Sida 295 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 13:23
av Jerker
taliz skrev:
Jerker skrev:
Vasp skrev:
Laddar de med enfas? Den där tunna kabeln kan inte vara nåt annat.
ser ut som shuko-kontakt.
Ja, precis.

Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 13:36
av taliz
Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 13:38
av Svenssons
taliz skrev:
Jerker skrev:
Vasp skrev:
Laddar de med enfas? Den där tunna kabeln kan inte vara nåt annat.
ser ut som shuko-kontakt.
Verkar ha både Typ 2 och Schuko. Schuko är nog mest tänkt för andra saker än laddning av flygplanets batteri. Typ 2 är väl tänkt som destinationsladdning.

Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 14:18
av taliz
https://insideevs.com/news/423424/lg-ch ... sales/amp/

Pressat i batteribranschen. Men man växer runt 10% för varje kvartal. Ingen dålig ökning.

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 15:32
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Nä ingen propeller i nosen.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.

Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 15:45
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Nä ingen propeller i nosen.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.
Ah ok. Ja det såg lite för klumpigt ut för att segelflyga. Bild

Sånt här tänkte jag på, propellern ligger bakåtfälld när den inte snurrar:

http://www.front-electric-sustainer.com/

(2 min in i klippet ser man när de slår av/på)

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 15:57
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Nä ingen propeller i nosen.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.
Ah ok. Ja det såg lite för klumpigt ut för att segelflyga. Bild
Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.

Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.

Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 16:05
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Har funnits segelflygplan med elmotorassistans ett tag nu.
Ser lite roligt ut med en propeller som viker ut sig i nosen.
Planet i artikeln har ett hål i fronten, kan va monteringspunkt för propellern.
Nä ingen propeller i nosen.
Hålet i fronten är pitot-intaget för det dynamiska lufttrycket.
Propellern sitter på en mast över vingarna men är infälld och dold under kåpor när den inte används.
Ah ok. Ja det såg lite för klumpigt ut för att segelflyga. Bild
Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.

Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Ok, coolt!
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare. Bild(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 16:25
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.

Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Ok, coolt!
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare. Bild(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)
Ja nu finns det ingen ursäkt längre. :D
När det finns tvåsitsiga (elev och lärare) el-segelflygplan som kan starta på egen hand så inget fossildrivet bogserflygplan behövs för att få upp segelflygplanet i luften.

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 16:27
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.

Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Ok, coolt!
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare. Bild(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)
Ja nu finns det ingen ursäkt längre. :D
När det finns tvåsitsiga (elev och lärare) el-segelflygplan som kan starta på egen hand så inget fossildrivet bogserflygplan behövs för att få upp segelflygplanet i luften.
Är väl hyfsat vanligt att man vinschar också iofs?

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 16:33
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jo då, det är ett elmotorassisterat segelflygplan. Det har fina segelflygprestanda med propellern infälld.

Det har 100 km räckvidd på el med 2 personer ombord.
Ok, coolt!
Varit sugen på att testa segelflyg ett bra tag. Kan man
kombinera med elmotor känns det ju betydligt tryggare. Bild(well, "ännu mer intressant" kanske är bättre ordval, känns som man nyttja det bättre då)
Ja nu finns det ingen ursäkt längre. :D
När det finns tvåsitsiga (elev och lärare) el-segelflygplan som kan starta på egen hand så inget fossildrivet bogserflygplan behövs för att få upp segelflygplanet i luften.
Är väl hyfsat vanligt att man vinschar också iofs?
Jo men det blir oftast till lägre höjd än med bogsering.
Också jag har sett att många av vinscharna är fossilmotordrivna. :o :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 19:08
av nek0

Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 21:07
av taliz
nek0 skrev:
Känns som dom blandat ihop saker.
De celler som CATL skall tillhandahålla är billiga, och tunga, LIPO-batterier. ”Cell to pack” för maximal kostnadsbesparing. De kommer hamna i kinesiska SR+.
Inget revolutionerande.

Teslas egna celler är något helt annat. Cylindriska 40650 eller 4070. De kommer med helt ny teknik med lång livslängd, högre energitäthet och lägre pris. Men var/när de skall produceras är oklart än.
Gissningsvis låg volym endast för nya S Plaid i början.

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 22:33
av mickeisol
Ganska kul krönika av peder på teknikens värld.
Men jag personligen tror inte att dom andra biltillverkarna springer ifrån tesla inom överskådlig tid.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -en-tesla/

Re: Artikel i media

Postat: 16 maj 2020 22:57
av SwedenEvGuru
nek0 skrev:
Tesla Battery day som ryktas ske i slutet av Maj månad hur långt före kommer datumet innan dagen har jag börjat undra då det varit minst 5 olika rykten den senaste månaden innan detta event.

Catl Lithium fostfat battery i prismatiska celler för lägre pris med lägre Energy/Density är ett rykte som ska vara fritt från Kobolt för den Kinesiska marknaden med lägre kostnader.

Tesla förvärv av Maxwell har gjort rykten som Godenough/Braga Sodium Solidstate battery, Jeff Dahn är senaste veckan man fått massa rykten att han har något att presentera på Battery day som 1 miljon miles batteri och stöd för Vechile to Grid möjligheter och att Tesla skapat en mjukvara för detta.

Tesla har också förvärvat ett företag som återvinner batterier och varit rykten om ett inbytes program till det nya batteriet som Tesla skapat men frågan är då vad mellan skillnaden blir för kunden och samtidigt får Tesla in massa batterier dom kan återvinna och skapa dessa nya batteripack med VTG Stöd = Tesla skapar vinster via El energi från sina bilar med Vehicle to Grid system och mjukvara.

Oavsett måste vi vänta in Battery day för att se vad som verkligen kommer ske.

Re: Artikel i media

Postat: 17 maj 2020 07:57
av Laban
mickeisol skrev:
Ganska kul krönika av peder på teknikens värld.
Men jag personligen tror inte att dom andra biltillverkarna springer ifrån tesla inom överskådlig tid.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -en-tesla/
Hade kanske varit kul om han förklarade varför han tror som han gör. En lista i stil med:

Snabbladdningsnätverket: Ionity, enklare att använda, billigare, bättre täckning.

Interiör: Det är inte så att de andra nu försöker klona Teslas minimalistiska interiör, nope. Många knappar ska de vara. Och vem behöver extra utrymme under huven när man kan ha x antal olika tillverkares moduler där istället som måste monteras ihop enligt ett klassiskt fossilbilstänk. Folk vill öppna huven och se en stor plastkåpa där, så är det bara.

Mjukvara: Tesla gör sin egen mjukvara, det är dåligt. Bättre då att som VW ha 10% egen mjukvara och sedan integrera mot andra tillverkares mjukvara. Kompatibilitetsproblem och versionshantering är ju kul.

Produktion: De andra tillverkarna har massvis med fabriker , det kan inte Tesla konkurrera med. Visst, de måste byggas om helt för att tillverka rena elbilar och batterierna gör de förstås inte själva. Och allt gammal fossilt tänk inklusive de som jobbar med det måste de göra sig av med. Men det känns på något sätt ändå som att det är en fördel. De kan om inte annat ta isär en Tesla och se hur Tesla har gjort. Sen ringa Bosch, Continental, LG Chem och be dem fixa något liknande..

Märket: Folk vill inte ha en Tesla, speciellt yngre. Nope, en Mercedes ska det vara..

Re: Artikel i media

Postat: 17 maj 2020 22:28
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 18 maj 2020 01:24
av Zalman3
Man ska tydligen jobba hemifrån, för all framtid.

Re: Artikel i media

Postat: 18 maj 2020 09:00
av Zalman3

Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.

Mothugg av Volvochefen

Att rabattera vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet tror inte Volvochefen Håkan Samuelsson är någon bra idé.

På ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättade han att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan hybridteknik – är ”slöseri med pengar”. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.

– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.

https://www.vibilagare.se/nyheter/forsv ... varstannat


Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 19 maj 2020 11:49
av Swede1
Hur man investerar i elbilstrenden! 8-)

Marknadskommentar av Pär Ståhl.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... enden.html
:D

Tesla och Veoneer bla.

Re: Artikel i media

Postat: 19 maj 2020 13:51
av SwedenEvGuru
Zalman3 skrev:

Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.

Mothugg av Volvochefen

Att rabattera vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet tror inte Volvochefen Håkan Samuelsson är någon bra idé.

På ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättade han att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan hybridteknik – är ”slöseri med pengar”. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.

– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.

https://www.vibilagare.se/nyheter/forsv ... varstannat


Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar.
Självklart ska vi premiera Bev och införs slopad moms ska denna enbart gälla bilar som går ifrån fossila bränslen och öka övergångstakten till Elbilar.

Detta har införts i Norge, Kina och Ryssland.

Norge har haft en stor positiv trend av att säljskatterna slopats på Elbilar och därför dom har sådan stor marknads andel där

Re: Artikel i media

Postat: 20 maj 2020 10:47
av SwedenEvGuru
Volkswagen underestimate demand for Electric cars. Discussion to increase goverment grants to 11 000 Euro to increase sells and help the own manufactures in Germany.

https://www.spiegel.de/auto/kaufpraemie ... a11066d299

Re: Artikel i media

Postat: 20 maj 2020 20:59
av Stefan T

Re: Artikel i media

Postat: 20 maj 2020 21:52
av nek0
"Bonus bör i framtiden ges till bilar med små batterier om 10–20 kWh"
Menar han EU mopeder?
Finns det någon elbil med så "stort" batteri? Kanske han vill hjälpa Uniti katastrofen?

Re: Artikel i media

Postat: 20 maj 2020 23:04
av SwedenEvGuru
nek0 skrev:
"Bonus bör i framtiden ges till bilar med små batterier om 10–20 kWh"
Menar han EU mopeder?
Finns det någon elbil med så "stort" batteri? Kanske han vill hjälpa Uniti katastrofen?
Han menar självklart Seriehybrid & Parallell hybrid bilar

Läser du artikeln riktigt så påstår han i grafen sin att Seriehybrid har minsta klimatpåverkan i tillverkningen men missar totalt att dom hela tiden använder fossila bränslen vid framdrivning.

Han ser att Bonus/Malus är lägre på Phev och vet inte ens om Seriehybrid inkluderas i detta hoppas verkligen inte detta.