Tack Verdi och vigge50 för att ni sa de jag tänkte... Jag har förstått att de finns många med gott om pengar här vilket inte är fel på något sätt men man måste samtidigt ha förståelse för att alla inte har dessa pengar och vara lite ödmjuk inför detta...Verdi skrev:För att ta ett personligt exempel. Min pensionerade far som har en diesel från 2010 och som går back på pensionen varje månad. Han köpte den 2011 och då fanns banne mig inte den här debatten. Inga elbilar att tala om heller. Bilen före det hade han i 14 år så han byter inte ofta...ovelundkvist skrev:Ödmjukhet inför vadå? Människor som köpt diesel de senaste åren för att komma billigt undan trots vetskap om dieselns negativa inverkan på människors hälsa?Verdi skrev:Är du på riktigt? Liiiite större ödmjukhet skulle inte skada.ovelundkvist skrev:Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Det är över 5 år sedan WHO slog fast att dieselavgaser kan orsaka cancer och tillhör samma riskgrupp som asbest, arsenik och senapsgas:
https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer
Vad tycker du han ska göra? Sälja sin bil med brakförlust och köpa vadå för vilka pengar? Han bor på en gård och tycker om att fixa lite så dragkrok är viktigt. Lång räckvidd behövs också.
Jävligt lätt att "göra rätt" om man har pengar... det här forumet känns som en bubbla ibland.
Jag säger som jag sagt innan, se till att stoppa/begränsa nybilsförsäljningen av skadliga bilar och erbjud en bra skrotningspremie så får du garanterat bort en hyfsad mängd gamla bilar som spyr ut skit...
Ni som köpte er Tesla kanske skulle skrotat er fossil som ni ägde innan Teslan eller de kanske känns som en lite väl stor ekonomisk förlust... Tja de tål att fundera på...
Ja så har jag postat ännu ett tråkigt inlägg men jag har lite svårt när för vissa som inte kan se andras verklighet samtidigt blir jag glad att de finns Tesla ägare som också förstår att alla inte har råd...