Sida 293 av 606
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 00:16
av TomParkering
flipmac skrev:Mycket intressant läsning!
Tycker det verkar vara en rimlig analys och ska fundera lite över om det är läge att investera ytterligare.
Det finns ju egentligen två saker som är helt avgörande för Tesla
1. Kommer efterfrågan att fortsätta vara i närheten av 100% av produktionen i minst 5 år framåt.
2. Kommer Tesla att klara att bygga ut produktionen för att nå siffror liknande ovan?
Om man tror detta kommer att uppfyllas så är det en mycket stor chans att aktiepriset hamnar i alla fall samma härad som the Accountant kommer fram till.
Om man inte tror det kan man börja räkna av och se vad man hamnar på istället.
Tror du sedan att FSD kommer att börja fungera fullt ut inom ett par tre år kan du börja mulitplicera de antagna aktiepriserna ovan

Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 11:37
av renes
TomParkering skrev:
Det finns ju egentligen två saker som är helt avgörande för Tesla
1. Kommer efterfrågan att fortsätta vara i närheten av 100% av produktionen i minst 5 år framåt.
2. Kommer Tesla att klara att bygga ut produktionen för att nå siffror liknande ovan?
Det finns minst två saker till:
3. FSD och robotaxis
4. Energi: batterilager, virtual power producers, solar
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 11:46
av Zalman3
TomParkering skrev:flipmac skrev:Mycket intressant läsning!
Tycker det verkar vara en rimlig analys och ska fundera lite över om det är läge att investera ytterligare.
Det finns ju egentligen två saker som är helt avgörande för Tesla
1. Kommer efterfrågan att fortsätta vara i närheten av 100% av produktionen i minst 5 år framåt.
2. Kommer Tesla att klara att bygga ut produktionen för att nå siffror liknande ovan?
Om man tror detta kommer att uppfyllas så är det en mycket stor chans att aktiepriset hamnar i alla fall samma härad som the Accountant kommer fram till.
Om man inte tror det kan man börja räkna av och se vad man hamnar på istället.
Tror du sedan att FSD kommer att börja fungera fullt ut inom ett par tre år kan du börja mulitplicera de antagna aktiepriserna ovan

Jag tror att Tesla kan fortsätta ha en stark tillväxt.
Det jag ifrågasätter är till vilken vinstnivå.
För att få volym krävs låga priser, och då är det svårt att göra stora vinster.
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 15:07
av Jordad
Zalman3 skrev:
Jag tror att Tesla kan fortsätta ha en stark tillväxt.
Det jag ifrågasätter är till vilken vinstnivå.
För att få volym krävs låga priser, och då är det svårt att göra stora vinster.
Tesla har sänkt ASP senaste åren samtidigt som lönsamheten har ökat. Det är en av anledningarna till att aktien har uppvärderats så mycket. Teslas ASP är högt idag men det är inte överdrivet långt över genomsnittspriset för tex nya bilar/trucks i USA och elbilar kommer antagligen fortsätta värderas något högre av konsumenter. Första halvåret i år levererade Tesla dessutom nästan enbart 3/Y. Närmaste åren framåt så kommer ASP hållas uppe av S/X, Semi, Roadster och kanske även CT.
Långsiktigt kommer Teslas ASP ofrånkomligt sjunka men marginalerna kan mycket väl öka trots det. Tesla investerar för att sänka tillverkningskostnaden som tex med gigapress och 4680. Om Teslas ASP redan idag snabbt närmar sig genomsnittspriset för bilar/trucks och Wrights law stämmer hyggligt så kommer Tesla bli en riktig vinstmaskin.
Ps. ASP från några historiska kvartal:
18Q4 $69483
19Q4 $56353
20Q4 $51458
21Q2 $44776
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 21:38
av Sabbe
Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 21:52
av spacecoin
Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Re: Aktien TSLA
Postat: 19 jul 2021 23:53
av Jordad
spacecoin skrev:Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Det är nog inte omöjligt att Tesla säljer en bil för 40t usd och sedan under bilens livslängd tjänar ytterligare 10t genom att erbjuda olika tjänster. Elbilar kräver för lite service och bränslet är löjligt billigt. Hela bil/transportindustrin kommer försöka skapa sådana tjänster för att ersätta uteblivna intäkter.
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 00:02
av Zalman3
Jordad skrev:spacecoin skrev:Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Det är nog inte omöjligt att Tesla säljer en bil för 40t usd och sedan under bilens livslängd tjänar ytterligare 10t genom att erbjuda olika tjänster. Elbilar kräver för lite service och bränslet är löjligt billigt. Hela bil/transportindustrin kommer försöka skapa sådana tjänster för att ersätta uteblivna intäkter.
Pratade med en Hyundai handlare.
Det är inte helt klart hur vinsten av försäljningen av mjukvaru uppgraderingar och olika prenumerationer ska fördelas.
Bilhandlaren hävdar ju att de måste få en stor del av kakan då "oljebyte" inte längre behövs.
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 01:28
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Det är nog inte omöjligt att Tesla säljer en bil för 40t usd och sedan under bilens livslängd tjänar ytterligare 10t genom att erbjuda olika tjänster. Elbilar kräver för lite service och bränslet är löjligt billigt. Hela bil/transportindustrin kommer försöka skapa sådana tjänster för att ersätta uteblivna intäkter.
Pratade med en Hyundai handlare.
Det är inte helt klart hur vinsten av försäljningen av mjukvaru uppgraderingar och olika prenumerationer ska fördelas.
Bilhandlaren hävdar ju att de måste få en stor del av kakan då "oljebyte" inte längre behövs.
Bilhandlaren har ett avtal med biltillverkaren. Man kan säga upp avtalet och sälja någonting annat eller anpassa sig. Förmodligen kommer man få ta in sina intäkter med fokus på reparationer istället.
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 08:29
av Remuz
Zalman3 skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Det är nog inte omöjligt att Tesla säljer en bil för 40t usd och sedan under bilens livslängd tjänar ytterligare 10t genom att erbjuda olika tjänster. Elbilar kräver för lite service och bränslet är löjligt billigt. Hela bil/transportindustrin kommer försöka skapa sådana tjänster för att ersätta uteblivna intäkter.
Pratade med en Hyundai handlare.
Det är inte helt klart hur vinsten av försäljningen av mjukvaru uppgraderingar och olika prenumerationer ska fördelas.
Bilhandlaren hävdar ju att de måste få en stor del av kakan då "oljebyte" inte längre behövs.
Det är sånt som kommer ta död på många märken. Jag har suttit och försökt lansera saker i Europa och 97% tiden har gått till att hitta bonusmodeller för lokala säljare när man lanserar en ny produkt som inte passar den gamla mallen. Jag tror den tiden är förbi och sälj blir mer centraliserat. Service etc behövs lokalt, men sälj till generationer som skaffar sin första bil 2020-talet behövs inte lokalt, helst ska man nog kunna beställa den hem med Prime...
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 10:40
av spacecoin
Remuz skrev:Zalman3 skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Det är nog inte omöjligt att Tesla säljer en bil för 40t usd och sedan under bilens livslängd tjänar ytterligare 10t genom att erbjuda olika tjänster. Elbilar kräver för lite service och bränslet är löjligt billigt. Hela bil/transportindustrin kommer försöka skapa sådana tjänster för att ersätta uteblivna intäkter.
Pratade med en Hyundai handlare.
Det är inte helt klart hur vinsten av försäljningen av mjukvaru uppgraderingar och olika prenumerationer ska fördelas.
Bilhandlaren hävdar ju att de måste få en stor del av kakan då "oljebyte" inte längre behövs.
Det är sånt som kommer ta död på många märken. Jag har suttit och försökt lansera saker i Europa och 97% tiden har gått till att hitta bonusmodeller för lokala säljare när man lanserar en ny produkt som inte passar den gamla mallen. Jag tror den tiden är förbi och sälj blir mer centraliserat. Service etc behövs lokalt, men sälj till generationer som skaffar sin första bil 2020-talet behövs inte lokalt, helst ska man nog kunna beställa den hem med Prime...
Ja det kommer att kräva en omställning helt klart, med tanke på hur ÅF:arnas intäktsfördelning ser ut. Det blir en tuff utmaning för "legacy"-bolagen.
Jag tänker att det skett en omställning under flera decennier där man går från lokala specialiserade affärer som t ex slaktare/köttaffärer, fotobutiker och bilhandlare med hög service till en modell med stormarknader med sämre service och bättre priser. Denna utveckling har fortsatt när allt gick online. Vi får se om det vänder för vissa branscher med niche-butiker i framtiden.
Jag tror dock att bilmarknaden blir väldigt "commoditized" i och med el-övergången. Det blir svårare att särskilja prestanda, räckvidd och annat om några år. Det krävs inte mycket service. Alla kommer att ha typ samma hårdvara som är standardkomponenter. Till en början kan mjukvara vara en skillnad, men den kommer att jämnas ut också tror jag. Att sälja tjänster kommer att bli det enda sättet att tjäna pengar. Att det i närtid rör sig om 1000 USD i snitt per såld Tesla per år tror jag är en våt dröm. Kanske om Level 4 blir en verklighet, vilket jag är skeptisk till.
Tesla och andra biltillverkare är nog inte på humör att ta "liability" för körning på AP i närtid, och tekniken är för långt bort. Om man har 100 000 Robotaxis i trafik som kör dubbelt så bra som en människa, så kommer det ske flera krockar per dag (typ en per timme). Tufft att förklara den matten för folk via media tror jag. Så jag tror att man kommer att behöva vara minst 10x en människa för att lansera utan att bli bränd. Och det känns lååångt bort för Tesla i dagsläget.
Edit: Det sker ungefär 2 olyckor per en miljon körda kilometer vad jag kan förstå. En taxi rullar runt 50 mil per dag, och en flotta på 100k fordon gör alltså 50 miljoner kilometer per dag, vilket skulle motsvara 50 olyckor om dagen, eller två per timme, givet att man är dubbelt så bra som en människa.
FSD-betan har väl ca 8-10 km per intervention i dagsläget i stadstrafik om man är snäll. Om man antar att det sker 10x fler olyckor i stadskörning, så behöver man alltså bli cirka 100000x gånger bättre än idag om man ska våga kalla sig L4 och "superhuman" (dubbelt så bra) i stadstrafik.
Om vi antar att varje release av FSD-betan blir dubbelt så bra som det förra, vilket den inte varit hittills, så är L4 bara 17 releaser bort Hur många Elon-veckor är det?
ref
https://www.researchgate.net/figure/Mon ... _284903283
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 21:20
av Sabbe
Tesla kan komma att göra större vinster via prenumerationstjänster än vad de gör för hårdvaran de säljer enligt analytiker.
Just nu gör de cirka 20% vinst på hårdvaran? Vilket borde leda till mer än 40% totalt i framtiden
https://electrek.co/2021/07/20/tesla-ts ... -hardware/
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 21:32
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jul 2021 23:10
av Zalman3
Att sälja tjänster kommer att bli det enda sättet att tjäna pengar. Att det i närtid rör sig om 1000 USD i snitt per såld Tesla per år tror jag är en våt dröm.
Såg en intervju med en bilexpert från Detroit som hävdade att det går att sälja data som en bil samlar in för ca 5000 dollar per bil.
Arbetsgivaren, bilfabrikanten, staten, media, snöröjaren, blåljus personal, kommunen, försvaret, trafikplanering, försäkringsbolaget, vädertjänsten, kommunen mm.
Kan vara intresserad av den data som kan samlas in på fältet.
Re: Aktien TSLA
Postat: 21 jul 2021 01:37
av spacecoin
Zalman3 skrev:
Att sälja tjänster kommer att bli det enda sättet att tjäna pengar. Att det i närtid rör sig om 1000 USD i snitt per såld Tesla per år tror jag är en våt dröm.
Såg en intervju med en bilexpert från Detroit som hävdade att det går att sälja data som en bil samlar in för ca 5000 dollar per bil.
Arbetsgivaren, bilfabrikanten, staten, media, snöröjaren, blåljus personal, kommunen, försvaret, trafikplanering, försäkringsbolaget, vädertjänsten, kommunen mm.
Kan vara intresserad av den data som kan samlas in på fältet.
Det där är ju inte samma sak; men visst finns det tjänster för det redan idag, t ex:
https://www.mobileye.com/en/data/
Re: Aktien TSLA
Postat: 24 jul 2021 06:20
av Zalman3
Tesla FSD Booked Operating Profit Will Increase from $600M in 2021 to $102B in 2032, Says Loup Funds
https://www.tesmanian.com/
Re: Aktien TSLA
Postat: 26 jul 2021 19:28
av Sabbe
Rapport ikväll

Re: Aktien TSLA
Postat: 26 jul 2021 22:57
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 jul 2021 00:33
av TomParkering
Sabbe skrev:F7DEAEF2-F4B1-4EA8-8101-37F08F16E27E.png
Rapport ikväll

Björnar hela bunten ...
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 jul 2021 17:03
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 jul 2021 17:23
av Sabbe
Någon som har koll på instrument man kan handla på Avanza?
Vad finns det för instrument värda att köpa om man är 110% säker på att Teslas aktiekurs är över $1600 under 2023?
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 jul 2021 17:57
av Jordad
Sabbe skrev:Någon som har koll på instrument man kan handla på Avanza?
Vad finns det för instrument värda att köpa om man är 110% säker på att Teslas aktiekurs är över $1600 under 2023?
Jag har en warrant som heter TSLA3C 1025SG. Jag brukar köpa warrants när jag bara har råd med en eller två aktier. Då känns det vettigare att lägga i en warrant. Hela listan finns här:
https://www.warrants.societegenerale.se ... ick/q-Tsla
Jag är inte 110% säker men chansen är stor tycker jag med

Re: Aktien TSLA
Postat: 28 jul 2021 18:20
av Sabbe
Jordad skrev:Sabbe skrev:Någon som har koll på instrument man kan handla på Avanza?
Vad finns det för instrument värda att köpa om man är 110% säker på att Teslas aktiekurs är över $1600 under 2023?
Jag har en warrant som heter TSLA3C 1025SG. Jag brukar köpa warrants när jag bara har råd med en eller två aktier. Då känns det vettigare att lägga i en warrant. Hela listan finns här:
https://www.warrants.societegenerale.se ... ick/q-Tsla
Jag är inte 110% säker men chansen är stor tycker jag med

Tack! Kan du förklara lite hur denna warrant fungerar i praktiken? Säg att jag köper 1000 stycken.
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 jul 2021 19:20
av Jordad
Sabbe skrev:Jordad skrev:Sabbe skrev:Någon som har koll på instrument man kan handla på Avanza?
Vad finns det för instrument värda att köpa om man är 110% säker på att Teslas aktiekurs är över $1600 under 2023?
Jag har en warrant som heter TSLA3C 1025SG. Jag brukar köpa warrants när jag bara har råd med en eller två aktier. Då känns det vettigare att lägga i en warrant. Hela listan finns här:
https://www.warrants.societegenerale.se ... ick/q-Tsla
Jag är inte 110% säker men chansen är stor tycker jag med

Tack! Kan du förklara lite hur denna warrant fungerar i praktiken? Säg att jag köper 1000 stycken.
Det är som en option. Den har ett slutdatum. För att satsa på att aktien går upp så köper man en call som den ovan. Den ger rätten att köpa aktien för 1025 usd men det bryr man sig inte om utan man säljer innan slutdatum. Om man köper den idag för 8 kr och aktien värderas till 1600 usd när det närmar sig slutdatumet så kommer warrantens värde ha ökat rejält. Den kommer inte vara värd hela mellanskillnaden på ca 5000 kr för det finns en spread och aktiekursen är aldrig så säker men massa tusen procent borde det ge.
Jag har bränt mig några gånger på warrants som blivit värdelösa. Jag brukar alltid köpa med lång löptid och även sälja i god tid innan slutdatum. Jag brukar aldrig heller ha mer än max 5% av hela min investering i Tesla i warrants och liknande. Det är mycket bättre att köpa aktier långsiktigt men jag har även tjänat rätt mycket på warrants.
Ps. Det finns säkert andra här som förstår och kan beskriva bättre.
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 jul 2021 07:18
av bat
Tror du ska läsa på ordentligt kring denna typ av instrument. Det är bra alternativ i vissa fall men finns en del fallgropar och till skillnad mot aktier så är risken betydligt högre att bli av med allt kapital (eller mer än man investerat).
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 0-B0GLTULZ