
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Moderator: Redaktion
Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.vigge50 skrev:Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.Walker skrev:Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Vet inte vilka du ser som "konkurrenterna" men att "tyskarna", Jaguar, RR, Lexus osv skulle släppa bilar i samma storlek för halva priset finns ju inte på kartan. Särskilt som de troligen vill behålla sina höga marginaler även på elbilarna...improwise skrev:Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.vigge50 skrev:Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.Walker skrev:Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Har svårt att se att de skulle bli billigare överhuvudtaget. De ska som sagt kräma ut mer marginal än Tesla, plus att de nog helst vill kompensera för uteblivna serviceintäkter.improwise skrev:250 000 billigare, säljare som svarar i telefon och en mogen organisation räcker rätt långt. Jag hoppas att Tesla får ordning på saker och ting men är lite orolig för det jag hör.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Legato skrev:Vet inte vilka du ser som "konkurrenterna" men att "tyskarna", Jaguar, RR, Lexus osv skulle släppa bilar i samma storlek för halva priset finns ju inte på kartan. Särskilt som de troligen vill behålla sina höga marginaler även på elbilarna...improwise skrev:Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.vigge50 skrev:Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.Walker skrev:Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
X5 har klarat sig relativt bra ändå jämfört med t ex 7-serien. Där kan vi börja prata ekonomisk katastrof. Det finns väldigt få köpare av en några år gammal lyxlimpa som kostade 1,5 miljoner som ny. Den är fortfarande svindyr (dyr försäkring, dyr skatt, hög förbrukning, höga kostnader för service och reparation) även om man får den för 600 tusen och särskilt praktisk är den inte heller.Walker skrev:Exakt Verdi! Vi är överens!
Skulle vilja påstå att det är en privatekonomisk katastrof att köpa en BMW X5 t.o.m i basutförande. (Tappar 40% på 2 år!)
Vet inte vilka du ser som "konkurrenterna" men att "tyskarna", Jaguar, RR, Lexus osv skulle släppa bilar i samma storlek för halva priset finns ju inte på kartan. Särskilt som de troligen vill behålla sina höga marginaler även på elbilarna...[/quote]Walker skrev:Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.Verdi skrev:Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.Walker skrev:Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Finns ingen Opel Insignia som är i närhet lika kvick som basmodell av Model S. Väljer du en OPC med AWD så kommer du lite närmare men då är det inga 400k längre och är ändå sekunder långsammare 0-100 plus att nyare variant inte finns ännu.nek0 skrev:
Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Nej det måste man väl inte. Fast en Tesla är ju påkostad och premium på många sätt. Byggd i aluminium så den lär väl inte rosta bort som en Opel.nek0 skrev:Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/Svenssons skrev:Finns ingen Opel Insignia som är i närhet lika kvick som basmodell av Model S. Väljer du en OPC med AWD så kommer du lite närmare men då är det inga 400k längre och är ändå sekunder långsammare 0-100 plus att nyare variant inte finns ännu.nek0 skrev:
Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
PS. Ta och förhandsgranska posten innan klick på Skicka vid citat. Blir rätt oläsligt om man missar eller gör fel på quote
5 sekunder kan du glömma. Insignia är väl en stor och tung bil?nek0 skrev:http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
Vet inte. Det var teknikensvärld som gissade . Problemet är att vi inte kan jämföra elbilar med diesel eller bensin bilar.Verdi skrev:5 sekunder kan du glömma. Insignia är väl en stor och tung bil?nek0 skrev:http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nsiktslyft
Opel Insignia OPC kombi med 325 hästar gjorde 0-100 på 6,3 sekunder. Även om automatlådan är snabbare nu så blir det nog svårt att nå under 6 sekunder med 260-hästars spisen.
7,5 sekunder tycker jag inte är "runt fem sekunder..."nek0 skrev:http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
Flera sekunder långsammare än basmodell av Model S.Dieselvarianten gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h samt förbrukar 0,73 liter (192 gram koldioxid per kilometer) enligt NEDC-körcykeln. Bensinaren är något raskare med 0-100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 245 km/h. Men den är också törstigare med sina 0,87 liter per mil vid blandad körning, vilket motsvarar 199 gram koldioxid per kilometer.
De gissar fel. En BMW 530i Touring med fyrcylindrig bensinmotor på 252 hästar gör 0-100 på 6,5 sekunder. För att en så stor bil ska nå under 5 sekunder krävs uppåt 350 hästar...nek0 skrev:Vet inte. Det var teknikensvärld som gissade . Problemet är att vi inte kan jämföra elbilar med diesel eller bensin bilar.Verdi skrev:5 sekunder kan du glömma. Insignia är väl en stor och tung bil?nek0 skrev:http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nsiktslyft
Opel Insignia OPC kombi med 325 hästar gjorde 0-100 på 6,3 sekunder. Även om automatlådan är snabbare nu så blir det nog svårt att nå under 6 sekunder med 260-hästars spisen.
Alla har sina bra och dåliga egenskaper och är bra och dåliga på olika saker
Jo Verdi Teslan är påkostad och har fina material val men jag tycker inte att det är premium ändå. Det krävs lite mer detaljfinish för att kalla en bil premium .Instrumentbrädan som inte möter dörrsidan är ett exempel på icke premium .Verdi skrev:Nej det måste man väl inte. Fast en Tesla är ju påkostad och premium på många sätt. Byggd i aluminium så den lär väl inte rosta bort som en Opel.nek0 skrev:Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Sen är det klart att interiören i en Tesla är lite speciell pga den stora skärmen men ärligt talat så är interiören helt ok tycker jag. Stolarna var väl dåliga i början men nu är de väl helt ok? Sen gillar jag att det inte är så mycket plast. Instrumentbrädan är klädd, dörrsidorna likaså. Ingen sån där "skinnmönstrad" plast som är så vanlig i andra bilar.
Sen saknar den HUD, genomtänkt förvaring och andra smarta detaljer. Den känns inte lika genomarbetad som andra bilar helt enkelt.
0-100 km/h fördel TeslaSvenssons skrev:7,5 sekunder tycker jag inte är "runt fem sekunder..."nek0 skrev:http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
https://teknikensvarld.se/opel-insignia ... ft-529366/Flera sekunder långsammare än basmodell av Model S.Dieselvarianten gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h samt förbrukar 0,73 liter (192 gram koldioxid per kilometer) enligt NEDC-körcykeln. Bensinaren är något raskare med 0-100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 245 km/h. Men den är också törstigare med sina 0,87 liter per mil vid blandad körning, vilket motsvarar 199 gram koldioxid per kilometer.
Nu försöker du blanda bort korten och kan inte erkänna att du har fel. Det var du som tog upp Opel Insignia som uppfyllde alla kriterier trotts att den är mer än 50% långsammare, inte har AP och misslyckas på andra kriterier också. Det viktigaste för en Tesla-ägare är antagligen elmotor med alla dess fördelar. Där har fossilen och avgasbilen Opel Insignia inget att hämta, den är hopplöst efter och är ingen bil som har allt det som Model S har.nek0 skrev:
0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Nu när Tesla kommunicerar med Siri så känns alla andra bilar så sjukt antikaSvenssons skrev:Nu försöker du blanda bort korten och kan inte erkänna att du har fel. Det var du som tog upp Opel Insignia som uppfyllde alla kriterier trotts att den är mer än 50% långsammare, inte har AP och misslyckas på andra kriterier också. Det viktigaste för en Tesla-ägare är antagligen elmotor med alla dess fördelar. Där har fossilen och avgasbilen Opel Insignia inget att hämta, den är hopplöst efter och är ingen bil som har allt det som Model S har.nek0 skrev:
0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Nej jag blandar inte kortenSvenssons skrev:Nu försöker du blanda bort korten och kan inte erkänna att du har fel. Det var du som tog upp Opel Insignia som uppfyllde alla kriterier trotts att den är mer än 50% långsammare, inte har AP och misslyckas på andra kriterier också. Det viktigaste för en Tesla-ägare är antagligen elmotor med alla dess fördelar. Där har fossilen och avgasbilen Opel Insignia inget att hämta, den är hopplöst efter och är ingen bil som har allt det som Model S har.nek0 skrev:
0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Blir ju bara tydligare och tydligare att du försöker backa ur och blanda korten. Du skrev Insignia och vill inte erkänna att den inte uppfyller kriterierna. Nu tar du istället upp en annan bil som fortfarande inte uppfyller kriterierna och låtsas som att den gör det. Läs igenom posten som du svarade på från början.nek0 skrev:Nej jag blandar inte korten
Skrev Insignia kunde skrivit Superb det kvittar. Superben har AP och kallar den active lane assist. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h. Pris: 361 900 kronor Jag vet inte vad en Tesla har för utrustning som inte finns till Superben. Däremot har Superben dragkrok, regnsensor mm. men det är inte viktigt.
Vi kan prata till döden men till slut måste vi enas att man inte kan jämföra el och bensin bil .Jag kan inte se en ända bensin bil som man kan jämföra med Tesla och det är det jag vill sega.
Ok Insignian uppfyller inte kriterierna. Nöjd?Svenssons skrev:Blir ju bara tydligare och tydligare att du försöker backa ur och blanda korten. Du skrev Insignia och vill inte erkänna att den inte uppfyller kriterierna. Nu tar du istället upp en annan bil som fortfarande inte uppfyller kriterierna och låtsas som att den gör det. Läs igenom posten som du svarade på från början.nek0 skrev:Nej jag blandar inte korten
Skrev Insignia kunde skrivit Superb det kvittar. Superben har AP och kallar den active lane assist. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h. Pris: 361 900 kronor Jag vet inte vad en Tesla har för utrustning som inte finns till Superben. Däremot har Superben dragkrok, regnsensor mm. men det är inte viktigt.
Vi kan prata till döden men till slut måste vi enas att man inte kan jämföra el och bensin bil .Jag kan inte se en ända bensin bil som man kan jämföra med Tesla och det är det jag vill sega.
Du menar Fredrik. Hur vet jag det? Jo jag har läst denna tråd där ägaren presenterar sig.SolnaGnagarn skrev:Bilen du såg ägs utav en av inköparna på Stockholm Auto. Hur jag vet det? Jo jag har firman bredvid och känner ägaren.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Har du kört Superb 2018?Walker skrev:Stopp, stopp, STOPP!
Škodas lane assist är ingen ap!!!
Den är ett väldigt dåligt skämt. Haft/har den på 2 bilar och det är något som är PERMANENT avstängt. Om du jämför det med Teslas ap (1 eller 2) så betvivlar jag att du någonsin kört Tesla.