Tycker att PHEV inte ska ha något bonus över huvud taget. PHEV är ju som etanolbilar.SwedenEvGuru skrev:Han menar självklart Phev eller BMW i3 Rex liknande koncept.nek0 skrev:"Bonus bör i framtiden ges till bilar med små batterier om 10–20 kWh"Stefan T skrev:
Menar han EU mopeder?
Finns det någon elbil med så "stort" batteri? Kanske han vill hjälpa Uniti katastrofen?
Läser du artikeln riktigt så påstår han i grafen sin att Phev har minsta klimatpåverkan i tillverkningen men missar totalt när det lilla batteriet ej laddas används fossila bränslen istället.
Han ser att Bonus/Malus är lägre på Phev och vill premiera dessa för egen vinning.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Det var ju så många episka fel/ tankevurpor i den artikeln så man blir trött.
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen..
2* Gnäller på tunga batterier... Ehhh professor i på Chalmers och vet inte hur man räknar på rullmotstånd.
Varje +100kg ger ca 4wh/km extra förbrukning.
Dvs ta bort hela teslas 500kg batteri och du minskar förbrukning med 20wh/km. På elbilar som har typ 200 till 300 wh/km. Typ 10% minskad elförbrukning alltså.
Sen ska han stoppa dit en förbränningsmotor som inte väger nåt alls med en bensitank som inte heller väger nåt alls och alla andra extraprylar som behövs till en motor(dom väger inte heller något). Låter ju riktigt väl genomtänkt.
3. Kobolt och bararbete igen. I rest my case.
Hur vore det att ta reda på fakta. Men det är klart. Är man professor så är det ju kanske svårt med den biten. Att CATL, Tesla med fler snart kan, eller redan kan, leverera batterier helt utan kobolt verkar han inte känna tilll. Det är ju inte så att varenda elbils/cleantech sajt har artiklar varje vecka om detta.
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen..
2* Gnäller på tunga batterier... Ehhh professor i på Chalmers och vet inte hur man räknar på rullmotstånd.
Varje +100kg ger ca 4wh/km extra förbrukning.
Dvs ta bort hela teslas 500kg batteri och du minskar förbrukning med 20wh/km. På elbilar som har typ 200 till 300 wh/km. Typ 10% minskad elförbrukning alltså.
Sen ska han stoppa dit en förbränningsmotor som inte väger nåt alls med en bensitank som inte heller väger nåt alls och alla andra extraprylar som behövs till en motor(dom väger inte heller något). Låter ju riktigt väl genomtänkt.
3. Kobolt och bararbete igen. I rest my case.
Hur vore det att ta reda på fakta. Men det är klart. Är man professor så är det ju kanske svårt med den biten. Att CATL, Tesla med fler snart kan, eller redan kan, leverera batterier helt utan kobolt verkar han inte känna tilll. Det är ju inte så att varenda elbils/cleantech sajt har artiklar varje vecka om detta.
Re: Artikel i media
Han måste ha minst en mobiltelefon och en bärbar dator hemma utan att tycka att det är fel med barnarbete grrr[JM] skrev:Det var ju så många episka fel/ tankevurpor i den artikeln så man blir trött.
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen..
2* Gnäller på tunga batterier... Ehhh professor i på Chalmers och vet inte hur man räknar på rullmotstånd.
Varje +100kg ger ca 4wh/km extra förbrukning.
Dvs ta bort hela teslas 500kg batteri och du minskar förbrukning med 20wh/km. På elbilar som har typ 200 till 300 wh/km. Typ 10% minskad elförbrukning alltså.
Sen ska han stoppa dit en förbränningsmotor som inte väger nåt alls med en bensitank som inte heller väger nåt alls och alla andra extraprylar som behövs till en motor(dom väger inte heller något). Låter ju riktigt väl genomtänkt.
3. Kobolt och bararbete igen. I rest my case.
Hur vore det att ta reda på fakta. Men det är klart. Är man professor så är det ju kanske svårt med den biten. Att CATL, Tesla med fler snart kan, eller redan kan, leverera batterier helt utan kobolt verkar han inte känna tilll. Det är ju inte så att varenda elbils/cleantech sajt har artiklar varje vecka om detta.
Re: Artikel i media
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?[JM] skrev:1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
När jag hämtade ut min bil i Trosta så var det samtidigt ett ännu lite äldre par som hämtade ut sin. Jag hörde kvinnan förmana sin man att ställa in chill mode innan de körde iväg. 

Re: Artikel i media
Kul krönika av Barrling, även om den inte har direkt med elbilar att göra, så kanske nån hajar till. På 70-talet var Sverige bland de bästa i världen, not so much today. Men föreställningen verkar leva kvar, även bland myndighetspersoner.
https://www.svd.se/den-svenska-overlags ... /i/senaste
https://www.svd.se/den-svenska-overlags ... /i/senaste
Re: Artikel i media
https://teknikensvarld.se/darfor-krocka ... -an-andra/dd88 skrev:Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?[JM] skrev:1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Re: Artikel i media
Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.[JM] skrev:https://teknikensvarld.se/darfor-krocka ... -an-andra/dd88 skrev:Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?[JM] skrev:1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Rapporten från Danmark du hänvisade till som visar en ökning av olyckor med teslor var ju just en ökning av parkeringsskador. Står inget alls om dödsfall.dd88 skrev:Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.[JM] skrev:https://teknikensvarld.se/darfor-krocka ... -an-andra/dd88 skrev:Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?[JM] skrev:1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Re: Artikel i media
Det var Teslas version, att användare kom från mindre bilar och inte kunde hantera storleken.[JM] skrev:Rapporten från Danmark du hänvisade till som visar en ökning av olyckor med teslor var ju just en ökning av parkeringsskador. Står inget alls om dödsfall.dd88 skrev:Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.[JM] skrev:https://teknikensvarld.se/darfor-krocka ... -an-andra/dd88 skrev:Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?[JM] skrev:1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Andra pekar ut accelerationen som en av anledningarna.
Fossilbilar med högre prestanda är som sagt överrepresenterade med tanke på hur liten del av den totala fordonsflottan de består av, att elbilar med högre prestanda även de är överrepresenterade är väl ingen skräll direkt.
Det och en övertro till ens egna förmåga bakom ratten är ingen bra kombination.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Artikel i media
dd88 skrev:
Det var Teslas version, att användare kom från mindre bilar och inte kunde hantera storleken.
Andra pekar ut accelerationen som en av anledningarna.
Fossilbilar med högre prestanda är som sagt överrepresenterade med tanke på hur liten del av den totala fordonsflottan de består av, att elbilar med högre prestanda även de är överrepresenterade är väl ingen skräll direkt.
Det och en övertro till ens egna förmåga bakom ratten är ingen bra kombination.



Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Artikel i media
Jag slutade läsa vid stycket där han räknar batteriets kapacitet mot antalet barnarbetare i Kongo.Stefan T skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag håller med att mer hästkrafter i bilparken säkert kan leda till fler olyckor innan folk lär sig köra.dd88 skrev:Det var Teslas version, att användare kom från mindre bilar och inte kunde hantera storleken.[JM] skrev:Rapporten från Danmark du hänvisade till som visar en ökning av olyckor med teslor var ju just en ökning av parkeringsskador. Står inget alls om dödsfall.dd88 skrev:Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.[JM] skrev:https://teknikensvarld.se/darfor-krocka ... -an-andra/dd88 skrev:....klipp...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Andra pekar ut accelerationen som en av anledningarna.
Fossilbilar med högre prestanda är som sagt överrepresenterade med tanke på hur liten del av den totala fordonsflottan de består av, att elbilar med högre prestanda även de är överrepresenterade är väl ingen skräll direkt.
Det och en övertro till ens egna förmåga bakom ratten är ingen bra kombination.
Men det var ett försäkringsbolag i Danmark, Topdanmark, som kom med det påståendet gällande parkeringsskador.
Försäkringsbolaget Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än bilar med förbränningsmotor. Och för elbilsmärket Tesla är siffran otroliga 50 procent. För varje par tillbud med vanliga bilar sker alltså tre tillbud med en Tesla.
– Det sker förmodligen för att elbilar accelererar snabbt och det kan överraska föraren, säger Topdanmarks chef för produktutveckling, Jens Røpke, till tidningen.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: Artikel i media
Ny Lag om Laddplatser från 25 Maj vid Bostäder och nybyggnationer. Skönt att reglerna blir likadana som dom varit före på Motorvärmarplatser var väll enklast att följa dessa.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eds-redan/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eds-redan/
Re: Artikel i media
Svarar mig själv. Han har precis köpt en Tesla, antar att det är en model X och att det är en P men än så länge vet jag bara att det är en Tesla.Pontus skrev:Någon som vet om han har köpt en model X ännu?bonath skrev:Richard Hammond har sett ljuset...![]()
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
VW satsar i Kina.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN2330F1Exclusive: Volkswagen in final talks to seal biggest M&A deals in China EV sector - sources.
HONG KONG/FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen AG (VOWG_p.DE) is in final talks to seal its largest investment deals with Chinese electric vehicle (EV) firms, two sources said, as the German automaker accelerates its push into the world’s largest market for environmentally friendlier cars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:VW satsar i Kina.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN2330F1Exclusive: Volkswagen in final talks to seal biggest M&A deals in China EV sector - sources.
HONG KONG/FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen AG (VOWG_p.DE) is in final talks to seal its largest investment deals with Chinese electric vehicle (EV) firms, two sources said, as the German automaker accelerates its push into the world’s largest market for environmentally friendlier cars.
Där fick vi svaret varför Seat förlora ansvaret över VW nya satsning på billigare Elbilar.Zalman3 skrev:VW satsar i Kina.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN2330F1Exclusive: Volkswagen in final talks to seal biggest M&A deals in China EV sector - sources.
HONG KONG/FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen AG (VOWG_p.DE) is in final talks to seal its largest investment deals with Chinese electric vehicle (EV) firms, two sources said, as the German automaker accelerates its push into the world’s largest market for environmentally friendlier cars.
50% ägare andel i JAC i Kina bekräftat i denna artikel.
Detta är budget segmentet från Kina och lär verkligen pressa ner priserna när dom får ut bilar via detta samarbete.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-5 ... ybrid-530e
BMW kommer med något som motsvarar Sentry mode i nya 5-serien.
Det är väl första bilen man hör om med liknande funktion som Tesla gällande övervakning av bilens omgivning?
BMW kommer med något som motsvarar Sentry mode i nya 5-serien.
Det är väl första bilen man hör om med liknande funktion som Tesla gällande övervakning av bilens omgivning?
Mvh
Nilsson
Nilsson
- Elbilisten
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Fler och fler sitter och räknar. I forntiden var det mycket snack om brytpunkten mellan när man skulle köra på bensin eller diesel. Folk satt och räknade på literpriser, förbrukning, inköpspris, fordonsskatt mm. Nu försvinner de sista specialfallen där det eventuellt kan tänkas bli billigare med avgasbil. Nu är ekonomi ju bara en del i att välja drivmedel. Men detta är viktigt för att påverka dem som i princip bara styrs av (kärleken till) pengar. Money talks. Här ett exempel från Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/lAGX5A ... alja-elbil
https://www.aftonbladet.se/bil/a/lAGX5A ... alja-elbil
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8123
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Sorry för dubbelpost, men jag tänkte att alla kanske inte läser båt-tråden.
Kul tävling, Candela (svensk elbåt med bärplansteknik) vs Tesla, Köln-Düsseldorf
https://floatmagazin.de/boote/tesla-geg ... dem-rhein/
/fth
Kul tävling, Candela (svensk elbåt med bärplansteknik) vs Tesla, Köln-Düsseldorf

https://floatmagazin.de/boote/tesla-geg ... dem-rhein/
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
En till dubbel-post, alla läser nog inte heller VW ID3-tråden.
Björn Goerke från Volkswagen skriver om den kommande mjukvaru-arkitekturen.
How to build the leading tech stack in the mobility industry
https://www.linkedin.com/pulse/how-buil ... rn-goerke/
Publicerad 27 maj 2020
Björn Goerke från Volkswagen skriver om den kommande mjukvaru-arkitekturen.
How to build the leading tech stack in the mobility industry
https://www.linkedin.com/pulse/how-buil ... rn-goerke/
Publicerad 27 maj 2020
// Mikael
Re: Artikel i media
Intressant kalkyl där man helt verkar ha utelämnat andrahandsvärdet/värdeminskningen och utgår från att båda bilarna är avskrivna efter fyra år...Elbilisten skrev:Fler och fler sitter och räknar. I forntiden var det mycket snack om brytpunkten mellan när man skulle köra på bensin eller diesel. Folk satt och räknade på literpriser, förbrukning, inköpspris, fordonsskatt mm. Nu försvinner de sista specialfallen där det eventuellt kan tänkas bli billigare med avgasbil. Nu är ekonomi ju bara en del i att välja drivmedel. Men detta är viktigt för att påverka dem som i princip bara styrs av (kärleken till) pengar. Money talks. Här ett exempel från Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/lAGX5A ... alja-elbil
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8123
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Tävlingen Candela vs Tesla kommer kanske att finnas att se här på söndag, det verkar vara ett avsnitt per vecka:
https://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil.html
/fth
https://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil.html
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Inte bara bäst säljande elbilen, utan bäst säljande bilen totalt:
https://cleantechnica.com/2020/05/29/te ... alifornia/
Inte för inte den kallas "California Camry".
https://cleantechnica.com/2020/05/29/te ... alifornia/
Inte för inte den kallas "California Camry".

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det måste ju ändå kunna sägas vara skitbra!taliz skrev:Inte bara bäst säljande elbilen, utan bäst säljande bilen totalt:
https://cleantechnica.com/2020/05/29/te ... alifornia/
Inte för inte den kallas "California Camry".

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19