Re: Artikel i media
Postat: 16 maj 2020 13:23
Ja, precis.taliz skrev:ser ut som shuko-kontakt.Jerker skrev:Laddar de med enfas? Den där tunna kabeln kan inte vara nåt annat.Vasp skrev:
Ja, precis.taliz skrev:ser ut som shuko-kontakt.Jerker skrev:Laddar de med enfas? Den där tunna kabeln kan inte vara nåt annat.Vasp skrev:
Verkar ha både Typ 2 och Schuko. Schuko är nog mest tänkt för andra saker än laddning av flygplanets batteri. Typ 2 är väl tänkt som destinationsladdning.taliz skrev:ser ut som shuko-kontakt.Jerker skrev:Laddar de med enfas? Den där tunna kabeln kan inte vara nåt annat.Vasp skrev:
Nä ingen propeller i nosen.taliz skrev:Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Ah ok. Ja det såg lite för klumpigt ut för att segelflyga.Nicke Nyfiken skrev:Nä ingen propeller i nosen.taliz skrev:Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.
Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.taliz skrev:Ah ok. Ja det såg lite för klumpigt ut för att segelflyga.Nicke Nyfiken skrev:Nä ingen propeller i nosen.taliz skrev:Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.
Ok, coolt!Nicke Nyfiken skrev:Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.taliz skrev:Ah ok. Ja det såg lite för klumpigt ut för att segelflyga.Nicke Nyfiken skrev:Nä ingen propeller i nosen.taliz skrev:Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.
Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Ja nu finns det ingen ursäkt längre.taliz skrev:Ok, coolt!Nicke Nyfiken skrev:Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.
Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare.(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)
Är väl hyfsat vanligt att man vinschar också iofs?Nicke Nyfiken skrev:Ja nu finns det ingen ursäkt längre.taliz skrev:Ok, coolt!Nicke Nyfiken skrev:Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.
Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare.(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)
![]()
När det finns tvåsitsiga (elev och lärare) el-segelflygplan som kan starta på egen hand så inget fossildrivet bogserflygplan behövs för att få upp segelflygplanet i luften.
Jo men det blir oftast till lägre höjd än med bogsering.taliz skrev:Är väl hyfsat vanligt att man vinschar också iofs?Nicke Nyfiken skrev:Ja nu finns det ingen ursäkt längre.taliz skrev:Ok, coolt!Nicke Nyfiken skrev:Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.
Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare.(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)
![]()
När det finns tvåsitsiga (elev och lärare) el-segelflygplan som kan starta på egen hand så inget fossildrivet bogserflygplan behövs för att få upp segelflygplanet i luften.
Känns som dom blandat ihop saker.nek0 skrev:Får vi hoppas att det är sant?
https://www.bytbil.com/nyheter/teslas-n ... ALj8Vg_kyQ
Tesla Battery day som ryktas ske i slutet av Maj månad hur långt före kommer datumet innan dagen har jag börjat undra då det varit minst 5 olika rykten den senaste månaden innan detta event.nek0 skrev:Får vi hoppas att det är sant?
https://www.bytbil.com/nyheter/teslas-n ... ALj8Vg_kyQ
Hade kanske varit kul om han förklarade varför han tror som han gör. En lista i stil med:mickeisol skrev:Ganska kul krönika av peder på teknikens värld.
Men jag personligen tror inte att dom andra biltillverkarna springer ifrån tesla inom överskådlig tid.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -en-tesla/
https://www.vibilagare.se/nyheter/forsv ... varstannat
Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.
Mothugg av Volvochefen
Att rabattera vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet tror inte Volvochefen Håkan Samuelsson är någon bra idé.
På ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättade han att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan hybridteknik – är ”slöseri med pengar”. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.
– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.
Självklart ska vi premiera Bev och införs slopad moms ska denna enbart gälla bilar som går ifrån fossila bränslen och öka övergångstakten till Elbilar.Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/forsv ... varstannat
Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.
Mothugg av Volvochefen
Att rabattera vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet tror inte Volvochefen Håkan Samuelsson är någon bra idé.
På ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättade han att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan hybridteknik – är ”slöseri med pengar”. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.
– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.
Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar.
"Bonus bör i framtiden ges till bilar med små batterier om 10–20 kWh"Stefan T skrev:
Han menar självklart Seriehybrid & Parallell hybrid bilarnek0 skrev:"Bonus bör i framtiden ges till bilar med små batterier om 10–20 kWh"Stefan T skrev:
Menar han EU mopeder?
Finns det någon elbil med så "stort" batteri? Kanske han vill hjälpa Uniti katastrofen?