Sida 4 av 4
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 11:07
av nek0
LarsL skrev:Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.
Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 11:36
av Jerker
OfarligTesla skrev:Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 11:39
av OfarligTesla
Jerker skrev:OfarligTesla skrev:Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Haha, det är ju dock riktigt svårt att bli av med allt fett från rutorna. Man tror man fått bort allt men när solen ligger på så ser man en hinna ändå. Folk som inte förstår att man inte öppnar/stänger dörren genom att hålla i rutan är riktigt irriterande.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 20:04
av nek0
Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen.

Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 21:11
av Jeppe_E
nek0 skrev:Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna.
Ja, naturligtvis kommer Sverige, Noge och Finland att få helt andra bilar än resten av världen.... Japp!
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 21:49
av Geni87
nek0 skrev:Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen.

Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Troligt... Vore intressant att se hur bilarna till Sverige skiljer sig från exempelvis de som går till Kanada! ^^
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 21:55
av dd88
Förstår inte varför bilar till norden inte skulle kunna hantera detta annorlunda nu när problemet har kommit upp. Lokalisering av bilar är väl inget nytt?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 22:04
av bylund
Man kan ju tolka det som att innan bilar levereras till Sverige så har man hunnit börja bygga bilar där problemet är löst, inte som att de skulle leverera bilar som fortfarande har problemet till övriga marknader.
Fast jag tror nog att personalen, precis som vi andra, får veta det när det dyker upp på bilarna.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 18 nov 2018 23:06
av Geni87
Eller så kan man tolka det som att säljare inte helt sällan bara säger det som en potentiell kund vill höra. Men visst, det är inte omöjligt att de nu efter att ha tagit emot resultaten från vinterprovningen (utförd av kunder) väljer att konstruera om vissa lösningar för att bättre stå emot vinterklimat, ska isf bli intressant att få se vilka ändringar de gör. Det vore ju toppen isf, det kanske finns vissa positiva saker med att vi i Europa får vänta ett par år extra på våra bilar.

Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 19 nov 2018 08:29
av Tom
nek0 skrev:LarsL skrev:Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.
Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Det finns någon Krytox-produkt som är väldigt bra och håller länge. Tror den är teflonbaserad. En lättflytande vätska som tränger in i tätningen. Inget kladd.
Ofta kan man se den färglösa glidlacken på tätningarna med en UV-lampa. Används i processen för att säkra att det blivit applicerat hos tätningsleverantörerna.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 19 nov 2018 09:36
av Java
Tom skrev:nek0 skrev:LarsL skrev:Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.
Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Det finns någon Krytox-produkt som är väldigt bra och håller länge. Tror den är teflonbaserad. En lättflytande vätska som tränger in i tätningen. Inget kladd.
Ofta kan man se den färglösa glidlacken på tätningarna med en UV-lampa. Används i processen för att säkra att det blivit applicerat hos tätningsleverantörerna.
https://www.chemours.com/Lubricants/en_ ... guard.html