Sida 4 av 7
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 11:13
av mati
Jerker skrev:
Det var nytt för mig. Har inte hört av någon Zoeägare som haft ett sånt problem. Du verkar dra till dig all världens problem med elbilar.

E-Golfen funkade ju problemfritt, åtminstone under de fyra dagarna vi hade den. Så illa är det nog inte.
Men visst blir man lite fundersam och börjar tänka i såna banor att det kanske är bättre att satsa på beprövad teknik igen. Vi har en extremt tillförlitlig bensinbil som vi aldrig haft minsta lilla fel på. Samtidigt står den en fyra gånger så dyr jänkarkärra där som krånglar hela tiden. Ska man verkligen sälja den fungerade Mazdan och behålla Teslan när e-Golfen kommer? Så var det tänkt. Men förnuftet säger nåt helt annat. Man skulle i det fallet nästan kunna säga att jag får skylla mig själv.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 12:35
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:
Det var nytt för mig. Har inte hört av någon Zoeägare som haft ett sånt problem. Du verkar dra till dig all världens problem med elbilar.

E-Golfen funkade ju problemfritt, åtminstone under de fyra dagarna vi hade den. Så illa är det nog inte.
Men visst blir man lite fundersam och börjar tänka i såna banor att det kanske är bättre att satsa på beprövad teknik igen. Vi har en extremt tillförlitlig bensinbil som vi aldrig haft minsta lilla fel på. Samtidigt står den en fyra gånger så dyr jänkarkärra där som krånglar hela tiden. Ska man verkligen sälja den fungerade Mazdan och behålla Teslan när e-Golfen kommer? Så var det tänkt. Men förnuftet säger nåt helt annat. Man skulle i det fallet nästan kunna säga att jag får skylla mig själv.
Jag hade däremot ett annat problem med min Zoe: Värmepumpen var nyckfull och startade inte alltid när det var kallt. Hade inne den på verkstad ett antal gånger utan att de lyckades lösa problemet. Dessutom gick den interna laddaren också sönder, så den byttes på garantin! Efter nästan två år fick jag till slut bilen utbytt. Men det är inte bara jag som haft detta problemet med Zoe, även om Renault gjort sitt bästa för att sopa det under mattan.
Elbilar
är ett obeprövat koncept och de har barnsjukdomar. Det är bara otur att du lyckas få det ena måndagsexemplaret efter det andra i din hand.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 12:50
av mans71
Är inte Zoe också 3-fas liksom Tesla? E-golf 1-fas (den nya ska väll klara 2-fas?). Kan det vara problem när man använder alla tre faser hemma hos dig?
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 12:54
av improwise
EnTraktor skrev:Det finns inget som indikerar att Tesla bilar blir sämre med tiden, tvärtom skulle jag säga. De flesta eventuella fel uppkommer tidigt och när dom är fixade så är bilarna väldigt stabila.
Baserat på vad?
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 12:58
av mati
Som jag skrev tidigare. Problemen med Tesla är oftast inte elbilsrelaterade. Laddaren är väl enda grejen som inte finns på en fossilbil. Allt annat är sånt som finns på alla bilar, såsom stolar, strålkastare, drivknutar, sensorer, paneler, spjäll osv. Att Tesla inte håller samma kvalitet som andra biltillverkare när det gäller helt vanliga komponenter är bara beklagligt. Visst kan saker gå sönder. Men inte hela tiden. Och samtidigt som det blir allt svårare att få en servicetid eftersom det verkar vara många som har problem med sina bilar.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 13:01
av mati
mans71 skrev:Är inte Zoe också 3-fas liksom Tesla? E-golf 1-fas (den nya ska väll klara 2-fas?). Kan det vara problem när man använder alla tre faser hemma hos dig?
Det är inte hemma hos mig som problemen uppstår. Zoen har jag testat på 4 olika ställen med samma resultat. Mina två Teslor har alltid gått sönder vid publika laddstolpar, aldrig här hemma.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 13:02
av improwise
Att Tesla har kvalitetsproblem är väl ingen större hemlighet, räcker med att kolla runt lite på min splitternya Model S för att se att konstruktionen lämnar en del att önska. T.ex. den där svarta "plasttejpen" vid framrutorna i sig vet man inte om man ska skratta eller gråta åt. Som jag påpekat tidigare, att tillverka 1, 2 eller 10 bilar är en innovativ/tekniska utmaning, att tillverka 10 000 eller 100 000 är en kvalitativ utmaning.
Smekmånaden är snart över för Tesla, då måste dom få upp kvalitén rejält eller så kommer mitt garanterade restvärde inte vara värt mycket. Därmed inte sagt att det skulle vara kört för Tesla, men dom måste gå från startup till moget bolag över hela linjen om det ska hålla i längden. Bara kostnaderna för alla dessa reparationer måste vara enorm, och ta massor av energi från annat.
(Kan tillägga att jag inte har några andra kända problem med bilen än främre parkeringssensorerna men så kör jag typ aldrig bil heller så det kanske är för tidigt att avgöra

)
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 13:15
av mans71
mati skrev:mans71 skrev:Är inte Zoe också 3-fas liksom Tesla? E-golf 1-fas (den nya ska väll klara 2-fas?). Kan det vara problem när man använder alla tre faser hemma hos dig?
Det är inte hemma hos mig som problemen uppstår. Zoen har jag testat på 4 olika ställen med samma resultat. Mina två Teslor har alltid gått sönder vid publika laddstolpar, aldrig här hemma.
Aha, kändes som en möjlig förklaring annars.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 13:31
av EnTraktor
improwise skrev:EnTraktor skrev:Det finns inget som indikerar att Tesla bilar blir sämre med tiden, tvärtom skulle jag säga. De flesta eventuella fel uppkommer tidigt och när dom är fixade så är bilarna väldigt stabila.
Baserat på vad?
Baserat på att jag ägt 3 nya Teslor (tillverkade 2015, 2016, 2017), kört 10-tal Teslor (2014-2017) och hängt här i snart 4 år.
improwise skrev:Att Tesla har kvalitetsproblem är väl ingen större hemlighet, räcker med att kolla runt lite på min splitternya Model S för att se att konstruktionen lämnar en del att önska. T.ex. den där svarta "plasttejpen" vid framrutorna i sig vet man inte om man ska skratta eller gråta åt. Som jag påpekat tidigare, att tillverka 1, 2 eller 10 bilar är en innovativ/tekniska utmaning, att tillverka 10 000 eller 100 000 är en kvalitativ utmaning.
Smekmånaden är snart över för Tesla, då måste dom få upp kvalitén rejält eller så kommer mitt garanterade restvärde inte vara värt mycket. Därmed inte sagt att det skulle vara kört för Tesla, men dom måste gå från startup till moget bolag över hela linjen om det ska hålla i längden. Bara kostnaderna för alla dessa reparationer måste vara enorm, och ta massor av energi från annat.
Vet inte vilken plasttejp du avser i framrutan. Tesla har helt klart höjt kvalitén i omgångar.
Första stora kvalitetshöjningen kom i samband med att 4-hjulsdriften och autopiloten lanserades vintern 2014/2015. Dom bilarna innan skramlade och satt verkligen ihop dåligt. Men fortfarnade efter fanns en del barnsjukdomar som läckande taklucka och fukt i baklamporna.
Nästa stora kvalitetshöjning kom i samband med faceliften april 2016 då bilarna fick ännu bättre passform och ännu mindre barnsjukdomar. Tak och baklampor löst.
Under 2017 uppdaterades flera komponenter igen.
Min bil från 2015 har varit inne 3-4 gånger, mest för småsaker.
Min bil från 2016 var inne en gång för att justera spjällen.
Min bil från 2017 har jag inga anmärkningar på.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 13:48
av mati
Jag har haft en tidig 2014 och nu en sen 2016. Det ligger nästan 3 år emellan dem. Jag kan inte se att kvalitén har blivit så mycket bättre.
Visst hade den gamla bilen fukt i baklamporna, den nya har fukt i strålkastarna istället. Bättre? Nej, men lite omväxling kan ju vara bra.
Den gamla bilen hade en huv som såg ut som den inte stängde riktigt. Den nya har en huv som är sned och som inte är i nivå med skärmen på vänster sida. Dessutom är den svår att stänga. Bättre? Nja, bara annorlunda.
Den gamla hade en DU som lät lite konstigt vid fullt gaspådrag. Den nya vibrerar som en tvättbräda när man accar hårt. Klart sämre.
Den gamla bilen gick mycket tystare och skramlade inte någonstans. Den nya gör det. Mycket sämre.
Osv...
Ja, vissa saker har blivit bättre. Men andra har blivit sämre. Totalt sett är det inte den stora förbättringen som jag hade förväntat mig efter alla dessa år som Tesla numera har hållit på.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 13:59
av nek0
mati skrev:Jag har haft en tidig 2014 och nu en sen 2016. Det ligger nästan 3 år emellan dem. Jag kan inte se att kvalitén har blivit så mycket bättre.
Visst hade den gamla bilen fukt i baklamporna, den nya har fukt i strålkastarna istället. Bättre? Nej, men lite omväxling kan ju vara bra.
Den gamla bilen hade en huv som såg ut som den inte stängde riktigt. Den nya har en huv som är sned och som inte är i nivå med skärmen på vänster sida. Dessutom är den svår att stänga. Bättre? Nja, bara annorlunda.
Den gamla hade en DU som lät lite konstigt vid fullt gaspådrag. Den nya vibrerar som en tvättbräda när man accar hårt. Klart sämre.
Den gamla bilen gick mycket tystare och skramlade inte någonstans. Den nya gör det. Mycket sämre.
Osv...
Ja, vissa saker har blivit bättre. Men andra har blivit sämre. Totalt sett är det inte den stora förbättringen som jag hade förväntat mig efter alla dessa år som Tesla numera har hållit på.
Hoppas att någon från Tesla läser det här så att de gör något åt problemen.
Nu blir det så att vi som drömt om Model 3 avvaktar och inte vågar köpa innan man bevisar att bilen håller.
Sånt bromsar omställningen tror jag.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:03
av LarsL
Jerker skrev:
Elbilar är ett obeprövat koncept och de har barnsjukdomar. Det är bara otur att du lyckas få det ena måndagsexemplaret efter det andra i din hand.
Ändå så har Nissan lyckats gör en enormt tillförlitlig elbil på första försöket. Men till skillnad emot Tesla så har de ju haft tillgång till de bästa leverantörerna från start. Det får vi hoppas på inför Model 3 att de lyckats ändra på.
Nu ska sägas att Leafen har väldigt dålig upplevde kvalite. Dörrar hänger snett, det rasslar och skrapar. Hjulupphäningarna är rena smäcket... osv. Teslan är en bil på en helt annan nivå på det sättet.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:07
av HelectriC
mati skrev:Jerker skrev:
Det var nytt för mig. Har inte hört av någon Zoeägare som haft ett sånt problem. Du verkar dra till dig all världens problem med elbilar.

E-Golfen funkade ju problemfritt, åtminstone under de fyra dagarna vi hade den. Så illa är det nog inte.
Men visst blir man lite fundersam och börjar tänka i såna banor att det kanske är bättre att satsa på beprövad teknik igen. Vi har en extremt tillförlitlig bensinbil som vi aldrig haft minsta lilla fel på. Samtidigt står den en fyra gånger så dyr jänkarkärra där som krånglar hela tiden. Ska man verkligen sälja den fungerade Mazdan och behålla Teslan när e-Golfen kommer? Så var det tänkt. Men förnuftet säger nåt helt annat. Man skulle i det fallet nästan kunna säga att jag får skylla mig själv.
Vår eGolf har krånglat ganska mycket den också. Den har varit så många gånger på verkstad pga laddproblem att jag till slut krävde återköp men kom överens med ÅF att få beställa en ny bil till inköpspris, så det löser sig om ca 10 månader när den nya levereras (eller börjar en ny era med problem då

)
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:13
av mati
10 månader?! Är det så lång leveranstid numera?
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:15
av HelectriC
mati skrev:10 månader?! Är det så lång leveranstid numera?
Jepp, iaf om man vill ha en bil i Norge som man specar efter egna önskemål.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:16
av LarsL
Hur är det med Hyundai Ioniq då? Funkar den eller är det bara Nissan Leaf som gäller? Tack och lov att de inte ändrade särskilt mycket på den till Leaf 2

Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:20
av mati
HelectriC skrev:mati skrev:10 månader?! Är det så lång leveranstid numera?
Jepp, iaf om man vill ha en bil i Norge som man specar efter egna önskemål.
O herrejisses. De brukar ju prioritera Norge i sina leveranser. Vi specade och beställde våran i slutet av september och då hette det 7-8 månader. Det kanske var alldeles för optimistiskt räknat.

Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:23
av mati
LarsL skrev:Hur är det med Hyundai Ioniq då? Funkar den eller är det bara Nissan Leaf som gäller? Tack och lov att de inte ändrade särskilt mycket på den till Leaf 2

Nej, den funkar, även om jag inte anser att den är särskilt attraktiv rent utseendemässigt. Kona kanske är ett tänkbart alternativ när den kommer hit.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 14:47
av HelectriC
mati skrev:HelectriC skrev:mati skrev:10 månader?! Är det så lång leveranstid numera?
Jepp, iaf om man vill ha en bil i Norge som man specar efter egna önskemål.
O herrejisses. De brukar ju prioritera Norge i sina leveranser. Vi specade och beställde våran i slutet av september och då hette det 7-8 månader. Det kanske var alldeles för optimistiskt räknat.

Verkar som VW sätter kvoter till varje land och beroende på efterfrågan så blir leveranstiden därefter. Norge får under 2018 9000 eGolfar och när vi beställde strax innan jul så hade redan över 6000 av dessa sålts. I Sverige kanske inte efterfrågan är så stor vs kvoten och då blir leveranstiden aningen kortare. Jag tror dock att VW kan reorganisera om de ser stora skillnader under året.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 16:19
av EnTraktor
mati skrev:Jag har haft en tidig 2014 och nu en sen 2016. Det ligger nästan 3 år emellan dem. Jag kan inte se att kvalitén har blivit så mycket bättre.
Sorry, men kan man inte se skillnad på en 2014 och 2016 så vill man troligen inte se skillnaden, utan bara klaga. Bilarna sitter ihop otroligt mycket bättre och har förbättrats på alla sätt.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 16:34
av mjwahl
EnTraktor skrev:mati skrev:Jag har haft en tidig 2014 och nu en sen 2016. Det ligger nästan 3 år emellan dem. Jag kan inte se att kvalitén har blivit så mycket bättre.
Sorry, men kan man inte se skillnad på en 2014 och 2016 så vill man troligen inte se skillnaden, utan bara klaga. Bilarna sitter ihop otroligt mycket bättre och har förbättrats på alla sätt.
Det är nog mer sannolikt att du inte vill erkänna tanken om att det finns fel på alltför många teslabilar. Hur kan du förresten säga att alla bilar har blivit bättre? Du har inte kunskap om alla teslabilar som producerats mellan 2014-2016.
Det är inte på det viset att alla bilar har blivit bättre mellan 2014-2016. Jag har haft två teslor, en 2015 och en 2016. 2015 modellen var inne för olika fel ca 6,7 ggr på SC. 2016 bilen hade dubbla felmängden.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 16:45
av Tars
Jag har haft 6 olika teslor och kan säga att jag hade en del problem med min första p85d, men allt åtgärdades och efter det va den topp topp.
Den jag hade mest problem med va min vita x 90d, helt sjukt att den fick lämna bandet.
Sen resterande bilar, s70d, s90d facelift, xp90dl och sp100d, har haft 0 eller nått litet fel. Alla bilar har körts ca 1000-3000 mil med förutom min p85d som det blev nästan 6000 mil med.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 16:48
av mati
EnTraktor skrev:mati skrev:Jag har haft en tidig 2014 och nu en sen 2016. Det ligger nästan 3 år emellan dem. Jag kan inte se att kvalitén har blivit så mycket bättre.
Sorry, men kan man inte se skillnad på en 2014 och 2016 så vill man troligen inte se skillnaden, utan bara klaga. Bilarna sitter ihop otroligt mycket bättre och har förbättrats på alla sätt.
Jaså? Sorry, men jag är inte helt dum i huvudet. Jag hade en P85D som lånebil i veckan och den kändes på alla sätt bättre ihopskruvad än min egen, trots att den är mycket äldre. Tystare, tajtare, inget skrammel. Ett tydligt bevis på Teslas varierande kvalitet. Men du har säkert järnkoll på alla bilar och vet därför att
alla har alla blivit mycket bättre. Och jag är bara petig och allt skrammel och skeva plåtdetaljer och saker som går sönder tillhör själva upplevelsen. Men visst vill jag bara klaga. Det ligger liksom i min natur när jag köper en bil för över en miljon att jag klagar när den inte motsvarar mina förväntningar.

Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 17:14
av helix
Verkligen tråkigt hela din situation mati och förstår din frustration. Jag hade också varit helt tokig om jag fått en bil med alla de här problemen samt haft långt till närmsta SC. Om jag vore i dina kläder hade jag sammanställt alla problem och eskalerat samt krävt en mer substantiell kompensation än att bara få enstaka delar utbytta när det gått så här långt. Kanske ställa krav på att Tesla köper tillbaka bilen? Rimligtvis inte för hela ursprungsbeloppet, men för en peng som är acceptabel för båda parter. Du blir av med krångelbilen och kan börja om på ny kula.
Bara för att påvisa att detta inte är ett problem som drabbar alla så är jag inne på min tredje Tesla och har haft väldigt lite bekymmer med samtliga. Den senaste är helt felfri ännu så länge. Har väl helt enkelt haft tur i kombination med att de få fel som uppstått med tidigare bilar har varit enkla att åtgärda samt att SC bara ligger 20 min bort.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 jan 2018 18:41
av Legato
EnTraktor skrev:mati skrev:Jag har haft en tidig 2014 och nu en sen 2016. Det ligger nästan 3 år emellan dem. Jag kan inte se att kvalitén har blivit så mycket bättre.
Sorry, men kan man inte se skillnad på en 2014 och 2016 så vill man troligen inte se skillnaden, utan bara klaga. Bilarna sitter ihop otroligt mycket bättre och har förbättrats på alla sätt.
Min helt nya S ger ett helt fantastiskt kvalitetsintryck. Givetvis är inte intrycket samma sak som faktisk kvalitet, men jag tror aldrig jag haft en bil som känns så gedigen. Min X är inte ens nära...
Bra passform överallt, allt känns solitt och inga vibrationer eller skrammel. Otroligt nöjd med textilklädseln och det nya baksätet också. Enda som verkligen drar ner helheten är AP2. Inte fått senaste mjukvaran ännu, hoppas den bättrar det lite...
Den enda bil jag haft som kan konkurrera är Lexus. Porsche, BMW, Jaguar, Range Rover, VW har inte varit på samma höga nivå.
Min X har varit nästan helt befriad från fel, men passformen är långt ifrån perfekt och falkvinge-dörrarna knarrar periodvis en hel del.