?
Lite svårt att kommentera eventuella framtida händelser som kan ske för både Teslas och VWs bilar innan de är ett faktum. Topphastigheten är relaterad till laddningskurvan som är ganska lika för samtliga elbilar. Hur exakt laddningskurvan verkligen ser ut får vi först reda på när bilarna kan köras och laddas. Innan ABRP hade vi inte särskilt bra koll på någon laddningskurva för någon bil, TeslaBjörns mätningar gällde oftast bara en bil för en modell vid ett specifikt tillfälle.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 10:07
av kontakten2
Det blir som ovan nämnt väldigt lustigt att peka på peakladdningen.

Vettigt mått blir medelhastighet mellan 0-80 för att visa hur ett batteri och bilen kan nyttjas. Då blir även relevansen mellan övriga bilar mer rättvis. Klart att teslan kan peaka med 120kw även på gamla 85kwh batteri men vad är nyttan om det endast är för några få minuter?

Se på hela integralen.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:03
av fth
kontakten2 skrev:
Det blir som ovan nämnt väldigt lustigt att peka på peakladdningen.

Vettigt mått blir medelhastighet mellan 0-80 för att visa hur ett batteri och bilen kan nyttjas. Då blir även relevansen mellan övriga bilar mer rättvis. Klart att teslan kan peaka med 120kw även på gamla 85kwh batteri men vad är nyttan om det endast är för några få minuter?

Se på hela integralen.
Håller helt med, jag skulle dock föreslå 10-80% eller 10-85%, man utnyttjar ju sällan intervallen 0-10%, särskilt inte under resa (iaf inte jag eftersom 90-batteriet laddar väldigt långsamt där).

Jag beräknade själv integralen 10-85% för min bil före och efter nerfningen av toppeffekt i en tidigare tråd, laddtiden påverkas väsentligt mindre än vad jag hade inbillat mig, 26% eller 11 minuter för det intervallet. Inte kul men heller ingen dealbreaker.

Ett annan modell är att beräkna integralen för tiden att ladda från typ 50km till 250 km räckvidd, då blir ju det lättare att jämföra olika modeller och fabrikat eftersom batteristorlekar och förbrukning skiljer sig så mycket. 80% för en bil är ju inte alls jämförbart med 80% för en annan.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:07
av taliz
Matte skrev:
Nog för att jag tror att Tesla kommer att ladda snabbare än ID4, men denna kommentar från nyheten idag är
Att ID.4 laddhastighet på 125 kW blir hälften av Tesla Model Y-s 250 kW nämns dock utan sådan kommentar.


Känns ganska relevent för ämnet i denna tråd. För det första är det ingen laddhastighet någonstans; det är topphastighet som kan uppnås (innan Tesla om något år blockar den?). Det kommenterar du inte heller Tibor?
Det är topphastighet på VWn också(innan VW om något år blockar den?) :roll:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:16
av fth
Det vore ju en mycket trevlig statistik att få från ABRP-data, både på individuell och samlad nivå, en beräknad laddtid från t.ex. 50 till 250km räckvidd för olika fabrikat och modeller.

ABRP har ju dessutom möjlighet att presentera både en WLTP-baserad siffra och en siffra som utgår från verklig förbrukning, förslagsvis det värde som används för kalibrering av förbrukning i 110km/h.

Jag skall föreslå det i ABRP-tråden, detta skulle ju kunna bli en väldigt bra konsumentupplysning.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:17
av TiborBlomhall
Just VW ID.4 är ett utmärkt exempel på vad som pågår här. Den bilen har ungefär lika stora batterier som Model Y. Liknande teknologi, bilarna skulle kunna laddas lika snabbt.

Skillnaden är att VW ID.4 är "nerfad" redan från början. Varenda en av bilarna, oberoende av deras batterier.

Samma sak med Porsche som från början pratade om 350 kW max laddhastighet men som sedan "nerfade" alla sina Taycan till max 270 kW innan lansering.

Tesla tillåter högre laddhastighet när bilarna är nya. De allra flesta kunder, som snabbladdar endast då och då kommer njuta av snabbare laddhastighet. Märker Tesla efter hand att extremt höga laddhastigheten kan medföra problem kan de ju enkelt justera laddkurvan. För de flesta så pass subtilt att de knappt märker det - eller iaf inte tycker att det gör så mycket. En handfull ägare som kör mer än gemene man och snabbladdar oftare är vanligt kan eventuellt uppleva att tillverkaren "nerfar" just deras bil mer än andras. Visst, det är inte kul men majoriteten av kunderna kommer då inte drabbas i onödan så som ID.4 och Taycan.

Är man rädd för att Tesla någon gång i framtiden eventuellt ska "nerfa" ens bil kan man istället köpa en "redan färdignerfad" elbil från annan tillverkare.