Sida 4 av 5

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 12:15
av vigge50
LarsL skrev:
För att återgå till ämnet...
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Jag tror att en stor del av kostnaderna är löpande kostnader för produktionslinjen. Den kostar ju i princip lika mycket som den kommer göra när den går för fullt med 5000-10000 bilar/vecka bara det att den bara levererat några hundra bilar totalt så inkomsterna saknas att matcha kostnaderna emot. Det är förmodligen till och med dyrare att köra linan nu än det kommer vara om ett till två år. Nu krävs det säkert många timmar fix och trix, vilket är dyrt.
Ja investering för nya produktipnslinor räknas inte in som löpande kostnader utan det är endast investeringar, dock så börjades avskrivningen redan då och sen så har Tesla nog redan anställt all den personal som krävs för att ha produktionslinan i högt tempo vilket leder till höga kostnader. Antal arbetstimmar per Model 3 är nog väldigt hög just nu av bara den anledningen och kommer sjunka drastisk när produktionstempot går upp.

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 12:17
av Legato
Stefan skrev:
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Låt oss återgå till ämnet.

Jag tror också att S&X ger oss rekord leveranser.
Jag hoppas att de inte har haft för stora kostnader under Q4 o h att de skjuter på avskrivningar tills leverans av 3an kommer igång. Kanske blir det en positiv rapport. :roll:
Är långt ifrån något bokföringsproffs, men avskrivningar börjar väl direkt när kostnaden uppstått? Finns väl ingen valfrihet i detta?

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 13:09
av improwise
Legato skrev:
Stefan skrev:
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Låt oss återgå till ämnet.

Jag tror också att S&X ger oss rekord leveranser.
Jag hoppas att de inte har haft för stora kostnader under Q4 o h att de skjuter på avskrivningar tills leverans av 3an kommer igång. Kanske blir det en positiv rapport. :roll:
Är långt ifrån något bokföringsproffs, men avskrivningar börjar väl direkt när kostnaden uppstått? Finns väl ingen valfrihet i detta?

Ekonomerna har kommit på begreppet "Vinst utan att man tar hänsyn till kostnaderna" så inget skulle nog förvåna :D

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 13:19
av Legato
improwise skrev:
Legato skrev:
Stefan skrev:
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Låt oss återgå till ämnet.

Jag tror också att S&X ger oss rekord leveranser.
Jag hoppas att de inte har haft för stora kostnader under Q4 o h att de skjuter på avskrivningar tills leverans av 3an kommer igång. Kanske blir det en positiv rapport. :roll:
Är långt ifrån något bokföringsproffs, men avskrivningar börjar väl direkt när kostnaden uppstått? Finns väl ingen valfrihet i detta?

Ekonomerna har kommit på begreppet "Vinst utan att man tar hänsyn till kostnaderna" så inget skulle nog förvåna :D
Fast då syftar du nog på vinstbegrepp som tex EBITDA, dvs Earnings before interest, tax, depreciation and amortization.... I det måttet så struntar man i att räkna in avskrivningarna, men avskrivningarna görs ju ändå som sig bör.

Det jag var nyfiken på var om det verkligen går att flytta på avskrivningarna som "Stefan" skrev.

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 13:48
av bylund
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Jag vågar nog även tro på rekordleveranser av Model 3.

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 13:57
av Niklas Z
bylund skrev:
Jag vågar nog även tro på rekordleveranser av Model 3.
Det var djärvt :D

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 15:01
av bullen
Jag Är ganska säker att man ska börja avskrivningen när investeringen börjar användas

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 15:51
av Stefan
Legato skrev:
improwise skrev:
Legato skrev:
Stefan skrev:
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Låt oss återgå till ämnet.

Jag tror också att S&X ger oss rekord leveranser.
Jag hoppas att de inte har haft för stora kostnader under Q4 o h att de skjuter på avskrivningar tills leverans av 3an kommer igång. Kanske blir det en positiv rapport. :roll:
Är långt ifrån något bokföringsproffs, men avskrivningar börjar väl direkt när kostnaden uppstått? Finns väl ingen valfrihet i detta?

Ekonomerna har kommit på begreppet "Vinst utan att man tar hänsyn till kostnaderna" så inget skulle nog förvåna :D
Fast då syftar du nog på vinstbegrepp som tex EBITDA, dvs Earnings before interest, tax, depreciation and amortization.... I det måttet så struntar man i att räkna in avskrivningarna, men avskrivningarna görs ju ändå som sig bör.

Det jag var nyfiken på var om det verkligen går att flytta på avskrivningarna som "Stefan" skrev.
Har faktiskt ingen koll på reglerna i USA är. :?

Min uppfattning av svenska regler är att man "får" göra avskrivningar med 30% eller 20% reglen. Märk väl "får", dvs. Inte måste. Kanske finns fler regler som jag inte känner till...

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 22:41
av Legato
Stefan skrev:
Legato skrev:
improwise skrev:
]
Stefan skrev:
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Låt oss återgå till ämnet.

Jag tror också att S&X ger oss rekord leveranser.
Jag hoppas att de inte har haft för stora kostnader under Q4 o h att de skjuter på avskrivningar tills leverans av 3an kommer igång. Kanske blir det en positiv rapport. :roll:
Är långt ifrån något bokföringsproffs, men avskrivningar börjar väl direkt när kostnaden uppstått? Finns väl ingen valfrihet i detta?

Ekonomerna har kommit på begreppet "Vinst utan att man tar hänsyn till kostnaderna" så inget skulle nog förvåna :D
Har faktiskt ingen koll på reglerna i USA är. :?

Min uppfattning av svenska regler är att man "får" göra avskrivningar med 30% eller 20% reglen. Märk väl "får", dvs. Inte måste. Kanske finns fler regler som jag inte känner till...
Yes, men det du skrev var ju om att skjuta upp avskrivningarna. De svenska alternativen du tar upp är ju inga uppskjutna avskrivningar.

Re: Q4 2017

Postat: 01 jan 2018 11:58
av Toja
Jag tror dom levererat 5.000 och har kommit upp till en veckoproduktion på 1.500 bilar samt att man under januari kommer upp till ca 3.000 bilar/vecka

Re: Q4 2017

Postat: 01 jan 2018 12:20
av Kulingen
Jag tror på 10.000 levererade Tesla 3 under Q4

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 13:06
av Wilson
Någon som vet när Tesla släpper sifforna? För Q3 lämnade de ut antalet levererade bilar den 2 okt. Betyder det att vi kan vänta oss något under dagen?

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 13:13
av Jerker
Wilson skrev:
Någon som vet när Tesla släpper sifforna? För Q3 lämnade de ut antalet levererade bilar den 2 okt. Betyder det att vi kan vänta oss något under dagen?
Hade samma tanke…

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 13:16
av vigge50
Wilson skrev:
Någon som vet när Tesla släpper sifforna? För Q3 lämnade de ut antalet levererade bilar den 2 okt. Betyder det att vi kan vänta oss något under dagen?
Jag vill minnas att Tesla har sagt att deras tanke är att släppa det inom tre (var)dagar efter kvartalslut så det kan vara idag men det kan lika väl var imorgon eller torsdag. Det lär släppas här först och sen lär det inte dröja länge innan electrek mfl skriver om det.

http://ir.tesla.com

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 14:20
av Crappy
Torsdag :shock:

Sry kunde inte låta bli

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 15:21
av apkungen
Jag tror inte på så många leveranser av model 3. De har nog tillverkat kanske 10 tusen vid det här laget men tror på kanske 3 tusen levererade i Q4.

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 15:23
av Kulingen
apkungen skrev:
Jag tror inte på så många leveranser av model 3. De har nog tillverkat kanske 10 tusen vid det här laget men tror på kanske 3 tusen levererade i Q4.
Så dom har minskat på takten? så Q3 tillverkades det 7000 st?

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 15:31
av Jerker
vigge50 skrev:
Wilson skrev:
Någon som vet när Tesla släpper sifforna? För Q3 lämnade de ut antalet levererade bilar den 2 okt. Betyder det att vi kan vänta oss något under dagen?
Jag vill minnas att Tesla har sagt att deras tanke är att släppa det inom tre (var)dagar efter kvartalslut så det kan vara idag men det kan lika väl var imorgon eller torsdag. Det lär släppas här först och sen lär det inte dröja länge innan electrek mfl skriver om det.

http://ir.tesla.com
Q4 2017 Reporting Date: Please stay tuned as date has not yet been set

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 15:42
av vigge50
Kulingen skrev:
apkungen skrev:
Jag tror inte på så många leveranser av model 3. De har nog tillverkat kanske 10 tusen vid det här laget men tror på kanske 3 tusen levererade i Q4.
Så dom har minskat på takten? så Q3 tillverkades det 7000 st?
Va?
Under tredje kvartalet så tillverkades det 260 Model 3 och 220 levererades.

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 15:46
av Svenssons
Misstänker att apkungen tänker på knappt 7000 tillverkade och ej levererade bilar samt ytterligare 3000 tillverkade och levererade under Q4.

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 19:13
av Kulingen
Svenssons skrev:
Misstänker att apkungen tänker på knappt 7000 tillverkade och ej levererade bilar samt ytterligare 3000 tillverkade och levererade under Q4.
Så kan det vara, jag tror på 10.000 model 3 iår

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 19:19
av vigge50
Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
Misstänker att apkungen tänker på knappt 7000 tillverkade och ej levererade bilar samt ytterligare 3000 tillverkade och levererade under Q4.
Så kan det vara, jag tror på 10.000 model 3 iår
Jag hoppas verkligen de når långt över 10 000 i år ;)

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 19:54
av Kulingen
vigge50 skrev:
Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
Misstänker att apkungen tänker på knappt 7000 tillverkade och ej levererade bilar samt ytterligare 3000 tillverkade och levererade under Q4.
Så kan det vara, jag tror på 10.000 model 3 iår
Jag hoppas verkligen de når långt över 10 000 i år ;)
MEEEEEEN SUUUUUCK det var ju 2017 jag menade hihi :lol:

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 21:52
av apkungen
Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
Misstänker att apkungen tänker på knappt 7000 tillverkade och ej levererade bilar samt ytterligare 3000 tillverkade och levererade under Q4.
Så kan det vara, jag tror på 10.000 model 3 iår
Stämmer att det var så jag menade. Tror du på 10 k tillverkade eller 10k tillverkade tillika levererade?

Re: Q4 2017

Postat: 02 jan 2018 21:57
av Kulingen
apkungen skrev:
Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
Misstänker att apkungen tänker på knappt 7000 tillverkade och ej levererade bilar samt ytterligare 3000 tillverkade och levererade under Q4.
Så kan det vara, jag tror på 10.000 model 3 iår
Stämmer att det var så jag menade. Tror du på 10 k tillverkade eller 10k tillverkade tillika levererade?
10.001 tillverkade till och med 2017-12-31