Re: Artikel i media
Postat: 13 jun 2020 23:08
Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
"Av hållbarhetsskäl".Jerker skrev:Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
Mycket märkligt.Teslaspolen skrev:"Av hållbarhetsskäl".Jerker skrev:Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
Hade gärna sett fondförvaltare Patric Lindqvist motivera beslutet. Vart felar Tesla?
det där är en 3 månader gammal intervju. kan såklart vara kul att lyssna ändå, men bra att känna till då innehållet inte är helt aktuelltZalman3 skrev:Intervju med Elon Musk.
Ja men här i norrland byggs det vindkraftverk hej vilt utan möjlighet att skicka strömmen söderut, ni i elområde SE4 får ju i allafall duktigt betalt för eran solel.kallekula skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
Det läskigaste med artikeln tycker jag är de uppenbara försöken att mörka hur illa det ser utkallekula skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
Ja, det ser riktigt illa ut med mer toapapper när man ser det i ljuset...fth skrev:Det läskigaste med artikeln tycker jag är de uppenbara försöken att mörka hur illa det ser utkallekula skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
/fth
Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Som standard brukar avgasbilarna dock ha en liten tank idag eftersom det ger bättre siffror för förbrukning när vikten blir lägre. Köra snålt kan man även göra med en elbil...dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Jaså? Tycker fler och fler har större tank som standardutrustning, men det kan säkert bero på vilken marknad den säljs i.Svenssons skrev:Som standard brukar avgasbilarna dock ha en liten tank idag eftersom det ger bättre siffror för förbrukning när vikten blir lägre. Köra snålt kan man även göra med en elbil...dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Tror inte räckvidd på mycket ner än 50-60 mil kommer vara särskilt vanligt på nya bilar.
Jag tror Svenssons syftar på regeltänjandet många utnyttjar genom att köra testcykeln med en liten tank (då bilen ska vara fulltankad), och sedan erbjuda större tank som gratis extrautrustning. Så var det i alla fall med NEDC. WLTP kräver väl test även med extrautrustning, så det hålet kanske är täppt?dd88 skrev:
Jaså? Tycker fler och fler har större tank som standardutrustning, men det kan säkert bero på vilken marknad den säljs i.
Sen tror jag inte att 20kg extra bränsle gör någon skillnad överhuvudtaget sett till totalvikt och vad all ny teknik väger.
Tack! Du uttrycker något jag känt länge. Vid elbilsupphandlingen ca 2010 var kravet 100 km NEDC. Förspråkarna argumenterade "Man måste utbilda människor i hur lite räckvidd som faktiskt behövs", "Snittresan är bara XX kilometer, elbilen räcker till de flesta resor".nek0 skrev:När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
Enkelt! Stockholm-Åre non stop i -20 grader med snöfall och motvind på max åtta timmar = fossilbilens undergång.nek0 skrev:När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
Jag hade den resan i år. Dock utan snöfall. Kraftig motvind, utan regn, +2C ute och fick då 340wh/km. Ska vi lägga på regn på det så kan det väl i värsta fall bli uppåt 350-400.Lars Json skrev:Enkelt! Stockholm-Åre non stop i -20 grader med snöfall och motvind på max åtta timmar = fossilbilens undergång.nek0 skrev:När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
Jag håller helt med. För min del duger även var 20e. Men för de som inte provat elbil under längre tid än en testkörning så låter det konstigt.Elof skrev:Nog är det bra med lång räckvidd, men hur stor andel av bilköparna kan inte tänka sig att stanna en halvtimme var trettionde mil under värsta tänkbara förutsättningar, i utbyte mot alla elbilsfördelar? Jag killgissar på väl under 5%. Då är nog vardagsladdningen för lägenhetsboende en värre broms.