Designstudion uppdaterad?
Moderator: Redaktion
Re: Designstudion uppdaterad?
Saknar POI mm i Teslan... Liksom fartkameror
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Problemet är bara att Teslan visar "fel" väg allt som oftast. Kör dom parallellt så får du se. Om du sedan lägger in en lite udda destination långt bort, så stämmer ankomsttiden riktigt dåligt.hybris skrev:Waze använder jag bara för att kolla så ingen har krockat etc... Tycker navappen är ganska dålig. Men den sociala delen är mycket smart. Eftersom google äger waze och tesla använder google maps hoppas jag på att det kommer till sin rätt i framtiden...navigerar nästan aldrig i telefonen längre då den stora skärmen är perfekt när man skall orientera sig. Men waze funktioner kring olyckor, polis, trafik etc direkt i bilen vore grymt!
Jo det stämmer faktiskt. Jag kör ofta dit jag hittar men ofta tycker Teslan en konstig väg sommjag ignorerar. Såmdet har du rätt i...
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej till Arlanda bilfestival använde jag inte naven så det var human error... 

- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Skulle nog tro att de aldrig kommer implementera stöd för att visa fartkameror... Vill ju inte gärna få "GPS:en" (bilen) beslagtagen om en polis är nitiskhybris skrev:Saknar POI mm i Teslan... Liksom fartkameror

"När det gäller GPS som varnar för fast placerade kameror är denna mjukvara förbjuden i följande länder.
Frankrike, Lettland, Litauen, Luxenburg, Polen, Norge, Portugal, Rumänien, Slovakien, Tyskland & Schweiz. I Tyskland är det föbjudet även om GPS'n ligger i bagaget och är avstängd."
http://www.leaseplan.lu/documents/fr_lu ... e_2012.pdf
Som sagt... jag har börjat förbereda mig för en tripp genom Europa... En hel del att läsa på faktiskt

Så de beslagtar alla mobiltelfoner och bilar med inbyggd nav som varnar för fartkameror? Liksom waze där socialt nät varnar? 

Nicklas kan inte du starta en tråd om att åka i Europa och dela dina findings? Jag funder på samma sak i sommar.
- Nicklas
- Teslaägare
Kanske... men jag skulle i alla fall vara lite mer orolig om det var inbyggt i bilen... och av den olaglighetsaspekten så tror jag inte det kommer...
- Kanske att de kan övertyga världen om att bilen känner av om den är i ett visst land och då stänger av funktionen helt... det kanske skulle gå...
- Kanske att de kan övertyga världen om att bilen känner av om den är i ett visst land och då stänger av funktionen helt... det kanske skulle gå...
- Nicklas
- Teslaägare
Bra idé!hybris skrev:Nicklas kan inte du starta en tråd om att åka i Europa och dela dina findings? Jag funder på samma sak i sommar.
Nu även med leasing, lån och kontant. Första förhöjd hyra 40% var lite i högsta laget kanske. Även ex moms känns inte helt ok när bara halva momsen är avdragsgill. Men månadskostnaden ser ju bra ut då.
Ja, första förhöjd avgiften blir ju 40%, det ser skumt ut. 40% är ju ovanligt högt, i synnerhet om de har 50% som restvärde efter 3 år. Det blir det förresten heller inte utan mer åt 30% ungefär, enligt månadskostnaden. Förvisso bra om företaget har pengarna. Då får man dra halva momsen men slipper ligga och betala leasingränta.
Längst ner på sidan står det:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader 50% restvärde, administrationsavgift 55 kronor, uppläggningsavgift 595 kronor.
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader 50% restvärde, administrationsavgift 55 kronor, uppläggningsavgift 595 kronor.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Är inte 32% max man kan ha som förhöjd avgift innan det räknas som förtäckt utdelning? Jag har för mig att en Audi-försäljare sa det till mig förra året.stefan007 skrev:Nu även med leasing, lån och kontant. Första förhöjd hyra 40% var lite i högsta laget kanske.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
40% är det som gäller för max kontantinsats.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag har valt firmabil och därför leasing för att kunna dra halva momsen. Ville ha hög kontantinsats och kort tid - Wasa kredit rekommenderade mig att välja 30% förhöjd första leasing och inte 40% som jag hade tänkt mig för att inte komma i diskussion med Skatteverket. De kunde inte peka på ngn specifik regel, snarare erfarenhet så jag kör nu med 30% första förhöjd.
När jag hade eget så betalade jag 40% i första förhöjda hyran för att få ner månadskostnaden. Då gick det bra för typ 10 år sedan.Feddan skrev:Är inte 32% max man kan ha som förhöjd avgift innan det räknas som förtäckt utdelning? Jag har för mig att en Audi-försäljare sa det till mig förra året.stefan007 skrev:Nu även med leasing, lån och kontant. Första förhöjd hyra 40% var lite i högsta laget kanske.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
40% är det många bilfirmor/finansbolag använder. Fick det även bekräftat av A på Tesla och vid samtal DNB.
Kan någon förklara detta med första förhöjd avgift för mig. Fattar det bara inte.
Leasing brukar ju ligga på 3 år och restvärde på 50%, det är ju också vad Tesla nu garanterar i återköp.
Men om man nu pröjsar in 40% direkt, ska man bara betala leasingavgift på 10% då eller betalar man av mer? Hur mycket är då betalt totalt efter 3 år? Och om man har betalt totalt mer än 50% på 3 år? Varför gör man då det? Om man leasar kan man ju köpa ut bilen, men det sker ju till marknadsvärde, vilket borde ligga på ca 50%, och då har man ju ingen fördel att ha betalat av mer än 50% om man inte får köpa den för mindre?
Kan någon upplysa en oförstående, tack!
Leasing brukar ju ligga på 3 år och restvärde på 50%, det är ju också vad Tesla nu garanterar i återköp.
Men om man nu pröjsar in 40% direkt, ska man bara betala leasingavgift på 10% då eller betalar man av mer? Hur mycket är då betalt totalt efter 3 år? Och om man har betalt totalt mer än 50% på 3 år? Varför gör man då det? Om man leasar kan man ju köpa ut bilen, men det sker ju till marknadsvärde, vilket borde ligga på ca 50%, och då har man ju ingen fördel att ha betalat av mer än 50% om man inte får köpa den för mindre?
Kan någon upplysa en oförstående, tack!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det går inte ihop, nånting är fel.Bjorn skrev:Ja, första förhöjd avgiften blir ju 40%, det ser skumt ut. 40% är ju ovanligt högt, i synnerhet om de har 50% som restvärde efter 3 år. Det blir det förresten heller inte utan mer åt 30% ungefär, enligt månadskostnaden. Förvisso bra om företaget har pengarna. Då får man dra halva momsen men slipper ligga och betala leasingränta.

Tex för S60 är priset 732 950 kronor kontant.
Leasingens första förhöjda avgift på 293 180 är ju precis som du sa 40%, inte 20% som Tesla Motors text påstår? Nån utav dem måste väl vara fel? Är det första förhöjda avgiften eller texten som är fel?
Skrivfel. Ska vara 40% och de räknar med 40% enligt min erfarenhet.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Bygger man en bil på deras hemsida för 1000000 så står det att första förhöjda avgiften är 400 000. Samma sak står det att restvärdesgarantin är 50% (borde alltså vara 500 000 på en sån bil)
Sen hänger jag inte riktigt med på hur de räknar eftersom de då anger ca 7940 ex moms i leasingavgift och strax därunder 4200 inkluderat BENSIN och skattebesparingar mm
Så på något sätt försöker man räkna ut vad det kostar dig att åka en Tesla jämfört med om det varit en bensinbil där man antagligen räknat på max milbegränsningen =2500mil/år. Men hur sjutton de kommit fram till det exemplet är ju en gåta? Så jag kanske skulle säga att det är ett väldigt otydligt exempel snarare än skrivfel.
I min värld så borde ju 40% i kontantinsats och 50% i restvärde innebära att man betalar av 10% på den valda tiden =3år. Men till det ska ju räknas ränta, försäkring, el mm för att få fram en kostnad och sen dra bort 1/2 moms (=50 000 i mitt exempel). Sen har dom ju med miljöbilspremien så frågan är ju om de räknat 40% i första förhöjd avgift + att man får premien som utöver det blir en slags "extra amortering" eller om man räknat in de i de 40%.
När man sen börjar räkna med "bensinbesparing" så blir det ju lätt väldigt många okända parametrar!
Sen hänger jag inte riktigt med på hur de räknar eftersom de då anger ca 7940 ex moms i leasingavgift och strax därunder 4200 inkluderat BENSIN och skattebesparingar mm
Så på något sätt försöker man räkna ut vad det kostar dig att åka en Tesla jämfört med om det varit en bensinbil där man antagligen räknat på max milbegränsningen =2500mil/år. Men hur sjutton de kommit fram till det exemplet är ju en gåta? Så jag kanske skulle säga att det är ett väldigt otydligt exempel snarare än skrivfel.
I min värld så borde ju 40% i kontantinsats och 50% i restvärde innebära att man betalar av 10% på den valda tiden =3år. Men till det ska ju räknas ränta, försäkring, el mm för att få fram en kostnad och sen dra bort 1/2 moms (=50 000 i mitt exempel). Sen har dom ju med miljöbilspremien så frågan är ju om de räknat 40% i första förhöjd avgift + att man får premien som utöver det blir en slags "extra amortering" eller om man räknat in de i de 40%.
När man sen börjar räkna med "bensinbesparing" så blir det ju lätt väldigt många okända parametrar!
Det verkar nu som att säkerhetspaketet ingår när man beställer en bil i Europa enligt TMC. Skall stå att säkerhetspaket med "independent battery" ska ingå vilket verkar vara det gamla säkerhetspaketet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man ser om man har knappen för skyddet inne i coupen som även har tilt etc. Det fanns bara med säkerhetspaketet så enkelt att kolla på nya bilar
Var sitter den knappen?