Sida 4 av 4
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 21 okt 2018 16:33
av Verdi
vigge50 skrev:Verdi skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Bilen behöver väl ingen laddare för att ladda på SuC?
Oj, borde ha varit tydligare med att jag tog upp både SuC och AC laddning. För Model 3 i USA så har LR 9,6 kW och SR har en 7,7 kW laddare. Kan det bli så illa här i Europa att endast LR får trefas laddare?
Antar att de stoppar in trefasladdade på 11 kW på alla Teslor i Sverige. Att bara erbjuda 2-fas laddning verkar onödigt snålt. I USA laddar de väl på enbart en fas?
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 21 okt 2018 16:46
av Gustafsson
Alla har väl 16,5 kW numera ?
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 21 okt 2018 18:02
av vigge50
Gustafsson skrev:Alla har väl 16,5 kW numera ?
Om du menar Model S och X i Europa så ja, i USA så är det fortfarande skillnad på laddarna i Model S och X med 75 och 100 kWh batteri.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 22 okt 2018 09:30
av NiklasTesla
vigge50 skrev:Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 22 okt 2018 09:38
av Verdi
NiklasTesla skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 22 okt 2018 09:46
av vigge50
Verdi skrev:NiklasTesla skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 22 okt 2018 09:52
av Verdi
vigge50 skrev:Verdi skrev:NiklasTesla skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 22 okt 2018 09:58
av vigge50
Verdi skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:NiklasTesla skrev:
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 22 okt 2018 10:25
av blincoln
Mjaaa, mindre batteri tål mindre laddeffekt med samma risk för slitage. Jag tror inte det har så mycket med spänningen att göra. En mycket grov tumregel är att alla lithumjonbatterier kan laddas fullt på ungefär en timme utan att ta skada är bra att ha i bakhuvudet, det gäller både för mobiltelefoner och bilar.
Model 3 MR i ABRP räknar helt enkelt med ett 64 kWh-batteri istället för 76 (som i LR) och räknar därmed med att laddhastigheten blir motsvarande långsammare i kW räknat. Det vet vi naturligtvis inte om det är helt sant, men det får vi snart se.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 04:03
av NiklasTesla
vigge50 skrev:Verdi skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:NiklasTesla skrev:
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.
Härligt! Det verkar som Midrange Model 3 verkar kunna "supercharge-ladda" med +100kw som toppeffekt precis som Longerange Model 3 ( se denna länk:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 665/page-2 ) .
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas nu bara att Midrange finns direkt för konfiguration när länken öppnas här i Sverige om några dagar!

Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 07:41
av OfarligTesla
Tror inte vi kommer få se mid range direkt vid starten (i och med att Kina inte fick det). Skulle våga gissa på att vi inte får se den i Europa alls faktiskt. Jag tror de gjorde mid range (som är en fullösning med delvis tomt LR pack) för att efterfrågan på LR och P i USA och Kanada inte var hög nog för full produktion fram tills de var redo med Kina- och Europamodeller. Så de behövde göra något snabbt. Mid range har ju från början kallats "limited edition" av dem.
Om de inte gravt överskattat efterfrågan på LR/P i Europa lär de hinna få fram SR tills de behöver sälja något billigare.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 09:14
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:Verdi skrev:vigge50 skrev:Verdi skrev:NiklasTesla skrev:
Håller med. Har försökt att hitta info om laddhastighet (Supercharger) för MidRange men inte lyckats, någon som vet något (max 60kw som för StandardRange eller +100kw som för LongRange)?
Vadå? Får man inte full hastighet på SuC med SR?
Vet inte men om man inte får det med Model S och X 75D, varför skulle man då få det på Model 3 SR?
Anledningen till att man bara får 98-100 kW på 75-batteriet beror ju på att spänningen är 350V och inte 400V.
Batterierna i Model 3 vet jag inte så mycket om. Har det mindre en lägre spänning eller nåt annat som gör att de måste begränsa hastigheten?
Har faktiskt ingen aning utan antog bara att Tesla skulle göra liknande på Model 3 att det lilla batteriet har lägre spänning. Ska bli intressant att se hur det blir.
Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
blincoln skrev:Mjaaa, mindre batteri tål mindre laddeffekt med samma risk för slitage. Jag tror inte det har så mycket med spänningen att göra.
Det beror på hur dom minskar kapaciteten. Vi kan gissa att det är antalet celler, då stämmer antagandet. Samtidigt för MR så har den samma modul och kylkapacitet som en LR vilket i sig skulle indikera att färre antal celler får mer kylning per styck så att säga. Glasklart som alltid

Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 13:11
av Pontus
Henrik Torphammar skrev:
Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
HV som i High Voltage? 1500V DC.
Hur eller vilka termer används för batterier till elbilar? Nu finns det ju bilar med 350V, 400V och 800V i batterierna.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 13:27
av Geni87
Pontus skrev:Henrik Torphammar skrev:
Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
HV som i High Voltage? 1500V DC.
Hur eller vilka termer används för batterier till elbilar? Nu finns det ju bilar med 350V, 400V och 800V i batterierna.
Termen High Voltage används generellt på fel sätt i bilindustrin. Det man menar är Voltage class B vilket innebär mellan 60 och 1500 VDc, vanligtvis ~400 V för BEV:ar.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 13:53
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:Henrik Torphammar skrev:
Dom bilder som visats har alla indikerat samma systemspänning på SR och LR. Nu har dock Elon sagt att en ny batterimodul är på G till SR, den har vi ännu inte sett. Men planen har i vart fall vartit HV även på SR, vilket är bra!
HV som i High Voltage? 1500V DC.
Hur eller vilka termer används för batterier till elbilar? Nu finns det ju bilar med 350V, 400V och 800V i batterierna.
LR som i Long range som 160mil med min Volvo då....
Nej, givetvis HV i Teslas ögon dvs 96celler i serie, inte 90.
Re: Model 3 Medium Range
Postat: 27 nov 2018 14:31
av TeslaTissel
OfarligTesla skrev:Tror inte vi kommer få se mid range direkt vid starten (i och med att Kina inte fick det). Skulle våga gissa på att vi inte får se den i Europa alls faktiskt. Jag tror de gjorde mid range (som är en fullösning med delvis tomt LR pack) för att efterfrågan på LR och P i USA och Kanada inte var hög nog för full produktion fram tills de var redo med Kina- och Europamodeller. Så de behövde göra något snabbt. Mid range har ju från början kallats "limited edition" av dem.
Om de inte gravt överskattat efterfrågan på LR/P i Europa lär de hinna få fram SR tills de behöver sälja något billigare.
Hmm. jag skulle tänkt mig den modellen men då blir det att vänta lite till??
Skall hen välja Tesla Model 3 Dual motor istället?
Knepigt värre!
