Svarar mig själv, det kanske bara är en vanlig FUD-artikel från Bloomberg:
Tesla said in a statement that its Shanghai factory is conducting normal maintenance work and that the company made use of the Labor Day holidays to conduct production-line adjustments.
Gamla Top Gear-hosten Rory Reid listar sin top 3 elbilar:
Re: Artikel i media
Postat: 09 maj 2020 17:00
av wilfried
Teststräcka av ny elväg invigs om en månad i Lund
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
För en halv kilometer där i princip ingen bil kan ladda... Hade blivit några snabbladdare där behovet är s8m störst, tex norra Sverige.
Re: Artikel i media
Postat: 10 maj 2020 08:52
av HX100
Svenssons skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Teststräcka av ny elväg invigs om en månad i Lund
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
För en halv kilometer där i princip ingen bil kan ladda... Hade blivit några snabbladdare där behovet är s8m störst, tex norra Sverige.
Nu ska vi inte vara så. Forskning behöver spridas ut, testa olika idéer. Ibland funkar det, ibland inte. När det inte funkar så brukar man ha med sig ny teknologi och erfarenheter som kan tillämpas i andra områden. Ny teknologi är alltid i svindyr i början när man måste själv fixa allt från grunden.
Re: Artikel i media
Postat: 10 maj 2020 09:07
av Svenssons
HX100 skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Teststräcka av ny elväg invigs om en månad i Lund
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
För en halv kilometer där i princip ingen bil kan ladda... Hade blivit några snabbladdare där behovet är s8m störst, tex norra Sverige.
Nu ska vi inte vara så. Forskning behöver spridas ut, testa olika idéer. Ibland funkar det, ibland inte. När det inte funkar så brukar man ha med sig ny teknologi och erfarenheter som kan tillämpas i andra områden. Ny teknologi är alltid i svindyr i början när man måste själv fixa allt från grunden.
Jo men det går ändå göra rimliga beräkningar på kostnad, vinster och sannolikheter. Att få bil att ladda när man kör bil är inget omöjligt eller ny revolutionerande teknik. Det innebär dock alltid mycket högre kostnader i byggkostnader och underhåll samtidigt som det troligen aldrig kommer vara standard på någon bil som går att köpa.
Ps Jag anser alltså att detta inte är grundforskning utan något som borde utvecklas av privata intressen ifall de ser någon vinst med detta. Det finns sannolikt inga privata pengar som är beredda att ta kostnaden för detta utan de är bara intresserad så länge de får skattepengar. Samma sak med vätgasstationer för bilar. Så länge det finns skattepengar så är detta intressant men så fort detta flöde av pengar försvinner så försvinner intresset för dessa.
Re: Artikel i media
Postat: 10 maj 2020 10:02
av fth
Svenssons skrev:
Jo men det går ändå göra rimliga beräkningar på kostnad, vinster och sannolikheter. Att få bil att ladda när man kör bil är inget omöjligt eller ny revolutionerande teknik. Det innebär dock alltid mycket högre kostnader i byggkostnader och underhåll samtidigt som det troligen aldrig kommer vara standard på någon bil som går att köpa.
Ps Jag anser alltså att detta inte är grundforskning utan något som borde utvecklas av privata intressen ifall de ser någon vinst med detta. Det finns sannolikt inga privata pengar som är beredda att ta kostnaden för detta utan de är bara intresserad så länge de får skattepengar. Samma sak med vätgasstationer för bilar. Så länge det finns skattepengar så är detta intressant men så fort detta flöde av pengar försvinner så försvinner intresset för dessa.
Hear, hear!
I samtliga av dessa satsningar i Sverige (fler än man tror faktiskt, rätt skrämmande), står våra skattepengar för en mycket stor andel, ofta huvuddelen, av finansieringen.
Som lekman är det förstås lätt att missa faktorer när man räknar på detta, men mina beräkningar visar iaf på en mycket tveksam affärsmodell även under extremt gynnsamma förhållanden.
Min teori till varför detta pushas så hårt från Scania et al är att tekniken utgör de tunga transporternas motsvarighet till personbilarnas laddhybrider: ett sätt för fossiltillverkarna att fördröja övergången till riktig eldrift och försvara de egna investeringarna i fossildrivlinor.
Inget projekt som jag har sett diskuterar ens riktig eldrift för lastfordonen, dieselmotorn kompletteras istället med en förhållandevis svag elmotor och ett litet batteri, med en räckvidd på el i storleksordningen 10 km.
Skalbarheten är också väldigt tveksam vad jag kan se, effekterna som det talas om är i storleksordningen 200kW per fordon, vilket med förluster etc motsvarar c:a 2kWh/km i 80 km/h. För riktig eldrift skulle det då krävas hundratals mil elväg för att samtliga lastfordon skulle kunna köra och ladda med rimliga effektnivåer på matning till vägarna.
Nä, tanken med detta är sannolikt att befästa laddhybrider som lösningen för tunga transporter, för Scania är detta förstås en idealisk lösning, vilket nog förklarar att dom är huvudsponsor av flera satsningar.
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 10 maj 2020 13:07
av Elmil
fth skrev:
Min teori till varför detta pushas så hårt från Scania et al är att tekniken utgör de tunga transporternas motsvarighet till personbilarnas laddhybrider: ett sätt för fossiltillverkarna att fördröja övergången till riktig eldrift och försvara de egna investeringarna i fossildrivlinor.
Inget projekt som jag har sett diskuterar ens riktig eldrift för lastfordonen, dieselmotorn kompletteras istället med en förhållandevis svag elmotor och ett litet batteri, med en räckvidd på el i storleksordningen 10 km.
Skalbarheten är också väldigt tveksam vad jag kan se, effekterna som det talas om är i storleksordningen 200kW per fordon, vilket med förluster etc motsvarar c:a 2kWh/km i 80 km/h. För riktig eldrift skulle det då krävas hundratals mil elväg för att samtliga lastfordon skulle kunna köra och ladda med rimliga effektnivåer på matning till vägarna.
Nä, tanken med detta är sannolikt att befästa laddhybrider som lösningen för tunga transporter, för Scania är detta förstås en idealisk lösning, vilket nog förklarar att dom är huvudsponsor av flera satsningar.
/fth
Helt enig. Jag tycker det luktar Toyota över hela konceptet. Går ju knappast ens att prata om laddning, bara bidrag till framdriften.
Re: Artikel i media
Postat: 10 maj 2020 15:36
av Pontus
bonath skrev:
Richard Hammond har sett ljuset...
Någon som vet om han har köpt en model X ännu?
Re: Artikel i media
Postat: 12 maj 2020 12:09
av taliz
Rejäl skillnad. Tesla har 8ggr fler laddare än EA och 17ggr fler än IONITY.
EA dubbelt så stort som IONITY.
Re: Artikel i media
Postat: 12 maj 2020 20:09
av nek0
wilfried skrev:
Teststräcka av ny elväg invigs om en månad i Lund
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
Efter åtta år av utveckling står Lundaprojektet Evolution Road inför ett nytt stort steg. Den 4 juni invigs en halv kilometer laddande väg utmed Getingevägen.
Drömgränsen är nu nådd, elbilsbatterier kostar under 100 dollar per kWh.
The cost of CATL’s cobalt-free lithium iron phosphate battery packs has fallen below $80 per kilowatt-hour,
with the cost of the battery cells dropping below $60/kWh, the sources said.
Auto industry executives have said $100/kWh for battery packs is the level at which electric vehicles reach rough parity with internal combustion competitors.
När jag läste den där artikeln så var min första tanke: Hade ägaren inte PIN-to-drive aktiverat? Då är det ju bara att springa därifrån och sätta sig själv i säkerhet, för bilen kommer ingenstans.