Det handlar mer om att man har data efter olyckor så man kan bestämma vad som hänt. Dessutom har ju Teslas redan lägre olycksfrekvens vilket inte återspeglas i premier trots att det borde göra det.spacecoin skrev:Hur då? Den data som är mest relevant är väl hur ofta man behöver använda försäkringen och vad det kostar att reparera? Skulle du ta en rörlig premie om försäkringsbolaget fick sätta en GPS-puck på din bil och samla in data som körjournal, hastighetsöverträdelser osv? Aldrig i livet säger jag.renes skrev:Genom att Tesla kan koppla premier till data från bilen så kan man sänka kostnaderna signifikant.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
Så dom kan ge lägre premie eller tjäna mer för att "man kan bestämma vad som hänt"? Hur då?renes skrev:Det handlar mer om att man har data efter olyckor så man kan bestämma vad som hänt. Dessutom har ju Teslas redan lägre olycksfrekvens vilket inte återspeglas i premier trots att det borde göra det.spacecoin skrev:Hur då? Den data som är mest relevant är väl hur ofta man behöver använda försäkringen och vad det kostar att reparera? Skulle du ta en rörlig premie om försäkringsbolaget fick sätta en GPS-puck på din bil och samla in data som körjournal, hastighetsöverträdelser osv? Aldrig i livet säger jag.renes skrev:Genom att Tesla kan koppla premier till data från bilen så kan man sänka kostnaderna signifikant.
Jag skulle tro att Teslas bilar är dyrare att reparera än vissa andra eftersom det är dyra reservdelar och det nästan helt saknas konkurrens på auktoriserade verkstäder. Det är därför premien är högre skulle jag tro.
Sedan får du gärna svara på mina frågor kring Teslas affär som jag skrev (Bilar, Robotaxi, försäkring och energi).
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Aktien TSLA
Nej Tesla har inte sagt det, men har sagt många som pratar om att det på något vis skulle ge Tesla massa mer pengar.renes skrev:Jag har inte uppfattat att Tesla presenterat försäkringar som en stor ny inkomstkälla. Skälet att själva ombesörja försäkring var snarast att andra bolag vill ha onödigt höga premier för Tesla och att det är ett hinder för bilförsäljningen. Genom att Tesla kan koppla premier till data från bilen så kan man sänka kostnaderna signifikant.
Och nej Tesla kan inte sänka premier med ”mer data från bilen”, det de kan göra (som flera andra bolag redan gör fast med en OBD-puck) är att de de som kör på ett sätt som har högre risk för skador betalar mer än de gör idag och de som kör på ett sätt som har lägre risk för skador betalar mindre. De kan inte på något magiskt sätt göra så medelpersonen betalar mindre utan skadekostnaden är vad den är de kan bara styra vem som betalar för den. Saker som brukar öka risken för en skada är snabb acceleration/deacceleration, köra på natten, köra över hastighetsgränsen, göra omkörningar osv.
Det stora som driver försäkringskostnaden för Tesla är att det är dyrt att laga dem, det har Tesla själva bestämt genom sina designval och pris på delarna, framförallt plåtskador kan kosta mycket mer än på många andra bilar. Sen är det ju dyra bilar också vilket gör att försäkrat belopp blir högre, jämför man med andra motorstarka bilar är det ju dock inte speciellt dyrt, men det är för många av dem är väldigt stöldbegärliga och har stöldbegärliga reservdelar.
Källa på det? Statistiken säger nämligen motsatsen, Tesla har högre olycksfrekvens. Nu har jag ingen offentlig för Sverige men det skrevs om en från Danmark.renes skrev:Det handlar mer om att man har data efter olyckor så man kan bestämma vad som hänt. Dessutom har ju Teslas redan lägre olycksfrekvens vilket inte återspeglas i premier trots att det borde göra det.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
Re: Aktien TSLA
Att Tesla övervakar föraren kommer ju garanterat kosta föraren pengar om han gör nåt fel. Tesla kan säkert neka utbetalning i mängder av fall. Men vem vill teckna en sån försäkring?
Re: Aktien TSLA
Det var nytt för mig att Teslor är med i så många mer olyckor än andra. 50% fler olyckor än genomsnittsbilen är väldigt mycket.OfarligTesla skrev:
Källa på det? Statistiken säger nämligen motsatsen, Tesla har högre olycksfrekvens. Nu har jag ingen offentlig för Sverige men det skrevs om en från Danmark.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
I artikeln lyfts förarbeteende och kraftig acceleration fram, men medelåldern på Teslaägarna är vad jag förstått hög och det brukar innebära mindre olycksbenägen körstil. Undrar om övertro på Teslas assistanssystem, "autopiloten", bidrar till den höga olycksfrekvensen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
I väldigt liten utsträckning skulle jag tro. Det är nog relativt unga män som gör över sin förmåga med en snabb bil som är 90% av problemet.Maw skrev:Undrar om övertro på Teslas assistanssystem, "autopiloten", bidrar till den höga olycksfrekvensen?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Aktien TSLA
Jag tror inte det har så mycket med autopiloten att göra, däremot är det ju generellt så att motorstarka bilar har fler olyckor (det finns en anledning till att premien är högre för dem). Nu spekulerar jag ju bara men det som hänt är nog att många som inte normalt köpt motorstarka bilar har fått ”motorn på köpet” så att säga, det oavsett ålder. Sen kan det säkert vara en del som får småskador pga den direkta responsen i gaspedalen.Maw skrev:
Det var nytt för mig att Teslor är med i så många mer olyckor än andra. 50% fler olyckor än genomsnittsbilen är väldigt mycket.
I artikeln lyfts förarbeteende och kraftig acceleration fram, men medelåldern på Teslaägarna är vad jag förstått hög och det brukar innebära mindre olycksbenägen körstil. Undrar om övertro på Teslas assistanssystem, "autopiloten", bidrar till den höga olycksfrekvensen?
Re: Aktien TSLA
Kan NHTSA i USA tvinga Tesla slå på kameran i kupén så man får se om föraren är uppmärksam?
Skulle du ta en rörlig premie om försäkringsbolaget fick sätta en GPS-puck på din bil och samla in data som körjournal, hastighetsöverträdelser osv? Aldrig i livet säger jag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Vad som helst kan hända. Kanske krav på bättre övervakning som du är inne på. Frågan är ju om det räcker med en vanlig kamera. Dom flesta använder ju även IR. AP endast motorväg (som Supercruise) skulle kunna vara ett annat utfall.Zalman3 skrev:Kan NHTSA i USA tvinga Tesla slå på kameran i kupén så man får se om föraren är uppmärksam?
Vi får helt enkelt vänta och se om Tesla kan göra NHTSA nöjda med sitt svar.
Re: Aktien TSLA
Som jag förstod när jag läste om den danska statistiken för några år sedan så var problemet framförallt att Teslor var stora, snabba och tysta vilket ledde till mycket skador vid parkering. Förare som var ovana vid elbil hade inte koll på att växeln var i och körde in i saker. Det låter mest som ovana vid elbil och det kommer säkert bli bättre när folk vänjer sig. En artikel: https://ib.dk/teslas-fremmarch-udloeser ... selskaber/OfarligTesla skrev:Källa på det? Statistiken säger nämligen motsatsen, Tesla har högre olycksfrekvens. Nu har jag ingen offentlig för Sverige men det skrevs om en från Danmark.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
”Med elbiler som Tesla kan vi se, at der er langt flere simple påkørsler, hvor man f.eks. kører ind i carporten. Mit gæt er, at det skyldes accelerationen, som er en helt anden end det, som folk er vant til.”
Re: Aktien TSLA
https://www.tesmanian.com
Tesla May Receive €1.14 Billion in Funding for Giga Berlin Battery Factory.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Aktien TSLA
Ja det låter ju som vad jag spekulerade om. Men det som sagt, om skador i genomsnitt kostar mer att åtgärda och det sker fler skador så är det ju inte så konstigt att premien blir högre, det kan Tesla inte förändra genom att ha sin egna försäkring.Jordad skrev:Som jag förstod när jag läste om den danska statistiken för några år sedan så var problemet framförallt att Teslor var stora, snabba och tysta vilket ledde till mycket skador vid parkering. Förare som var ovana vid elbil hade inte koll på att växeln var i och körde in i saker. Det låter mest som ovana vid elbil och det kommer säkert bli bättre när folk vänjer sig. En artikel: https://ib.dk/teslas-fremmarch-udloeser ... selskaber/
”Med elbiler som Tesla kan vi se, at der er langt flere simple påkørsler, hvor man f.eks. kører ind i carporten. Mit gæt er, at det skyldes accelerationen, som er en helt anden end det, som folk er vant til.”
Re: Aktien TSLA
https://insideevs.com/news/531057/tesla ... h-battery/
Tesla Gigafactory In Nevada Celebrates One Million Battery Packs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tesla har de i särklass säkraste bilarna. Och även om någon annan kommer med egen FSD, kan de tillverka miljontals elbilar per år som Tesla? Om inte, hur ska de då ha en suck?OfarligTesla skrev:spacecoin skrev:Det jag har svårt att förstå som skeptiker, är att så många säger att är något annat man ska tjäna alla stora pengar på förutom bilar, som är extremt kapitalintensivt med pressade marginaler.
* Det är FSD/Robotaxi, där det inte finns en enda forskare eller sakkunnig som tror att det händer med vision only före 2028-2030 tidigast.
* Det är bilförsäkring, där det är sjuk konkurrens.
* Det är energi, där det råder sjuk konkurrens på både batterier och solceller och snart laddnätverk.
Du får gärna förklara för mig varför Tesla skulle bli något av världens största företag på något av dessa fyra områden inom tio år, och vad jag har missat.
Just försäkring tycker jag är lite skrattretande att folk tar upp som något de skulle tjäna stora pengar på som gör bolaget värt massor, det är inte direkt höga marginaler på de flesta typer av försäkring…
Robotaxi undrar jag också en hel del över, vad händer om flera tillverkare löser det relativt samtidigt? Om jag aldrig kommer köra bilen, är det verkligen en Tesla jag vill ha då eller vill jag ha något mer bekvämt och ombonat? Taxibolagen kommer ju antingen gå på det bekvämaste för deras lyxnivå eller något billigt, är Teslas sportiga image och snabba 0-100 tid verkligen något som kommer göra att taxibolagen väljer dem istället? Tror de som är så väldigt positiva till aktien att Tesla blir de enda som löser det eller att Tesla kommer ha så mycket mer att erbjuda än de andra?
Re: Aktien TSLA
De andra kan montera elbilar. Hittills har problemet varit att de inte designat bra bilar.
Ser dock inget hot mot tesla om de andra gör miljontals bilar eller får till självkörande. Marknaden är så stor.
Lagstiftningen tror jag är 10 år bort.
Ser dock inget hot mot tesla om de andra gör miljontals bilar eller får till självkörande. Marknaden är så stor.
Lagstiftningen tror jag är 10 år bort.
Re: Aktien TSLA
Har du någon källa på det?Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
T ex Polestar 2 blev väl världens säkraste bil när den testades i euro ncap och slog Tesla model 3. Nu har säkert någon annan bil fått ännu bättre betyg.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Enligt Elon och Tesla-bubblan iaf. Vet inte om det är en objektiv sanning på samma sätt dock. Teslas bilar är väl säkra. Men det är de allra flesta moderna bilar.Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
Re: Aktien TSLA
Maw skrev:Har du någon källa på det?Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
T ex Polestar 2 blev väl världens säkraste bil när den testades i euro ncap och slog Tesla model 3. Nu har säkert någon annan bil fått ännu bättre betyg.
Polestar 2
Skydd av vuxna, 93%
Skydd av barn, 89%
Oskyddade trafikanter, 80%
Förarstödssystem, 86%
Summa 348%
Tesla 3
Skydd av vuxna, 96%
Skydd av barn, 86%
Oskyddade trafikanter, 74%
Förarstödssystem, 94%
Summa 350%
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ja verkligen i särklass!Zalman3 skrev:Maw skrev:Har du någon källa på det?Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
T ex Polestar 2 blev väl världens säkraste bil när den testades i euro ncap och slog Tesla model 3. Nu har säkert någon annan bil fått ännu bättre betyg.
Polestar 2
Skydd av vuxna, 93%
Skydd av barn, 89%
Oskyddade trafikanter, 80%
Förarstödssystem, 86%
Summa 348%
Tesla 3
Skydd av vuxna, 96%
Skydd av barn, 86%
Oskyddade trafikanter, 74%
Förarstödssystem, 94%
Summa 350%

Re: Aktien TSLA
Kraven ökar hela tiden så man kan inte jämföra siffror från olika år rakt av. PS2 är säkrare än M3.Zalman3 skrev:Maw skrev:Har du någon källa på det?Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
T ex Polestar 2 blev väl världens säkraste bil när den testades i euro ncap och slog Tesla model 3. Nu har säkert någon annan bil fått ännu bättre betyg.
Polestar 2
Skydd av vuxna, 93%
Skydd av barn, 89%
Oskyddade trafikanter, 80%
Förarstödssystem, 86%
Summa 348%
Tesla 3
Skydd av vuxna, 96%
Skydd av barn, 86%
Oskyddade trafikanter, 74%
Förarstödssystem, 94%
Summa 350%
Edit: förtydligande
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Källa?Zalman3 skrev:Maw skrev:Har du någon källa på det?Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
T ex Polestar 2 blev väl världens säkraste bil när den testades i euro ncap och slog Tesla model 3. Nu har säkert någon annan bil fått ännu bättre betyg.
Polestar 2
Skydd av vuxna, 93%
Skydd av barn, 89%
Oskyddade trafikanter, 80%
Förarstödssystem, 86%
Summa 348%
Tesla 3
Skydd av vuxna, 96%
Skydd av barn, 86%
Oskyddade trafikanter, 74%
Förarstödssystem, 94%
Summa 350%
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Diskussionen påminner lite om den man hade som barn när man jämförde hur långt hastighetsmätaren gick på pappornas bilar.
Det EuroNCAP kan konstatera är att både Tesla Model3 och Polestar2 är två mycket säkra bilar. Det är när dom fem stjärnorna uteblir som det borde bli rubriker. Finns ingen anledning till att acceptera någonting annat än fem stjärnor på en ny bil idag annat än i undantagsfall och med specifik orsak.
Det EuroNCAP kan konstatera är att både Tesla Model3 och Polestar2 är två mycket säkra bilar. Det är när dom fem stjärnorna uteblir som det borde bli rubriker. Finns ingen anledning till att acceptera någonting annat än fem stjärnor på en ny bil idag annat än i undantagsfall och med specifik orsak.
Re: Aktien TSLA
Är väl ganska givet? Varför undrar du det?Credde skrev:Källa?Zalman3 skrev:Maw skrev:Har du någon källa på det?Sabbe skrev:Tesla har de i särklass säkraste bilarna.
T ex Polestar 2 blev väl världens säkraste bil när den testades i euro ncap och slog Tesla model 3. Nu har säkert någon annan bil fått ännu bättre betyg.
Polestar 2
Skydd av vuxna, 93%
Skydd av barn, 89%
Oskyddade trafikanter, 80%
Förarstödssystem, 86%
Summa 348%
Tesla 3
Skydd av vuxna, 96%
Skydd av barn, 86%
Oskyddade trafikanter, 74%
Förarstödssystem, 94%
Summa 350%
https://www.euroncap.com/en/results/polestar/2/42252
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model-3/37573
Re: Aktien TSLA
2019 och 2021 är helt skilda år. (kraven ökar år från år). kanske det var den säkraste det året? Men vem bryr sig. 5 stjärnor är det som räknas och förväntas. det är sådan liten skillnad.
Re: Aktien TSLA
Tycker att EuroNcaps sätt att mäta är kass.Mickep skrev:2019 och 2021 är helt skilda år. (kraven ökar år från år). kanske det var den säkraste det året? Men vem bryr sig. 5 stjärnor är det som räknas och förväntas. det är sådan liten skillnad.
Man ändrar hur man mäter hela tiden.
Så det går inte att jämföra 5 stjärnor från 2010 och idag.
Känns som ett beställningsjobb från bilindustrin.
Man vill kunna säga när kunden frågar, har bilen 5 stjärnor?
Då ska svaret vara ja. För nästan alla bilar, hela tiden!
Men alla bilar är inte lika säkra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension