Diskussionen innan gällde i stor utsträckning tex VW Golf bensin mot eGolf, den gällde inte specifikt Teslas modeller. Dessutom finns det många varianter av de modellerna du nämner som kostar långt under 600 000 kronor.Legato skrev:Oj, invänder du mot det?? Det är för mig helt självklart att man jämför liknande bilar både i storlek, prestanda och kostnadsbild. Återigen, det är ju så i princip alla tester görs och det är också så bilar klassas in.Niklas Z skrev:Det är ditt inlägg överst på sid 4 i denna tråd jag invänder mot. Varför skulle det vara mer rimligt att jämföra med fossilbilar med hög prestanda och priser över 600 000 kronor?
Model 3 jämförs med BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS.
Model S med BMW 5-7, Audi A6-A8, Mercedes E och S samt cls.
Model X med Audi Q7, BMW X5 och X6 osv
Elbilsefterfrågan ökar
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Då får du nog gå tillbaka och läsa igen. Det jag citerade/besvarade var specifikt gällande Tesla.Niklas Z skrev:Diskussionen innan gällde i stor utsträckning tex VW Golf bensin mot eGolf, den gällde inte specifikt Teslas modeller. Dessutom finns det många varianter av de modellerna du nämner som kostar långt under 600 000 kronor.Legato skrev:Oj, invänder du mot det?? Det är för mig helt självklart att man jämför liknande bilar både i storlek, prestanda och kostnadsbild. Återigen, det är ju så i princip alla tester görs och det är också så bilar klassas in.Niklas Z skrev:Det är ditt inlägg överst på sid 4 i denna tråd jag invänder mot. Varför skulle det vara mer rimligt att jämföra med fossilbilar med hög prestanda och priser över 600 000 kronor?
Model 3 jämförs med BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS.
Model S med BMW 5-7, Audi A6-A8, Mercedes E och S samt cls.
Model X med Audi Q7, BMW X5 och X6 osv
Gällande e-Golf så är det givetvis vanliga Golfen som ligger närmast att jämföra med...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Till och med min S3a jag hade kostade typ 26-27k per år vid 1500 mil, nu har ju bensinpriserna dessutom ökat så skulle varit ännu mer nu. Och en S3a är långt ifrån någon riktig prestandabil.Legato skrev:Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Du förstod inte för vi pratade aldrig dyra bilar och rika människor utan övergång från avgas till elbilar. Diskussionen handlade om folk med normala inkomster som ska köpa en elbil som duger till det mesta (läs Tesla) inte kan räkna hem bytet.Sådana bilägare kör idag bilar upp till 400 000kr max och därför skrev Verdi som han gjorde.Legato skrev:Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
Det var aldrig mening i diskussionen att jämföra Tesla med avgasbilar innan du började tjafsa och trolla.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Du är uppenbarligen inte läskunnig och du har med all tydlighet visat att du inte är intresserad av en saklig diskussion.nek0 skrev:Du förstod inte för vi pratade aldrig dyra bilar och rika människor utan övergång från avgas till elbilar. Diskussionen handlade om folk med normala inkomster som ska köpa en elbil som duger till det mesta (läs Tesla) inte kan räkna hem bytet.Sådana bilägare kör idag bilar upp till 400 000kr max och därför skrev Verdi som han gjorde.Legato skrev:Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
Det var aldrig mening i diskussionen att jämföra Tesla med avgasbilar innan du började tjafsa och trolla.
Vad du överhuvudtaget gör i ett Tesla-forum är den stora frågan, du har med all önskvärd tydlighet visat att du föredrar trötta fossilbilar med stor bensintank, det finns mängder av forum med folk som delar ditt intresse.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jag klarar mig på hälften av det.Legato skrev:Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
Vad har du för värdeminskning per år på dessa bilar?
Men att Teslan är billigare att äga än en fossilbil på samma prisnivå är uppenbart, inte minst tack vare andrahandsvärdet.
Nu är det dock få som kan kosta på sig en Model X eller Model S. Flertalet potentiella elbilsköpare riktar in sig på långt billigare modeller. Det är bara att hoppas att Model 3 (inklusive standardbatteri) kommer till Europa så snart som möjligt och att andra tillverkare börjar leverera motsvarande modeller (fast det dröjer nog).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Vilken tur att det inte är du som behöver bedöma om jag är läskunnig eller inteLegato skrev:Du är uppenbarligen inte läskunnig och du har med all tydlighet visat att du inte är intresserad av en saklig diskussion.nek0 skrev:Du förstod inte för vi pratade aldrig dyra bilar och rika människor utan övergång från avgas till elbilar. Diskussionen handlade om folk med normala inkomster som ska köpa en elbil som duger till det mesta (läs Tesla) inte kan räkna hem bytet.Sådana bilägare kör idag bilar upp till 400 000kr max och därför skrev Verdi som han gjorde.Legato skrev:Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
Det var aldrig mening i diskussionen att jämföra Tesla med avgasbilar innan du började tjafsa och trolla.
Vad du överhuvudtaget gör i ett Tesla-forum är den stora frågan, du har med all önskvärd tydlighet visat att du föredrar trötta fossilbilar med stor bensintank, det finns mängder av forum med folk som delar ditt intresse.

Det spelar ingen roll vad vi diskuterar här så kommer du med dina påståendena och anklagelser. Kommer du snacket om Waze? Nej den kan fortfarande inte räkna ut en väg från Huskvarna till Kiruna och ja, det är den senaste versionen av Waze jag testade igår . Och vad jag föredrar eller inte har inte du en blekaste aning så legg när personliga påhopp. Sådant tillför inget vettigt till diskussionen.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
X6an var inte ny, men vore den det så hade nog värdefallet varit ganska identiskt med Teslans. M5an kostade mig 1000:- per dagNiklas Z skrev:Jag klarar mig på hälften av det.Legato skrev:Det må ha varit ett sidospår av Verdi, anser du att det ej får besvaras av den anledningen?Niklas Z skrev:Det är i så fall ett sidospår i diskussionen, för ska det bli ett nämnvärt antal elbilar är det inte köparna i prisklassen över 600 000 som måste nås. Men Verdis inlägg var nog menat att peka på att bränslekostnaden är en tämligen liten del av utgifterna för en bil, såvida man inte kör väldigt mycket.
Jag förstod vad Verdi menade men jag håller inte med. För bilar som är jämförbara med Tesla så är drivmedelskostnaden avsevärd. För min X6a låg den på uppåt 40.000:- per år. För M5an ännu mer.
Vad har du för värdeminskning per år på dessa bilar?
Men att Teslan är billigare att äga än en fossilbil på samma prisnivå är uppenbart, inte minst tack vare andrahandsvärdet.
Nu är det dock få som kan kosta på sig en Model X eller Model S. Flertalet potentiella elbilsköpare riktar in sig på långt billigare modeller. Det är bara att hoppas att Model 3 (inklusive standardbatteri) kommer till Europa så snart som möjligt och att andra tillverkare börjar leverera motsvarande modeller (fast det dröjer nog).

Japp Model 3 kommer vända upp och ner på hela industrin imo.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jag tror en X6 med samma prislapp som en Tesla har betydligt större värdefall än Teslan.Legato skrev:
X6an var inte ny, men vore den det så hade nog värdefallet varit ganska identiskt med Teslans. M5an kostade mig 1000:- per dag![]()
Japp Model 3 kommer vända upp och ner på hela industrin imo.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Ja, fast nu var det inte med samma prislapp. 750-800k var nyvärde på X6an. Medan M5an tappade från 790k till 365k på ett 1,5 år så var X6an en strålande affär i jämförelse, från 430k till 380k på ungefär samma periodNiklas Z skrev:Jag tror en X6 med samma prislapp som en Tesla har betydligt större värdefall än Teslan.Legato skrev:
X6an var inte ny, men vore den det så hade nog värdefallet varit ganska identiskt med Teslans. M5an kostade mig 1000:- per dag![]()
Japp Model 3 kommer vända upp och ner på hela industrin imo.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det är ju just det. Lägre prislapp ger mindre utrymme för värdeminskning.
EN annan aspekt är att man binder mindre kapital vid köp av en bil som har lågt inköpspris. Förutom lägre ränta om man tar lån, eller mindre förlorad avkastning av alternativ placering av eget kapital, så riskerar man också ett mindre belopp om värdefallet skulle bli större än väntat.
Nu tror ju jag att elbilar rent allmänt kommer att hålla värdet bättre, eftersom jag tror efterfrågan kommer att vara större än tillgången, men det är tveksamt om "kreti och pleti" tänker så.
EN annan aspekt är att man binder mindre kapital vid köp av en bil som har lågt inköpspris. Förutom lägre ränta om man tar lån, eller mindre förlorad avkastning av alternativ placering av eget kapital, så riskerar man också ett mindre belopp om värdefallet skulle bli större än väntat.
Nu tror ju jag att elbilar rent allmänt kommer att hålla värdet bättre, eftersom jag tror efterfrågan kommer att vara större än tillgången, men det är tveksamt om "kreti och pleti" tänker så.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Model 3 tror jag definitivt kommer att locka en hel del att sträcka sin budget högre än vad de skulle ha gjort annars. Så har det varit med Model S (som är den bil i miljonklassen jag klart oftast ser) och det finns väl inget som talar för att det skulle vara annorlunda med Model 3.
Men bland dem som köper bil för egna pengar är även en 300000 kronors bil ofta för dyr. Så det kommer nog ofta att handla om hur villkoren för tjänstebilar blir.
Men bland dem som köper bil för egna pengar är även en 300000 kronors bil ofta för dyr. Så det kommer nog ofta att handla om hur villkoren för tjänstebilar blir.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.chaffis75 skrev:Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Men det är besvärligt om man har en del andra lån och ytterligare familje-aktiviteter som kräver andra prioriteter.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Men är det inte så med alla våra köp. Vi betalar varorna precis så mycket som vi tycker de är värda, annars avstår vi från köpet.TeslaTissel skrev:Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.chaffis75 skrev:Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Sedan det där med bil och statusklass . Jag tror inte att man kan se statusklass genom att titta på bilar folk kör.Många är rika men kör skit bilar och många fattiga lånar över öronen för att köpa bilar av klass.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Nej, det går inte se på bilen om någon är rik eller inte. Kanske kan man se om de har möjlighet till förmånsbil eller inte däremot.
Många av de rikaste jag känner känt har också varit några av de snålaste jag känner till. De skulle inte få för sig att köpa något så onödigt som en dyr ny bil.
Många av de rikaste jag känner känt har också varit några av de snålaste jag känner till. De skulle inte få för sig att köpa något så onödigt som en dyr ny bil.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Ja precis, var och en har sina egna preferenser.nek0 skrev:Men är det inte så med alla våra köp. Vi betalar varorna precis så mycket som vi tycker de är värda, annars avstår vi från köpet.TeslaTissel skrev:Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.chaffis75 skrev:Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Sedan det där med bil och statusklass . Jag tror inte att man kan se statusklass genom att titta på bilar folk kör.Många är rika men kör skit bilar och många fattiga lånar över öronen för att köpa bilar av klass.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
+1LarsL skrev:Nej, det går inte se på bilen om någon är rik eller inte. Kanske kan man se om de har möjlighet till förmånsbil eller inte däremot.
Många av de rikaste jag känner känt har också varit några av de snålaste jag känner till. De skulle inte få för sig att köpa något så onödigt som en dyr ny bil.
Precis det jag menar.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Tycker synd om folk så lever över sina tillgångar. Måste vara jobbigt att alltid ligger efter. Känner många som byter bil innan de betalat av lånet på inbytes bilen. Efter några såna affärer sitter man och betalar av lån som är större en bilens värdeTeslaTissel skrev:Ja precis, var och en har sina egna preferenser.nek0 skrev:Men är det inte så med alla våra köp. Vi betalar varorna precis så mycket som vi tycker de är värda, annars avstår vi från köpet.TeslaTissel skrev:Mycket intressanta kommentarer, det där med ”bilklass/ekonomi” var ett annat sätt säga vilken social status du har.chaffis75 skrev:Nu börjar den diskution bli ganska rörig men är inte hela grejen att många som vill köpa en modell 3 kommer från billigare bilar som ligger mer runt 200-300 tusen, detta gör ju att många inte jämför tesla med en likvärdig bil då tesla helt enkelt hittar köpare som kommer från helt andra bilar än BMW 6 serie och liknande.
Kolla gärna på denna video (teslanomics) där man pratar om just detta.
Ja inte konstigt vi ser saker på helt olika sätt I denna tråden för de beror på vilken "bilklass"/ekonomi vi kommer från.
Det intressanta här för min del är att jag tillhör medelklass-inkomst och har ändå kunnat spara en del under åren.
Till viss del förvånar det mig att så många ligger farligt nära att spränga sin personliga ekonomi, i varje fall verkar det så de senaste åren och
många bedömare inom bank och affärsliv har också kommit fram till att genomsnitts-svensken har hög belåningsnivå.
Att jag väljer TESLA som el-bil är nog det att jag tycker det är värt den del av pengarna jag lägger på det.
Sedan det där med bil och statusklass . Jag tror inte att man kan se statusklass genom att titta på bilar folk kör.Många är rika men kör skit bilar och många fattiga lånar över öronen för att köpa bilar av klass.

Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
Idag får jag gratulationer.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Japp, samma härthemax skrev:Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.

Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Antar att det är en referens man borde fatta, men jag gör inte det så jag får helt enkelt fråga... Vad hände 31/3 2016? Hade gissat att du köpte elbil då, men så verkar inte vara fallet enl. din signatur?themax skrev:Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Kan det vara en dag då en viss elbil presenterades och kunde reserveras?Legato skrev:Antar att det är en referens man borde fatta, men jag gör inte det så jag får helt enkelt fråga... Vad hände 31/3 2016? Hade gissat att du köpte elbil då, men så verkar inte vara fallet enl. din signatur?themax skrev:Jag fick syrliga kommentarer efter den 31/3 2016, några direkt hånfulla.
Idag får jag gratulationer.
