Begagnade dieslar går inte att sälja

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Är du på riktigt? Liiiite större ödmjukhet skulle inte skada.
Ödmjukhet inför vadå? Människor som köpt diesel de senaste åren för att komma billigt undan trots vetskap om dieselns negativa inverkan på människors hälsa?

Det är över 5 år sedan WHO slog fast att dieselavgaser kan orsaka cancer och tillhör samma riskgrupp som asbest, arsenik och senapsgas:
https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer
För att ta ett personligt exempel. Min pensionerade far som har en diesel från 2010 och som går back på pensionen varje månad. Han köpte den 2011 och då fanns banne mig inte den här debatten. Inga elbilar att tala om heller. Bilen före det hade han i 14 år så han byter inte ofta...

Vad tycker du han ska göra? Sälja sin bil med brakförlust och köpa vadå för vilka pengar? Han bor på en gård och tycker om att fixa lite så dragkrok är viktigt. Lång räckvidd behövs också.

Jävligt lätt att "göra rätt" om man har pengar... det här forumet känns som en bubbla ibland.
Tack Verdi och vigge50 för att ni sa de jag tänkte... Jag har förstått att de finns många med gott om pengar här vilket inte är fel på något sätt men man måste samtidigt ha förståelse för att alla inte har dessa pengar och vara lite ödmjuk inför detta...
Jag säger som jag sagt innan, se till att stoppa/begränsa nybilsförsäljningen av skadliga bilar och erbjud en bra skrotningspremie så får du garanterat bort en hyfsad mängd gamla bilar som spyr ut skit...

Ni som köpte er Tesla kanske skulle skrotat er fossil som ni ägde innan Teslan eller de kanske känns som en lite väl stor ekonomisk förlust... Tja de tål att fundera på...

Ja så har jag postat ännu ett tråkigt inlägg men jag har lite svårt när för vissa som inte kan se andras verklighet samtidigt blir jag glad att de finns Tesla ägare som också förstår att alla inte har råd...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Ni som köpte er Tesla kanske skulle skrotat er fossil som ni ägde innan Teslan eller de kanske känns som en lite väl stor ekonomisk förlust... Tja de tål att fundera på...
Nu representerade inte min fossil som jag hade när jag började leasa min Zoe nån större summa pengar, men jag skrotade den. Hade kanske fått 5000:- för den, men jag gjorde det som en miljöåtgärd att avstå från de pengarna.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Nu representerade inte min fossil som jag hade när jag började leasa min Zoe nån större summa pengar, men jag skrotade den. Hade kanske fått 5000:- för den, men jag gjorde det som en miljöåtgärd att avstå från de pengarna.
Tänkte faktiskt på dig Jerker när jag skrev denna mening, vet att du skrotade din... helt rätt på en bil med de värdet, bra jobbar... men samtidigt tänkte jag också på alla som ägde en fossil bil värd 100000 eller mer... rätt eller fel?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Visst finns det olika ekonomiska förutsättningar, det har jag respekt för. Därför är det allt viktigare att räkna på totalkostnaden för sitt bilägande.

Ett exempel från verkligheten är att jag känner till ett fall där man bytte bort en 1993 Volvo 850 bensin automat som drog 18kr/mil i bensin.
Till en begagnad Leaf som kostar 12kr/mil att köra.

Kör man väldigt mycket långa sträckor så skulle jag köpa en Prius plugin för en billig peng.
Fantastiskt bra bil som håller ihop och som går väldigt snålt även när den går bara på bensin.
Har även mycket låga servicekostnader och skatt.

Finns elbilar på blocket som kostar under 70.000kr
I inköp.
Dock tillkommer batterihyra.
https://www.blocket.se/lund/Renault_kan ... i-carousel
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Om man inte insett att fossilbilar släpper ut farliga gaser så måste man väl ändå förstå att man lurat sig själv? Det är ju uppenbart att man inte vill andas in det som kommer ut ur avgassystemet på bilen eller ÄR NåGONav en annan åsikt? Är det någon som inte förstått det sedan barnsben?
Jag hävdade att redan under värsta dieselyran att det finns fler utsläpp än CO2, väldigt få tog till sig det. Det finns fortfarande de som tror att lösningen är biodiesel eller biogas bara för att de löser CO2 frågan. Självklart kommer alla dessa förbränningsmotorer att bli förbjudna/straffbeskattade inne i stadscentrum. Så kom nu inte å gnäll om 4-5 år när de inte går att sälja dem. :roll:

Verdi, se till att byta ut din fars diesel emot en elbil medan han fortfarande får något för eländet. Du vet ju vad som är på gång. Annars får han nog acceptera att köra den till skrotdagar.
Finns ingen elbil som passar. Dessutom är han 73 år gammal och bor långt från storstäder. Tror nog det är bäst för honom att behålla den så länge den håller ihop. Vilken den verkar göra. Inte ett enda fel på den hittills efter över 6 års ägande. Inte ens rost. Mercedes GLK. Ibland lyckas till och med tyskarna. ;)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Tänkte faktiskt på dig Jerker när jag skrev denna mening, vet att du skrotade din... helt rätt på en bil med de värdet, bra jobbar... men samtidigt tänkte jag också på alla som ägde en fossil bil värd 100000 eller mer... rätt eller fel?
Det beror på, om det är en fossilbil på 15 år så är det bra om den skrotas men om man har en 4 år gammal fossilbil så kanske det är bättre att ersätta den mot en 10 år gammal bil som kan skrotas.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Visst finns det olika ekonomiska förutsättningar, det har jag respekt för. Därför är det allt viktigare att räkna på totalkostnaden för sitt bilägande.

Ett exempel från verkligheten är att jag känner till ett fall där man bytte bort en 1993 Volvo 850 bensin automat som drog 18kr/mil i bensin.
Till en begagnad Leaf som kostar 12kr/mil att köra.

Kör man väldigt mycket långa sträckor så skulle jag köpa en Prius plugin för en billig peng.
Fantastiskt bra bil som håller ihop och som går väldigt snålt även när den går bara på bensin.
Har även mycket låga servicekostnader och skatt.
Kanske fel tillfälle att skämta men måste bra...

Prius kan inte ha krok :D :D
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
För att ta ett personligt exempel. Min pensionerade far som har en diesel från 2010 och som går back på pensionen varje månad. Han köpte den 2011 och då fanns banne mig inte den här debatten. Inga elbilar att tala om heller. Bilen före det hade han i 14 år så han byter inte ofta...

Vad tycker du han ska göra? Sälja sin bil med brakförlust och köpa vadå för vilka pengar? Han bor på en gård och tycker om att fixa lite så dragkrok är viktigt. Lång räckvidd behövs också.

Jävligt lätt att "göra rätt" om man har pengar... det här forumet känns som en bubbla ibland.
Precis så. Jag köpte alltid dieslar. De är billigare i drift än bensinbilar och dessutom släpper de ut mindre CO2. Det pratades alltid om partikelutsläpp, inte ett ord om NOx. Partiklarna (och till viss del NOx) tas ju hand om i partikelfiltret. Nya dieslar ansågs vara rena. För bara två-tre år sedan väcktes till och med en debatt att nya bensinbilar släpper ut betydligt större mängd partiklar än dieslar. Hur i hela friden skulle man vetat att de prisade dieslarna plötsligt skulle bli nästan olagliga?
Den som skaffar en diesel idag får skylla sig själv, men de som gjorde det för några år sedan får absolut inte skuldbeläggas för det.

Det här med Nox är väl ett stadsproblem i huvudsak? Min far bor på landet och kör väldigt sällan i några städer.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Är du på riktigt? Liiiite större ödmjukhet skulle inte skada.
Ödmjukhet inför vadå? Människor som köpt diesel de senaste åren för att komma billigt undan trots vetskap om dieselns negativa inverkan på människors hälsa?

Det är över 5 år sedan WHO slog fast att dieselavgaser kan orsaka cancer och tillhör samma riskgrupp som asbest, arsenik och senapsgas:
https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer

Självklart finns det människor som inte har råd att göra miljö- och klimatsmarta val, men statistiken över sålda tjänstebilar som drivs med diesel de senaste fem åren handlar nog inte så mycket om dessa. Mitt inlägg handlade om alla de människor som har ett val och ändå har valt diesel, och fortfarande gör det.

Vi människor gör en mängd val där vi väger egennytta mot kollektiv nytta och den avvägningen tror jag att alla människor mår bra av att fundera lite över ibland, även om det kan vara jobbigt.

2011 är ett år innan WHO slutgiltigt slog fast att dieselavgaser är cancerframkallande och omklassificerade dieselavgaser från att eventuellt vara cancerframkallande till att vara cancerframkallande. Rapporten uppmanade människor att minska exponeringen för dieselavgaser så mycket det är möjligt.

Nyheter om denna rapport publicerades i alla svenska dags- och kvällstidningar och på tv-nyheterna, så det borde vara rätt svårt att ha missat den. Sedan är det såklart en helt annan sak om man tog till sig den informationen eller inte.

Om din far 2011 kände till att dieselavgaser är hälsofarliga eller inte kan bara han svara på, men om vi utgår från att han inte gjorde det gjorde han ett rimligt val då. Hur han ska välja nu styrs såklart mycket av vad han har råd med. Har han inte råd att byta till en bil som inte drivs av diesel tycker jag han ska behålla den han har så länge som möjligt.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Miljöbilar 2017
http://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/ ... lista-2014
Personbilar
Diesel
Audi A4 Sedan 2.0 TDI 150 hk ultra (man/aut) Audi A4 Sedan 2.0 TDI 190 hk ultra (man/aut) Audi A4 Avant 2.0 TDI 150 hk ultra (man/aut) Audi A4 Avant 2.0 TDI 190 hk ultra (man/aut) Audi A6 2,0 TDI 190 hk ultra (aut) Audi A6 Avant 2,0 TDI 150 hk ultra (aut) Audi A6 Avant 2,0 TDI 190 hk ultra (aut) BMW 116d LCI Advantage BMW 116d LCI Efficient Dynamics BMW 220d Coupé (Automat) BMW 320d LCI Efficient Dynamics Sedan (Automat) BMW 320d LCI Efficient Dynamics Touring (Automat) BMW 420d Gran Coupé BMW 520d Sedan
Citroën C3 BlueHDi 100 hk (man. och Stop&Start) Citroën C4 BlueHDi 100 hk (man. och Stop&Start) Citroën C4 BlueHDi 120 hk (man. och Stop&Start / EAT6 och Stop&Start) Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 hk (man. och Stop&Start / EAT6 och Stop&Start) Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 hk (man. och Stop&Start / EAT6 och Stop&Start) Citroën C5 Sedan BlueHDi 150 hk (man. och Stop&Start) Citroën C5 Sedan BlueHDi 180 hk (EAT6 och Stop&Start) Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 hk (man. och Stop&Start) Citroën C5 Tourer BlueHDi 180 hk (EAT6 och Stop&Start)
DS 3 BlueHDi 100 hk (man. och Stop&Start) DS 5 BlueHDi 120 hk (man. och Stop&Start) DS 5 BlueHDi 180 hk (EAT6 och Stop&Start)
Ford Focus 1,6 TDCI ECOnetic Ford Mondeo 1,6 TDCI ECOnetic
Honda Civic 1,6 Diesel- 5 dörrar Honda Civic 1,6 Diesel -Tourer Hyundai i30 5-dörrars 1.6 CRDi 110 hk SelectEco Hyundai i30 5-dörrars 1.6 CRDi 110 hk ComfortEco Jaguar XE 2,0 i4Td 163
Kia cee’d 1,6 CRDi ECO Komfort
Mercedes-Benz A 180 d BlueEFFICIENCY Edition
Mercedes-Benz B 180 d BlueEFFICIENCY Edition
Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake
Mercedes-Benz C 200 d Sedan
Mercedes-Benz C 220 d Sedan
Mercedes-Benz E 220 d Sedan
Mercedes-Benz E 220 d Kombi
Nissan Pulsar dCi 110 hk 6MT Visia, Acenta & Tekna) Nissan Qashqai dCi 110 hk 6MT (Acenta, N-Tec & Tekna)
4
Opel Corsa Enjoy 1.3 CDTi ecoFLEX (95 hk) MT5 Start/Stop 3dr/5dr Opel Astra Enjoy 1.6 CDTi ecoFLEX (110 hk) MT6 Start/Stop Sports Tourer Opel Astra Sport 1.6 CDTi ecoFLEX (110 hk) MT6 Start/Stop Sports Tourer
Nya Opel Astra Essentia 1.6 CDTI ecoFLEX (110 hk) MT6 Start/Stop 5 dr/Sports Tourer
Opel Astra Enjoy 1.6 CDTI ecoFLEX (110 hk) MT6 Start/Stop 5 dr/Sports Tourer
Opel Astra Dynamic 1.6 CDTI ecoFLEX (110 hk) MT6 Start/Stop 5 dr/Sports Tourer
Opel Insignia Edition 1.6 CDTI ecoFLEX (136hk) Start/Stop MT6 5dr/Sports Tourer
Opel Insignia Business 1.6 CDTI ecoFLEX (136hk) Start/Stop MT6 5dr/Sports Tourer
Opel Insignia Cosmo 1.6 CDTI ecoFLEX (136hk) Start/Stop MT6 5dr/Sports Tourer
Opel Meriva Drive 1.6 CDTI ecoFLEX (110 hk) MT6
Opel Zafira Tourer Enjoy 1.6 CDTI ecoFLEX (136 hk) MT6
Opel Zafira Tourer Business 1.6 CDTI ecoFLEX (136 hk) MT6
Opel Zafira Enjoy 1.6 CNG Turbo ecoFLEX 150 hk MT6
Renault Kadjar dCi 110 (man) och dCi 110 EDC (aut) Renault Megane halvkombi dCi 110 manuell och automat(EDC)
Renault Megane Sport Tourer dCi 110 manuell och automat(EDC)
Renault Grand Scenic dCi 110 manuell och automat(EDC)
Renault Clio dCi 90 manuell
Renault Clio Sport Tourer dCi 90 manuell
Renault Kadjar dCi 110 man
Renault Kadjar dCi 110 EDC
Renault Talisman dCi 110
Renault Talisman dCi 110 EDC
Seat Leon kombi TDI 110 Ecomotive Skoda Superb TDI GREENLINE Skoda Superb Combi TDI GREENLINE
Volvo V40 D2 (man/aut)
Volvo V40 D3 (man/aut) Volvo V40 D4 (man/aut) Volvo V40 Cross Country D2 (man/aut)
Volvo V40 Cross Country D3 (man)
Volvo V40 Cross Country D4 (man) Volvo S60 D2 (man/aut) Volvo V60 D2 (man/aut) Volvo S60 D3 (man/aut) Volvo V60 D3 (man/aut) Volvo S60 Cross Country D3 (man Volvo V60 Cross Country D3 (man)
Volvo S60 D4 (man/aut) Volvo V60 D4 (man/aut) Volvo S60 Cross Country D4 (man)
Volvo V60 Cross Country D4 (man)
Volvo XC60 D3 (man)
Volvo XC60 D4 (man)
Volvo S90 D3 (man/aut)
Volvo S90 D4 (aut)
Volvo V90 D3 (man/aut)
Volvo V90 D4 (aut)
Volkswagen Passat Sportscombi 1,6 TDI BlueMotion
Alla hänger inte på olika forum och går på infon de kommer åt
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Smutt skrev:
Kommer du du börja flyga när elflygplanen kommer?
Ja, då är förhoppningsvis miljöprofilen bättre.
Du är i alla fall konsekvent, till skillnad från många andra.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... flygresor/
Men när staden beräknar utsläppen som invånarna står för räknar man enbart flygutsläpp upp till drygt 900 meters höjd ovanför Bromma flygplats, och inte alls om flygresan görs från någon annan flygplats.
Samtidigt konstaterade forskare i en rapport som publicerades på måndagen att stockholmarnas flygresor innebär en lika stor klimatpåverkan som all biltrafik i staden.
Vi har en kvinna här på kontoret som gärna kör sin image som "miljövänlig". Hon har givetvis ingen bil, hon äter vegetariskt "för miljöns skull" osv osv.

Däremot så åker hon i skytteltrafik till London, flyger till USA osv osv. En typisk "hipster-miljövän" på många sätt där det viktigaste verkar vara att man har rätt image på nåt sätt. Hon offrar egentligen ingenting. Hon gillar inte bilar, hon har inget behov av bilar osv. Men det hon inte vill vara utan, det är hon heller inte utan. Alltså flyger hon i tid och otid.

Ett parallellt exempel, dock ej exakt lika, är det med Björn Ferry och Heidi Andersson. De ser ju sitt projekt att nå nollutsläpp som en TÄVLING snarare än att maximera miljönyttan. Kanske skulle Björn göra MER nytta om han flög runt Sverige och missionerade istället? Alltså att han höjde sina egna utsläpp för att hjälpa till att minska de totala utsläppen. Nu är ju risken att han ses som lite av en knäppgök istället för att vara den inspirationskälla som han säkert vill vara. (sorry Björn, vet att du finns här på forumet... :)) Alltså, släpp vinnarskallen Björn och se till helheten. ;) Om du flyger till OS eller inte spelar inte så stor roll. Men om du får möjlighet att ta upp några av dina tankar i en sändning så spelar det stor roll! Många ser upp till dig.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Tvärtom tror jag Björn Ferry gör mer nytta just genom att ta det personliga ansvar han gör. Det leder uppenbarligen till en debatt om det val han gör och leder förhopnningsvis till att många fler gör det personliga valet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Nej, du har rätt. Jag tänkte i de banorna själv. Men det blir fel på två sätt. För det första hade jag personligen aldrig nånsin haft råd med en Tesla om jag inte samtidigt hade sålt mina två andra bilar som jag hade innan. För det andra får man väl ändå hoppas att den som köpte mina bilar gjorde sig av med en ännu äldre och därmed sämre bil, som i sin tur förhoppningsvis ledde till att en eller två gamla miljöbovar hamnade på skroten. Hade jag skrotat mina tämligen nya och ändå ganska "rena" bilar så hade det blivit jättefel för miljön också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

ovelundkvist skrev:
Tvärtom tror jag Björn Ferry gör mer nytta just genom att ta det personliga ansvar han gör. Det leder uppenbarligen till en debatt om det val han gör och leder förhopnningsvis till att många fler gör det personliga valet.
Tycker Verdi tänker rätt.
Jag vet inte vem Björn Ferry och vad han gör för miljön.
Det är klart att jag hört om Björn men inte mer än så ( åker skidor och skjuter). Skidskytte kallas det väl, men vad mer det har jag missat helt och troligen många med mig.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

ovelundkvist skrev:
Exakt!
De gör helt rätt. Att flyga runt, kors och tvärs och missionera är precis det som Al Gore blir kritiserad för.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:

Ja, en polariserande debatt där han hejas på av de redan frälsta och där de andra bara skakar på huvudet. Jag tycker att han har många bra argument och gör saker som är bra. Tror han skulle nå fram bättre till de som är tveksamma om han inte var fullt så extrem.

Ska vi lita till att alla tar sina personliga ansvar så är jordklotet dödsdömt. Det kommer inte fungera. De allra flesta är inte beredda att ändra på sig med mindre än att de tjänar ekonomiskt på det. Ni kan tycka vad ni vill om det men besök gärna kommentarsfälten för artiklar om elbilar osv så fattar ni vad jag menar. Många vägrar göra den minsta lilla uppoffring. Än mindre stora uppoffringar. Därför händer ju ingenting om det inte lönar sig ekonomiskt. Alltså, så länge flyg är billigt kommer folk flyga. Så länge fossilbilar är billigare (ja, de flesta går på inköpspris) så kommer folk att välja dem. Så länge det är billigare att köpa ny elektronik än att reparera så kommer folk att slita och slänga. Tänk, förr så LAGADE man TV-apparater. Man stoppade till och med strumpor! Man köpte inte NYTT NYTT NYTT precis hela tiden. Inte var det så länge sen heller. Det är bara under några få årtionden som vi haft denna galna konsumtionshets.
Verdi

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
ovelundkvist skrev:
Exakt!
De gör helt rätt. Att flyga runt, kors och tvärs och missionera är precis det som Al Gore blir kritiserad för.

Jo, att folk är små människor som inte klarar att se helheten utan bara reagerar enligt "men du då?" är visserligen ett problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Jag "skrotade" min Ford Mondeo Ghia (dvs den står ff kvar på gården men kommer aldrig att rulla på vägarna mer om man säger så, den fick agera växthus en sväng tex haha) och den var nog värd typ 10 papp,
har även en äldre Saab som oxo får stå kvar...
För mig kändes det bara fel att sälja Forden vidare, kan inte riktigt förklara men så fick det bli iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Om något verkligen ska förändras så behöver var och en fundera över sig själv och sina egna val, istället för att fokusera på vad ”man” gör och om alla andra ”vägrar göra den minsta lilla uppoffring” eller inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Flygresor: Jag tycker att det första man ska kapa bort är de rena nöjesresorna. Jag har full förståelse för att det finns tillfällen då jobbet, politiken etc. kräver flygresor, så alla flygresor kan man inte avstå ifrån. Men att med vett och vilja neutralisera alla sina miljöinsatser här hemma genom att åka på en flera nöjesresor med flyg varje år har jag lite svårt för att acceptera.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Är väl bra om de lämnas in på skroten så delar / material kan återvinnas?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Om något verkligen ska förändras så behöver var och en fundera över sig själv och sina egna val, istället för att fokusera på vad ”man” gör och om alla andra ”vägrar göra den minsta lilla uppoffring” eller inte.
Och jag hävdar att det inte kommer hända.

Vårt "miljösamvete" på kontoret drog precis till Barcelona förresten. Antagligen inte med tåg eller elbil.
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare

Inlägg av DavidS »

Tesla-köpet är väl tveksamt som akut miljöförbättrande åtgärd, däremot för att påskynda omställning och skapa en struktur för en framtida hållbar persontrafik så finns ju inget bättre alternativ just nu. Ergo om man absolut måste köpa bil ska ju naturligtvis Tesla eller annan elbil köpas, ska man göra något för miljön är ju rimligen det bästa att låta bilen stå så mycket som möjligt - lättaste sättet att halvera sin miljöbelastning torde ju vara att halvera antal fossilbilburna resor.

Testade för övrigt https://www.klimatkalkylatorn.se/ och kan notera att jag trots upplevd medvetenhet lever som om vi har 4,5 jordklot och förvånades över hur stor andel av utsläppen som mitt bilägande utgör av mixen en elbil, en diesel i hushållet, trots flera årliga flygresor utomlands.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Nej, du har rätt. Jag tänkte i de banorna själv. Men det blir fel på två sätt. För det första hade jag personligen aldrig nånsin haft råd med en Tesla om jag inte samtidigt hade sålt mina två andra bilar som jag hade innan. För det andra får man väl ändå hoppas att den som köpte mina bilar gjorde sig av med en ännu äldre och därmed sämre bil, som i sin tur förhoppningsvis ledde till att en eller två gamla miljöbovar hamnade på skroten. Hade jag skrotat mina tämligen nya och ändå ganska "rena" bilar så hade det blivit jättefel för miljön också.
Japp såklart är de så att de är de äldsta bilarna vi ska byta först och de var ju egentligen just de jag menar med alla mina inlägg... men jag tror du förstod mig rätt där...
Miljö omläggningen kommer inte gå på en natt hur mycket man än önskar de men vi kan ju alla försöka snabba på den och hoppas att de inte är försent.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Och jag hävdar att det inte kommer hända.

Vårt "miljösamvete" på kontoret drog precis till Barcelona förresten. Antagligen inte med tåg eller elbil.
Om du fortsätter att hävda att det inte kommer hända så bidrar du till att det inte händer. Björn Ferry bidrar till att det händer.

Vad menar du med ”miljösamvete”? Om något ska hända behövs det betydligt fler ”miljösamveten” än en på varje arbetsplats.
Skriv svar