Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?
Enligt denna rapport (sid 7), från 1999:
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar ... -841-8.pdf
fanns i polisens statistik ungefär 80 000 trafikolyckor per år. Av dessa ledde ungefär en fjärdedel till personskador (den helt övervägande delen är lindriga).
Nu kan man i och för sig anföra att alla trafikolyckor inte kommer till polisens kännedom, men olyckor med allvarliga personskador lär hamna där. Det är nog främst mindre plåtskador och liknande som inte finns med i statistiken. Å andra sidan inkluderar statistiken även olyckor med andra fordon.
I Sverige finns det väl ungefär 5 miljoner bilar. Det betyder att ungefär en bil av 60 är inblandad i en olycka per år. Man måste anta ett gigantiskt mörkertal för att få det till att bilister skulle ha råkat ut för flera olyckor per år om inte AP förhindrat dem, såvida man inte inkluderar sådana situationer som föraren ändå skulle ha hanterat bra om inte AP gjort det.
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar ... -841-8.pdf
fanns i polisens statistik ungefär 80 000 trafikolyckor per år. Av dessa ledde ungefär en fjärdedel till personskador (den helt övervägande delen är lindriga).
Nu kan man i och för sig anföra att alla trafikolyckor inte kommer till polisens kännedom, men olyckor med allvarliga personskador lär hamna där. Det är nog främst mindre plåtskador och liknande som inte finns med i statistiken. Å andra sidan inkluderar statistiken även olyckor med andra fordon.
I Sverige finns det väl ungefär 5 miljoner bilar. Det betyder att ungefär en bil av 60 är inblandad i en olycka per år. Man måste anta ett gigantiskt mörkertal för att få det till att bilister skulle ha råkat ut för flera olyckor per år om inte AP förhindrat dem, såvida man inte inkluderar sådana situationer som föraren ändå skulle ha hanterat bra om inte AP gjort det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Om man vill testa sidokollisionssystemet så kan man åka i hyfsat tät trafik på 73an vid Vega, Haninge, där man bygger en beorondell. Där griper min Ap2 in varje gång (även om bilfanskapet inre fattat var den är) eftersom det är så smalt att man går in i varandras filer hela tiden där, så den funktionen funkar även utan ap aktiverat...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Nej, det fungerar annorlunda i Teslan. Jag känner igen det du beskriver från Golfen. Den blir mjukare ju längre avstånd man ställer in, och det är väldigt intuitivt och bra. Men Teslan försöker att hålla det inställda avståndet till nästan varje pris, vilket innebär att den bromsar tidigare vid långt inställt avstånd, men inbromsningen blir hårdare eftersom den ser bilen senare, relativt till det inställda avståndet. Radarn ser ju inte så långt.nek0 skrev:Jag vet inte hur AP fungerar i Tesla bilar men i min bil så har jag längsta avstånd på farthållaren och den håller verkligen avstånd.Ibland blir det som du skriver att folk hoppar in framför bilen och bromsar men det fixar min bil utan att skrika om faran . Testa att ha längre avstånd på era bilar så ni kanske upplever som säkrare och mjukare körning...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Funkar annars med vänsterfilen vid vägarbete på autobahn, det gör susenRemuz skrev:Om man vill testa sidokollisionssystemet så kan man åka i hyfsat tät trafik på 73an vid Vega, Haninge, där man bygger en beorondell. Där griper min Ap2 in varje gång (även om bilfanskapet inre fattat var den är) eftersom det är så smalt att man går in i varandras filer hela tiden där, så den funktionen funkar även utan ap aktiverat...

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Gratulerar är sjukt läskigt att uppleva att allt flyter på fint och helt plötsligt hugger det i ratten, verkligen nåt man vill kunna stänga avmati skrev:Aha okej, den funktionen har jag tack och lov aldrig behövt uppleva.tehjimos skrev:Mati, AP2 har haft sido-kollisions väjning sedan 2017 Juli iaf, upplevt det 3 gånger. Då känner ultra-sonic sensorerna av att någonting kommer att kollidera i dig och förflyttar dig med ett snabbt ryck 10cm i sidled typ(inom din fil).
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Stänga av? Jag är jävligt glad att ha sluppit måla om bilen eller ännu värre...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Hmm, jag skrev 33 år utan att krocka inte 33 utan olyckor. Att krocka med någon måste väl vara så att man rör sig. Kör man på en parkerad bil så har inte den påkörda bilen krockat utan blivit påkörd. Skit samma du kan tycka vad du vill men att man påstå sig blivit räddad 5-6 ggr /år är för mig obegripligt. Hur klarade vi oss alla de åren när man inte hade AP och andra säkerhets manicken? Påstår inte att AP inte kan rädda någon utan att det är konstigt att man blir räddad så ofta. Någonstans är det felSvenssons skrev:Ok, så det är inte 33 år som du har kört bil utan olycka då utan det är två år sedan senaste olyckan för dig. Ingen här har väl sagt att man själv orsakat olyckan? Själv definerar jag AutoPilot som hela systemet med lane keeping, adaptiv farthållare, kontroll över övriga bilar runt bilen och dess hastighet och acceleration/deacceleration osv.nek0 skrev:Nu räknar du fel. Om du ska räkna påkörningen när man står still vid trafikljuset som trafikolycka som den som sitter i bilen som står still kanske kunde undvikit då har jag kört 31 år utan olyckorSvenssons skrev:Du har alltså kört 2 år utan olycka och inte 33 år?nek0 skrev:Vill verkligen inte bråka eller vara dryg men snälla Tehjimos hur många gånger krockade du innan du skaffade AP ? 5-6ggr /år??? Jag skrev ju innan att jag kört i 33 år utan att krocka. Blev påkörd för 2 år sedan vid trafikljuset i Huskvarna och jag tror inte att det hade hjälpt om han som körde på mig hade AP.
För mig låter det som vi definera olycka på olika sätt. En del verkar definera olycka som en rejäl krock som man själv kanske var orsak till, andra som mig anser att en olycka med en bil är när bilen nuddar något annat, låt det vara annat fordon, stolpe, trottoarkant, människa eller djur. Behöver inte bli någon skada och vem som orsakade olyckan spelar ingen roll. När vi säger hur många olyckor som AP kan ha räddat så är det naturligtvis potentiella olyckor vi pratar om. Hur det faktiskt skulle ha gått är det ingen som kan veta. 5-6 potentiella olyckstillfällen betyder inte 5-6 faktiska olyckor.
Att bilen saktar ner för att kan hunnit ikapp en bil kan man väl inte kalla räddning från olycka. Om en bil bromsar själv för att en annan bil framför bromsar kan inte tillskrivas AP trolleriet utan helt vanlig autobroms funktion som nästan alla nya bilar har. Om en bilen väjer för en bil som kommer mot den eller står,bromsar ... eller prejar den jo då är det AP som reagerat och kan räknas som AP räddning
Sakta ner för vanlig inbromsning är inte räddning ifrån en olycka men om bilen varnar och bromsar för att en bil som man inte själv inte ens kan se över huvudtaget har bromsat kraftigt kan räknas som räddning från olycka.

Märkligt, jag testade att köra med AP i en såndär 2.2 m bred vänsterfil. Den kom på tok för nära mitträcket och då fick jag stänga av den. Hur nära måste man vara för att bilen ska ingripa? 5 cm?tehjimos skrev:Funkar annars med vänsterfilen vid vägarbete på autobahn, det gör susenRemuz skrev:Om man vill testa sidokollisionssystemet så kan man åka i hyfsat tät trafik på 73an vid Vega, Haninge, där man bygger en beorondell. Där griper min Ap2 in varje gång (även om bilfanskapet inre fattat var den är) eftersom det är så smalt att man går in i varandras filer hela tiden där, så den funktionen funkar även utan ap aktiverat...
Förresten, ni som har en Model X, kom ihåg att den är bredare än 2.2 m. Ni får alltså inte köra i vänsterfilen i det här fallet. Det kan bli dyrt om farbror polisen ser detta.
En Model S med sina 2.18 m klarar sig precis, fast läskigt är det ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att bilen utan någon verklig andledning rycker i ratten är inget jag vill uppleva igen, rädd för hur övriga som kör bilen kommer hantera att bilen helt plötligt kör mot tunnelvägen,lätt att parera en så farlig manöver lite för myckettehjimos skrev:Stänga av? Jag är jävligt glad att ha sluppit måla om bilen eller ännu värre...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
För mig har den då endast ryckt i ratten när situationen krävde det.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Och då kommer vi tillbaka till det för femtioelfte gången. Autopiloten beter sig väldigt olika (och framför allt olika bra) från bil till bil, men de som har en välfungerande autopilot tror inte riktigt på de som berättar om när den fungerar dåligt.tehjimos skrev:För mig har den då endast ryckt i ratten när situationen krävde det.
Svart X75D -17
Själv har jag löst problemet genom att välja att gå förarkurser för att göra mig till en bättre förare. (och ha jävligt kul!) 
Nej men på riktigt så kan jag rekommendera att gå en kurs eller två hos Alli Förarutveckling. https://www.forarutveckling.com/
Man lär sig:
- Sitta korrekt. Dvs ganska upprätt (avlastar ryggen) och så nära ratten och pedalerna att man ALDRIG behöver ha helt sträckta ben eller armar (svinfarligt om man skulle smälla). Som bonus blir baksätet rymligare.
- Hålla i ratten korrekt. Dvs "kvart i tre". Aldrig halvligga och lägga vänsterhanden "kl 12" som så många gör. Det blir väldigt svårt att reagera och utföra en undanmanöver i den körställningen. Och om olyckan är framme så får man vänsterhanden ansiktet när krockkudden löser ut.
- Hur man gör en undanmanöver i hastigheter upp över 100 km/h. Bara att lära sig hur det känns att stampa på bromsen i de hastigheterna är nyttigt. Många som inte gjort det tenderar att bli lite rädda och trycker inte ner bromsen tillräckligt kraftfullt och då får man såklart kraftigt förlängd bromssträcka.
Dessutom får man lära sig lite grunder i bankörning och köra slalom genom koner osv. Man lär sig väldigt mycket om bilkontroll, placering av bilen osv i en sån övning också. Hur nära konerna man kan köra utan att välta dem. Hur fort man kan köra utan att tappa kontrollen mm.
De har riktigt duktiga instruktörer och ägarna av Alli har faktiskt en BMW i3 så viss elbilskoppling finns.
Jag är väl ingen stjärna bakom ratten ändå men jag upplever faktiskt mig själv som en säkrare och bättre bilförare efter kurserna (jag har gått både steg 1 och steg 2). Och än så länge litar jag faktiskt mer på mig själv än på Teslans lite "lynniga" teknik. Men vi får väl se hur det blir framöver.

Nej men på riktigt så kan jag rekommendera att gå en kurs eller två hos Alli Förarutveckling. https://www.forarutveckling.com/
Man lär sig:
- Sitta korrekt. Dvs ganska upprätt (avlastar ryggen) och så nära ratten och pedalerna att man ALDRIG behöver ha helt sträckta ben eller armar (svinfarligt om man skulle smälla). Som bonus blir baksätet rymligare.

- Hålla i ratten korrekt. Dvs "kvart i tre". Aldrig halvligga och lägga vänsterhanden "kl 12" som så många gör. Det blir väldigt svårt att reagera och utföra en undanmanöver i den körställningen. Och om olyckan är framme så får man vänsterhanden ansiktet när krockkudden löser ut.

- Hur man gör en undanmanöver i hastigheter upp över 100 km/h. Bara att lära sig hur det känns att stampa på bromsen i de hastigheterna är nyttigt. Många som inte gjort det tenderar att bli lite rädda och trycker inte ner bromsen tillräckligt kraftfullt och då får man såklart kraftigt förlängd bromssträcka.
Dessutom får man lära sig lite grunder i bankörning och köra slalom genom koner osv. Man lär sig väldigt mycket om bilkontroll, placering av bilen osv i en sån övning också. Hur nära konerna man kan köra utan att välta dem. Hur fort man kan köra utan att tappa kontrollen mm.
De har riktigt duktiga instruktörer och ägarna av Alli har faktiskt en BMW i3 så viss elbilskoppling finns.

Jag är väl ingen stjärna bakom ratten ändå men jag upplever faktiskt mig själv som en säkrare och bättre bilförare efter kurserna (jag har gått både steg 1 och steg 2). Och än så länge litar jag faktiskt mer på mig själv än på Teslans lite "lynniga" teknik. Men vi får väl se hur det blir framöver.
Sa aldrig att jag inte litar på andras berättelser om att AP funkar dåligt, det har den gjort flera gånger för mig också, inget är perfekt.rockard skrev:Och då kommer vi tillbaka till det för femtioelfte gången. Autopiloten beter sig väldigt olika (och framför allt olika bra) från bil till bil, men de som har en välfungerande autopilot tror inte riktigt på de som berättar om när den fungerar dåligt.tehjimos skrev:För mig har den då endast ryckt i ratten när situationen krävde det.
Men jag måste väl få dela med mig av min positiva upplevelse också?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos