Sida 298 av 421

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 10:58
av Franz
Jaegaern skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Min upplevelse är att Teslas AP1 helljusautomatik är bäst. Bättre än någon annan bil jag provat.
På min P85 men AP1 stod helljusautomatiken alltid på. Funkade hur bra som helst. Höll inte på att blinka i tätbebyggt område med gatubelysning.

Visst missade den ibland att släcka för lastbilar med svaga positionsljus på hytten, som kom över ett krön, och det tog ungefär 0,5 sekunder för länge innan den tände helljuset efter ett möte. Men utöver det var det inget att klaga på. Det var avslappnade att använda automatiken på den bilen, inte ett stressmoment som det är nu med min MYP.
Håller helt med, AP1 var grym avseende helljusautomatiken!
Jag tyckte AP1 var ganska medioker. Ibland fixade den mitträcken och ibland inte. Åtminstone på vägarna utanför mig ;). Som tur var så var ju strålkastarna så dåliga att skadan var begränsad :lol:

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 11:50
av tor-ake
ONSatan skrev:
tor-ake skrev:
Tydligen har matrix varit olagligt på grund av en teknikalitet i USA , men Biden har (genom H.R Bill 3684) drivit igenom att lagen skall ändras bl.a. på denna punkt och det skall vara på plats senast november 2023.

Att det inte har hänt tidigare beror på att D.O.T. Har haft en väldigt omfattande testprocedur som bl.a. innefattar att man ställer människor i olika positioner relativt fordonet, i olika körfall, och avgör om man blir bländad. T.ex en motorcykel som står vid en korsning på en anslutande väg skall inte bli bländad, vilket många matrixsystem struntar i. Även jag struntar i det. Om jag kommer på en 90-väg och en snubbe står vid en utfart så får denne helt enkelt titta åt ett annat håll till jag passerat. Men så får man inte göra i USA.
De testerna gäller bara ny teknik va?
Jag menar, en random tesla med automatik bländar ju runt 50% av medtrafikanterna som det är idag….
Skulle tro att Tesla klarar D.O.Ts specifika tester alldeles utmärkt, men att de testerna har väldigt lite bäring på vår verklighet. Åtminstone förstår jag nu bättre varför automatiken är så otroligt usel, de har tagit en programvara avsedd för att passera D.O.Ts tester och kanske modifierat parametrarna för att funka (o)hjälpligt på våra vägar. Gissningsvis har de i så fall modifierat "på känn" och inte alls testat i verklig trafik.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 12:58
av Nicke Nyfiken
Franz skrev:
Jaegaern skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Min upplevelse är att Teslas AP1 helljusautomatik är bäst. Bättre än någon annan bil jag provat.
På min P85 men AP1 stod helljusautomatiken alltid på. Funkade hur bra som helst. Höll inte på att blinka i tätbebyggt område med gatubelysning.

Visst missade den ibland att släcka för lastbilar med svaga positionsljus på hytten, som kom över ett krön, och det tog ungefär 0,5 sekunder för länge innan den tände helljuset efter ett möte. Men utöver det var det inget att klaga på. Det var avslappnade att använda automatiken på den bilen, inte ett stressmoment som det är nu med min MYP.
Håller helt med, AP1 var grym avseende helljusautomatiken!
Jag tyckte AP1 var ganska medioker. Ibland fixade den mitträcken och ibland inte. Åtminstone på vägarna utanför mig ;). Som tur var så var ju strålkastarna så dåliga att skadan var begränsad :lol:
Jag hade inga som helst problem med mitträcken.
Jag uppgraderade nästan direkt till 45W xenonstrålkastare på min S, så jag hade betydligt starkare ljus än originalet som var riktigt fjuttigt. :lol:

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 15:52
av themax
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 16:23
av Jerker
themax skrev:
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 21:40
av Bjelke
Jerker skrev:
themax skrev:
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
:lol: Ja synd bara att Tesla inte gör det också…

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 22:13
av martinot
Håller med om att det är dåligt av Tesla gällande automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare (har aldrig fungerat väl för mig). Saknar också att de inte ordnat mjukvara som kan fixa matrixbelysning.

Men det sätt så vill jag inte bli av med underhållningsfunktioner eller bekvämligheter. Hade en bil enbart varit ett transportmedel från A-Ö så hade vi alla åkt i en ryska el-Lada. Vi hade inte heller haft några trevliga ljudsystem att njuta fin musik ur. Nej, det hade inte varit någon kul bil att använda om man enbart skall prioritera transportfunktionaliteten.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 22:17
av psaaf
Riktigt kul med förbättringen av helljusautomatiken i 2022.40. Det tar fortfarande för lång tid för helljuset att återaktiveras efter passerat möte, 3-4s känns som en evighet. Får dom bara ordning på det skulle jag vilja säga att den nog är i det närmaste så bra den kan bli. Jag har iofs inte testat i ösregn eller snöfall än.

Har haft den aktiv i tre dagar nu och har nästan slutat sitta på helspänn inför varje möte :lol:

Det ska sägas att detta är med en M3 SR+ 2022.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 22:24
av LarsL
Det som gör att man/jag väljer Tesla är ju tekniken, spelen och filmerna. Ja och laddningen då, att den är utan appar, tags eller annat trassel, men det är så sällan jag åker långt att det inte är avgörande. Så jodå det är nog viktigt att fokusera på spel och roliga saker också… Sedan tror jag att satsningen på att FSD har gjort att andra funktioner har fått stå tillbaka, vilket är synd.


Går det att skynda på uppdateringen till 40 på något sätt? Förut gick det ju att klicka fram och tillbaka och då kollade bilen efter nya uppdateringar. Numera ser jag inget sånt längre vilket är lite tråkigt, även om det inte hjälpte innan heller kanske.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 22:47
av Xeik
LarsL skrev:
Det som gör att man/jag väljer Tesla är ju tekniken, spelen och filmerna. Ja och laddningen då, att den är utan appar, tags eller annat trassel, men det är så sällan jag åker långt att det inte är avgörande. Så jodå det är nog viktigt att fokusera på spel och roliga saker också… Sedan tror jag att satsningen på att FSD har gjort att andra funktioner har fått stå tillbaka, vilket är synd.


Går det att skynda på uppdateringen till 40 på något sätt? Förut gick det ju att klicka fram och tillbaka och då kollade bilen efter nya uppdateringar. Numera ser jag inget sånt längre vilket är lite tråkigt, även om det inte hjälpte innan heller kanske.
Ja, precis. Det är ju alla sådana grejer som gör det extra kul med Tesla jämfört med övriga.

Körde förövrigt 3 timmar i mörker ikväll. Ca 1 timme landsväg och 2 timmar motorväg/motortrafikled. Har fortfarande. 36, men tycker att helljuset betedde sig mycket bättre redan. Oväntat bra just på landsvägen. Så är nu .40 ännu bättre så är det ju väldigt lovande.

Och det här med att Vision är värdelöst och allt är skit och mög i mörker? Fläckfri körning med AP i 3 timmar. I mörker då.
Läser man andra kommentarer så måste jag ju fantiserat ihop detta.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 23:14
av LarsL
Spökbromsningar har helt försvunnit i Model Y, var ju riktigt tätt ett tag med Model 3:an. Däremot har jag drabbas av spökfilbyten. Bilen börjar byta fil lugnt och fint men får sedan ett spel och avbryter hastigt bytet och vinklar tillbaka till ursprungsfilen för att sedan återuppta bytet. Riktigt läskigt om man har en BMW förare ien Audi bakom sig.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 11 nov 2022 23:31
av Jerker
Det är mycket i Teslas teknik som är ljusår före alla andra bilmärken och det uppskattar jag verkligen. Jag förstår också att spelen och leklådan inte har krävt så många utvecklares engagemang, så om det roar några så är det väl bra om det finns där. Men det intresserar inte mig.

Tror också att det är FSD som tagit kraft från annat som de flesta ändå vill ha först, som autotorkare och autohelljus.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 07:55
av themax
Jerker skrev:

Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
Ja, jag vet att jag är en udda fågel i det här forumet … :roll:

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 08:07
av themax
martinot skrev:
Men det sätt så vill jag inte bli av med underhållningsfunktioner eller bekvämligheter.
Bekvämligheter har jag inte något emot, vad får dig att tro det? Det är bara att jag liksom Jerker inte har någon användning av spelen och videotjänsterna i en bil. Noll. Nada. Men jag använder belysning och torkare.

Om Tesla kunde tänka sig att låta bli att förstöra saker och plocka bort en massa funktioner skulle mitt tålamod med leksaker vara betydligt större. Det enda jag upplevt blivit bättre för första gången med Vision & 2022.40.4.1 som jag fick igår (håll i hatten nu) är att den automatiska avbländningen nu är bättre. Misstag gör den fortfarande, men inte varannan gång.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 08:39
av frippan
Vi har fått nya navigeringsdata i bilen nu också
Version 2022.40
Eller kartuppdatering som vissa vill kalla det.

Bild

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 10:06
av jpetters
Måste också säga att automatiskta helljusets avbländning fungerar riktigt bra nu med 40.4 (MX). Fortfarande alldeles för seg att slå på helljuset igen, men ett ordentligt steg i rätt riktning.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 10:11
av LarsL
themax skrev:
Jerker skrev:

Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
Ja, jag vet att jag är en udda fågel i det här forumet … :roll:
Det gör jag också. En bil som inte klarar att ta mig från A till B blir inte långlivad hos mig. Som tur är har både Nissan Leaf, Model 3 och Model Y (peppar, peppar ta i trä) fixat detta utan anmärkning (min Model S är nu såld).
Men samtidigt är det första steget på behovs trappan.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 17:56
av Nicke Nyfiken
themax skrev:
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
Samma här.
Jag sitter aldrig i bilen när den är parkerad, så alla de funktionerna är helt ointressanta för mig.
Jag förstår inte varför folk spenderar så mycket tid i sina parkerade bilar, att de tycker att ”spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster” är viktiga funktioner.

Har jag kört så långt att jag behöver snabbladda för att komma vidare, så går jag mycket hellre en promenad undertiden än sitter kvar i bilen.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 20:21
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:
Samma här.
Jag sitter aldrig i bilen när den är parkerad, så alla de funktionerna är helt ointressanta för mig.
Jag förstår inte varför folk spenderar så mycket tid i sina parkerade bilar, att de tycker att ”spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster” är viktiga funktioner.

Har jag kört så långt att jag behöver snabbladda för att komma vidare, så går jag mycket hellre en promenad undertiden än sitter kvar i bilen.
Antar att du inte har barn som är på diverse aktiviteter där föräldrar inte ska hänga med.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 20:32
av tor-ake
Testade .40 på Svinningevägen ikväll. Kan bara skriva under på vad psaaf säger - den bländar av helt korrekt och bländar på korrekt fast med tre sekunders fördröjning.
Blir spännande att prova nästa tripp upp till Jämtland!

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 20:45
av BrooklynS
När ni säger 3-4-5 sekunder innan helljuset slås på, klockar ni eller är det "en upplevelse"?

Varför jag frågar är för att min slår på efter ca 1,2 sekunder - varje gång.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 20:51
av tor-ake
Räknar sekunderna som när man räknar åska. Kan vara 2.5 sekunder också, inte superexakt. Men definitivt inte 1.2s. Kan det vara fartberoende, eller hur kurvig vägen är som påverkar? Svinningevägen är 60-väg och mkt krokig.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 20:55
av BrooklynS
Rimligen bör det ju vara tiden som bilen behöver för att bedöma om det går att tända ljuset eller inte. Har du kalibrerat kamerorna?

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 20:56
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Samma här.
Jag sitter aldrig i bilen när den är parkerad, så alla de funktionerna är helt ointressanta för mig.
Jag förstår inte varför folk spenderar så mycket tid i sina parkerade bilar, att de tycker att ”spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster” är viktiga funktioner.

Har jag kört så långt att jag behöver snabbladda för att komma vidare, så går jag mycket hellre en promenad undertiden än sitter kvar i bilen.
Antar att du inte har barn som är på diverse aktiviteter där föräldrar inte ska hänga med.
Jodå, men våra barn tar bussen.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 12 nov 2022 21:04
av martinot
themax skrev:
Om Tesla kunde tänka sig att låta bli att förstöra saker och plocka bort en massa funktioner skulle mitt tålamod med leksaker vara betydligt större. Det enda jag upplevt blivit bättre för första gången med Vision & 2022.40.4.1 som jag fick igår (håll i hatten nu) är att den automatiska avbländningen nu är bättre. Misstag gör den fortfarande, men inte varannan gång.
Håller 100% med i det störiga att de plockat bort radar i nya mjukvarorna. Ren idioti! Riktigt sur på Tesla för detta (och även den oansvariga öppnadet av SuC, och skippandet av avståndssensorer)! Tesla har tyvärr gått bakåt, istället för framåt, på många punkter senaste året... :evil:

Har själv vägrat att installera, och ligger kvar på "radar-mjukvaran" så länge som det går. Litar inte på "vision-only" och vill kunna köra AP i 150.

Men jag hade inte blivit gladare, eller kompenserats av radarbortfallet, om de samtidigt plockat bort YouTube, Spotify, spel, Netflix eller andra funktioner. Tycker det är trevlig underhållning när man väntar i bilen (tex. vid laddning, men även annars) och bekvämt att ha direkt i bilskärmen (slipper ta upp på iPad eller dator).