Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Knace88

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knace88 »

malmer skrev: 23 feb 2023 19:50
Knace88 skrev: 23 feb 2023 19:37
Börjar bli väldigt tröttsamt nu…

Nekade leverans för nån vecka sedan på VIN LRWYGCFS8PC694*** för att den var tillverkad 2022-12-15

Efter evig väntan (SC sa inom några dagar) fick jag äntligen nytt VIN LRWYGCFS8PC697***, alltså med största sannolikhet ännu en 2022-bil Som någon annan nekat.

Ska ha som förmånsbil så behöver tillverkningsår 2023, så blir väl att kontakta SC igen imorgon :x
Håll koll på inventariesidan. De kan matcha med en specifik bil där i listan om du hör av dig till Tesla. Tricket för att kolla om en bil där är tillverkad 2023 är att klicka in på en bil och välja att visa källkoden. Sök sedan i källkoden (Ctrl+F) efter ”gain” så kommer du hitta ett fält som heter typ ”ActualGAInDate”. Det matchar tillverkningsdatum är jag nästan helt säker på. Tesla kan även verifiera detta datum för dig när du ber om matchning. Så jag gjorde för att få min matchad med en 2023.

Edit: Se till att du har rätt filter på när du söker efter bil i inventariet så du får med rätt däck och dragkrok och så.

Edit 2: Ev kanske du behöver hömta upp bilen på den plats som står listad. Hör med Tesla när du hittat en lämplig bil.
Gick in och kikade igår kväll enligt dina anvisningar och mycket riktigt så fanns det en bil som var från 2023. Fick tag på en säljare i Stockholm imorse som matchade ihop min beställning med den. Hämtning om 1-2 veckor, stort Tack! :)

Får hämta den i Stockholm (bor i Helsingborg) men blir en härlig Roadtrip i nya bilen.

PS Bilen är tillverkad 2023-01-03 så borde vara bland de första för 2023 som kommer hit. Bilen har VIN LRWYGCFS2PC710*** så har ni högre sista 6 siffror så är er bil säkert tillverkad 2023.
Model Y RWD Svart/Svart 19”/19” odubbad Beställd 20/1-2023
Upphämtning i Malmö

Nekat leverans planerad 15-29 feb (pga tillverkningsdatum 2022-12-15)
Användarvisningsbild
dagr2000
Teslaägare

Inlägg av dagr2000 »

Hej

Beställde MYLR svart ut, svart in, 20 tum. Hade leveransdatum 7/3 - 31/3 och idag ändrades till 19/3 - 31/3. Inget VIN än.
Kan man vara säkert att nya datumet stämmer? Andra som har också fått en ny "kortare" tidsintervall tidigare som man kan lita på?
2023 MYLR svart/svart
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael969032

Inlägg av maik »

Knace88 skrev: 24 feb 2023 13:25
malmer skrev: 23 feb 2023 19:50
Knace88 skrev: 23 feb 2023 19:37
Börjar bli väldigt tröttsamt nu…

Edit 2: Ev kanske du behöver hömta upp bilen på den plats som står listad. Hör med Tesla när du hittat en lämplig bil.
Gick in och kikade igår kväll enligt dina anvisningar och mycket riktigt så fanns det en bil som var från 2023. Fick tag på en säljare i Stockholm imorse som matchade ihop min beställning med den. Hämtning om 1-2 veckor, stort Tack! :)

Får hämta den i Stockholm (bor i Helsingborg) men blir en härlig Roadtrip i nya bilen.

PS Bilen är tillverkad 2023-01-03 så borde vara bland de första för 2023 som kommer hit. Bilen har VIN LRWYGCFS2PC710*** så har ni högre sista 6 siffror så är er bil säkert tillverkad 2023.
Jag var inne på samma spår som dig dvs att matcha mot en som redan finns i Stockholm för snabbare leverans men kände att det blev för jobbigt med byte till vinterdäck som jag beställt via tredjepart.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
xkargo
Teslaägare

Inlägg av xkargo »

JoGi skrev: 23 feb 2023 12:42
Uppdatering idag, från att ha leverans Mars-April så står det nu 22 Juni - 5 September.
Det måste vara något fel?!
Ny beställning med samma spec står på hemsidan i Mars-April.

LR, blå med svart inredning utan vinterhjul. Beställd 8 februari.
MYLR. Samma spec. Beställd 19/2. Samma besked.
Masi76

Inlägg av Masi76 »

xkargo skrev:
JoGi skrev: 23 feb 2023 12:42
Uppdatering idag, från att ha leverans Mars-April så står det nu 22 Juni - 5 September.
Det måste vara något fel?!
Ny beställning med samma spec står på hemsidan i Mars-April.

LR, blå med svart inredning utan vinterhjul. Beställd 8 februari.
MYLR. Samma spec. Beställd 19/2. Samma besked.
Får hoppas det beror på omställning i fabrikerna till hw4.0. Då är det värt väntan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y Long Range Quicksilver Beställd 5/1-2022
rexikan
elbilist

Inlägg av rexikan »

Promavent skrev: 22 feb 2023 15:19
Nu fick jag tyvärr ett senare uppskattat datum

20-31 mars(hade först 14-28 februari, sen 21 feb-7 mars)

På fakturan som jag betalade in för 2 veckor sedan står estimerat datum 14 februari och ett dedikerat VIN nr.

VIN försvann alltså igår och jag har utan framgång försökt nå tesla. Blev utslängd ur telefonkön efter 1 h och 40 min.

Inte särskilt nöjd nu, då jag betalade bilen kontant.
Jag har samma situation, att VIN har försvunnit och datumet har skjutits fram. Jag mejlade och frågade varför, och då fick jag svaret:

"Det har försvunnit för alla och vi vet inte varför eller om det kommer vara synligt snart igen. Du är fortfarande tilldelad en bil som är under transport."

Jag vet inte vad alla syftar på här, men kanske är det alla med denna modell i Göteborg eller något. Vet inte hur hon då kan veta att vi är tilldelade en bil när vi inte har VIN. Vi får hoppas på att det är datastrul som löser sig. Eller så har de tappat bort ett gäng bilar. :shock:

Så här ser det ut för mig så här långt:

* 2023-01-25 Beställde, uppskattad leverans februari - mars
* 2023-01-30 ca. Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
* 2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars - april
* 2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
* 2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
* 2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari - 7 mars
* 2023-02-21 Förlorat VIN
* 2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars

Det skall bli superroligt att få bilen, men man blir ju nipprig av alla ändrade datum.
Tesla MY RWD vit/svart 19"
Kia eNiro 2019-2023
Overal

Inlägg av Overal »

Fick ett sms där det står:
Vi saknar återkoppling från dig angående vårt email-utskick den 16 feb.din order är fortfarande inte bekräftad och kommer att avbokas från 27 feb. Om du önskar behålla din order slutför alla steg på ditt tesla konto.

Finns inget mer att göra på mitt konto, någon som känner igen smset?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Overal skrev: 24 feb 2023 17:54
Vi saknar återkoppling från dig angående vårt email-utskick den 16 feb.din order är fortfarande inte bekräftad och kommer att avbokas från 27 feb. Om du önskar behålla din order slutför alla steg på ditt tesla konto.

Hur ser det ut på ditt konto? Vilka boxar har du ikryssat (tror det är 3st av 4 som krävs ikryssat om du köper privat åtminstone). Lägg gärna upp skrämdump (gärna via dator)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Overal

Inlägg av Overal »

flamman skrev: 24 feb 2023 17:56

Hur ser det ut på ditt konto? Vilka boxar har du ikryssat (tror det är 3st av 4 som krävs ikryssat om du köper privat åtminstone). Lägg gärna upp skrämdump (gärna via dator)
Vet inte hur man gör det;)
Jag fick tidigare i veckan samtal från tesla där han meddelade att allt var ok och att jag bara behöver vänta på sms om tidsbokning inom 2 veckor.
Det enda som står är att jag ska betala bilen(kontant) det är allt.
Ändå kommer det konstiga smset :shock:
Användarvisningsbild
Promavent
Teslaägare

Inlägg av Promavent »

rexikan skrev: 24 feb 2023 17:43
Promavent skrev: 22 feb 2023 15:19
Nu fick jag tyvärr ett senare uppskattat datum

20-31 mars(hade först 14-28 februari, sen 21 feb-7 mars)

På fakturan som jag betalade in för 2 veckor sedan står estimerat datum 14 februari och ett dedikerat VIN nr.

VIN försvann alltså igår och jag har utan framgång försökt nå tesla. Blev utslängd ur telefonkön efter 1 h och 40 min.

Inte särskilt nöjd nu, då jag betalade bilen kontant.
Jag har samma situation, att VIN har försvunnit och datumet har skjutits fram. Jag mejlade och frågade varför, och då fick jag svaret:

"Det har försvunnit för alla och vi vet inte varför eller om det kommer vara synligt snart igen. Du är fortfarande tilldelad en bil som är under transport."

Jag vet inte vad alla syftar på här, men kanske är det alla med denna modell i Göteborg eller något. Vet inte hur hon då kan veta att vi är tilldelade en bil när vi inte har VIN. Vi får hoppas på att det är datastrul som löser sig. Eller så har de tappat bort ett gäng bilar. :shock:

Så här ser det ut för mig så här långt:

* 2023-01-25 Beställde, uppskattad leverans februari - mars
* 2023-01-30 ca. Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
* 2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars - april
* 2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
* 2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
* 2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari - 7 mars
* 2023-02-21 Förlorat VIN
* 2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars

Det skall bli superroligt att få bilen, men man blir ju nipprig av alla ändrade datum.
Mmm, jag har i princip exakt samma tidslinje som dig och är mest irriterad nu. Försökte via chatten idag få reda på om jag kunde byta mot en lagerbil jag såg idag. Fick då reda på att jag kunde kontakta min Tesla Advisor "X" (Vill inte hänga ut med namn här)

Frågade då hur man visste vem det var?

"Jo, TA ska höra av sig efter lagd beställning!"

Vilken ingen gjort till mig, så jag har stått i otaliga timmar i telefonkö utan att få något vettigt svar ändå de få gånger jag kommit fram.

"Det var olyckligt, ska be X kontakta dig så fort han kan"

Vilket X självklart inte gjort och nu är den lagerbilen jag ville byta till såld.

Jag har köpt flera nya bilar och trodde aldrig att jag skulle sakna bilförsäljare, men det här är det sämsta jag har varit med om.

Jag betalade bilen 7 feb och att då inte få den förrän tidigast 20 mars är tyvärr riktigt uselt,när estimerat levdatum var 14 februari på fakturan.

"Vi har tagit med oss den kritiken internt och se om man kan utforma fakturan annorlunda" skrev hon i chatten som svar. Så får väl hoppas att inte fler råkar ut för det här.
MY RWD 2023 Vit/Svart beställd 21/1
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars :)
Overal

Inlägg av Overal »

Overal skrev: 24 feb 2023 18:03
flamman skrev: 24 feb 2023 17:56

Finns inget mer att göra på mitt konto, någon som känner igen smset? :D
Vet inte hur man gör det;)
Jag fick tidigare i veckan samtal från tesla där han meddelade att allt var ok och att jag bara behöver vänta på sms om tidsbokning inom 2 veckor.
Det enda som står är att jag ska betala bilen(kontant) det är allt.
Ändå kommer det konstiga smset :shock:
Det var nog att jag ska betala den, så nu är det fixat med BG överföring :D
Användarvisningsbild
Spid3r

Inlägg av Spid3r »

flipmac skrev: 24 feb 2023 10:42
vasarely skrev: 24 feb 2023 10:02
Jag köpte mutter och centrumkåpor till vinterfälgarna.
Ingår inte det? :o . Man tycker att det borde göra det för 30k.
[/quote]

Jag köpte tredjepartsfälgar som är mörkgrå och det ingick bultar som var "standardfärg". Så det är bara estetiskt, centrumkåpa för att dölja märket på tredjepartsfälgarna och mutterkåpor för att de ska smälta in bättre färgmässigt. Får se hur stor skillnad det gör estetiskt men var inte många kronor det handlade om. Men för transparensens skull så betalade jag bara 23 000 för mina fälgar med vinterdäck och då fick jag R5 Evo så nyare, tystare och bättre däck än de Tesla skickar med. Samt smalare fälg och däck men där däcken ändå är bredare än fälgen och tar första smällen vid eventuell kantstötning.
[/quote]

Kan du snälla länka till mutter och centrumkåpor du beställt till dina 3dje part fälgar.
MY RWD 2023
Peternil

Inlägg av Peternil »

[/quote]

Jag köpte tredjepartsfälgar som är mörkgrå och det ingick bultar som var "standardfärg". Så det är bara estetiskt, centrumkåpa för att dölja märket på tredjepartsfälgarna och mutterkåpor för att de ska smälta in bättre färgmässigt. Får se hur stor skillnad det gör estetiskt men var inte många kronor det handlade om. Men för transparensens skull så betalade jag bara 23 000 för mina fälgar med vinterdäck och då fick jag R5 Evo så nyare, tystare och bättre däck än de Tesla skickar med. Samt smalare fälg och däck men där däcken ändå är bredare än fälgen och tar första smällen vid eventuell kantstötning.
[/quote]

Vad köpte du för något? Länka gärna då det lät exakt vad söker
Masi76

Inlägg av Masi76 »

HW4 has already begun production (gratefully confirmed externally by
@klwtts
). Tesla's goal is for all vehicle models to be delivered with this new hardware by the end of Summer, including those made in China and Berlin.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y Long Range Quicksilver Beställd 5/1-2022
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Peternil skrev: 24 feb 2023 20:19
[/quote]

[/quote]
Spid3r skrev: 24 feb 2023 19:40
Kan du snälla länka till mutter och centrumkåpor du beställt till dina 3dje part fälgar.
Jag köpte dessa fälgar https://www.gummihuset.se/aluminiumfalg ... ey-85x19-5 och valde sedan NOKIAN 245/45R19 HKPL R5 EV XL friktion.

Centrumkåpor som passar till de fälgarna: https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/centrumkapor (finns olika diameter).
Kåpor till hjulbultar: https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/ka ... ulbultarna
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Spid3r

Inlägg av Spid3r »

flipmac skrev: 25 feb 2023 09:50
Peternil skrev: 24 feb 2023 20:19
[/quote]
Spid3r skrev: 24 feb 2023 19:40
Jag köpte dessa fälgar https://www.gummihuset.se/aluminiumfalg ... ey-85x19-5 och valde sedan NOKIAN 245/45R19 HKPL R5 EV XL friktion.

Centrumkåpor som passar till de fälgarna: https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/centrumkapor (finns olika diameter).
Kåpor till hjulbultar: https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/ka ... ulbultarna
[/quote]

Tack :)
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Spid3r

Inlägg av Spid3r »

Någon som har beställt RWD i februari och fått VIN alt fått lev datum?
Hos mig fortsatt samma, mars-april.
MY RWD 2023
Sillsaparill

Inlägg av Sillsaparill »

Spid3r skrev: 25 feb 2023 10:50
Någon som har beställt RWD i februari och fått VIN alt fått lev datum?
Hos mig fortsatt samma, mars-april.
Verkar variera stort, jag beställde 1/2 och har ingen bil tilldelad ännu. Via leasing då det är en personalbil. Såg någon hade en teori dessa får lägre prio.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
byebyegasolin

Inlägg av byebyegasolin »

Hur når du chattfunktionen? Jag kan inte hitta den någonstans..

Gizmodollar skrev: 23 feb 2023 21:31
Bokade en lagerbil som matchade min spec idag, märkligt ändå att den inte redan blivit matchad mot min eller annans beställning då många verkar ha samma spec. Vit mylr med svart klädsel.
Oavsett så är jag glad att fått en bil tilldelad, tillverkad 2023 i Berlin.
Upplevde chattfunktionen mkt hjälpsamma, nu inväntas bara sms om att boka upphämtning.
Bye bye V60........
Sillsaparill

Inlägg av Sillsaparill »

byebyegasolin skrev: 25 feb 2023 11:47
Hur når du chattfunktionen? Jag kan inte hitta den någonstans..

Gizmodollar skrev: 23 feb 2023 21:31
Bokade en lagerbil som matchade min spec idag, märkligt ändå att den inte redan blivit matchad mot min eller annans beställning då många verkar ha samma spec. Vit mylr med svart klädsel.
Oavsett så är jag glad att fått en bil tilldelad, tillverkad 2023 i Berlin.
Upplevde chattfunktionen mkt hjälpsamma, nu inväntas bara sms om att boka upphämtning.
Bye bye V60........
När du går in på Teslas site och anpassar en bil så dyker den upp ibland nere till vänster på sidan. Tror den vara syns när någon på Tesla har tid att chatta. För den syns inte alltid.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
sah77

Inlägg av sah77 »

Har beställt MYLR vit. Jag hade uppskattad leverans 26/2-14/3. Nu fick jag mitt VIN XP7YGCEK5PB0XXXX och uppdaterad leverans 6/3-20/3.

Kan kan se tillverkningsdag i VIN på något vis eller är det enbart årtal?

Då bilen är byggd i Berlin och har leverans 6-20/3 med Malmö som utlämningsställe, är det troligt att bilen lämnat fabriken?

Mvh
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

sah77 skrev: 25 feb 2023 13:34
Har beställt MYLR vit. Jag hade uppskattad leverans 26/2-14/3. Nu fick jag mitt VIN XP7YGCEK5PB0XXXX och uppdaterad leverans 6/3-20/3.

Då bilen är byggd i Berlin och har leverans 6-20/3 med Malmö som utlämningsställe, är det troligt att bilen lämnat fabriken?

Mvh
Har liknande uppskattad leverans i stockholm (28/2-14/3) på berlinbyggd bil. Jag vet att den är tillverkad 21:e februari. Så din är nog något motsvarande.

När de lämnar är såklart svårt veta. Blir ju när de har tillräckligt många för att fylla en lastbil till destinationen.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
joby

Inlägg av joby »

Mvh
Om du frågar Tesla så kan du få Tillverkningsdatum.
Kanske även regnummer. Jag fick det på min vita LR Berlinbil som jag ska hämta i Umeå.

Jag kan se min är byggd 14e feb i Berlinfabriken genom att kolla regnumret på transportstyrelsens hemsida.

Är också JÄVLIGT sugen få bilen nu så hoppas dom får iväg ett lass snart :)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Mvh
Testa att söka på ditt VIN på https://www.car.info/. När bilen är förregistrerad kan du då se både ditt reg.nr samt tillverkningsdatum. Du kan läsa mer om när och hur car.info uppdateras i denna tråd: viewtopic.php?p=703791#p703791
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
PelleP71
Teslaägare

Inlägg av PelleP71 »

Joby, jag har också beställt den Model Y LR (Vit/Svart 19" V o V) som skall hämtas i Umeå, beställde den 27/1 och inte fått någon VIN men har uppskattad leveranstid 13/3-29/3, så teoretiskt bör det ju vara samma transport som kör upp flera bilar till Umeå. Men vilket datum beställde du?

/ Pelle
Skriv svar