Sida 4 av 7
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 09 nov 2018 23:14
av Jjonas
Verdi skrev:I verkligheten så är SuC överlägset alla andra laddare om man inte måste åka utanför SuC-nätets gränser.
Absolut. Just nu. Men jag tror att läget kanske är lite annorlunda när det har pumpats in 50-100 tusen Model 3 i Skandinavien.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 09 nov 2018 23:15
av lobbin
Det är väl självklart att Chademo-adaptern kommer att fungera när väl Model 3 börjar levereras utanför USA, den är garanterat mjukvarulåst just nu.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 09 nov 2018 23:33
av Jeppe_E
e5m1r skrev:LarsL skrev:Laban skrev:LarsL skrev:
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.
Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Står de 24 stallen på olika ställen eller?

Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 06:30
av Laban
Jeppe_E skrev:
Står de 24 stallen på olika ställen eller?

I dagsläget är det väl en av fördelarna. Man vill gärna att laddaren fungerar när man väl kommer dit och helst att de ska vara lediga. Chansen för detta bör vara större med 24 stall vs 1. Hur det ser ut om 3-5 år är en annan femma.
Rent allmänt känns det som ett orealistiskt scenario att Tesla inte skulle stödja varken CHAdeMO eller CCS. Det finns inga tekniska hinder för en adapter för CHAdeMO, det finns inga tekniska hinder för en till kontakt på andra sidan bilen, i lamphuset som nuvarande lösning. Gissningsvis även inte några tekniska hinder för en kombinerad kontakt eftersom det är precis det CCS är. Och vad skulle anledningen att flytta upp kontakten längre upp mot övre kanten om inte för att göra plats för de nedre två pinnarna för DC ?
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 06:43
av Henrik Torphammar
e5m1r skrev:
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Samtidigt blir ju alla CCS som ligger i samma stad inbakade i samma prick. Så ja, missvisande men ändå rättvis.
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 06:55
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:05
av Henrik Torphammar
Laban skrev:Henrik Torphammar skrev:
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:22
av OfarligTesla
Henrik Torphammar skrev:Laban skrev:Henrik Torphammar skrev:
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej. Vi har ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan CCS nätverket är utbyggt. Förhoppningsvis går det fort men vi vet helt enkelt inte.
Sen är det så att bara för att man inte tycker att CCS är frälsaren så har man något emot om kontakten kommer. Själv blir jag förvånad men glad om 3an får det.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:30
av LarsL
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:35
av OfarligTesla
LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Vad finns det för bilar ute som klarar 100+ kW från massvis av stationer? I dagsläget är det väl typ ingen annan? Hur många av de bilar som har CCS kontakt idag kan ladda i 100+ kW? Hur det ser ut när 3an kommer kan vi bara sia i.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:40
av LarsL
Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:42
av Teslaspolen
LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Leaf? E-Golf? Tar mycket hellre SuC och trefas än enfas/tvåfas (?!) och seeeg CHAdeMO/CCS.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:50
av vigge50
CHadeMo adaptern har hittats i katalogen för reservdelar till Model 3 så skulle säga att chansen att den inte kommer aktiveras för Model 3 är väldigt låg.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:53
av LarsL
Leaf har ju laddare överallt, se kartan. Har inga som helst betänkligheter att ge mig ut på resor i hela södra Sverige. Enda nackdelen jag märkt, när alla laddare funkat, under snart 3 år är att man måste ladda ofta och att det går för snabbt. Det skulle lösas med dubbla storleken på batteriet för då skulle stoppen bli lagom långa, för en lunch, och vi skulle hinna bli sugna på det innan vi måste stanna.
Driftsäkerheten är ju Supercharger stora fördel jämtemot ChaDemo. Detta eftersom vi i Sverige, pga ett felaktigt utformat stöd, har fått en laddare per sajt. Men det här tror jag kommer lösa sig ganska snabbt då utbyggnadstakten för laddare är så pass hög.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 10:58
av Svenssons
vigge50 skrev:CHadeMo adaptern har hittats i katalogen för reservdelar till Model 3 så skulle säga att chansen att den inte kommer aktiveras för Model 3 är väldigt låg.
Ja, det lär ju inte finnas några som helst tekniska problem med Chademo-adaptern till Model 3 och en av Teslas Model 3 har synts som laddas via Chademo. Är rätt övertygad att det endast ligger i mjukvaran och att det beror på att de inte vill att folk utanför Nordamerika ska gråimportera amerikanska Teslor. Att bara kunna ladda bilen med kanske 3,7-7,2 kW (9,2 kW ifall man har tillgång till 40A eller mer per fas) enfas lär ju inte vara särskilt roligt för en importerad bil.
När väl Model 3 börjar levereras till Europa och övriga marknader så lär mjukvaran uppdateras så att det går att ladda via Chademo.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:04
av LarsL
Va?!? Är Tesla så skitnödiga om att ingen ska ta en Model 3 över Atlanten? Vad skulle det spela för roll om några Model 3 hade börjar snurra runt här omkring för något årsedan?
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:10
av OfarligTesla
LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:18
av Jerker
LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Lite intressant är att nästa generation Zoe ska få CCS och ska få behålla sin 22 kW AC-laddning. Det kommer att göra den till en av de bättre bilarna på laddningsfronten. Hoppas de fläskar på med 100 kW DC, så blir den riktigt bra!
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:19
av Svenssons
LarsL skrev:Va?!? Är Tesla så skitnödiga om att ingen ska ta en Model 3 över Atlanten? Vad skulle det spela för roll om några Model 3 hade börjar snurra runt här omkring för något årsedan?
Antagligen för Tesla lär få frågor om registreringsdokument, reservdelar, service, reparationer m.m. på en marknad där bilen inte har introducerats. Bilar som gråimporteras kommer också ha mängder med begränsningar förutom laddningen så som uppkoppling, garantier, och beteende i trafiken. Dessa bilar lär med stor säkerhet säljas vidare av första ägaren när väl Model 3 introduceras och då kommer en våg med nya frågor till Tesla samt antagligen en missnöjd Tesla-köpare. Så ja, jag kan förstå att Tesla inte vill ha gråimport av bilarna.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:26
av LarsL
Jerker skrev:LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Lite intressant är att nästa generation Zoe ska få CCS och ska få behålla sin 22 kW AC-laddning. Det kommer att göra den till en av de bättre bilarna på laddningsfronten. Hoppas de fläskar på med 100 kW DC, så blir den riktigt bra!
Den kombon blir ju enormt bra då det i princip kommer att gå att ladda överallt. Det betyder att det går att ge sig ut på resan känna sig sugen på fika/lunch stanna vid ställe med uttag och sedan dra vidare med tillräcklig laddning. Tesla däremot måste du planera var du vill ladda, Ödeshög eller Ulricehamn och sen är det bara så med det.. ät nu för tusan.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:29
av LarsL
OfarligTesla skrev:LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Om Chademo-adaptern funkar, ja då blir det ju lite partystämning. Nu snackar jag om dagsläget där ChaDemo inte funkar.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:30
av Svenssons
LarsL skrev:OfarligTesla skrev:LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Om Chademo-adaptern funkar, ja då blir det ju lite partystämning. Nu snackar jag om dagsläget där ChaDemo inte funkar.
Samtidigt som det inte heller finns någon Model 3 här... Spelar alltså inte särskilt stor roll om Chademo inte funkar om det inte finns någon bil att använda den på för oss.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:36
av LarsL
Nä, men det är ju inte många månader kvar nu innan beställningssidan öppnar. Vad kommer Model 3 ha för utrustning då och vad innebär det för mig? Med tanke på Teslas historik skulle jag inte rekommendera någon att en bil med utlovad kommande utrustning utan den ska sitta där vid leverans, om den är viktig för dig.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 11:45
av Teslaspolen
LarsL skrev:OfarligTesla skrev:LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Om Chademo-adaptern funkar, ja då blir det ju lite partystämning. Nu snackar jag om dagsläget där ChaDemo inte funkar.
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3 ... o-i-norge/ 
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 12:12
av Henrik Torphammar
OfarligTesla skrev:
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej.
Inte om du bor i ljungby och åker älmhult, växjö, halmstad...........